Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Mä en pidä mistään makeista. En tee siitä mitään numeroa mennessä enkä ollessa, olen vain. Jos ei ole mitään suolaista, olen ottamatta. Jos on ns. pakko ottaa, otan jonkun, "maistan" ja kätken sen sitten servettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, jos on kutsut, joilla muitakin vieraita. Sellainen on vähän ikävää, että kutsuu yhden ihmisen kylään, tekee tarjottavat hänen ruokavalionsa mukaiseksi ja sitten vieras ei edes maista.
Tää on aika ikävää kun tehdään tarjottavat ruokavalion mukaiseksi. Usein ei ole tekijällä kokemusta ja ne tarjottavat on sen mukaisia. Esim gluteeniton leivonta ei onnistu tosta noin vaan, vaan siinä on omat niksinsä, jotka oppii vain ajan kanssa.
Ai, minusta gluteeniton leivonta on aika helppoa. Korvaa vain vehnäjauhot gluteenittomalla jauhoseoksella tai käyttää jauhoina pelkkiä perunajauhoja. Täytekakkupohja ja kääretortut teen sina pelkistä perunajauhoista.
Kuka tahansa osaa ostaa jotain perus gluteenitonta jauhoseosta, mutta harva saa niillä leivottua oikeasti maistuvia ja rakenteeltaan miellyttäviä leivoksia/pullia/yms.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa sitten opin, että syömisensä voi itse päättää. Ei ole pakko edes maistaa, jos ei halua.
Kyse ei ole huonosta käytöksestä, vaan luvasta päättää omasta kehostaan.
Ei voi olla totta : D D D
Ennen mulla oli paha ongelma tämän kans etten uskaltanu syödä mitään jos olin vieraana jossain, ajattelin että kaikki vahtaa mua, ja sit sotken tai jotaki vastaavaa, en myöskään pysty syömään ravintolassa
En ole kyllä koskaan kokenut mielipahaa jos joku ei ole syönyt juhlissa. Itsekin jätän joskus ottamatta, jos vatsa on temppuillut aamulla. Saattaa olla närästystä tai turvotusta.
Itse asiassa ainut ihminen, joka on minun järjestämillä kutsuilla jättänyt ottamatta yhtään mitään, oli myös vatsavaivainen eikä oikein tykkää syödä viljatuotteita ja sokeria sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuttavapiirissä yksi sellainen, joka aina on syömättä mitään. Jos hänelle tarjoaa jotain, niin hän aina sanoo, että ei kiitos, olen juuri syönyt. Onneksi ei ole muita, sillä kyllä omissa juhlissa harmittaisi, jos on tehnyt kaikenlaista herkullista tarjottavaa monen monta sorttia, eikä kukaan söisi mitään. Itse en tuollaista syömättömyyttä ymmärrä. Siitä tulee vähän töykeä vaikutelma. Voisihan sitä ottaa jotain lautaselle, ja vaivihkaa jättää sen sitten syömättä, ei sitä kukaan huomaa. Tämäkin tuttava on todella ylipainoinen, ja mistään dieetistä hänellä ei ole kyse, syö kyllä suuria määriä kotonaan.
"Todella ylipainoinen tuttava" astuu miinaan ylläkommentoineen kutsuilla, syö tai on syömättä tarjottavia. Kumpikin vaihtoehto aiheuttaa paheksumista. Häpeä on tällaisten kestittäjien puolella.
Miten jollakin on aikaa juhlissa kytätä kuka syö, kuinka paljon ja kuka ei ei syö mitään.
Suvaitsevaisuus kunniaan.
Totta kai maistetaan ja kiitetään. Oma äiti teki tätä, että söi ja joi kahvitkin ennen kyläilyä, tuli adrenaliinipärinöissä vierailulle eikä ottanut tarjottavia. Viesti on selkeä: tarjottavat eivät kelpaa. Lakkasin kutsumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä voi varata itselleen jokin patukka tms.käsveskaan minkä syö kahvin kanssa, ettei tarvitse pälyillä ja pelätä josko joku kysyy jotain. Näinhän toimittiin ennen, keliaakikko toi omat eväät ja kaikki hyvin. Ilmoitti vain että toinkin omat eväät niin normaalijärjellä varustettu kyllä ymmärtää että jostain syystä ei voi syödä tarjottuja ruokia.
Miksi pitäisi? Miksi pitäisi ottaa edes se kahvi?
Meidän pitäisi pikkuhiljaa päästä tästä pula-ajan mentaliteetista, että kaikkea juhlitaan mässyttämällä. Se, jos mikä on sivistymätöntä, että juhlissa se mässyttäminen on pääosassa.
Minulla on jonkinasteinen IBS. Ja arvatkaa mitä: se pysyy kurissa ja voin syödä lähes mitä vaan -kunhan syön säännöllisesti ja kunnollisia aterioita. Mutta joku kahvi ja patukka johonkin epämääräiseen kellonaikaan saisi vatsani pullistumaan kuin pallo, ja ilta menisi sitten vessassa.
Juhlathan järjestetään yleensä aina johonkin outoon kellonaikaan, että ihmiset eivät odota oikeaa ruokaa. Sitten kumminkin on ties mitä tarjottavaa ja loukkaannutaan, jos ei oteta. Vaikka ei ole mikään ruoka-aika. Tai sitten on tarjolla suolaista piirakkaa ja pullaa ja kahvia päivällisaikaan...
Juhlat, joissa on tarjolla oikeaa ruokaa, ovat eri asia. Yleensä aterian ajankohta sopii vähän venyttämällä normaaliin rytmiini. Ja sitten oikea ateria siellä juhlissa ja sen päälle voin ottaa kahvia ja makeaakin.
Mutta kaikki tämä outoihin aikoihin syöty epäruoka, millä ihmiset vieraitaan piinaa -ei kiitos.
Ruokailu, kahvit sun muut kuuluvat joka ikisen järjestetyn tilaisuuden protokollaan. Jos ette kykene tätä ennakoimaan niin voi yksinkertaisesti vaikka kommentoida järjestäjälle että tarjoamiset näyttävät herkullisilta, mutta ettet pysty valitettavasti niitä terveyssyistä tällä kertaa maistelemaan. Jos jättää vaan ottamatta, antaa väistämättä kuvan että pitää tarjottavia jotenkin viallisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä voi varata itselleen jokin patukka tms.käsveskaan minkä syö kahvin kanssa, ettei tarvitse pälyillä ja pelätä josko joku kysyy jotain. Näinhän toimittiin ennen, keliaakikko toi omat eväät ja kaikki hyvin. Ilmoitti vain että toinkin omat eväät niin normaalijärjellä varustettu kyllä ymmärtää että jostain syystä ei voi syödä tarjottuja ruokia.
Meidän pitäisi pikkuhiljaa päästä tästä pula-ajan mentaliteetista, että kaikkea juhlitaan mässyttämällä. Se, jos mikä on sivistymätöntä, että juhlissa se mässyttäminen on pääosassa.
Minulla on jonkinasteinen IBS. Ja arvatkaa mitä: se pysyy kurissa ja voin syödä lähes mitä vaan -kunhan syön säännöllisesti ja kunnollisia aterioita. Mutta joku kahvi ja patukka johonkin epämääräiseen kellonaikaan saisi vatsani pullistumaan kuin pallo, ja ilta menisi sitten vessassa.
Juhlathan järjestetään yleensä aina johonkin outoon kellonaikaan, että ihmiset eivät odota oikeaa ruokaa. Sitten kumminkin on ties mitä tarjottavaa ja loukkaannutaan, jos ei oteta. Vaikka ei ole mikään ruoka-aika. Tai sitten on tarjolla suolaista piirakkaa ja pullaa ja kahvia päivällisaikaan...
Juhlat, joissa on tarjolla oikeaa ruokaa, ovat eri asia. Yleensä aterian ajankohta sopii vähän venyttämällä normaaliin rytmiini. Ja sitten oikea ateria siellä juhlissa ja sen päälle voin ottaa kahvia ja makeaakin.
Mutta kaikki tämä outoihin aikoihin syöty epäruoka, millä ihmiset vieraitaan piinaa -ei kiitos.
Ruokailu, kahvit sun muut kuuluvat joka ikisen järjestetyn tilaisuuden protokollaan. Jos ette kykene tätä ennakoimaan niin voi yksinkertaisesti vaikka kommentoida järjestäjälle että tarjoamiset näyttävät herkullisilta, mutta ettet pysty valitettavasti niitä terveyssyistä tällä kertaa maistelemaan. Jos jättää vaan ottamatta, antaa väistämättä kuvan että pitää tarjottavia jotenkin viallisina.
Vain kyttäävät tuputtajat näin luulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, olinpa sivistymätön kun kirjoitin patukka. Oletin että lukija osaisi kuvitella itselleen sopivan syötävän tuohon kohtaan. Aiemmin ei ollut minkäänlaista ongelmaa kun nämä ruokaongelmaiset toivat omat syötävänsä ja pitivät turpansa kiinni muuten. Sivistyneitä nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, olinpa sivistymätön kun kirjoitin patukka. Oletin että lukija osaisi kuvitella itselleen sopivan syötävän tuohon kohtaan. Aiemmin ei ollut minkäänlaista ongelmaa kun nämä ruokaongelmaiset toivat omat syötävänsä ja pitivät turpansa kiinni muuten. Sivistyneitä nääs.
Ja mihin omituiseen kellon aikaan ne juhlat muka YLEENSÄ järjestetään? Ehkä vain sivistymättömät tekevät niin. Taitaa olla joku hyvin nuori ja tarjoiluna sontaa. Kaikki eivät toimi niin. Vaihda ystäväpiiriäsi.
Musta on ihanaa, ku kersatki otetaan mukaan leipomaan ja valmistamaan tarjottavia. Ikinä ei oo ällöttäny sellasia tarjottavia maistaa. Mut hyi helvetti jos joku uusavuton laiskaperse tyrkyttäis jtn kaupan paistopisteeltä ostettuja valmis pasteijoita tai viinereitä, ni en kyl söis. Niis vast pöpöi onki.. joku hanu käyny klähmimäs niit ennen sua ja kaupantäti ennen tiskille laittamist aivastellu kuorrutteeks..YÄK! Ja kuinkahan monta kertaa ne nostetaan lattialta takas tiskiin ku joku urpo niitä ekaks pyörittelee pakkasilla sormilla..
Turha sotkea sivistyneiden juhlia joissa tarjoillaan kaikenlaista hyvää, mihinkään osaamattoman netistä typeriä juhlaideoita repivän kyhäelmiin, tarjolla moskaa. Aikuistukaahan jo.
Jos on pelkkiä makeita niin saatan jättää välistä kokonaan, koska en juurikaan pidä väliä ja usein saattaa olla, että en edes halua pumpata itseeni turhia sokereita.
Tiedän myös, että ihmiset saattaa olla tiukallakin dieetillä ja silloin ei syödä mitään sen ulkopuolelta.
Jäätelö tuuttia en osaa syödä jos tuntemattomat katsoo, hyi jotenki hävettää nuolla sitä jäätelöö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsytäntshallani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö kirjoitti:
Höpö uskontojen takia en laittaisi eri ruokia - jos ei syö esim. Sianlihaa, olkoon nälässä, ihan sama, kenenkään jumala ei ole nii pikkumainen! Ruoka-allergiat on huomioitava toki ja sairaudet. Eläinperheissä (tai pikkulapdiperheissä) en uskaltaisi mitään maistaakaan hygienian takia!
Ihmisen ei ole hyvä syödä kaikkea. Siitä on kyse. Minä luotan siinä asiassa Jumalaan, joka on kaiken luonut. Se asia ei kuulu sinulle. Juuri tuota asennetta tarkoitin. Toisen ihmisen vakaumuksen pilkkaaminen kuuluu vielä vähemmän juhlaan kuin jostain yksittäisestä ruuasta kieltäytyminen.
Hyvänen aika sentään. On vuosi 2022, hyvin monella ihmisellä on eri syistä ruokarajoitteita. Ne syyt ovat henkilökohtaisia, eikä niistä tarvitse tehdä tiliä. Suuri osa vieraista kyllä nauttii ruuista, ja me ruokarajoitteisetkin nautimme siitä, mistä haluamme/voimme. Tärkeintä olisi kutienkin se ilmapiiri..
Millä todistat, että jumala on kaiken luonut? Ja kieltänyt ihmisiä syömästä possunlihaa, joka on hyvää, maukasta ja itse asiassa melko vähärasvaistakin ! Missään uskontokirjassa,minkään ryhmittymän, en ole nähnyt kieltoa syödä sitä tai tätä, täysin ihmisten itse keksimää! Mun puolesta jokainen uskokoon vaikka tinakenkään - ei kiinnosta - en pilkkaa! Mutta edelleen allergiat/sairaudet ymmärrän ja räkäisten lasten ja hilseilevien eläinten inhon . Isojen kirjojen juttuja en.
Se, että sinä et ole lukenut Raamattua tai Koraania, esimerkiksi, etkä ymmärrä "Isojen kirjojen juttuja", ei tarkoita, että voit pilkata tai loukata niitä ihmisiä, joille ne asiat ovat tärkeitä ja jotka ymmrätävät ne osana isompaa kontekstia.
Se, että sinä olet lukenut Raamattua tai Koraania, ei tarkoita että ymmärrät "yhtään mitään". Nuo molemmat kirjat ovat kaiken logiikan perusteella älyttömän hävytöntä diibadaabaa, joka uppoaa sinuun ja moneen muuhun hönöön. Jos olet noiden kirjojen vuoksi onnellinen, niin mikäs siinä. Kaikkea hyvää sinulle!
Noudatan oman uskontoni ruokavaliota, ja olen siitä hyvin kiitollinen. Juuri sinunkaltaistesi asenteen vuoksi minä ja monet muut sanomme olevamme kasvissyöjiä, niin vältymme tuolta pilkalta.
Asenteesi on vähän samansukuinen kuin sillä persujen tantalla, joka kehotti heittämään muslimilapsia pekoninviipaleilla, jos tulevat heidän ovelleen virpomaan. (en ole itse muslimi mutta pidän tuollaista asennetta törkeänä nykyaikana, kun suvaitsevaisuutta korostetaan)
Ne on niitä nykyajan ihme hiippareita.
Ei ole epäkohteliasta. Mä voisin olla just syömättä kun en ole ihan varma miten vatsa reagoisi. Mulla on paljon allergioita ja joudun noudattamaan FODMAP ruokavaliota herkän vatsan ja refluksitaudin takia. Jos syön esim kardemummaa niin hetken päästä lentää laatta. Ei tollaista voi lähteä vieraana kenellekään selittämään ja ois tosi epäkohteliasta et juhlissa puhuu kovaan ääneen omista ongelmistaan. Oon joskus kysynyt et voinko tuoda omat eväät mukana, mut sekin on vähän niin ja näin kun välillä se on ollut sitten hedelmäsalaattia kun vatsa ei ole sillä hetkellä muuta kestänyt ja joku muista vieraista voi sitten tuntea olonsa epämukavaksi kun hän syö suklaakakkua ja minä hedelmiä.
Onhan se vähän outoa koska ruoka on hyvää