Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi
Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!
Kommentit (529)
No, laiska mikä laiska. Ja onko ystävä vai "ystävä"...
Niin iso muutto, että on viisainta hoitaa se kokonaan ammattilaisvoimin. Samoin loppusiivousurakka on suuri, eli siihen myös palkatut tekijät.
Teillä itsellänne on aivan tarpeeksi tekemistä uuden asunnon järjestelemisessä.
Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.
Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.
Juuri tuon takia on muuttofirmat.
Nojoo, otatte muuttofirman ja sillä siisti.
Kai sä muuten laitoit siihen wa ilmoitukseen, että mitä ruokaa ja juomaa olis muuttoporukalle tarjolla tai jonkun korvauksen, jos noita et tarjoa? Monessako muutossa tmv olet ollut apuna kavereille?
Jos ei oo lapsia tai raskaana ni ei ole oletus, että he ovat het ekana auttamassa muutoissa ja mitä ihmettä sulle kuuluu kavereiden menot.
Aikuiset hoitavat yleensä muuton itse, muuttofirman avulla. Varsinkin jos perheessä on pieniä lapsia, jotka tarvitsevat jatkuvaa perään katsomista.
Tilas vaan se muuttofirma. Ei ystävät ole apulaisiasi, ellei joku itse tarjoudu.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.
Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.
Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.
Ap
On vähän eri asia käydä kantamassa pari laatikkoa, huonekasvi ja sohva pakettiautoon yksiöstä kuin alkaa pakkaamaan, kantamaan ja purkamaan ison perheen kalusteet, vaatteet, vuosiksi varastoidut roinat sun muut. Se on raskasta TYÖTÄ, johon on saatavilla palkallista apua, mutta ethän sinä siitä näköjään halua maksaa. En itsekkään suostuisi muuta kuin max pariksi tunniksi siivousavuksi, omalle vähäiselle ajalle on parempaakin tekemistä kuin lähteä rehkimään koko päiväksi, ja luultavimmin tuollaista kotia ei edes saa tyhjennettyä päivässä ellei ole isoa muuttoporukkaa apuna, saati sitten muuttosiivottua.
Muuttofirmaa me ollaan käytetty edellisten kolmen muuton hoitamiseen.
Näitä aiemmat muutot hoidimme itse puolison kanssa.
Yhteen muuttoon ilmottautui oma-aloitteisesti tuttava. Hän ei kuitenkaan sitten tullut muuttoavuksi.
Hintaa muuttofirman käytöstä tuli:
1. muutto 550 e
2. muutto 300 e
3. muutto 1290e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.
Ap
Niiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?
Niin olette ennenkin vaivanneet ystäviä ja he tehneet ison työn j tietävät mitä edessä. Perheen muutot hoidetaan muuttofirmalla eikä kiusata ihmisiä. Muuttaminen on kamalaa.
Kummallista, etteivät aikuiset ihmiset raaski maksaa muuttofirmalle muutamaa satasta. Meillä ainakin otetaan suosiolla muuttofirma eikä kerätä ilmaisapua kaveripiiristä
Outoa, että koet sinulla oikeudeksesi udella ystäväsi menoista hänen kieltäytyessään muutossa auttamisessa. Ei on hyväksyttävä vastaus ilman selittelyjä.
Jos ap on tosissaan, niin tuo kaverin vastaus muuttoapupyyntöön on aivan oikein! Jos itse viettäisin viikonlopun kaverin muuttotalkoissa, olisin poikki vielä seuraavalla viikolla. Inhoan ihmisiä, jotka säästävät muutossa sillä oletuksella, että muut ihmiset tulevat jeesimään. Jos tili on ihan nollilla ja pakko muuttaa (esim köyhä eläkeläinen) niin muuttorahat saa sossusta harkinnanvaraisena toimeentulotukena.
Kerran mulla kaveri muutti taloon, josta maksoi 700k. Kyseli porukkaa muuttotalkoisiin. En osallistunut, ajattelin että jos varaa ostaa tuolla hinnalla talo, on kyllä varaa palkata muuttoapua. No toki oli yli-iso pankkilaina niskassa mutta se nyt on ihan omaa tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?
Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän kyse ole avuttomuudesta, kun ostaa ammattinsa osaavat muuttomiehet asialle. He osaavat pakata huonekalut, ne arvokkaimmatkin, tietävät minkä kokoinen muuttoauto pitää olla, että voi kerralla siirtää kaikki tavarat jne. Heillä on vakuutukset kunnossa ja kokemusta yllättävistä asioista. Ikinä en pyytäisi muuttoapua kavereilta, arvostan heitä liikaa. Näin siis kaupunkioloissa, en tiedä millaista on muuttaa, jos on iso suku ja asuu maaseudulla. Ehkä talkoohenki on siellä vielä enemmän voimissaan.
Meillä on porukassa hoidettu kaikkien muutot. Yleensä niin että porukka tulee apuun kun ehtii ja poistuu kun on pakko. Eli siis kukaan ei yleensä ole koko päivää paikalla. Kaikki on ollut kaikkien apuna. Sitten oli juurikin yksi joka ei ikinä päässyt muiden avuksi, mutta jota muut oli muuttamassa kerran vuodessa.
Kävi niin pöyristyttävästi, että kaikilla alkoi olla aina menoa kun tämä yksi kaveri muutti eikä kukaan päässyt paikalle. Eli pistä korvan taakse ja muista kun sinkku tarvitsee seuraavan kerran apua.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia on muuttofirmat.
Joo, ei ystäville ja muille läheisille kuuulu teidän muutto, jos on varaa isoon kämpään pitää olla varaa myös muuttoon.
Huono, muuta provoasi ihan keskenäsi.