Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvä esimerkki siitä kun jätin vaan "metatyöt" tekemättä

kyllästynyt
18.04.2022 |

Kun nehän on vain naisten keksimiä turhakkeita tai vähintäänkin hoituu ihan itsellään siinä arjessa, ilman sen suurempaa ajattelua tai ponnistelua.

No. Tänään kysyin mieheltä miten seuraavat asiat on hoidettu tai hoidetaan:

Lapsen synttäreiden järjestäminen

Lapsen ilmoittaminen harrastukseen, sinne tutustuminen, varusteiden hankinta

Koulun yhteiseen perhepäivään osallistuminen

Kevätvaatteiden ja kenkien hankinta

Toisen lapsen peliturnaukseen osallistuminen

Mies oli ihan ihmeissään. Miksi nyt vasta sanot? Ei hän nyt voi siksi ja täksi yhtäkkiä muuttua. Kai ne sit jotenkin järjestyy. Ei hän osaa sanoa tai luvata voiko hoitaa.

Niin, et sillai. Kyllä miehet hoitaa!

Kommentit (2456)

Vierailija
1821/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten miesten on niin vaikea tajuta, mitä metatyö on?

Koska heidän näkökulmastaan asiat hoituvat aina itsekseen ja vain toteutusvaihe on olemassa.

Lisäksi monilla miehillä on aina kiire kertoa miten mikään tutkittukaan juttu, missä naiset ovat jollain tapaa alakynnessä, ei pidä missään nimessä paikkaansa. Kuten matalampi palkka samasta työstä, suostumusperusteisuus raiskauksiin liittyen ("jaaha mitään ei saa enää tehdä.."), naisten uupuminen työ- ja perhe-elämän yhdistämisessä ja niin edelleen.

Vierailija
1822/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja kun mies jättää metsätyöt tekemättä:

-Auton renkaat jää ostamatta ja öljyn vaihto varaamatta

-Talon huoltoon liittyvät seikat jää tekemättä (esim. Ilmastoinnin / ilmalämpöpumpun suodattimen vaihto kerran kuukaudessa)

- vakuutukset jäävät kilpailuttamatta

Tässä nyt ensimmäisen minuutin miesten metatyöt.

Tyrsk. No kun hoitaisikin miehet edes nämä ja oma-aloitteisesti. Ei tapahdu. 

Ja että kerran kuussa mies tekisi jotain suodattimen vaihtoa. Ehei. 

Jos jonkun vehkeen suodattimen joutuu vaihtamaan kuukauden välein, kyse on joko

a) huonosta suunnittelusta

b) rahastuksesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1823/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska heidän näkökulmastaan asiat hoituvat aina itsekseen ja vain toteutusvaihe on olemassa.

Lisäksi monilla miehillä on aina kiire kertoa miten mikään tutkittukaan juttu, missä naiset ovat jollain tapaa alakynnessä, ei pidä missään nimessä paikkaansa. Kuten matalampi palkka samasta työstä, suostumusperusteisuus raiskauksiin liittyen ("jaaha mitään ei saa enää tehdä.."), naisten uupuminen työ- ja perhe-elämän yhdistämisessä ja niin edelleen.

Sitä kutsutaan rutiiniksi. En ymmärrä miten 10 vuotta kotia pyörittänyt ihminen ei hoida 90% asioista silkalla rutiinilla ilman valtavaa etukäteissuunnittelua ja pohdiskelua?

Itse olen miehenä pyörittänyt lapsiperheemme arkea päävastuullisena viimeiset 15 vuotta kun vaimoni työajat ovat sellaiset että ne minulle useimmiten arkipäivisin lankeavat. Ja ainakin itselläni arki sujuu kyllä todella pitkälle ihan niiden vuosien aikana vakiintuneiden rutiinien pohjalta. Aika samat asiat toistuvat viikosta ja vuodesta toiseen. Talveksi tarvitaan tietyt asiat ja kesäksi taas sitten toiset. Synttärit tulevat ja menevät joka vuosi ja ne hoidetaan. Ei se minusta tunnu mitenkään kauhean ihmeelliseltä erityiseltä metatyöltä mutta ehkä  muut sitten vain kokevat toisin.

Vierailija
1824/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4 lapsen leskenä voin sanoa että se jotka valitatte täällä "metatöistä" olette säälittäviä heikkoja naisia.

olen 6 vuotta hoitanut nyt yksin kaikki perheen liittyvät jutut .

puoliso kuoli äkkillisesti liikenneonnettomuudessa ja jätti minut pienten lapsien kanssa. kuopus oli vasta 1 vuotias ja vanhin 8v.

ongelmia ei ole ollut.

terveisiin iskä 44v.

Wow, ihan omat lapsesi olet hoitanut. Hienoa.

Vierailija
1825/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 lapsen leskenä voin sanoa että se jotka valitatte täällä "metatöistä" olette säälittäviä heikkoja naisia.

puoliso kuoli äkkillisesti liikenneonnettomuudessa ja jätti minut pienten lapsien kanssa. kuopus oli vasta 1 vuotias ja vanhin 8v.

ongelmia ei ole ollut.

terveisiin iskä 44v.

Wow, ihan omat lapsesi olet hoitanut. Hienoa.

Vähän huolettaa tuo iskän asenne "säälittävistä, heikoista naisista". Millaisia lapsia hän kasvattaa.

Vierailija
1826/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ongelmia ei ole ollut.

terveisiin iskä 44v.

Vaikea uskoa, että olet kasvattanut 4 lasta ja yhtään ongelmaa ei kuuden vuoden aikana ole ollut..

Vierailija
1827/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Edelleen tätä naisten valitusta siitä kuinka kaikki on niin h******in vaikeaa. :D JA kyllä, olen nainen. Se on ihan kuulkaa omasta asenteesta kiinni, haluatteko elämänne ja aikanne noin käyttää. Antakaa toisten elää ja hoitaa hommat omalla tavallaan, nimittäin kyllä, kaikki onnistuu ilman megameta"työtä". Ja hipsuissa koska se on teidän marttyyrinviitta päällä ihan itse keksimä asia, jonka ansiosta voitte solmia sen marttyyrinviitan vaikka umpisolmuun kaulalle ja hirttäytyä siihen. Kun kukaan ei tosiaan teidän mielestä asioita niin hyvin ja yhtä paljon tee. 

Vierailija
1828/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai metatyöstä märisekään muut kuin ukkoonsa kyllästyneet naiset

Vierailija
1829/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Edelleen tätä naisten valitusta siitä kuinka kaikki on niin h******in vaikeaa. :D JA kyllä, olen nainen. Se on ihan kuulkaa omasta asenteesta kiinni, haluatteko elämänne ja aikanne noin käyttää. Antakaa toisten elää ja hoitaa hommat omalla tavallaan, nimittäin kyllä, kaikki onnistuu ilman megameta"työtä". Ja hipsuissa koska se on teidän marttyyrinviitta päällä ihan itse keksimä asia, jonka ansiosta voitte solmia sen marttyyrinviitan vaikka umpisolmuun kaulalle ja hirttäytyä siihen. Kun kukaan ei tosiaan teidän mielestä asioita niin hyvin ja yhtä paljon tee. 

PICK ME PICK ME

passaa sä vaan ukkoasi, me muut halutaan tasa-arvoa.

Vierailija
1830/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PICK ME PICK ME

Me tehdään ihan tasapuolisesti kimpassa kaikki. Ei ongelmaa. :D

Vierailija
1831/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai metatyöstä märisekään muut kuin ukkoonsa kyllästyneet naiset

TÄMÄ! #eroeiolevaihtoehto

Vierailija
1832/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, olet "nainen".

Vierailija
1833/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa nyt sitä traumaa, jos lapselle ei järjestetä ihan vimpan päälle synttäreitä. Tai jos ei saa vähän väliä uusia vaatteita ja joutuu jotain aikaisemmin käytettyä pukemaan päälle. Tai kaikista pahin, jos koulun järjestämään perhepäivään ei ole kunnolla valmistautunut! Lapsen peliturnaukseenkin pitäisi mennä, voi tätä metatyön määrää! Voih voih!

Vierailija
1834/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kaikki kruunut on jaettu metatyön sankareille? Koomsista kun lisäännytään avuttomien ja saamattomien miesten kanssa ja sitten vingutaan, kun he ovat avuttomia lastenhoidossa ja saamattomia kotitöissä. Ja lapsia on tietenkiin vähintään kolme ja lemmikkikin löytyy.

Vierailija
1835/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistuva äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä metatyötä tuo vaatii? Synttärit hoidetaan, vanhempainiltaan mennään ja harrastuksiin mennään ja ilmottaudutaan, tarvittavat asiat ostetaan. Ei sen kummempaa. T: kolmen lapsen äiti

Et sä sinne vanhempainiltaan vaan mene jos lapsi on sen verran pieni ettei voi jäädä yksin kotiin, mies on ylitöissä ja perheen ainoa auto miehellä joten et heitätä lasta mummolaankaan tuosta vaan illan ajaksi. Se on sitä metatyötä...kuka vanhempainiltaan menee, millä kulkupelillä, ehtiikö ruuan tehdä ennen sitä vai pitääkö edellisenä päivänä tehdä lämmitettäväksi asti, kuka vie ja hakee lapset harrastukseeen kun ne on samaan aikaan....

Meillä tämä hoidetaan niin että jompikumpi toteaa että vanhempainilta on sinä ja sinä päivänä klo se ja se ja sitten yhdessä katsotaan kalenterit että onnistuuko jommalta kummalta ja miten ja sitten toinen jää hoitamaan lasta / vie tämän harrastuksiin ja toinen menee vanhempainiltaan (kuljemme kävellen, pyörällä tai bussilla joten siitä ei tarvitse neuvotella millä mennään, voi itse valita spontaanisti) tai sitten ilmoitamme ettemme pääse jos ajankohta ei sovi. En edes ymmärrä miten tämän voisi ottaa yksin hoidettavakseen jonain metatyönä jos parisuhteessa ollaan.

Voi kuule, tietäisitpä kuinka huonosti joissakin parisuhteissa kommunikoidaan. Tai "kommunikoidaan", mutta toinen ei ota joko asioihin mitään kantaa tai ei kuuntele niin aktiivisesti, että sisäistää kuulemansa. Vaikka, esimerkiksi nyt vanhempainillasta, on sovittu, joka kerta se tulee yllätyksenä, kun siitä muistuttaa.

Puhut siis omasta suhteestasi?

Miksi otit sen miehen?

Olen sinkku. Ei lapsia. Tajusin erota miehestä, joka sälytti kaiken asioista huolehtimisen mun harteille.

eli tuo vanhenpainillasta sopiminen piti keksiä omasta päästä vaikka varmasti olisi löytynyt oikeitakin esimerkkejä?

Suurin osa lienee lapsellisia ihmisiä, niin toimii hyvänä esimerkkinä. Etenkin, kun esimerkki on ihan todellinen lähipiiristä.

Mutta takerru sinä lillukanvarsiin, sillä se hyvätasoinen keskustelu saadaan aikaiseksi.

Täällä kerrotaan kuinka puhutte omista kokemuksistanne.

Nyt kun sulla olis ollu mahdollisuus kertoa omasta kokemuksesta sä jätät tilanteen hyödyntämättä ja keksit tarinan miehestä joka...

Ai haluat esimerkin omasta kokemuksesta. No otetaas sellanen...

Eksän kanssa yhdessä ollessa oli tulossa juhlat. Siis sellaiset bileet, johon mennään tumma puku- pukeutumiskoodilla. Minä ajattelin, että kun kyse on aikuisesta ihmisestä, hän osaa itse huolehtia, että tarvittavat kamppeet on ajoissa olemassa ja puhtaana, eikä se ole mun ongelma.

No, bilepäivää edeltävä päivänä ex huomasikin, että pukua ei ole pesetetty edellisten kekkereiden jälkeen ja takissa oli likaa. Siinäpä alat kiirellä soittelemaan pesuloita läpi, joka asian pystyy seuraavalle päivälle hoitamaan. Puku sentään mahtui päälle ja paidankin onneksi ehti vielä pestä. Mutta riitaahan siitä syntyi, vaikka ihan miehen oma moka oli.

Tämmöset jutut ärsyttää. Aikuisen ihmisen pitäisi pystyä huolehtimaan omat asiansa ilman, että joku on siinä jatkuvasti muistuttamassa, kyselemässä ja ohjaamassa.

Vierailija
1836/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamia hyviä kuvauksia metatyöstä ketjuun tullut jotka voin allekirjoittaa. Eli asioiden vaiheita joita on vaikea konkretisoida, varhainen konkretisointi voi olla tarpeettoman kallista, tai jakaminen.

Haluaisin kuulla jo keinoja ja ratkaisuja sillä oletuksella että perheyksikkö on yritys joka pyrkii jatkamaan liiketoimintaansa lähitulevaisuuteen. Me tiedämme kaikki kuinka helppoa on elää yksin.

Miten kaksi tai useampi ihminen voi tehdä onnistuneesti yhteistä metatyötä? Tai luoda edes karkeasti yhteisen näkemyksen siitä. Jos se helpottaa niin yhteisen kalenterin täytön, vaikka onkin työtä eikä metatyötä, voinee ketjun hengessä laskea metatyöksi. Kannattaako metatyön varhainen konkretisointi ja täyttää yhteinen kalenteri kaikella mitä mieleen juolahtaa vai jalostaa ja mahdollisesti kärsiä siitä, että viivyttely todennäköistää työn jakautumista epäreilusti.

Jaettu kalenteri, johon voi merkitä tärkeät menot heti, kun ne tulee tietoon. Ja sitten sopia heti ainakin alustavasti, kumpi hoitaa.

Vastuiden jakaminen esimerkiksi vuoroviikoin tai tehtävien mukaan.

Ja tietenkin keskustelu prioriteeteista, mitkä asiat on tärkeitä ja mitkä vähemmän tärkeitä.

Vierailija
1837/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PICK ME PICK ME

Me tehdään ihan tasapuolisesti kimpassa kaikki. Ei ongelmaa. :D

No hyvä!

Kaikki vain ei tee. Syystä tai toisesta.

Vierailija
1838/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te sanoneet miehillenne, että toivoisitte heidän kantavan kortensa kekoon näiden asioiden osalta?

Kukaan ei kuitenkaan ole ajatustenlukija, ja voi olla että mies olettaa kaiken olevan ihan ok jos kukaan ei avaa suutaan. Ehkä mies jopa ajattelee, että nainen ihan haluaa hoitaa nuo asiat, kun ei sano mitään.

Kiinnostaisi myös kuulla, että jos joku on avannut suunsa ja ihan suoraan keskustellut miehen kanssa, niin mihin se johti?

Jäin miettimään, mistä sellainen ilmiö johtuu, että juuri nämä aloituksen kaltaiset asiat on niin usein naisilla tehtävänä. Ottaako nainen ne luontevammin tehdäkseen tai tuleeko malli lapsuudenkodista? Entä voiko ympäristö omalla tavallaan luoda naiselle painetta siitä, että nää on muuten sun hommia?

Mun mies kommentoi joskus lapsen ollessa päiväkoti-ikäinen, ettei tule tapahtumiin kun ei siellä koskaan ketään muitakaan isejä ole. Totesin, että ei niin ole, mutta ole sinä. Se on meidän lapselle tärkeää, piste. Ja niin hän on ollut, jos vain on päässyt. Tää ei nyt liity metatyöhön sinänsä, mutta ajatukseen siitä, kuinka ympäristö ja vertaisryhmä vaikuttaa niin miehiin kuin naisiinkin.

Mitä nyt tulee näihin vanhempainiltoihin tai tapahtumiin koululla, niin ei niitä kannata stressata. Viestiä vanhempainillassa käsitellyistä asioista tulee kyllä kotiin, ja eihän aina voida olettaa että joku ilta x on vapaana kaikilla (siis muutenkin kuin töiltä). Kyllä koulussa ymmärretään, että ihmisillä voi olla muitakin suunnitelmia ja tilanteet vaihtelee. Kivoja ja tärkeitä juttuhan ne on, mutta pointti on se, ettei kukaan kuole, jos niihin joskus jättää menemättä. Paraskin täällä puhumaan, unohdin itse Teams- vanhempainillan ja podin syyllisyyttä ja häpeää siitä vaikka kuinka pitkään.

Vierailija
1839/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kutsutaan rutiiniksi. En ymmärrä miten 10 vuotta kotia pyörittänyt ihminen ei hoida 90% asioista silkalla rutiinilla ilman valtavaa etukäteissuunnittelua ja pohdiskelua?

Itse olen miehenä pyörittänyt lapsiperheemme arkea päävastuullisena viimeiset 15 vuotta kun vaimoni työajat ovat sellaiset että ne minulle useimmiten arkipäivisin lankeavat. Ja ainakin itselläni arki sujuu kyllä todella pitkälle ihan niiden vuosien aikana vakiintuneiden rutiinien pohjalta. Aika samat asiat toistuvat viikosta ja vuodesta toiseen. Talveksi tarvitaan tietyt asiat ja kesäksi taas sitten toiset. Synttärit tulevat ja menevät joka vuosi ja ne hoidetaan. Ei se minusta tunnu mitenkään kauhean ihmeelliseltä erityiseltä metatyöltä mutta ehkä  muut sitten vain kokevat toisin.

Edelleenkään kyse ei ole siitä, onko se arjen pyörittäminen rutiinia vai ei. Ja se on metatyötä, riippumatta siitä koetko sen työlääksi vai et. Kaikki sitä tekee, toiset vaan kiinnittää siihen enemmän huomiota, kuin toiset.

Kyse on enemmänkin siitä, että voisiko sitä projektijohtamisvastuuta/metatyötä vähän jakaa. Kumpi teistä huolehtii siitä, että sinne vanhempainiltaan osallistuu teistä nyt ainakin jompi kumpi? Kumpi huolehtii siitä, että lasta käyttää lääkärissä jompi kumpi? Kuka huolehtii viikon ruokalistan suunnittelusta ja kauppalistan tekemisestä. Aina sama ihminen, vai välillä toinen?

Rutiinitkin voi kuormittaa. Varsinkin, jos pitää tehdä tai miettiä jatkuvasti asioita, joista ei pidä. On ihmisiä, joille on luontaista suunnitella ja vetää suuria linjoja ja sitten on ihmisiä, joille on ominaista tehdä suorittavaa hommaa. Suurin osa on kai jossain tuolla keskellä, on mukava suunnitella jotain mistä on innostunut ja tehdä muissa asioissa mitä käsketään. Ei se arjen pyörittäminen tästä mitenkään poikkea. Olisi kivaa, jos sille toiselle ei kasaannu aina vain ne hänelle epämiellyttävät hommat.

Vierailija
1840/2456 |
22.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli kyllä todella hyvin muotoiltu.