Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haluaa työllistyä koodariksi, mikä olisi tärkein koodikieli osata?

Vierailija
27.04.2022 |

Mikä on tärkein koodikieli osata, jos haluaa työllistyä koodariksi? Voi listata myös eri työtyyppien vaatima tärkein koodikieli, kun onhan niitä eri positioita, mitä sitten onkaan...

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIVEssa opetetaan C-kieli. Ja niiden sivuilla oli siihen mun mielestä aika hyvät perustelutkin. 

"Durign their basic studies at Hive, Hivers learn the fundamentals of coding. C gives this the best base: through learning the language in their basic studies Hivers get an understanding of how to think like a coder. C as a language also demands the coder to be independent and to understand how the code works on a fundamental level. After learning the ins and outs of C, Hivers will understand what lies beneath any coding concept and how they really work."

Vierailija
42/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koodannut c/c++ kielillä viimeiset 25 vuotta ja työtilanne on erittäin hyvä. Viimeaikoina myös c#. Tarvittaessa myös cobolilla tai konekielellä. Konekieliä tarvitsee nykyään harvemmin kun c kääntäjät ovat kehittyneet.

Mikä on C/C++-kieli?

Jaa onko se noin tuntematon nykyään?
Yleisesti käytetty sulautettujen järjestelmien ohjelmoinnista ja mm. Linuksin kernelissä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/C_(programming_language)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele C/C++ ja Python.

Töitä on varmasti.

Vierailija
44/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sehän on juuri nimen omaan typescript joka on kehitetty backend koodareita silmälläpitäen.

Miten joku voi olla noin kuutamolla mistään asiasta noin pahasti?

Siirry tästä opiskelemaan perusteita 🙂
https://www.typescriptlang.org/

Väitätkö siis, että kun tyypittämättömään leikkikieleen liimataan tyypitys, jotta virheiden löytämisestä tulisi helpompaa, niin se on sitten jollain tavalla tehty backend-kehittäjiä varten?

Vierailija
45/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pythonin olisin minäkin nykyään maininnut ensimmäiseksi. Osaajista tulee kova tarve, kunhan AI-kehitys pääsee kunnolla vauhtiin. ML ja enforcement learning pelittää. 

Vierailija
46/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen koodannut c/c++ kielillä viimeiset 25 vuotta ja työtilanne on erittäin hyvä. Viimeaikoina myös c#. Tarvittaessa myös cobolilla tai konekielellä. Konekieliä tarvitsee nykyään harvemmin kun c kääntäjät ovat kehittyneet.

Mikä on C/C++-kieli?

Jaa onko se noin tuntematon nykyään?
Yleisesti käytetty sulautettujen järjestelmien ohjelmoinnista ja mm. Linuksin kernelissä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/C_(programming_language)

Mikä on Linuksin kerneli?

Vierailija
47/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, Mimmit koodaa-projekti järjestää koodausopetusta.

Vierailija
48/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pythonin olisin minäkin nykyään maininnut ensimmäiseksi. Osaajista tulee kova tarve, kunhan AI-kehitys pääsee kunnolla vauhtiin. ML ja enforcement learning pelittää. 

Sitä varten kannattaa opetella matematiikkaa, tilasto- ja datatiedettä. Naurattaa nykyään koodarit, jotka ovat olevinaan oikeita AI-guruja, mutta eivät edes tiedä, mitä on lineaarinen regressio.

Vierailija
49/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cobol ja Fortran, Jenkeissä noiden osaajat saavat suurinpiirtein itse määritellä palkkansa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005168120.html

No ehkä jos oot valmis lähtemään sinne jenkkeihin... Meillä ihan tavalliset Java, C++ tai Javascript koodarit oppii nuo tarvittaessa lennosta ja hoitaa projektit ilman erityisasiantuntijaa. Olen tehnyt Cobol-ylläpitoa ja kehitystä ilman mitään aiempaa kokemusta. Ei ollut mitenkään vaikeaa.

Kyllä noille osaajille on käyttöä täällä kotimaassakin ja läntisissä naapurivaltioissa. Norjassa 150/h ei ole ollenkaan mahdoton pyyntö. Pahimpaan aikaan Cobol koodareita metsästettiin mm. ruttopuiston pultsareiden joukosta, kun huhu kiiri että sieltä löytyisi osaajia.

Mitä tarkoittaa osaaja? Riittääkö että osaa kielen vai tarvitaanko parempaa ymmärrystä sen aikaisesta mainframesta yms?

Mua kiinnostais myös. Olen yli-ikäinen ja mietin oisko saumaa päästä töihin jos opettelisi tuollaisen muinaisen kielen, joka ei nuorisoa vedä puoleensa. 

Joskus kun oli artikkeli näistä höyrykoneista ja siitä, että ylläpitäjät alkaa olla eläkeikäisiä, niin siinä sanottiin ettei riitä se pelkkä Cobolin osaaminen, vaan pitäisi myös ymmärtää miten 90-luvulla on tehty tietokantoja tms. (En itse ole alalla, niin ei tarkkaan jäänyt mieleen miten tuo oli sanottu, kun en ihan ymmärtänyt, mutta 90-luvun tietokantaosaamista siinä myös kaivattiin.)

Vierailija
50/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Javascript-osaajia arvostetaan eniten, koska se on vaikein ohjelmointikieli oppia.

Sulta meni nyt Java ja Javascript iloisesti sekaisin. Tosin Java ei ole sen vaikeampi kuin muutkaan ohjelmointikielet, jos ymmärtää käsitteen 'object' (olio). 

Väittäisin kyllä, että JavaScript vaikka sitten noden päällä on huomattavasti hankalampi opiskella kuin Java. Asynkronisuus ja funktionalisuus tulee aika heti vastaan. Tosin se voi olla hyväkin juttu ja lisänä Nodella/Reactilla/Angularilla saa aika äkkiä jotain aikaiseksi. Javalla tuhraa elämäänsä ikuisuuden seuraten jotain typeriä printataan viestejä konsoliin -kirjoja.

PS. Olio-ohjelmoinnista puhuminen paljastaa teidät kaikki vanhuksiksi IT-maailmassa.

Vierailija
51/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse putosin aikoinaan ohjelmointikelkasta kun alkoi tulla näitä oliohommia, ei vaan perinteisen ohjelmoinnin parissa luutunut pää taipunut niin kummalliseen ajatteluun.

Vierailija
52/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sehän on juuri nimen omaan typescript joka on kehitetty backend koodareita silmälläpitäen.

Väitätkö siis, että kun tyypittämättömään leikkikieleen liimataan tyypitys, jotta virheiden löytämisestä tulisi helpompaa, niin se on sitten jollain tavalla tehty backend-kehittäjiä varten?

Tätähän koitin kertoa, asenteesi on tyypillinen bäkkiukon höpötys. Jos osaa kirjoittaa Javascriptiä, se on jopa tehokkaampaa ja selkeämpää kuin sen tiukka supersetti, typescript, joka siis tulee kokoajan ecma standardia perässä.

Typescript on lähestulkoon yksinomaan Microsoftin kehittämä, joka päätti hommaan ryhtyä kun oliokielten osaajille javascriptin tulkinta ja kehitys oli todella haastavaa ja kallista. Virheetkään eivät typescriptissä ole sama asia kuin oliokielissä sillä typescriptissä sinä itse lopulta määrität onko jokin asia virhe vai ei. Se siis toimii täysin Javascriptin ehdoilla ja on aivan yhtä 'leikkikieli'.

Mitä NodeJS tulee, jos tutkit hieman maailman suurimpia IoT alustoja/tuotteita, on NodeJS siellä elinehto.

Minun ei tarvitse väittää mitään, kunhan käännän Googlen hakutuloksia alkuperäislähteistä sinulle suomeksi.

Vierailija
53/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat mitä tahansa ohjelmointikieltä kuin syntyperäinen ja olet edes kohtalaisen pätevä koodaaja niin työllistyt kyllä jonnekin.

Varsinkin "kuolleet" kielet ovat erinomaisia koska niiden osaajat ovat palvelutalossa ja kukaan ei enää vuosikymmeniin ole opetellut niitä mutta käsittämätön määrä ikivanhaa koodia (vaikka Cobol ja Fortran) on edelleen käytössä kriittisissä sovelluksissa joita ei koskaan koodattu uudelleen koska ne toimivat.

Ainoa minkä työllistyminen on pidemmän päälle heikkoa on keskinkertaisuus joka ei koskaan opetellut kuin vähän pintaraapaisua monesta kulloinkin trendikkäästä kielestä mutta ei osaa tehdä millään kielellä mitään vaativaa.

Vierailija
54/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vuotta koodausta riitti.

Ei vaan jaksa kiinnostaa. Nykyään manual labor sähköasentaja ja olen onnellisempi, kuin ikinä.

Palkka ei ole, kuin 3800/kk. Silti olen tyytyväisempi elämääni, kuin lähes tuplapalkalla.

Vierailija
55/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä NodeJS tulee, jos tutkit hieman maailman suurimpia IoT alustoja/tuotteita, on NodeJS siellä elinehto.

No vitut ole. Azurekaan ei edes tue Nodea kaikissa IOT-tuotteissaan.

Vierailija
56/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin "kuolleet" kielet ovat erinomaisia koska niiden osaajat ovat palvelutalossa ja kukaan ei enää vuosikymmeniin ole opetellut niitä mutta käsittämätön määrä ikivanhaa koodia (vaikka Cobol ja Fortran) on edelleen käytössä kriittisissä sovelluksissa joita ei koskaan koodattu uudelleen koska ne toimivat.

Höpöhöpö!

Vierailija
57/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän koitin kertoa, asenteesi on tyypillinen bäkkiukon höpötys. Jos osaa kirjoittaa Javascriptiä, se on jopa tehokkaampaa ja selkeämpää kuin sen tiukka supersetti, typescript, joka siis tulee kokoajan ecma standardia perässä.
Typescript on lähestulkoon yksinomaan Microsoftin kehittämä, joka päätti hommaan ryhtyä kun oliokielten osaajille javascriptin tulkinta ja kehitys oli todella haastavaa ja kallista. Virheetkään eivät typescriptissä ole sama asia kuin oliokielissä sillä typescriptissä sinä itse lopulta määrität onko jokin asia virhe vai ei. Se siis toimii täysin Javascriptin ehdoilla ja on aivan yhtä 'leikkikieli'.
Minun ei tarvitse väittää mitään, kunhan käännän Googlen hakutuloksia alkuperäislähteistä sinulle suomeksi.

Käytän töissäni Reactia, Reduxia ja expressiä (myönnän, että valitettavasti). Olen täysin eri mieltä siitä, että TypeScript on vain backend-juttu. TypeScriptin alkuperä ei kerro sen nykyhyödyistä mitään.

Teen töikseni softaa, jota ei vedetä pois tuotannosta tuosta vaan. Testit toki varmistavat, mitä voivat, mutta softan toimivuuden kannalta on oleellista, että koodin oikeellisuus on katselmoitavissa helposti. Muutenkin kuin onko sisennys kunnossa yms. tyypillistä turhuutta mitä jossain tehdään.

Tyypitys auttaa jo pelkästään siinä, mitä voi odottaa löytävänsä reduxista. Eläähän sitä ilmankin. Ei tarvii mitään interfaceja kirjoitella, ja voi tehdä helpommin ja vähemmin rivein semmoista sontaa, mitä ei lue kukaan. Kiitoksia saa vuoden tai kahden sisällä, kun on aktiivisesti mukana projektissa, mutta useamman vuoden aikatähtäimellä kiroillaan, että mitä paskaa tämä on. Ja sitähän melkein kaikki koodi maailmalla onkin.

Vierailija
58/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi voi .. minäkään en ikinä luovu Netscape navigatorista.

Vierailija
59/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi voi .. minäkään en ikinä luovu Netscape navigatorista.

Syytön minä siihen olen.

Vierailija
60/124 |
27.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 vuotta koodausta riitti.
Ei vaan jaksa kiinnostaa. Nykyään manual labor sähköasentaja ja olen onnellisempi, kuin ikinä.
Palkka ei ole, kuin 3800/kk. Silti olen tyytyväisempi elämääni, kuin lähes tuplapalkalla.

Kun noista vähentää verot ja huomioi yt-korvaukset, niin palkkaerokaan ei ole niin suuri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi