STT: Lihavuudesta yli 2,5 miljardin lisäkustannukset yhteiskunnalle vuosittain
FinWeight-tutkimussarjan uusin julkaisu osoittaa, että lihavuuden hoitamatta jättäminen tuottaa yhteiskunnalle vuosittain yli 2,5 miljardin euron lisäkustannukset1. 1,1 miljardin lisäkustannus syntyy suorista kustannuksista eli terveydenhuollosta ja lääkekustannuksista, ja 1,4 miljardia epäsuorista kustannuksista eli pääosin pitkistä sairauspoissaoloista ja työkyvyttömyyseläkkeistä.
Kyse on laajasta kansanterveydellisestä haasteesta. Tutkimustulokset osoittavat, että viimeistään nyt yhteiskunnan tulee ottaa enemmän vastuuta lihavuuden ehkäisystä ja hoidosta. Lihavuuden syyt ovat moninaiset, eikä yksilö voi yksin olla vastuussa ratkaisuista, toteaa FinWeight-tutkimusryhmän jäsen, Helsingin yliopiston lihavuustutkimuksen professori
https://www.sttinfo.fi/tiedote/71233479/lihavuudesta-yli-25-miljardin-l…
Suomen kansa paisuu kuin pullataikina :D
Kommentit (81)
Köyhien ongelma. Rikkaat vetää lihavuuslääkkeitä ja syö 6€/kg kasviksia ja 60€/kg lihaa.
Laiha voi olla laihaläski, jolloin rasvaprosentti on korkeampi, kuin lihasprosentti. Ei ole terveellistä.
Jo 1,2 miljoonaa lihavaa suomalaista aikuista (lähde: THL).
Vierailija kirjoitti:
Laiha voi olla laihaläski, jolloin rasvaprosentti on korkeampi, kuin lihasprosentti. Ei ole terveellistä.
Seli seli. Laihduta läski.
Ravitsemussuositukset ovat naisvihaa : (
Suomalaisen työttömän keskipaino jo yli 100 kiloa. Ei ihme että marjanpoimijat pitää tilata joka kesä Aasiasta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhien ongelma. Rikkaat vetää lihavuuslääkkeitä ja syö 6€/kg kasviksia ja 60€/kg lihaa.
Mä olen köyhä ja laiha. Kasvisruoka on kaikkein edullisinta.
Tärkeintä lihavuuden hoitoa on sen ehkäiseminen. On nimittäin hyvin harvinaista, että sairaalloisen lihava onnistuu laihtumaan normaalipainoon ja vielä pysymään siinä.
Suurimmassa pudottajassa kävi niin, että osallistujien aineenvaihdunta hidastui valtavasti eikä palautunut ennalleen kuuden vuoden seurantajakson aikana. Siksi melkein kaikki lihoivat takaisin.
Vaikeahan se on ylläpitää normaalipainoa, jos saa syödä vain 1500kcal päivässä.
Kuinkahan selvästi juuri lihavuus eli bmi yli 30 on aiheuttanut nämä töistä poissaolot ja lääkitystarpeet? Kirjoituksessa ensimmäisenä tekijänä mainitaan Novo Nordiskin palveluksessa oleva lääkäri. Sinänsä en ollenkaan vastusta lihavien lääkehoitoa, lääkkeet ovat vielä vain kovin kalliita.
Voisinkohan mä saada rahana ne syntymättä jääneet kustannukset? Olen aina ollut hoikka.
Aloitetaan säästötoimet poistamalla kaupoista irtokarkkihyllyt.
Ei yhteiskunnan kuulu ottaa vastuuta lihavuuden ehkäisystä vaan ihmisten itse.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen työttömän keskipaino jo yli 100 kiloa. Ei ihme että marjanpoimijat pitää tilata joka kesä Aasiasta.
Niinpä. 350 000 työtöntä, eikä siitä joukosta saada edes luonnonmarjojen poimintaan.!!!! Vaan pitää lennättää ahkerat thaimaalaiset maapallon toiselta puolelta.
Johtuukohan siitä, että täällä Kela elättää ja lihottaa, thaimaassa sellaista ei ole?
Apotti järjestelmä tekee suomalaisten yhteiskuntaan rahareikää 804, 5 miljoonaa vuosittain. Ne lihavuuden hoito kustannukset tähän verrattuna ovat kuin hyttysen paska. Ja entä se ns. tunnin juna hanke , joka maksaa noin 3 miljardia? On toki surullista ap:lta, kun ottaa kohteeksi ne lihavat ihmiset ja mitä kustannuksia tästä syntyy. Mutta et todellakaan näe kokonaiskuvaa lainkaan. Ja miten törkeää laittaa suomalaiset hoitajat pihalle ja palkata uusia muista maista ym. Samoin myös rakennusala palkkaa mielummin virolaisia kuin suomalaisia? Vaatteet teetetään ulkomailla, ei enää Suomessa lainkaan ja ym. ym. Ja myös meidän sähkö yritykset ovat ulkomaalaisten omistuksessa eniten, ei suomalaisten ja mitä vielä lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen köyhä ja laiha. Kasvisruoka on kaikkein edullisinta.
Oletko terve ja työkykyinen?
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei estä sinua hakeutumasta marjojen poiminta-alalle, täältä ihmisiä pilkkaamasta.
Terveet ja yli ysikymppisiksi elävät eläkeläiset ne vasta kalliiksi tulevatkin. Nuorena kuoleva ylipainoinen kantaa vastuuta valtiontaloudesta.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus kriminalisoitava. Kun muu ei auta.
huh huh
hyh hyh