Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi

Vierailija
15.05.2022 |

Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!

Kommentit (529)

Vierailija
301/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin lähden aina muuttoavuksi jos olen terve ja Suomessa. Myös käyn usein auttamassa esim remonteissa yms kun ystävät muuttavat uuteen taloon.

Vierailija
302/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on niin, että tietyn ikävaiheen jälkeen (etenkin apn tapauksessa kun on jo monta lasta ja iso muutto kyseessä) talkoohengellä toteutettavat muutot ovat auttamattoman NO NO. Opiskelijana ne vielä menivät, kun ylimääräinen raha tiukassa ja kaikki tiesivät saavansa vastapalveluksena apua myös omissa muutoissaan.

Muutama syy, miksi ei auttajia ei oikein houkuta tulla muuttamaan perhekotia:

1. Isossa perhekodissa tavaraa on PALJON

2. Avun pyytäjät yleensä pitävät (etenkin lapsettomien) muuttoapuehdokkaiden aikaa todella pienessä arvossa. Miten kivalta tuntuukaan tulla kohdelluksi itsestäänselvyytenä.

3. Vastaavan suuruista vastapalvelusta tuskin tulee lapsiperheen vanhemmalta ikinä saamaan, vaikka pyytäisikin.

Firmalta ostettu muutto tulisi lopulta kaikin puolin edullisemmaksi ja kaikkien hermoja säästävämmäksi kuin talkoilla toteutettu muutto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muuttoapuna monelle kaverille, mutta kun itse olisin tarvinnut apua, niin kukaan ei "kerinnyt". Paketti-auto tuli appiukolta ja palkkasin kaupan ilmoitustaulun lapun perusteella miehen avuksi.

Tai oikeastaan minä olin ko. miehen apulainen. Pesukone ei ollut ongelma portaikossa. Hän otti sen syliin ja kantoi yksinään. Kehui nostavansa 230 kg sarjaa maastavedossa.  

En sitten "minäkään" kerinnyt enää muuttoavuksi kenellekään, kun oli kumminkaiman ristiäisiä yms.

Vierailija
304/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin yksiöstä kolmioon. Pyysin kaveria muuttoavuksi. Hän tuli mielellään. Muuton jälkeen hän sanoi, että oli helpoin muutto ikinä! Ei tarvinnut kuin istua ja lukea kirjaa.

Olin pyytänyt häntä pitämään silmällä muuttokuormaa kadulla (kaupungin keskustassa) sillä aikaa kun muuttomiehet kantaa tavaroita ja itse olen yläkerrassa näyttämässä tavaroiden paikat.

Yksiöstä muuttaminen on täysin eri asia kuin ap:n lukaalin tyhjentäminen. Itse olen muuttanut yksiöstä kaksioon yksin bussilla ja metrolla ihan ilman apua.

Vierailija
305/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aina mennyt muuttoavuksi pyydettäessä. Edes jotenkin, vaikka en ole päässyt varsinaiseen muuttoon avuksi. Vienyt pakkausmateriaaleja, auttanut pakkaamisessa, ottanut lemmieläimet hoitoon muuton ajaksi jne.

Vierailija
306/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä halua kailottaa asioitani kaikille kavereille esimerkiksi hyvin alussa olevaa raskautta (joka voi aijeuttaa merkittävää pahoinvointia) tai outoja fyysisiä oireita, joille etsitään syytä, enkä oiken tiedä onko minulla sairaus ja mikä. Muitakin tilanteita tulee mieleen.

Jos sitten vastaan muuttoapua kysyvälle kaverille kieltävästi, ja tämä kyselee syytä - niin se on minun puolestani entinen tuttava. Jos ei ton vertaa käytötapoja löydy, niin enpä jää tätä ap- "ystävää" kaipailemaan

Vierailija
307/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhemmille 500 euroa on iso raha maksaa muuttofirmalle.

Tuo hinta nyt ei mitenkään ole kytköksissä pieniin lapsiin. Typerä kommentti. 

Vierailija
308/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ystäviä heti hylätä jos he eivät aina toimi niinkuin haluaisi ja ole samaa mieltä.Ei se mitään ystävyyttä silloin ole.Täytyy voida hyväksyä myös kieltävä vastaus pyyntöön joskus,eivät ystävät mitään käskyläisiä ole.

Vierailija
309/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sillä kaverilla on auto, niin voisko olla, että ajatteli joutuvansa roudaamaan omalla autollaan teidän tavaroita. Aloittajalla kun on vaan se paku käytössään, mutta iso huusholli muutettavanaan.

Polttoainekulut on aikamoinen menoerä. Useimmilla on tekeminen selvitä omista kuluistaankin.

Vierailija
310/529 |
15.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämän olisi pitänyt auttaa? Yksi ystäväsi jo lupautui, eikö siinä ole tarpeeksi? Kaikkienko sinne pitäisi tulla sinua auttamaan

Itse en jaksa olla aina ns. hyvä ystävä (jota kaikki tuntuvat odottavan) ja auttaa joka asiassa, kun kukaan ei viitsi hoitaa omia asioitaan. En minäkään ole ystäviltäni koskaan mitään pyytänyt, niin ärsyttää kun he ovat joka käänteessä pyytämässä jotain.

Vierailija
311/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein huvikseni tarkouslaskurilla laskelman paljonko maksaisi muuttofirma noin kilometrin päähän 70 neliön asunnosta. Kallein tarjous oli hieman yli 700, siellä oli myös hieman reilun 300 euron tarjous. tarjous sisälsi kaksi muuttomiestä, muuttajaperheen ei tarvinnut auttaa ja muuttolaatikot viideksi päiväksi. Tämä siis teille, jotka tuolla aiemmin epäilitte onnistuuko muutto 300 eurolla. En katsonut mikä firma oli kyseessä tuossa 300+ euron tapauksessa, mutta niitä oli useampia. 

Vierailija
312/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustettiin äsken ihan oma wappiryhmä tätä kyseistä muuttoa varten. Ap on tosin siitä blokattu. Keskustelu on ollut valaisevaa.

Vierailija
313/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin yksiöstä kolmioon. Pyysin kaveria muuttoavuksi. Hän tuli mielellään. Muuton jälkeen hän sanoi, että oli helpoin muutto ikinä! Ei tarvinnut kuin istua ja lukea kirjaa.

Olin pyytänyt häntä pitämään silmällä muuttokuormaa kadulla (kaupungin keskustassa) sillä aikaa kun muuttomiehet kantaa tavaroita ja itse olen yläkerrassa näyttämässä tavaroiden paikat.

Yksiöstä muuttaminen on täysin eri asia kuin ap:n lukaalin tyhjentäminen. Itse olen muuttanut yksiöstä kaksioon yksin bussilla ja metrolla ihan ilman apua.

Sängyn kannoit bussissa?

Vierailija
314/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein huvita autella muutoissa, kun kamaa pitää pakata huonoihin pahvilaatikoihin ja jätesäkkeihin, joita ei voi kunnolla kantaa, eikä pakata autoon. Ja tuo on se pienin paha. Tavarat riivitään sieltä täältä, ei mitään järjestelmällisyyttä ja uudessa paikassa kamat on ladattu seinien vierille niin, että kun huonekalut tulevat, mitään ei saa paikalleen eikä purettua. 

Me asutaan kolmiossa, kolme henkinen perhe ja viime muutto aloitettiin edellisenä päivänä. Ehdittiin sitten miehen kanssa nukkua pitkään ja odotella avaimia uuteen asuntoon seuraavana päivänä vaikka kuinka kauan. Saatiin ne kuitenkin sovittua aiemmin, joten kun muuttoapu tuli sovittuun aikaan, niin muutto oli tehty. 

-Kuukausia aiemmin ei tarvitse aloittaa pakkaamista, mutta kannattaa käydä tavarat läpi, pistää kirppikselle ylimääräiset ja heittää pois ne, joita ei saa myytyä, korjattua tai kierrätettyä. 

-Muuttolaatikot ei maksa paljoa vuokrattuna, niitä voi pinota hyvin päällekkäin ja esimerkiksi huone kerrallaan pakkaus käy todella nopsasti. Lisäksi nokkakärryillä kuljetus on paljon nopeampaa, kuin yksi kerrallaan kantaminen.

-Myös vaatteet kannattaa pakata viikattuina muuttolaatikoihin, ne saa nostettua suoraan hyllyille takaisin.

-Pakkaaminen kannattaa tehdä huone kerrallaan, tarpeeksi laatikoita ja tarvittaessa pinon päälle lappu, kenen huoneeseen laatikot ovat menossa uudessa paikassa.

-Muuttolaatikot pinotaan huonekohtaisesti siihen, mihin ei ole tulossa huonekalua. Vaikka keskelle lattiaa olkkarissa tms. 

Vierailija
315/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.

Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.

Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.

Ap

Se mikä tässä näkyy, on hyväksikäyttäjä. Katso peiliin.

Niiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?

Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.

Ap

Miksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?

En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.

Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.

Ap

Minusta rehellinen "ei kiinnosta" -vastaus on aivan validi ja hyväksyttävä. Minua ainakin kiinnostaa enemmän kaverisi mainitsema ulkoilu ja työviikosta palautuminen kuin mennä hoitamaan jonkun sellaisen muuttoa, joka oletettavasti kykenee maksamaan siitä ammattilaisille. Mutta meillä on varmaankin eri käsitys siitä mitä ystävyyteen kuuluu ja millaista apua voi odottaa. Apua voi ja saakin pyytää, mutta jokaisella on oikeus itse määrittää millaista apua haluaa antaa ja mitä ei. Ja sinulla toki oikeus vaikka katkaista ystävyys jos ajattelet että muuttoosi osallistumattomuus on deal breaker.

En ole katkaisemassa ystäviä, mutta kyllä tässä näkyy kuka on oikeasti läheinen ystävä ja HALUAA tulla auttamaan ja kuka on vaan kaveri.

Ap

"Hädässä ystävä tunnetaan."

Vierailija
316/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen siskopuoli muutti ensin kerrostalosta omakotitaloon, parin vuoden päästä omakotitalosta omakotitaloon. Mieheni oli mukana molemmissa muutoissa, hirvee homma kummassakin.

Muuttoapu kävi syömässä omalla rahalla grillillä, kun siskopuoli teki ruuan vain lapsilleen.

Tuparit siskopuoli piti vain kavereilleen (jotka eivät olleet muuttamassa). Sukulaiset olivat kämpän jo nähneet muutossa.

Vastavuoroisuutta tältä perheeltä ei saa, siskopuoli on kiireinen businessnainen, jalkopalloäiti, yhdistysnainen, lapsia, koiria. Ei siinä ehdi, hirvee kiire ja stressi koko ajan. Siskopuolen miehen mielestä siskopuoli saa hoidella sukulaisasiansa ihan keskenään, häntä ei nappaa.

Kun kolmas muutto tuli, niin miehellä olikin yllätys jo muuta puuhaa sovittuna.

Vierailija
317/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin vaikeaa ollut löytää ketään muutakaveriksi,ei itsellä ajokorttia tai autoa, yhden kerran sain hirveällä vaivalla veljeni ajamaan pakua,toisen kerran muuttofirma ja kolmannen kerran kaverin kaveri lähti muuttamaan ja nyt viimeksi sama kaverin kaveri,bensat olen maksanut ja ruoat, nyt kun uudestaan muutan paikkakunnalta pois niin käytän kaveria,bensat ja ruoat maksan nykyään muuttofirmat on ylikalliita ei varaa Pienituloisella maksaa olis pitänyt aloittaa säästämään mutta ei siltikään olis saanut tarpeeksi kasaan koska kela huomioi säästöt ja niitä pitää käyttää elämiseen.

Vierailija
318/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheistä pystyy toinen vanhempi lähtemään muuttoavuksi. Itse olen ollut muuttoapuna ja puolisoni on hoitanut lapsia kotona ja päinvastoin. Kerran hoidin läheisen lapsia yön ja päivän, niin saivat muuttaa sillä välin. Pienten lasten vanhemmille 500 euroa on iso raha maksaa muuttofirmalle.

Muuttokulut pitää laskea mukaan asunnon hintaan ja muuttosuunnitelmiin jos silloin kun muuttoa suunnitellaan. Silloin kulu ei tule yllätyksenä.

Vierailija
319/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hädässä ystävä tutaan. Ystävät ovat sitä varten, että autetaan ja tuetaan puolin ja toisin. En nyt ketään lemppaa elämästäni sen takia, ettei ole täysin vastavuoroinen. Mutta ne ihmiset, joiden apuun voi todella luottaa, pidän lähimpänä ja myös näytän arvostukseni heille avokätisesti. Jos vastavuoroisuus puuttuu kokonaan, siinä vaiheessa saa kaveruuskin hiipua ja lopetan panostamisen.

Jos minua kysytään muuttoavuksi, ja kyseisenä päivänä on muuta, niin AINA tarjoudun auttamaan joko pakkauksessa etukäteen tai vaikkapa purkamisessa ja uuden paikan laittamisessa asuttavaan kuntoon.

Nykyään ihmiset ovat todella itsekkäitä. Ystäviä ovat lähinnä puhelimensa kanssa.

Vierailija
320/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhemmille 500 euroa on iso raha maksaa muuttofirmalle.

Se, tuleeko summa yllätyksenä vai ei, ei tee siitä yhtäkkiä pienempää rahaa. Huomaa että on pitkä aika siitä, kun olet itse syönyt pelkkää puuroa ja makaroonia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi