Vieraat, jotka eivät kutsuilla syö mitään
Onko teidän mielestä epäkohteliasta, jos kutsuvieras ei juhlissa syö mitään? Eilen oli lapsen syntymäpäivillä pari vierasta, jotka eivät maistaneet mitään. En nyt loukkaanut siitä heille, mutta itsestäni tuntuu ikävältä, kun itse on leiponut kakkuja ja hankkinut muuta tarjottavaa. Ja kyseessä ei siis lapset vaan ihan aikuisvieraat.
Tietenkään ei tarvitse santsata eikä jokaista sorttia tarvitse maistaa, mutta itse ainakin miellän hyvän tavan mukaiseksi, että kutsuilla tai arkenakin kylässä edes jotakin otetaan.
Kommentit (906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi vähän miettiä, ennen kuin alkaa huutelemaan töykeydestä ja outoudesta. Tajuatteko, että on esimerkiksi olemassa ihmisiä, joiden on vaikeaa syödä vieraassa seurassa.
Tajuatko, että on olemassa hyvät tavat. Ilman, että kukaan huutelee outoudesta. Fakta on ko. käytös näyttäytyy töykeänä. Ja ihmisiä ne emännätkin vain ovat toivoessaan, että tarjoilut, joihin on panostettu, maistuisivat.
Pitäisikö kutsuilla alkaa ravinto/syömisterapeutiksi ongelmaisille? Vai miten ehdottaisit toimittavan? Ei kutsuilla tarjottavaa ollenkaan?Suurin osa on niitä keille maistuu, joten mikä ongelma
Vaikka suurin osa ihmisistä osaa käyttäytyä, se ei poista emännän kokemaa mielipahaa, kun yksi ei syö mitään. Sanoisinpa, että tässä tapauksessa syömättömyys jopa korostuu.
Voisiko joku teistä nyt kertoa että miksi se juhlien emäntä haluaa että hänen vierailleen tulee hänen juhlissaan huono olo, ripulia, oksentelua, ambulanssikyytejä, sun muita ongelmia mitä vääränlaisesta ruuasta tulee?
Kysymys 2. Miksi vaadit emäntänä saada kuulla kaikkien vieraiden ruokiin liittyvät ongelmat? Etkä ymmärrä että ne ovat yksityisasioita?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen gluteeniton ja maidoton. Tietyissä kyläpaikoissa minulle kerrotaan "tässä olisi tätä, se on laktoositonta, ja tämä toinen on sitten gluteeniton". Juu, sen pitää olla ihan maidotonta, ei laktoositonta, ja kaikkien minulle varattujen pitää olla SEKÄ maidoton että gluteeniton. Ei joko tai. Helpompi jättää syömättä.
Tämän saman olen myös huomannut sivusta seuranneena, että aika usein maidottomalle tarjotaan laktoositonta 🙄
Ja myös, ettei laktoositonta noudattava ymmärrä vegaanisen ruoan olevan automaattisesti laktoositonta 😄
Kerran harkkarina päikyssä ope sanoi 3-5 vuotiaitten ryhmässä, että nyt tehdään lasten kanssa voileipiä vanhempainiltaan. Onneks ei tarvinnut olla siinä illassa mukana.
Veljen tytär 5 v koristeli täytekakkua kermavaahdolla, mandariini lohkoilla ja viinirypäleillä. Ja nuoli sormiaan koko ajan. Sanoin sen aidille, ettei tekis noin. Tää sano mulle että tietäsitpä vaan mitä tapahtuu ravintoloitten keittiöissä. Kostoksi varmaan sanoi. Ei tee mieli syödä ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä voi varata itselleen jokin patukka tms.käsveskaan minkä syö kahvin kanssa, ettei tarvitse pälyillä ja pelätä josko joku kysyy jotain. Näinhän toimittiin ennen, keliaakikko toi omat eväät ja kaikki hyvin. Ilmoitti vain että toinkin omat eväät niin normaalijärjellä varustettu kyllä ymmärtää että jostain syystä ei voi syödä tarjottuja ruokia.
Miksi pitäisi? Miksi pitäisi ottaa edes se kahvi?
Meidän pitäisi pikkuhiljaa päästä tästä pula-ajan mentaliteetista, että kaikkea juhlitaan mässyttämällä. Se, jos mikä on sivistymätöntä, että juhlissa se mässyttäminen on pääosassa.
Minulla on jonkinasteinen IBS. Ja arvatkaa mitä: se pysyy kurissa ja voin syödä lähes mitä vaan -kunhan syön säännöllisesti ja kunnollisia aterioita. Mutta joku kahvi ja patukka johonkin epämääräiseen kellonaikaan saisi vatsani pullistumaan kuin pallo, ja ilta menisi sitten vessassa.
Juhlathan järjestetään yleensä aina johonkin outoon kellonaikaan, että ihmiset eivät odota oikeaa ruokaa. Sitten kumminkin on ties mitä tarjottavaa ja loukkaannutaan, jos ei oteta. Vaikka ei ole mikään ruoka-aika. Tai sitten on tarjolla suolaista piirakkaa ja pullaa ja kahvia päivällisaikaan...
Juhlat, joissa on tarjolla oikeaa ruokaa, ovat eri asia. Yleensä aterian ajankohta sopii vähän venyttämällä normaaliin rytmiini. Ja sitten oikea ateria siellä juhlissa ja sen päälle voin ottaa kahvia ja makeaakin.
Mutta kaikki tämä outoihin aikoihin syöty epäruoka, millä ihmiset vieraitaan piinaa -ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa pitää linjansa. Jos sitten satunnaisesti sen yhden leivonnaisen tms. nautiskelee per viikko, sen halunnee valita huolellisesti. Itse en laihduttaessani ainakaan halua syödä myöskään juuri kutsuilla. Säästän sen herkun tilaisuuteen, että minulla on tylsää ja tekee mieli syödä. Juhlissa kun on muutakin tekemistä kuin syöminen ja huomion saa helposti pidettyä poissa mättämisestä.
Tämäpä juuri. Lisäksi noita herkkuja on nykyään koko ajan tarjolla, juhlia saattaa olla useammat kuussa, töissä on viikoittaiset palaveritarjoilut ja perjantaipullat.. Jos mättäisi kakkua joka tilaisuuden tullen niin taatusti olisi pian suolistovaivoja jos ei sellaisia ole jo onnistunut hankkimaan.
Otat juhlissa pienen siivun kakkua, sellainen ei ketään tapa. Ja palavereissa ja perjantaisin sitten jätät herkut syömättä.
Juhliin ei tulla nyrpistelemään nenää.
Ei tapa, mutta en vaan halua mättää kakkua ja pullaa monta kertaa viikossa. Eletään vuotta 2022, laittakaa tarjolle myös hedelmiä ja muuta terveellisempää herkkua.
Varmasti laittaisivat, mikäli voisivat tehdä hedelmät itse ;) Ei siitä saa mitään tyydytystä että vieras syö viinirypäleitä, kun ei ole itse saanut hallita, eli tehdä niitä.
Mä en tykkää niistä tarjottavista ja arvostan itseäni niin paljon etten kohteliaisuudesta syö mulle epämiellyttäviä juttuja. Teen kaikkeni etten loukkaa ja tarvittaessa valetelen maistaneeni jotain mikä oli tosi hyvää, tietenkin. Juhliisi tulen, koska tykkään susta ja muusta porukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä voi varata itselleen jokin patukka tms.käsveskaan minkä syö kahvin kanssa, ettei tarvitse pälyillä ja pelätä josko joku kysyy jotain. Näinhän toimittiin ennen, keliaakikko toi omat eväät ja kaikki hyvin. Ilmoitti vain että toinkin omat eväät niin normaalijärjellä varustettu kyllä ymmärtää että jostain syystä ei voi syödä tarjottuja ruokia.
Miksi pitäisi? Miksi pitäisi ottaa edes se kahvi?
Meidän pitäisi pikkuhiljaa päästä tästä pula-ajan mentaliteetista, että kaikkea juhlitaan mässyttämällä. Se, jos mikä on sivistymätöntä, että juhlissa se mässyttäminen on pääosassa.
Minulla on jonkinasteinen IBS. Ja arvatkaa mitä: se pysyy kurissa ja voin syödä lähes mitä vaan -kunhan syön säännöllisesti ja kunnollisia aterioita. Mutta joku kahvi ja patukka johonkin epämääräiseen kellonaikaan saisi vatsani pullistumaan kuin pallo, ja ilta menisi sitten vessassa.
Juhlathan järjestetään yleensä aina johonkin outoon kellonaikaan, että ihmiset eivät odota oikeaa ruokaa. Sitten kumminkin on ties mitä tarjottavaa ja loukkaannutaan, jos ei oteta. Vaikka ei ole mikään ruoka-aika. Tai sitten on tarjolla suolaista piirakkaa ja pullaa ja kahvia päivällisaikaan...
Juhlat, joissa on tarjolla oikeaa ruokaa, ovat eri asia. Yleensä aterian ajankohta sopii vähän venyttämällä normaaliin rytmiini. Ja sitten oikea ateria siellä juhlissa ja sen päälle voin ottaa kahvia ja makeaakin.
Mutta kaikki tämä outoihin aikoihin syöty epäruoka, millä ihmiset vieraitaan piinaa -ei kiitos.
Tää on kyl totta. Ihmiset eivät kykene ymmärtämään että en voi syödä välipalaksi omenaa tai banaania, tai rahkaa tai jukurttia. Pystyn syömään välipalaksi leipää, jonka PÄÄLLE voin ottaa vähän noita ensin mainittuja. Jos syön yhtäkkiä thjään vatsaan omenan, niin vatsa paisuu kuin kaasupallo, ja saatan olla parikin päivää kipeä. En myöskään syö todellakaan mitään kakkuja tai pullaa ennen kuin olen syönyt oikena kunnon ruuan. Ruuan päälle voin sitten ottaa jotain muutakin. En syö tästä johtuen välipaloja, koska aina pitäisi olla sitä leipää ensin, tai kunnon ruoka.
Nykyyään ei tiedä itkeäkö vai nauraa kun AINA käsketään syömään leseitä ja siemeniä ja rahkoja ja hedelmiä välipalaksi. En pysty syömään noita mitenkään tyhjään vatsaan.
Jos juhlat ovat kahvikutsut, niin syön kotona ennen kuin lähden, jolloin voin ottaa väähn kakua päälle, jos taas juhliin kuuluu ruoka, niin ei ole mitään ongalmaa. Tosin en kyllä syö kuin hevonen, että en tiedä onko minusta ruokien tuhoajana mitään hyötyä :D
Vierailija kirjoitti:
Valmistan ne tarjottavat, jotka tiedän osaavani. Aina laktoosittomina, usein gluteenittominakin. Mua ei jaksa kiinnostaa, ottaako joku jotain vai ei. En vedä asiasta minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Toisinaan olen itsekin sokerilakossa, jolloin en syö sokeria sisältäviä leivonnaisia. Mikäli suolaista ei ole tarjolla, nautin ainoastaan kupin kahvia.Täällä muutama toi esiin bakteerit. Aivan turhaa hysteriaa, jos leivonnaiset käyvät uunissa.
Siellä pöpöt kuolee.
Uuni ei poista pikkukiviä, roksia, tai hiuksia leivonnaisista.
Olin jokunen vuosi sitten kutsuttuna syntymäpäiväjuhliin talouteen jossa en ollut aikaisemmin käynyt. Ensimmäisenä suunnistin veskiin ja kädet pestyäni etsin käsipyyhettä. Ei ollut, pyyhin sitten kädet veskipapruun. Koukuissa riippui vain likaisen oloisia kylpypyyhkeitä. Kysyin sitten emännältä käsipyyhettä niin katsoi hetken pitkään ja sanoi että kai siellä joku pyyhe löytyy mihin kuivata. Vilkaisin keittiöön jossa ei myöskään ollut kuin talouspaprua rulla ja tajusin, että siinäpä perheessä ei paljoa käsiä pestä ja sen jälkeen en pystynyt syömään mitään tarjolla olevaa kun kuvotti niin paljon..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähävarainen kyseessä niin ei oikein kehtaa. Etenkin jos itse on hyvätuloinen.
Kyllä kehtaa. Se on epäkohteliasta, ettei köyhän tarjoilut kelpaa. Aina voi ottaa jotakin. Ei missään pidäkään vetää kaksin käsin niin että napa tutisee.
Köyhäkin voi haluta tarjota joskus jotakin. Olla kuten muutkin. Ehkä et ymmärrä antamisen iloa, joten sinulle turha selittää. Se, että hänen tarjouksensa ei kelpaa, voi olla todella luokkaavaa ja sen voi kokea nöyryytyksenä.
Opettele hyvät tavat. Ole kiitollinen tarjoilusta ja anna tarjoajalle antamisen ilo. Ja kun otat jotakin, älä ahnehdi, olitpa missä tahansa. Käyttäydy sivistyneesti.
joillekkin juhlat voivat olla pakkopullaa eikä niitä pitäisi jos pystyisivät sanomaan sen. Meillä ei ollut koskaan varaa mihinkään juhliin mutta kun sukulaiset ilmoittivat vaan tulevansa niin piti jotain olla. Äiti aina sanoi meille lapsille että toisivat kahvit mukanansa. Eikä ollut mitenkään pahoillaan jos joku ei ottanut mitään. Jäipähän meillekkin jotain syömistä.
Pienet keksit ovat siitä hyviä tarjottavia kun eivät siällä niin valtavaa määrää kaloreita yms. joten se vähemmän syövä voi ottaa yhden keksin. Myös vesimelonin lohkot ovat mainioita, niitä voi syödä kuka vain ellei ole allergiaa.
Jos kutsut päivälliselle, illalliselle tai kahveille on vieraan pakko ottaa. Muuten ei. Laita vaikka jäävettä heitä varten. On monenlaista kun ei voi milloin ja mitä vain syödä. Pätkäpaastoa, herkkää vatsaa, fitnesdiettiä. Niukemman ruoan ajalta nuo vierastarjoilut kun ihmiset todella arvostivat sitä.
No onhan noita syitä. Anoreksia, ahdistuneisuus, pöpökammo, suolistosairaudet, dieetit, allergiat, nirsous, tieto siitä että kyseisessä paikassa ruoka on yleensä pahaa tai pilaantunutta (esim. lämmin ruoka ollut vuorokauden huoneenlämmössä, salaatti on tehty viikko sitten tai kakkupohja on ollut pöydällä 3 päivää).
Mä en syö yleensä vanhusten luona. Heillä on usein tarjoiluihin käytetty pilaantuneita ainesosia ja ruuat on seisseet lämpimässä ties miten pitkään. Kun ne oikeasti säilyy jääkaapissakin vain sen 3 päivää, joten en käsitä tuota toimintamallia. Sitten itketään kun ollaan taas sairaalassa suolistovaivojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen gluteeniton ja maidoton. Tietyissä kyläpaikoissa minulle kerrotaan "tässä olisi tätä, se on laktoositonta, ja tämä toinen on sitten gluteeniton". Juu, sen pitää olla ihan maidotonta, ei laktoositonta, ja kaikkien minulle varattujen pitää olla SEKÄ maidoton että gluteeniton. Ei joko tai. Helpompi jättää syömättä.
Tämän saman olen myös huomannut sivusta seuranneena, että aika usein maidottomalle tarjotaan laktoositonta 🙄
Ja myös, ettei laktoositonta noudattava ymmärrä vegaanisen ruoan olevan automaattisesti laktoositonta 😄
Juu on se välillä vaikeaa. Tosiaan maitoallergia = allergia kaseiinille eli maitoproteiinille. Laktoosi on maidon sokeri. En jaksa kuitenkin ottaa itseeni, vaikkakin joillekin tutuille olen tämän "pitkän" 2 ruoka-aineen listan kertonut 30 kertaa. Saatan tuoda jopa omat kahvieväät mukanani. :D
Mulla on keliakia ja allergioita enkä syö mitään mistä on pienikin epäilys, että se ei sovi ruokavalioon. Yleensä kylässä ruuat ovat tavalla tai toisella kontaminoituneita eikä kiinnosta pilata terveyttä jollain kakkupalalla, enkä edes pidä leivonnaisista. Välillä joku on yrittänyt oikein kunnolla ja hankkinut tai tehnyt viittä sorttia kakkua ja piparia "ihan mua varten" ja suurin piirtein pakkosyöttää niitä enemmän kuin haluan edes syödä kun muut pääsee yhdellä piirakkapalalla pälkähästä.
Joillekin tuntuu olevan vaikea ymmärtää että kaikki ihmiset ei pidä leivonnaisista ja se pulla ei ole mikään unelmien täyttymys.
Ajattelisin, että hänellä on jokin syömishäiriö varmaan, ehkä ortoreksia, mutta koska ne ovat sairauksia, asia ei minulle kuulu eikä tyrkyttämällä tai paheksumalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Onko huomioitu gluteenittomuus/laktoosittomuus? Allergiat on aika yleisiä, mutta niistä ei välttämättä haluta tehdä mitään nuleroa/ylimääräistä vaivaa kutsujalle. Eli leipomukset jää syömättä.
Tämä, ei huvita ottaa riskiä jos sanotaan että on tämä laktoositonta kun pitäisi olla täysin maidoton ja kysyttäessä on ihan maidotonta tietenkin, liian monta kertaa on saanut kuolemaa tehdä monta päivää. Ja tosiaan tämä vain tuollaisilla "random" tarjoiluilla, lähin perhe tietää mitä tarkoittaa, ei mitään maitotuotteita.
Heikkoa tekoa on nykysuomalainen erilaisine häiriöineen.