Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Emäntänä on joskus uhannut hermo mennä, kun laktoosi-intoleranssia sairastava ei halunnut Eila-maitoa, vaan sanoi, että voi käyttää vain Hyla-tuotteita, kun hänellä on tuo l-i. Yllättävän tavallista on, että Hyla-termiä, joka on siis Valion tuotemerkki, käytetään vähälaktoosisen synonyymina, eikä ymmärretä, että esim Arlalla on oma merkkinsä.
Mä syön kutsuilla jos on hedelmiä, karjalanpiirakkaa, salaattia tms. Mutta kakkuja, keksejä, muffinsseja ym. en syö. Harmi jos se loukkaa jotakuta, mutta kaikenmaailman kekkereitä on melkein joka viikonloppu ja en halua itse aina mässäillä. Mulla on tietyt hetket kun syön herkkuja, ja silloin syön just niitä omia lemppareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä voi varata itselleen jokin patukka tms.käsveskaan minkä syö kahvin kanssa, ettei tarvitse pälyillä ja pelätä josko joku kysyy jotain. Näinhän toimittiin ennen, keliaakikko toi omat eväät ja kaikki hyvin. Ilmoitti vain että toinkin omat eväät niin normaalijärjellä varustettu kyllä ymmärtää että jostain syystä ei voi syödä tarjottuja ruokia.
Miksi pitäisi? Miksi pitäisi ottaa edes se kahvi?
Meidän pitäisi pikkuhiljaa päästä tästä pula-ajan mentaliteetista, että kaikkea juhlitaan mässyttämällä. Se, jos mikä on sivistymätöntä, että juhlissa se mässyttäminen on pääosassa.
Minulla on jonkinasteinen IBS. Ja arvatkaa mitä: se pysyy kurissa ja voin syödä lähes mitä vaan -kunhan syön säännöllisesti ja kunnollisia aterioita. Mutta joku kahvi ja patukka johonkin epämääräiseen kellonaikaan saisi vatsani pullistumaan kuin pallo, ja ilta menisi sitten vessassa.
Juhlathan järjestetään yleensä aina johonkin outoon kellonaikaan, että ihmiset eivät odota oikeaa ruokaa. Sitten kumminkin on ties mitä tarjottavaa ja loukkaannutaan, jos ei oteta. Vaikka ei ole mikään ruoka-aika. Tai sitten on tarjolla suolaista piirakkaa ja pullaa ja kahvia päivällisaikaan...
Juhlat, joissa on tarjolla oikeaa ruokaa, ovat eri asia. Yleensä aterian ajankohta sopii vähän venyttämällä normaaliin rytmiini. Ja sitten oikea ateria siellä juhlissa ja sen päälle voin ottaa kahvia ja makeaakin.
Mutta kaikki tämä outoihin aikoihin syöty epäruoka, millä ihmiset vieraitaan piinaa -ei kiitos.
Tää on kyl totta. Ihmiset eivät kykene ymmärtämään että en voi syödä välipalaksi omenaa tai banaania, tai rahkaa tai jukurttia. Pystyn syömään välipalaksi leipää, jonka PÄÄLLE voin ottaa vähän noita ensin mainittuja. Jos syön yhtäkkiä thjään vatsaan omenan, niin vatsa paisuu kuin kaasupallo, ja saatan olla parikin päivää kipeä. En myöskään syö todellakaan mitään kakkuja tai pullaa ennen kuin olen syönyt oikena kunnon ruuan. Ruuan päälle voin sitten ottaa jotain muutakin. En syö tästä johtuen välipaloja, koska aina pitäisi olla sitä leipää ensin, tai kunnon ruoka.
Nykyyään ei tiedä itkeäkö vai nauraa kun AINA käsketään syömään leseitä ja siemeniä ja rahkoja ja hedelmiä välipalaksi. En pysty syömään noita mitenkään tyhjään vatsaan.
Jos juhlat ovat kahvikutsut, niin syön kotona ennen kuin lähden, jolloin voin ottaa väähn kakua päälle, jos taas juhliin kuuluu ruoka, niin ei ole mitään ongalmaa. Tosin en kyllä syö kuin hevonen, että en tiedä onko minusta ruokien tuhoajana mitään hyötyä :D
Tuskin kuitenkaan enemmistö on samanlaista. Kyllähän järkevintä on tarjota sitä mikä enemmistölle sopii, muut sitten syö mitä pystyy ja jos ei niin on ilman. Minä en ainakaan noteeraa kuin laktoosin järjestämissäni juhlissa. Ollaankin kyllä maalaisia ja suht terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön kutsuilla jos on hedelmiä, karjalanpiirakkaa, salaattia tms. Mutta kakkuja, keksejä, muffinsseja ym. en syö. Harmi jos se loukkaa jotakuta, mutta kaikenmaailman kekkereitä on melkein joka viikonloppu ja en halua itse aina mässäillä. Mulla on tietyt hetket kun syön herkkuja, ja silloin syön just niitä omia lemppareita.
Ruokarajoitteet johtuvat joko sairauksista tai sitten omista mieltymyksistä. Jälkimmäisestä en avautuisi kenellekään, saisin vain nirppanokan maineen.
Käytöstapojen totaalinen rapautuminen on totta. Edes alkeellisimpia hyvän käytöksen periaatteita ei osa noudattaa. Jos kyläpaikassa on jotain tarjolla, niin sitä voi kuka diettirajoitteinen tahansa syödä pienen palan ihan kohteliaisuuden vuoksi. Ei siihen kuole. Keliakia tms. herkkyys toki kannattaa kertoa etukäteen.
Lapsille kyllä opetetaan koulussa, että missä on Madagaskar. Mitäpä, jos sen asemesta opetettaisiin vähän käytöstapoja. Kodeista puhumattakaan. Mutta... kun aikuiset eivät enää osaa käyttäytyä, niin mitenpä niitä tapoja voidaan lapsillekaan opettaa.
Minulla on keliakia, ja en todellakaan syö kylässä mitään jos ei gluteenittomia ruokia ole erikseen merkattu / mainittu. Ikinä en sano syömättömyydelleni syytä, ettei isäntä rupea hossöttämään kaikkea ja pahoittelemaan.
Tiedän myös vaikeasti allergisia lapsia, jotka eivät syö kutsuilla mitään, ovat saaneet kokemuksia "ei se pieni määrä haittaa" - tarjoiluista. Fiksut vanhemmat laittaa omat eväät mukaan.
myy kirjoitti:
Minulla on keliakia, ja en todellakaan syö kylässä mitään jos ei gluteenittomia ruokia ole erikseen merkattu / mainittu. Ikinä en sano syömättömyydelleni syytä, ettei isäntä rupea hossöttämään kaikkea ja pahoittelemaan.
Tiedän myös vaikeasti allergisia lapsia, jotka eivät syö kutsuilla mitään, ovat saaneet kokemuksia "ei se pieni määrä haittaa" - tarjoiluista. Fiksut vanhemmat laittaa omat eväät mukaan.
Ilmoitatko keliakiasta etukäteen, ettei kyläpaikka näe turhaan vaivaa?
habahabahaba kirjoitti:
Lapsille kyllä opetetaan koulussa, että missä on Madagaskar. Mitäpä, jos sen asemesta opetettaisiin vähän käytöstapoja. Kodeista puhumattakaan. Mutta... kun aikuiset eivät enää osaa käyttäytyä, niin mitenpä niitä tapoja voidaan lapsillekaan opettaa.
Kyllä tapojen opettaminen kuuluu vanhemmille. Opettajille ei voi kaikkea sälyttää, he vain vahvistavat jo kotona saatua oppia hyvistä käytöstavoista. Ei ole mitenkään mahdollista 20-30 oppilaan ryhmän koviin kalloihin niitä paukuttaa, jos koti saa idean kasvatusvastuun työntämisestä koululle.
Opetetaanko kotitaloustunnilla ravintolaetiketti? Sen voisi mielestäni kyllä opettaa yläkoulussa.
Mun isäni. Silloin kun hän on hyvällä tuulella, syö kakkua ja muita leipomuksia ja kehuu ja ylistää, miten hyvä olen leipomaan. Tämä tapahtuu harvoin. Silloin kun hän on v*ttupäätuulella, hän ei tule kahvipöytään vaan jää yksin olohuoneeseen istumaan ja näin ollen ei tule edes laulamaan onnittelulaulua syntymäpäiväsankarille (joka on siis aina joku lapsenlapsistaan). Mä yritän olla välittämättä ja sivuutan tämän käytöksen, koko mun lapsuus oli isän puolelta henkistä alistamista ja henkistä väkivaltaa monin eri tavoin, ja en anna ton äijän enää vaikuttaa. Ja kyllä, se ettei syö kutsuilla mitään on mielestäni todella loukkaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö kenenkään itsetekemia, hyi olkoon. Mistä tiedän pesitkö kädet edes.
Huomaa miten sairaita ihmiset mieleltään nykyään on. Ennen kukaan ei olisi tuollaista miettinyt enkä minä itse mieti tuollaista koskaan : ihanaa saada jotain itsetehtyä oli se sitten voileipäkakkua tai pullaa, niin paljon parempaa kuin teollinen pas.a. Luulisi jokaixsen joka leipoo ja tykkää keittiöhommista niin pitävän jonkinlaista hygieniaa yllä. Nyky ihmiset on jo valmiiksi niin ennakkoluuloisia ja ajatukset tuntuvat niin sairailta vai onko se sitä, että he itse raapivat ensin takapuolta ja rupeavat sitten kasaamaan kakkua ?
Itse lopetin kyläillessä syömisen sillä sain tarpeekseni kommenteista leukaani koskien.
Vasen puoli on poksunut niin kauan kuin muistan, mutta koska ongelma ei ole muuta kuin äänellinen, ei sille mitään olla ruvettu tekemään. Ei vaan jaksa enää niitä väkisin väännettyjä vitsejä tai yökkö-kommenteja kuunnella.
Pokse kuului myös puhuessa, mutta onneksi silloin ei tarvitse leukaa niin isoksi avata kuin syödessä.
habahabahaba kirjoitti:
Käytöstapojen totaalinen rapautuminen on totta. Edes alkeellisimpia hyvän käytöksen periaatteita ei osa noudattaa. Jos kyläpaikassa on jotain tarjolla, niin sitä voi kuka diettirajoitteinen tahansa syödä pienen palan ihan kohteliaisuuden vuoksi. Ei siihen kuole. Keliakia tms. herkkyys toki kannattaa kertoa etukäteen.
Kohteliaisuuden vuoksi ei kenenkään tarvitse syödä yhtään mitään. Nouse jo sieltä kuplastasi.
Olen todella allerginen ja juhlat aiheuttavat minulle kamalasti stressiä. En missään tapauksessa haluaisi maistaa mitään itse tehtyä. Joudun sairaalaan jos leipomuksessa on edes tippa maitoa. Useita kertoja on käynyt näin kun leipoja on käyttänyt puolivalmisteita tai ei ole ymmärtänyt, että vaikka kekseissä oleva maitojauhe on maitoa. Välillä olen jättänyt juhlia väliin kun en halua joutua tilanteeseen, jossa tuputetaan maistamaan. Joudun siis tilanteeseen, jossa minun pitäisi riskeerata terveyteni miellyttääkseni juhlien emäntää. Toivoisin, että saisin rauhassa vain juoda sen kahvikupillisen ilman, että painostettaisiin. Anafylaktinen shokki on hyvin tuskallinen ja toipumisessa menee useampi päivä.
En halua avautua tulehduksellisesta suolistosairaudestani ja muista terveysongelmistani. Olen iloinen kutsusta ja tulen mielelläni vaikken löytäisi tarjoiluista mitään itselleni sopivaa.
En ymmärrä yhtään tätä suomalaista tapaa tuputtaa ruokaa ja alkoholia tai syiden kärttäminen, miks joku ei syö tai juo juhlissa. (Alkottomuudesta tivaajat on yks pahimpia juhlien emäntä/isäntiä/vieraita.) Mitä se sua kutittelee? Se käytöstapojen opettelu vois alkaa myös siitä, että on hienotunteinen vieraita kohtaan, eikä tee numeroa jonkun syömättömyydestä. Ei kohteliaisuudesta ole kenenkään pakko syödä. Ihan kamala ajatuskin, kun syitä voi olla vaikka mitä taustalla ja nekö pitäs kaikelle juhlakansalle kuuluttaa tai syödä ja kärsiä seuraukset?
Itse en tykkää kakuista enään ollenkaan, syön juhlissa vain suolaista. Jäätelö menee tosin.
Vierailija kirjoitti:
Emäntänä on joskus uhannut hermo mennä, kun laktoosi-intoleranssia sairastava ei halunnut Eila-maitoa, vaan sanoi, että voi käyttää vain Hyla-tuotteita, kun hänellä on tuo l-i. Yllättävän tavallista on, että Hyla-termiä, joka on siis Valion tuotemerkki, käytetään vähälaktoosisen synonyymina, eikä ymmärretä, että esim Arlalla on oma merkkinsä.
Siis Eila on Valion laktoosittomien tuotteiden merkki. Laktoositon tuote ei myöskään ole sama asia kuin vähälaktoosinen.
Köyhänä syön kyllä kyläpaikan tarjoiluja mielelläni, itse kun en herkkuja osta.
Minä jätän usein syömättä kutsuilla, koska olen yliherkkyyksillä varustettu vegaani, mutta en halua tehdä asiasta numeroa. En kaipaa päivittelyä asiasta enkä halua aiheuttaa henkilökohtaisilla valinnoillani ylimääräistä vaivaa kenellekään. Aikuinen ihminen pärjää kyllä muutaman tunnin syömättä.
Aikanaan heitin sukulaistädin kanssa jotain pieruläppää. Siitä lähtien jokaisissa hänen järjestämissä kekkereissä muistetaan suureen ääneen mainostaa, että kaikki on tehty laktoosittomana, jottei ilma pilaannu, Petterillä tuppaa tuo laktoosi pierettää. hehehehhe.