Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pekka Toverin mielestä jotain on vialla jos ihmisestä ei löydy tietoa netistä

Vierailija
08.03.2026 |

Heistä ei löydy tietoa julkisista lähteistä kuten sosiaalisesta mediasta tai muualta verkosta. Heistä ei ole saatavissa myöskään kuvamateriaalia.

Se on hälyttävä tieto, sanoo Puolustusvoimien entinen tiedustelupäällikkö Pekka Toveri.

Kyllä se kertoo siitä, että jotain on vialla. Jos tänä päivänä löytyy ihminen, jolla ei ole mitään sosiaalisen mediaa eikä mistään muualtakaan löydy tietoa, siinä on nähty vaivaa taustan peittämiseen, Toveri sanoo.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011792463.html

Minusta ei löydy tietoa netistä, en ole missään sosiaalisen median palveluissa omalla nimellä, Instagram-tili on mutta siitä ei selviä nimeni tai muita tietoja, en julkaise omia kuviani netissä. En ole mitenkään peitellyt taustaani. 

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAH! Kuvittelet olevasi piilossa. Erehdyt.

Vierailija
2/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on taas jotain vialla jos pyytää somessa kaveriksi, käy koirapuistossa tai on facekavereina ryhmäliikuntatunneilta ihmisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas Toveri harhainen. Mutta niin taitavat olla monet muutkin somekuplissa elävät.

Vierailija
4/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Ei mullakaan. Somessa voi joutua häirinnän kohteeksi ja muu mainostajien tiedonkeruu. Mutta onko jotkut edes tällä palstalla, ehkä ei.

Vierailija
5/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on paljon keksittyjä henkilöitä. Heitä ei löydy netistä, ellei näe vaivaa jaa tee heille nettiin tilejä. Vaikka ei ole aktiivisesti netissä, sieltä kyllä löytyy yllättävän paljon itseään koskevia tietoja kun etsii omalla nimellä. 

Vierailija
6/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jotain on vialla, jos ihmisen nimi on toveri:)

Vierailija
7/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAH! Kuvittelet olevasi piilossa. Erehdyt.

Ei se sitä tarkoita jos ei elä someelämää. Ei vain kiinnosta jakaa kaikkea nettiin 

Vierailija
8/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on taas jotain vialla jos pyytää somessa kaveriksi, käy koirapuistossa tai on facekavereina ryhmäliikuntatunneilta ihmisiä. 

No näinhän se on: kyseessä on joko narsisti tai tiedustelupalvelun agentti.

Vierailija
9/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos ihminen ei ole avannut koko elämäänsä someen, on häntä paljon vaikeampaa stalkata ja kontrolloida. Kontrollifriikeille on ongelma, jos jostakusta ei löydy tietoa netistä. 

Vierailija
10/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaksi noissa muodostuu se, että seuraajiin tunkee sellaisiakin, joita ei halua osallistaa elämäänsä mitenkään. Ja sitten jos siellä on vain se lähipiiri niin seuraajia olisi vain muutama. En halua jakaa tekemisiäni sadalle, edes kymmenelle ihmiselle. Enkä tee mitään laitonta. Jos tämä on jonkun mielestä epäilyttävää niin kyseessä on henkilön oma ongelma

Vierailija
11/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen nähnyt vaivaa "kadotakseni" ja minulla on vielä turvakieltokin. Kuinka urpo on ihminen, joka ei tiedä, että joitakin ihmisiä vainotaan, esim ex etsii?

Vierailija
12/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos ihminen ei ole avannut koko elämäänsä someen, on häntä paljon vaikeampaa stalkata ja kontrolloida. Kontrollifriikeille on ongelma, jos jostakusta ei löydy tietoa netistä. 

No itse en ole - avannut elämääni nettiin - mutta näköjään google halulla löytyy oppari ja juoksutaphtumien tuloksia. 
Itse olen tässä asiassa vähän samaa mieltä Pekan kanssa, vaikka yleensä en jaa hänen ajatuksiaan. 

Vierailija
13/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu on se, että historia on henkistä pääomaa. Siitä voi kirjoittaa vaikka kirjan tai sen voi kertoa tarinana jossakin tilanteessa, kun se on relevanttia. Tuollainen demonisointi, että jos et anna suosiolla niin sussa on jotain vikaa, kertoo henkilön omista ongelmista

Liikesalaisuudet ovat myös yksi ihan tyypillinen "peitelty" asia, eikä niissä ole mitään laitonta, vaan kyseessä on ennemminkin edellytys menestykselle. Argumentointi on tyypillistä terroristi-ryöstäjän käyttämää retoriikkaa, missä pyritään uhkaamaan henkilöä epäsuorasti jos tämä ei luovu omastaan (vaikka sitten henkisestä pääomasta)

Vierailija
14/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut arvostavat edelleen yksityisyyttä. Ja jos joitakuita pitäisi turvallisuuden nimissä valvoa enemmän, niin päättävissä asemissa olevia poliitikkoja ja virkamiehiä eikä taas kerran taviksia.

Vierailija
15/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toveri on simppeli kaveri.

Vierailija
16/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun ainakaan tarvi julkisesti jakaa mitään tutuntutuille stalkattavaksi. Ammatti on sen laatuinen ettei tarvitse mitään Linkedinejä kun työpaikat haetaan kuntarekrystä, täällä palstalla saa inkognito kertoa kaikki mielipiteensä ilman että joku kaivaa ne jostain netistä myöhemmin ja vaatii päätäsi vadille (kuten tapaus Purra). En tee mitään sellaista mikä vaatisi sen kummempaa somepersoonallisuutta, ei ketään kiinnosta juuri minun tasapaksu elämäni. Ainoa josta voisi saada jotain vihiä, on nimimerkilliset paikat joissa en missään ole näyttänyt naamaanikaan.

Vierailija
17/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo olen nähnyt vaivaa "kadotakseni" ja minulla on vielä turvakieltokin. Kuinka urpo on ihminen, joka ei tiedä, että joitakin ihmisiä vainotaan, esim ex etsii?

Tällaiset Pekat ovat itse demonien riivaamia ja näkevät uhkaa ja katastrofeja joka puolella, muodostuen itse vaaraksi toisille ihmisille. Sama juttu "huolestuneet" naiset.

Vierailija
18/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut arvostavat edelleen yksityisyyttä. Ja jos joitakuita pitäisi turvallisuuden nimissä valvoa enemmän, niin päättävissä asemissa olevia poliitikkoja ja virkamiehiä eikä taas kerran taviksia.

MOT. Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen ja valtionvarainministeri Riikka Purra mainittakoon näin tapausesimerkkeinä.

Vierailija
19/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa olin silloin kun se tuli Suomeen, lopetin joskus 2016. Yhtäkään kuvaa itsestäni en silloinkaan laittanut. Nykyään ei ole yhtään sometiliä, työnantaja joskus laittoi yhden kasvokuva sivuilleen, muttei siellä enää ole sitäkään.

Välttyy monelta ongelmalta kun ei levitä yksityisasioitaan netissä.

M43

Vierailija
20/57 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennemminkin lörppähuulet muodostuvat riskiksi, ihan sama mitä tekee. He kun lörpöttelevät kaiken julkisesti sellaisellekin yleisölle, jolla ei ole välttämättä yhtenevä arvomaailma tai hyvät aikeet, toistenkin asiat. Rajattomuus on paljon ongelmallisempi ja suurempi riski kuin yksityisyys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi