Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi
Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!
Kommentit (529)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.
Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.
Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.
ApNiiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?
Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.
ApMiksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?
En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.
Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.
Ap
Koita nyt hyvä ihminen saada kalloosi, että ETTE OLE ITSE HOITANEET aikaisempia muuttojanne, vaan olette pyytäneet kavereitanne hoitamaan. Sinä et näe tarvetta maksaa muuttofirmoille, koska käytät härskisti ystäviäsi hyväksi.
Kuten niin moni on jo todennut, on ok muuttaa kaveriporukalla joskus parikymppisenä, kun muutetaan yksiöitä/kaksioita. Siinähän on mukava vetää talkooporukalla kaljaa ja pitsaa jne. Toi ei vaan sitten todellakaan enää toimi, kun ollaan vanhempia. Ensinnäkin se tavaran määrä on ihan eri, on painavia sohvia, jenkkisänkyjä, mahdollisesti jotain taidetta, lasipöytiä tms. eli useimmiten hyvin erilaista kamaa kuin nuorilla. Sitten ne lapset siihen jalkoihin pyörimään tai vaihtoehtoisesti niille hoitopaikan etsiminen (maksatko sä muuttoporukan lapsenvahdit). Ja kolmantena vielä toi, että ei me ruuhkavuosia elävät töissäkäyvät oikeasti jakseta enää viikonloppuisin tollasia hobbaloita, vaan tosissaan haluamme käyttää viikonlopun lepäämiseen ja ulkoiluun. Myös lapsettomat, joilla voi muita "rasitteita" tai velvoitteita hoidettavanaan viikolla kuin omat lapset.
Mun viimeisin talkooporukalla tehty muutto oli silloin, kun olin noin 30. Muuttoporukasta 2 oli karmeassa krapulassa, yksi pariskunta tuli paikalle 2 tuntia myöhässä eli siinä vaiheessa, kun kämppä oli tyhjä ja joku päästi kissan karkuun. Tajusin silloin, että nyt on aika ajanut ohi kaverimuuttojen. Sen jälkeen muuttofirmat on hoitaneet 3 muuttoani ja kaikki on mennyt paljon helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin auttaisi jos ap ois kiva kaveri ja ruuat luvannu sekä sanonut että vähän on hommaa. Ehkä kyseinen ystävä on ollut ennenkin muuttamasssa tätä apta ja ap on ollut kiittämätön eikä ole kunnolla järjestellyt talkooväellr ruokaa yms.
Tottakai on ruokaa tarjolla talkoovälle! Ja kyllä myös toki laitoin, että voi valita mitä tekisi viikonlopun aikana. Pakkausta, loppusiivousta vai itse muuttoa.
Ap
Siis mitä ihmettä?! Aiemmassa viestissäsi HUUSIT, että hoidatte SUURIMMAN osan muutosta itse, mutta nyt kerrot, että hyväksikäytetyille on tarjolla pakkaamista, siivoamista ja varsinaista muuttoa. Mikä h**ti on se suurin osa, minkä hoidatte itse?! Uskomaton tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää, keitä ova ne aikuiset ihmiset, ei siis nuoret opiskelijat, jotka hoitavat muutot itse tai talkooporukalla. Olen keskituloinen yksinelävä 4-kymppinen nainen ja vuosien 2007-2022 välillä olen muuttanut 8 kertaa. Suurin osa pääkaupunkiseudun/Uudenmaan sisällä, mutta kerran töiden perässä kauemmas maakuntaan ja toinen kerta takaisin taas pk-seudulle. Muutot 2h+k muuttoja, plus parvekekamat. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa itse säätämään pakettiautoja, kuskeja, kantoapua jne kavereilta vaan ilman muuta olen hankkinut muuttofirman ja laatikot sitä kautta. Joskus olen joutunut maksamaan osamaksulla jälkikäteen muuttokustannuksia, kun on tuntunut siinä tilanteessa olleen liian iso yksittäinen kuluerä. Mutta samanlaisia kulueriä muutot mitä muukin eläminen, enhän niitäkään lähde loisimaan kavereilta, esim. "tilasin xx-ravintolasta aterian yy, voitko käydä tuomassa sen mulle sun autolla" (olen autoton) sen sijaan, että tilaan woltista.
Vai oletteko te "itse muutin ja säästin" (et ainakaan hermojasi)-ihmiset ihan oikeasti niin köyhiä, että muuttofirman kustannukset on niin kohtuuttomia, ettei ole varaa?
Me muutettiin ihan kahdestaan miehen kanssa. Ensin minun kamat miehelle, reilun vuoden kuluttua miehen rivarista kerrostaloon ja siitä puolen vuoden kuluttua omakotitaloon. Kyllä siinä säästöä tuli ja kieltämättä muutama väsynyt riitakin. Ei olisi tullut mieleenkään vaivata kavereita, kaikilla on omat juttunsa ja rasituksensa.
Selkähaitta numero kymmenen tai ties mikä lol
Mulla on paku, ja oon lähtenyt 100 € könttäkorvauksella (ruuat ja bensat toki maksetaan mulle myös) jeesaamaan tuttuja muutossa.
Vaatimukset apuun on kuitenkin tiukat:
- oikeat muoviset ja päällekkäin pinottavat muuttolaatikot on hommattu
- muuttaja on vuokrannut muuttolaatikoiden kanssa myös nokkakärryt
- KAIKKI tavarat on pakattu, kun saavun paikalle
En suostu yhteenkään banaanilaatikkomuuttoon, jossa mieslapsia pitää hyysätä kaikessa ja painavia laatikoita kantaa selkä vääränä.
Minusta on outoa pihtailla ja muuttofirman sijasta pyydellä kavereita noin isoon muuttoon.
Omat muuttoni (3h+k) olen hoitanut pakkaamalla itse, mutta tavaroiden siirron on hoitanut ammattimainen ja vakuutukset omaava muuttofirma. Kustannukset ovat isoimmalla autolla (joka tullut täyteen) olleet 400 eur, Uudellamaalla. Se on pieni raha siitä, että kaverini saavat levätä viikonloppunsa.
Muuton lopuksi perinteinen: "Ai niin mä unohdin kokonaan kellarikomeron!"
Sen jälkeen alkaa älytön arpominen siitä, mitä laitetaan roskiin ja mikä menee muuttokuormaan. Joskus kellarikomero on niin kaoottinen, että tyhjennyksessä menee helposti se tunti.
Olisiko täällä muuttomiehiä tai -naisia paikalla? Oletteko tulleet paikalle muuttoihin, jolloin sovittuna aikana tavaroita ei ole vielä pakattu? Onko teitä yritetty saada pakkaamaan samaan rahaan?
Miten menee uudessa kodissa ap?
Totta, mutta olisiko ok myös pyytää kavereiden apua renkaidenvaihtoon, pullan leipomiseen tai mattojenpesuun?