Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi
Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!
Kommentit (529)
Jos suurimmalla osalla on pieniä lapsia tai raskaana niin tuskin pystyvät tulemaan muuttoavuksi. MInä itse en ainakaan pystyisi muuttamaan jos omat pienet lapset ja sinun pienet lapset ovat tiellä ja vahdittavana. Lapsettomallakaan ystävällä ei tarvitse olla velvollisuutta tulla sinua auttamaan että haluat muutaman satasen säästää kun et käytä ammattilaisia. Ehkä lapsettomalla ystävällä ei ole voimavaroja, et tiedä muiden ihmisten kokonaisttilannetta millainen elämäntilanne on tällä hetkellä.
Lapsiperheistä pystyy toinen vanhempi lähtemään muuttoavuksi. Itse olen ollut muuttoapuna ja puolisoni on hoitanut lapsia kotona ja päinvastoin. Kerran hoidin läheisen lapsia yön ja päivän, niin saivat muuttaa sillä välin. Pienten lasten vanhemmille 500 euroa on iso raha maksaa muuttofirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos suurimmalla osalla on pieniä lapsia tai raskaana niin tuskin pystyvät tulemaan muuttoavuksi. MInä itse en ainakaan pystyisi muuttamaan jos omat pienet lapset ja sinun pienet lapset ovat tiellä ja vahdittavana. Lapsettomallakaan ystävällä ei tarvitse olla velvollisuutta tulla sinua auttamaan että haluat muutaman satasen säästää kun et käytä ammattilaisia. Ehkä lapsettomalla ystävällä ei ole voimavaroja, et tiedä muiden ihmisten kokonaisttilannetta millainen elämäntilanne on tällä hetkellä.
Ei lapseton ystävä ole perheelliselle yhtään mitään velkaa. Ei tarvitse olla voimavarat vähissä tai huono elämäntilanne, ihan kenellä tahansa missä tilanteessa tahansa on oikeus sanoa näin röyhkeään hyväksikäyttöön EI.
Lapsettomana on aina yhtä kiva törmätä tällaiseen suhtautumiseen, jossa itsellä katsotaan olevan suurempi ystävänvelvoite auttaa muutossa, tai missä tahansa muussakin asiassa, koska kun ei ole lapsia, on aina aikaa, jaksamista, rahaa ja kaikkia muitakin resursseja enemmän. Ehkä ei enemmän, kuin kaikilla ystäväpiirin vanhemmuudesta nauttivilla/kärsivillä, mutta ainakin enemmän kuin siinä tapauksessa, että olisi itselläkin se lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En taitaisi uskaltaa pyytää tuota raskaana olevaa muuttoavuksi. Itsellä oli aina keskenmenon vaara, jouduin paljon lepäilemään ja makoilemaan. (Harmittaa lukea usein nähtyä lausetta "Raskaus ei ole mikään sairaus."
Ei se ole kaikilla samanlaista.)
Eiköhän tässä ole tullut selväksi, ettei ap välitä kenestäkään muusta kuin itsestään.
Raskaus ei ole sairaus, ja terve, hyväkuntoinen raskaanaoleva voi skaalata apunsa voinnin mukaan. Sitä paitsi jos on riskiraskaus niin kai kyseinen ihminen itse osaa sanoa, jos ei voi auttaa muutossa. Olen muuttanut rvk 30, kyseessä oma koti, ja hyvin meni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapseton ystävä ole perheelliselle yhtään mitään velkaa. Ei tarvitse olla voimavarat vähissä tai huono elämäntilanne, ihan kenellä tahansa missä tilanteessa tahansa on oikeus sanoa näin röyhkeään hyväksikäyttöön EI.
Mistä tiedät, että kyseessä on röyhkeä hyväksikäyttö? Entä jos ap on jo aiemmin auttanut lapsetonta jossakin asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana on aina yhtä kiva törmätä tällaiseen suhtautumiseen, jossa itsellä katsotaan olevan suurempi ystävänvelvoite auttaa muutossa, tai missä tahansa muussakin asiassa, koska kun ei ole lapsia, on aina aikaa, jaksamista, rahaa ja kaikkia muitakin resursseja enemmän. Ehkä ei enemmän, kuin kaikilla ystäväpiirin vanhemmuudesta nauttivilla/kärsivillä, mutta ainakin enemmän kuin siinä tapauksessa, että olisi itselläkin se lapsi.
Eihän tuossa oletettu suurempaa apua vaan samanlaista kuin muilta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on tosissaan, niin tuo kaverin vastaus muuttoapupyyntöön on aivan oikein! Jos itse viettäisin viikonlopun kaverin muuttotalkoissa, olisin poikki vielä seuraavalla viikolla. Inhoan ihmisiä, jotka säästävät muutossa sillä oletuksella, että muut ihmiset tulevat jeesimään. Jos tili on ihan nollilla ja pakko muuttaa (esim köyhä eläkeläinen) niin muuttorahat saa sossusta harkinnanvaraisena toimeentulotukena.
Kerran mulla kaveri muutti taloon, josta maksoi 700k. Kyseli porukkaa muuttotalkoisiin. En osallistunut, ajattelin että jos varaa ostaa tuolla hinnalla talo, on kyllä varaa palkata muuttoapua. No toki oli yli-iso pankkilaina niskassa mutta se nyt on ihan omaa tyhmyyttä.
Eläkeläinen ei saa sossusta yhtään mitään harkinnanvaraisena. Ihan sama mitä on perusteluna. Eikä saa muutakaan toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että kyseessä on röyhkeä hyväksikäyttö? Entä jos ap on jo aiemmin auttanut lapsetonta jossakin asiassa?
Koko viikonloppu muuttoapuna, ja myös pakkaamassa ja tekemässä loppusiivousta kaalilaatikkopalkalla. = röyhkeää hyväksikäyttöä
Hädässä ystävä tutaan. Ystävät ovat sitä varten, että autetaan ja tuetaan puolin ja toisin. En nyt ketään lemppaa elämästäni sen takia, ettei ole täysin vastavuoroinen. Mutta ne ihmiset, joiden apuun voi todella luottaa, pidän lähimpänä ja myös näytän arvostukseni heille avokätisesti. Jos vastavuoroisuus puuttuu kokonaan, siinä vaiheessa saa kaveruuskin hiipua ja lopetan panostamisen.
Jos minua kysytään muuttoavuksi, ja kyseisenä päivänä on muuta, niin AINA tarjoudun auttamaan joko pakkauksessa etukäteen tai vaikkapa purkamisessa ja uuden paikan laittamisessa asuttavaan kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa oletettu suurempaa apua vaan samanlaista kuin muilta.
Oletettiin, että lapsettoman täytyy tietenkin tulla apuun, koska on lapseton ja on rajattomasti aikaa. Muiden aikaa oltiin valmiita kunnioittamaan ainakin vähän.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!
Tämä oli paras. Oikea tapa vastata ruikutusviesteihin.
ajatteli varmaan hän on se joka koutuu suuriman osan muutamaa kun muut on kiinni pikkulapsissa tai raskaana
Voi sanoa, että on aikaa auttaa kello X:n saakka ja sen jälkeen on muuta.
Muuttofirma tulee lopulta halvemmaksi kuin talkooapu. Laskepa mitä tekee muuttoauton vuokra + polttoaine, ruuat ja juomat talkooporukalle, talkoovakuutus (jos joku talkoolaisista vaikka satuttaa itsensä pahasti muutossa), talkooporukan vahingossa rikkomat tavarat ja vielä lopuksi se, että jäät itse talkoovelkaa kaikillee muuttoon osallistuneille eli saatat itse vastavuoroisesti joutua auttamaan tulevaisuudessa monessa muutossa.
Totuus: ap on muuttoviikonloppuna jo aivan hermot riekaleina. Puolet on pakattu, loput kamat hujan hajan pitkin kämppää. Koska eihän nyt näitä, näitä ja noita voi pakata kun tässä on vielä kaikenlaista ja kaalikeittoakin tuli tehtyä yöhön asti.
Asunnossa haisee kaalilaatikko ja kuola. Lapset ovat täpinöissään muutosta ja sekoilevat muuttoavun jaloissa, raskaana oleva pyyhkii hikeä otsalta ja joutuu ravaamaan kusella puolentunnin välein. Seinistä ei meinaa sitten millään saada irti lasten nenänkaivuun tuotoksia. Ja joku on salaa käyttänyt myös kuulakärkikynää sängyn taakse.
Ap:n mies manailee yrittäessään kammeta laatikoita, keittiön tuoleja ja sohvaa sen toisen, ainoan muuttoon osallistuvan vaimon ystävän miehen kanssa. Tunnelma on vaivaannuttava, miehet ovat toisilleen lähes tuntemattomia. Jossakin kohtaa mies aina häipyy pakkaamaan omiaan ja välillä taas sihisee lapsille, jotka äiti jo komensi ulos riehumaan.
AP toimii rautarouvana ja kitisevä stressaantunut vauva toisessa kainalossa osoittaa justiinamaisella auktoriteetilla, mitä arvon palvelusväen pitää seuraavaksi tehdä. Muuttoapu laskee sormet ristissä tunteja siihen, koska on sopiva hetki päästä kohteliaasti pois tästä maanpäällisestä helvetissä.
Kukaan ei halua enää tässä vaiheessa kaalilaatikkoa, mutta ihmisen on pakko syödä. Sitten sitä lämmitetään mikrossa ja syödään seisten pahvilautasilta huterilla muovihaarukoilla. Vettä juodaan vuorotellen kraanasta, koska kaikki lasit ja mukit on jo joku pakannut vaikka ap nimenomaan sanoi, että ne vasta viimeisenä. Lapset sai käsiinsä pakun etupenkillä olevan olevan colapullon, joka oli sen puolitutun miehen, ja nyt sokerihumalassa pyörivät kahta kauheammin ärsyttämässä jokaista. Lisäksi alkavat tapella.
Samalla kun ap on liittynyt huutokuoroon ja raivoaa lapsilleen, on ensimmäiset pari kuormaa keretty viedä - ihme kyllä. Muuttoapu rukoilee jo kaikkia tietämiään jumalia ja manailee mielessään, että taas kerran tuli mentyä tähän iänikuiseen retkuun. Raskaana oleva käy vessassa kolmannenkymmenennen kerran ja kyseenalaistaa, josko raskauden voi vielä perua.
Ap:n miestä hävettää koko show, joten se ei enää puhu kahta sanaa pidempiä lauseita. Kello alkaa käydä jo kuutta, ap suheeraa vauvan kanssa ja kaalilaatikko alkaa myllertää jokaisella. Illan tullen jokainen muutto apuna ollut päättää, että heille on sitten tullut yön aikana korona, migreeni, kihomatoja ja yksi lavastaa oman kuolemansa.
Ap:n mies noituu viimeistä muuttokuormaa viedessään, että on muuten viimeinen kerta kun hän muuttaa enää koskaan.
Enpä alkaisi kaveria mollaamaan moisen takia. Et voi ap tietää perimmäistä syytä kieltäytymiseen. Esim. itselläni todettiin aika hiljattain eräs sairaus, josta en ole liiemmin huudellut. Oireina mm. kova väsymys ja huonovointisuus, jaksan tehdä töitä mutta siinäpä se sitten onkin. Kotona aika menee levätessä. Myös lääkitys jota syön aiheuttaa monia sivuoireita, joten en todellakaan lähtisi avuksi yhtään mihinkään, varsinkaan raskaaseen muuttoon. Varmaan vaikutan sitten laiskalta, koska sairaus ei näy ulospäin. En siltikään tunne velvollisuudekseni alkaa selostaa diagnoosiani kaikille tutuille, ainoastaan parhaille ystäville olen kertonut.
Se, miltä jonkun elämä näyttää ulospäin, ei ole koko totuus.
Kyllä ystävät ja hyvät tyypit auttavat muita muutossa pyydettäessä, ei ole mitään hyväksikäyttöä! Väitökset hyväksikäytöstä kertovat vain nykyihmisten itsekkyydestä, itsekeskeisyydestä ja kylmyydestä - mitään ei viitsitä tehdä muiden hyväksi, aina vaan minä minä minä!
Itse olen AINA auttanut ystäviä ja tuttavia muutossa, jopa tarjoutunut oma-aloitteisesti tulemaan avuksi. Koska kaikki tarvitsevat muuttoapua joskus. Ei kaikilla ole varaa kalliisiin muuttofirmoihin!
Ja tietenkin muutoissa tärkeää se vastavuoroisuus: Jos itse olet saanut apua, tietenkin menet sitten auttamaan tämän toisenkin muutossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap itse mainitsi auttavansa kavereitaan lahjoittamalla turhaksi jääneitä lastenvaatteita ja leluja. Eipä siis ole tuo lapseton tainnut saada ap:ltä muuta kuin haukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.
Ap
Mutta ettehän te ole hoitaneet muuttoja itse vaan kaverinne ovat tehneet ne muutot
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ystävät ja hyvät tyypit auttavat muita muutossa pyydettäessä, ei ole mitään hyväksikäyttöä! Väitökset hyväksikäytöstä kertovat vain nykyihmisten itsekkyydestä, itsekeskeisyydestä ja kylmyydestä - mitään ei viitsitä tehdä muiden hyväksi, aina vaan minä minä minä!
Itse olen AINA auttanut ystäviä ja tuttavia muutossa, jopa tarjoutunut oma-aloitteisesti tulemaan avuksi. Koska kaikki tarvitsevat muuttoapua joskus. Ei kaikilla ole varaa kalliisiin muuttofirmoihin!
Ja tietenkin muutoissa tärkeää se vastavuoroisuus: Jos itse olet saanut apua, tietenkin menet sitten auttamaan tämän toisenkin muutossa!
Olen minäkin tarjoutunut avuksi kun omat kaverit on muuttaneet, mutta olisin voinut olla vähemmän avulias jos he olisivat vaatimalla vaatineet minua hommiin ja tivanneet selitystä sille jos en tule.
Eei mene kuin strömöössä