Millä alalla on nyt hyvin töitä?
Mietin alanvaihtoa, kun rakennusalalla on nyt ihan kuollutta. Eikä tilanne varmaan lähivuosina muutu :)
Millä alalla olisi nyt hyvin töitä jopa pulaa tekijöistä, niin että pääsisi mieluiten oppisopimuksella töihin? Vinkatkaa oma ala! Ei mielellään sellaisia joihin pitää opiskella korkeakoulututkinto, vaan olisi lyhyempi koulutus :)
Kommentit (65)
Millään alalla ei pääse enää edes ilmaiseksi harjoitteluun, ja harjoittelut ovat uudelleenkouluttautumisen edellytys, koska tutkintoa ei ilman niitä saa. Harjoittelutkin varattu vain sukulaisille ja kavereille nykyisin. Muilla ei mitään asiaa tutkintoihin tai töihin.
Pari vuotta olen jo kiinnittänyt huomiota, että ainakin Pirkanmaalla haetaan koko ajan CNC-koneistajia ja erilaisten työkoneiden kuljettajia ja korjaajia, esim. trukkimekaanikkoja, kaivinkoneenkuljettajia ymv.
No työtilanteet vaihtelee aika paljon riippuen siitä missä päin Suomea ollaan. Omassa maakunnassani ollut vuosia pulaa hitsaajista. Mutta ei nekään firmat mitään newbietä ota kun ei ole aikaa opettaa. Osaajia kaipaisivat.
Mä olen sairaalahuoltaja (monella hva:lla laitoshuoltaja) ja tähän työhön ei ole 23 vuoteen minkäänlainen suhdanne vaikuttanut. Jonkun siellä on oltava. Mun työkaverit ovat vähemmän yllättäen tulleet sieltä raksalta parin viime vuoden aikana, ja ikärasismikin on tuntematon, kaikki 18 ja 62 vuoden väliltä valmistuneet vakinaistettu. Opso kestää 12 kk ja sisältää 11 lähipäivää, työnantaja kouluttaa järjestyksessä, ilmankin voi töitä tehdä jonkun aikaa (2 v?). Katsot vaan että käytössä on sotesopimus niin elääkin ihan ok. Mä olen jopa maksanut asuntolainan. Työvoimapula on ikuinen, koska ala on hirveässä maineessa ja kyseessä on yleensä soten sekalainen 2-vuoro. Kokoaikaa ei ole pakko tehdä, sopimuskysymys.
Apteekkiala on perinteisesti vetänyt hyvin, juuri nyt on hiljaisempaa. Silti meille palkattiin lähes kielitaidoton harjoittelija (pitkäaikaisesti) jolla kotimaastaan alan tutkinto, ja nyt jo toinen määräajan talossa viipyvä työkokeilija.
Työkokeiluun tulijat ovat ihan hvetin rasittavia, kun meillä on muuten vajaahko miehitys ja kiire, ja he eivät ole alalta, eivätkä alalle edes jäämässä. Osaaminen ja kiinnostus ovat sen mukaisia.
Nytkin on silti ympäri maata koko ajan farmaseuttien pestejä auki. Harmi vain, ettei just täällä, missä itse asun. Mutta oon itsekin aina saanut töitä niin, että käyn vain kysymässä, en mä mitään rekryä ole odottanut.
Vierailija kirjoitti:
Millään alalla ei pääse enää edes ilmaiseksi harjoitteluun, ja harjoittelut ovat uudelleenkouluttautumisen edellytys, koska tutkintoa ei ilman niitä saa. Harjoittelutkin varattu vain sukulaisille ja kavereille nykyisin. Muilla ei mitään asiaa tutkintoihin tai töihin.
Niin, sun alallasi siis.
Hoitoalalla on hommia, vaikka muuta väitetäänkin.
Matalapalkkaisilla aloilla on pulaa työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
No työtilanteet vaihtelee aika paljon riippuen siitä missä päin Suomea ollaan. Omassa maakunnassani ollut vuosia pulaa hitsaajista. Mutta ei nekään firmat mitään newbietä ota kun ei ole aikaa opettaa. Osaajia kaipaisivat.
Näiden pelkästään kokeneita kelpuuttavien firmojen ahdinko on siis ihan heidän oma syynsä
Mulla työkokemusta siivousalasta 10 vuotta ja en saa siivostyötä. Niin paljon hakijoita. Ala täynnä intialaisia ja ukrainalasia ja heitä suositaan.
Turvallisuusala. Lyhyt koulutus ja kasvava tarve vartijoista.
Logistiikka-, vesi-, sähköaloilla on ainakin töitä samoin raskaan kaluston asentajilla. Yleensä yhteiskunnan kannalta kriittisillä aloilla töitä on.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuusala. Lyhyt koulutus ja kasvava tarve vartijoista.
Olen mieluummin työtön kun joku vartija. Kunnon paskaduunia juosta hullujen ja nakkivarkaiden perässä ja suojella jonkun rikkaan K-kauppiaan rahapussia. Ei kiitos. Saatan olla epätoivoinen, mutta en NIIN epätoivoinen..
Turismi, jäänmurtajajien rakentaminen ja puolustsala taitavat olla ainoat kasvualat Suomessa. Vasta oli uutinen että rajavartijoita laitetaan pakkolomalle säästöjen takia.
Aika hyytävää aikaa elämme ja tulevaisuus ei näytä hyvältä opiskelijoille tai työttömäksi jääneille. Kaksi vuosikymmentä on kohta mennyt eikä toivoa paremmasta juuri näy. Jos olisin opiskelija niin miettisin myös ulkomaille lähtöä ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla työkokemusta siivousalasta 10 vuotta ja en saa siivostyötä. Niin paljon hakijoita. Ala täynnä intialaisia ja ukrainalasia ja heitä suositaan.
Onko sitä positiivista syrjintää vai halutaanko vain halpa vinku luudanvarteen?
Ei missään