Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi

Vierailija
15.05.2022 |

Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!

Kommentit (529)

Vierailija
341/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon takia on muuttofirmat.

6h ja keittiö, pieniä lapsia. Kuka sen muuton tekisi, ne talkoolaiset, ja monta tuntia raskasta ilmaistyötä. Mitä olisi palkaksi? Vai pitäiskö ottaa omat eväät.

Helpompi ja reilumpi kaveita ajatellen on palkata muuttofirma.

On eri homma pyytää muuttoapua yksiön muuttoon, mutta 6h ja keittiö, ihan toinen juttu.

Vierailija
342/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sillä kaverilla on auto, niin voisko olla, että ajatteli joutuvansa roudaamaan omalla autollaan teidän tavaroita. Aloittajalla kun on vaan se paku käytössään, mutta iso huusholli muutettavanaan.

Polttoainekulut on aikamoinen menoerä. Useimmilla on tekeminen selvitä omista kuluistaankin.

Toisaalta jos useimmilla on tekemistä siinä, että selviää edes omista kuluistaan, niin miten täällä odotetaan, että kaikilla tulisi vielä olla varaa kalliisiin muuttofirmoihin? Ihmiset muuttavat monista syistä, ei ainoastaan siksi että heillä on entistä enemmän rahaa ja he aina muuttavat vain kalliimpaan ja kalliimpaan.

Köyhät voivat hakea muuttoavustusta sossusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sillä kaverilla on auto, niin voisko olla, että ajatteli joutuvansa roudaamaan omalla autollaan teidän tavaroita. Aloittajalla kun on vaan se paku käytössään, mutta iso huusholli muutettavanaan.

Polttoainekulut on aikamoinen menoerä. Useimmilla on tekeminen selvitä omista kuluistaankin.

Toisaalta jos useimmilla on tekemistä siinä, että selviää edes omista kuluistaan, niin miten täällä odotetaan, että kaikilla tulisi vielä olla varaa kalliisiin muuttofirmoihin? Ihmiset muuttavat monista syistä, ei ainoastaan siksi että heillä on entistä enemmän rahaa ja he aina muuttavat vain kalliimpaan ja kalliimpaan.

Ei kaikki saa sossusta muuttoapua. Voi olla ihan töissäkäyvät vanhemmat, mutta perheellisenä muttofirma olisi iso lovi perheen rahoihin.

Vierailija
344/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki saa sossusta muuttoapua. Voi olla ihan töissäkäyvät vanhemmat, mutta perheellisenä muttofirma olisi iso lovi perheen rahoihin.

Mistä tulee tämä oletus, että juuri perheelliset aina lähtökohtaisesti elävät kädestä suuhun? Eikö vielä suuremmalla syyllä kannattaisi pitää jonkinlaista puskurirahastoa jos on niitä lapsia?

Vierailija
345/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan nyt vapaaehtoisesti halua tuhlata viikonloppuaan tehden fyysisesti raskasta ilmaistyötä? Muuttaminen on ihan kamalaa ja varsinkin jos ei ole edes oma muutto kyseessä. Ymmärrän ihan täysin ettei ihmisiä kiinnosta tulla muuttoavuksi. Sitä varten on muuttofirmat jotka saavat palkkaa tuosta raskaasta ja vittumaisesta työstä... Mutta ei kun ilmaiseksi pitäisi saada käyttää ihmisten voimavaroja ja vapaa-aikaa hyväksi. 

Vierailija
346/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitää ite pärjätä niin oon muuttojen aikaan laittanu kaikki myyntiin/antanu pois niin ei tarvita ku henkilöautoon mahtuvat henk kohtaset tavarat mukaan mitkä ite jaksaa sinne kantaa. Yksin muuttaminen on parasta kun ei tarvi raivoo kellekkään.

Vierailija
347/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin auttaisi jos ap ois kiva kaveri ja ruuat luvannu sekä sanonut että vähän on hommaa. Ehkä kyseinen ystävä on ollut ennenkin muuttamasssa tätä apta ja ap on ollut kiittämätön eikä ole kunnolla järjestellyt talkooväellr ruokaa yms.

Tottakai on ruokaa tarjolla talkoovälle! Ja kyllä myös toki laitoin, että voi valita mitä tekisi viikonlopun aikana. Pakkausta, loppusiivousta vai itse muuttoa.

Ap

Eli et ole pakannutkaan niitä kamoja?!!!! Taisi sen sun yksineläjä, joka kieltäytyi muuttohommista tietää, millaisina orjina kavereitasi pidät. Fiksu kun kieltäytyi ja pitää omista rajoistaan huolta.

Vierailija
348/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina pitää ite pärjätä niin oon muuttojen aikaan laittanu kaikki myyntiin/antanu pois niin ei tarvita ku henkilöautoon mahtuvat henk kohtaset tavarat mukaan mitkä ite jaksaa sinne kantaa. Yksin muuttaminen on parasta kun ei tarvi raivoo kellekkään.

Kuulostaa aika paljon muuttofirmaa kalliimmalta jos ostat aina kokonaan uudet huonekalut.

Vierailija
349/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.

Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.

Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.

Ap

Niiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?

Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.

Ap

Miksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?

En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.

Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.

Ap

Minusta rehellinen "ei kiinnosta" -vastaus on aivan validi ja hyväksyttävä. Minua ainakin kiinnostaa enemmän kaverisi mainitsema ulkoilu ja työviikosta palautuminen kuin mennä hoitamaan jonkun sellaisen muuttoa, joka oletettavasti kykenee maksamaan siitä ammattilaisille. Mutta meillä on varmaankin eri käsitys siitä mitä ystävyyteen kuuluu ja millaista apua voi odottaa. Apua voi ja saakin pyytää, mutta jokaisella on oikeus itse määrittää millaista apua haluaa antaa ja mitä ei. Ja sinulla toki oikeus vaikka katkaista ystävyys jos ajattelet että muuttoosi osallistumattomuus on deal breaker.

En ole katkaisemassa ystäviä, mutta kyllä tässä näkyy kuka on oikeasti läheinen ystävä ja HALUAA tulla auttamaan ja kuka on vaan kaveri.

Ap

Ystävät ei kuppaa toisiltaan apua, etenkään tuollaisen kämpän muuttoon ja siivoamiseen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kun sinulla on vauva ja taapero niin missä vaiheessa sä meinaat ehtiä tekemään näille talkoolaisille ruokaa vai tilaatko valmiiksi pizzaa? Onko muuttoauto hommattu vai kuppaatteko senkin joltain kaverilta jolla just sattuu sopivasti olemaan pakettiauto? Entä onko kaikki kamat pakattu valmiiksi nopeuttamaan talkoolaisten työtä?

Mielenkiintoinen ajatus, että ystävien apu = kuppaamista. Autetaan ystäviä puolin ja toisin, esim lasten vaatteet, lelut, tavarat annetaan sille ystävälle kenelle tulee ajankohtaisesti tarpeeseen. Sinulle sekin on sitten kuppaamista??

Mitä tulee ruokaan, niin teen uunin täydeltä kaali-jauhelihaatikkoa muuttopäiville. Ei taatusti jää kukaan nälkäiseksi. Pakettiauto sattuu löytymään sukulaisilta, ihan mielellään antaa sen lainaksi, bensat maksetaan ilman muuta.

Ap

Miten olet auttanut tuota yksin elävää kaveriasi? Hän tuskin tekee mitään lasten vaatteillasi.

Vierailija
350/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voi pakata itse kaikki ja kuljettaa tavarat, jotka mahtuvat kuomukärryyn, mutta isompia huonekaluja varten voi ottaa muuttopalvelun. Tunnin keikka kaikkiaan, luulisi siihen löytyvän rahat.

Vierailija
351/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika paljon muuttofirmaa kalliimmalta jos ostat aina kokonaan uudet huonekalut.

Muutto toiselle paikkakunnalle ois maksanu yli 1000e joten halvemmaksi tuli myydä ja antaa kaikki tavara pois ja ostaa uudet tai käytetyt tavarat uudessa kaupungissa. Paljon saa vähän käytettyjä huonekaluja lähes ilmaiseksi.

Vierailija
352/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheistä pystyy toinen vanhempi lähtemään muuttoavuksi. Itse olen ollut muuttoapuna ja puolisoni on hoitanut lapsia kotona ja päinvastoin. Kerran hoidin läheisen lapsia yön ja päivän, niin saivat muuttaa sillä välin. Pienten lasten vanhemmille 500 euroa on iso raha maksaa muuttofirmalle.

Muuttokulut pitää laskea mukaan asunnon hintaan ja muuttosuunnitelmiin jos silloin kun muuttoa suunnitellaan. Silloin kulu ei tule yllätyksenä.

talousongelmaiset ihmiset eivät koskaan tajua tuota yhtölöä. Sama kuin selittäisi alkoholiongelmaiselle, että pitää miettiä etukäteen miten paljon juo/mitä seurauksia voi kestää juomisensa kanssa ja säätää juomisensa sen mukaan. Tai tupakoitsijalle, että pitää miettiä etukäteen, haluaako suuremman riskin erilaisiin syöpiin ja pahimmillaan tuhota läheistensä terveyden - eivät tajua.

Vierailija
353/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikkoa ja pitkä muuttomatka johan on houkuttelevaa.

Vierailija
354/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että vielä oikein kysyit, että miksi et pääse. Ei tarvitse kenenkään selitellä. Kysyitkö lapsellisilta? Ai niin, hehän olivat kaikki tulossa tietenkin. No, lapsellisten viikonloput muutoinkin p:stä kaikkine velvollisuuksineen, joten eiköhän siinä yksi muuttokin mene.

Vierailija
355/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä voin auttaa muutoissa ja muissa talkoohommissa, mutta se riippuu täysin siitä kuka kysyy! Jos on hyvä ystävä joka oikeasti on avun tarpeessa niin tottakai autan. Mutta sitten on näitä jotka kinuavat apua joka asiaan ja olettavat että tottakai kaikki haluaa käyttää vapaa-aikansa heidän auttamiseen. Pitävät itsestäänselvyytenä, eikä tarjota ruokia tai edes kiitetä. Näille kitisijöille keksin vaikka tekosyyn ettei rarvitse mennä auttamaan. 

Yksikin mamma kerran pyysi muuttoSIIVOUSavuksi vanhalle kämpälle joka piti olla jo tyhjä. No ei ollut, ensin aletaan pakata ja kuskata niitä viimesiä romuja sieltä pois (3.krs, ei hissiä) ja siinä meni jo muutama tunti, koska tein lähinnä yksin kaiken, tää mamma itse vaan puhui puhelimessa ja valitti miten perseestä muuttaminen on. No, sitten kämppä saatiin tyhjäksi ja alkoi siivoaminen. Kämpässä oli 3h+keittiö+wc. Mä siivosin kaikki muut huoneet lattiasta kattoon paitsi vessan, jonka tää mamma siivos. Mulla meni tässä hommassa koko päivä, olin lähtenyt 10 aikoihin kotoa ja takaisin kotona olin klo 23. En saanut kiitosta, ruuan ostin itse itselleni, tein koko hommasta suurimman osan itse. Voin kertoa että jos tämä ihminen vielä pyytää avuksi niin en mene.

Vierailija
356/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.

Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.

Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.

Ap

Se mikä tässä näkyy, on hyväksikäyttäjä. Katso peiliin.

Niiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?

Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.

Ap

Miksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?

En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.

Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.

Ap

Minusta rehellinen "ei kiinnosta" -vastaus on aivan validi ja hyväksyttävä. Minua ainakin kiinnostaa enemmän kaverisi mainitsema ulkoilu ja työviikosta palautuminen kuin mennä hoitamaan jonkun sellaisen muuttoa, joka oletettavasti kykenee maksamaan siitä ammattilaisille. Mutta meillä on varmaankin eri käsitys siitä mitä ystävyyteen kuuluu ja millaista apua voi odottaa. Apua voi ja saakin pyytää, mutta jokaisella on oikeus itse määrittää millaista apua haluaa antaa ja mitä ei. Ja sinulla toki oikeus vaikka katkaista ystävyys jos ajattelet että muuttoosi osallistumattomuus on deal breaker.

En ole katkaisemassa ystäviä, mutta kyllä tässä näkyy kuka on oikeasti läheinen ystävä ja HALUAA tulla auttamaan ja kuka on vaan kaveri.

Ap

"Hädässä ystävä tunnetaan."

Mikä hätä näillä on? Muuttoon oli jo tulossa runsaasti apua. Uusi koti kilometrin päässä jonka voisi siivota hyvissäajoin ennen sisäänmuuttoa ja kamoja sinne pikkuhiljaa autolla, alkaen niistä joille ei ole juuri nyt käyttötarvetta. Ei oleteta että muuttoapu tulee vielä pakkaamaankin. Vauvan ja taaperon tarvikkeet paikalleen uuteen kotiin jo ennen muuttopäivää. Samoin jääkaappi/pakastin kylmenemään hyvissä ajoin. Varsinaiselle muuttopäivälle jätetään vain ne raskaimmat kuten osa huonekaluista ja pesukone jne. Niitä varten on jo sukulaiselta kupattu ilmaiseksi pakettiauto. Isäntä hommaa nokkakärryt valmiiksi muuttopäivään, kuormaliinat tai muut pehmikkeet ja 1-2 kaveriansa avuksi. Se raskaana oleva kaveri jätetään rauhaan. Vanhaan asuntoon siivouspalvelu ellei omat rahkeet riitä.

Tämä nyt alkuun neuvoksi jos pakko sitä piheydessään nitistä ilmaisavusta. Kenenkään koko viikonlopun vapaa-aikaa ei viedä. Ja sille/niille muuttoavustajille korvataan vähintäänkin bensat kun tulevat paikalle ja kunnon ruoat ja juomat, eikä mitään kaalilaatikkoa. Ap puhuu että ovat kaikkea muuta kuin avuttomia muutoissaan mutta vahvasti näyttää ihan joltain muulta.

Vierailija
357/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli niin, että en pyytänyt ketään auttamaan muutossa. Juttelin kyllä, että olen muuttamassa. Kaverit sanoivat hövelisti, että kyllä minä ja minä tulen auttamaan kun vaan ilmoitat.

Kun muuttopäivä sitten koitti ja sen ilmoitin, niin oikeastaan kenellekään ei sopinut.

En kyllä itsekään mene mielelläni, joten kyllä ymmärsin. Raskasta ja ikävää hommaa ja yleensä viikonloppuna. Mutta en kyllä sitten lupailekaan mitään.

Nyt en enää lopsauta korviani kavereitteni avun lupaamisille jos joskus muutan. Hankin muuttofirman tms. ja maksan siitä.

Vierailija
358/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: Viestistäsi saa kuvan että kavereidesi pitäisi olla käytettävissä tyyliin 24/7. Näytät olettavan että 1.5kk etukäteen ilmoitettu muuttoavun tarve sopii kaikille.

Omalla kohdalla voin sanoa että kalenterissa on menoja jo monelle syksynkin viikonlopulle. Jokaisella on oikeus kieltäytyä muuttoavusta tms. ihan ilman mitään sen kummempia syitä ja selittelyjä.

No en ainakaan itse saanut käsitystä, että ap mitään 24/7 valmiudessa oloa odottaisi. Se on totta, ettei tarvitse osallistua, jos ei voi tai halua, mutta itsekin pidän erikoisena kieltäytymistä hyvissä ajoin etukäteen kovin heppoiselta kuulostavalla syyllä. Itse en ainakaan kehtaisi ystävälle sanoa, ettei muuttosi kiinnosta.

Hah. Ainakin mun kalenteri on aika lailla merkintöjä täynnä, noin syyskuun loppuun asti. Osa niistä myös viikonlopuille.

Mutta jos joku ryhtyy oikein tivaamaan, että no mitä sulla muka on kun et voi muuttoon tulla, niin piruuttanikaan en kertoisi, vaan vastaisin juurikin että ei kiinnosta sun muutot. Eiköhän se siitä ymmärtäisi, että meidän välit oli sitten tässä.

Vierailija
359/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat ihmiset käyttävät muuttofirmaa, lurkit pikku sittiäiset eivät.

Vierailija
360/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään enää talkoilla tai autella toisia. Yksin pitää pärjätä. Itse jos auttaa jotain, se autettava oppii sen että sieltä kannattaa kysyä uudestaan kun apua tarvii taas. Ei ne opi auttamaan vastavuoroisesti. Sitä ei vaan enää tässä maailmassa ole. Vastavuoroisuutta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi