Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytiin maatilamarkkinoilla.... huoh!

Vierailija
26.09.2015 |

Kyllä tällainen keskituloinen tuntee itsensä köyhäksi maalaismarkkinoilla! Olisi ihanaa ostaa tuotteita suoraan tuottajilta mutta ne hinnat!! Yksi kassillinen ruokaa (ei edes lihaa) maksoi 60€.... Miksi hinnat on moninkertaiset kaupan hintoihin verrattuna vaikka tästä jää välikädet kuten kuljetus ja keskusliikkeet pois?? Ahneus? Todennäköisesti.... kun heillä  on kuitenkin varaa myydä samat tuotteet 1/10 osa hinnalla kaupoille...

Muutama esimerkki: 6 porkkanaa, 1 purjo ja 1 palsternakka (yht n 1kg)  5€ = kaupasta ostettuna yht 3kg/3€; 10 kpl kananmunia 8€ = kaupassa 1,09€; leivät 100gr - 1 kpl 3-5€/kpl; omenat 3,33-5€/kilo = kaupassa ulkolaiset 1,19€/kilo; pieni purkki hilloa 5€ = 1,69€/kilon purkki kaupassa; Angus liha 40-60€/kilo = halvemmalla saan samaa lihaa Stokkan herkusta....

Huoh. Kai se on vain luovuttava lähiruuan haaveilusta kun ei ole varaa laittaa 3 pvän ruokarahoja menemään yhtenä päivänä...

Kommentit (211)

Vierailija
101/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"]Kyllä huomaa,että täällä on taas kateellisia liikkeellä jotka ei tajua ruoan tuottamisesta yhtään mitään..
maitolitrasta maksetaan tällä hetkellä 35c/l ja se tekee kokoajan persnettoa meille.
Ens vuonna lähtee lehmät,koska meillä ei oo enää varaa tukea suomalaista ruoantuotantoa omalla kukkarolla.
Ostakaa sitte antibioottimoskaa Euroopasta,kun kotimainen tuotanto on loppu.
[/quote]
Tämänkaltaisella pelottelulla on todella pitkät perinteet maassamme ja sylttytehdas nimeltä MTK (joka tämänkin viestin takana) on niin tehokkaasti suoltanut propagandaansa suomalaisen ruuan ylivertaisuudesta ja ulkomaisen ruoan turmiollisuudesta, että jopa iso osa kansasta on alkanut uskoa tähän agitaatiosoopaan.

Vierailija
102/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"]

Kyllä huomaa,että täällä on taas kateellisia liikkeellä jotka ei tajua ruoan tuottamisesta yhtään mitään..

[/quote]

Mitä se tietäminen auttaa, jos ei ole varaa kuitenkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:34"]

Jos ruokaa ostaa niin kaikkein kilpailukykyisin ruoka on ekologisinta. Yleensä se ilmaston kannalta paras ruoka sitten löytyy sieltä kaupan tiskiltä ja on sitä normaalia ruokaa.

Toki voi hifistellä "kori kyynärtaipeessa"  ruokapiireissä sun muissa, mutta ilmasto vaan ei tästä kiitä, vaan päinvastoin. Se taas että kykenee maksamaan ruuasta ylimääräistä tarkoittaa nykySuomessa sitä että talouden globaali tasapaino on aika lailla vielä hakusassa ja ylimääräistä ruuastaan maksamaan kykenevä saa liian isoa palkkaa.

Olisi ekologisempaa hakea ruoka kaupasta ja vaikka polttaa ylimääräiset rahat. Luonto kiittäisi .

[/quote]

Ilmaston kannalta ekologisinta on luomu. Tehomaatalous suistaa luonnon pois tasapainostaa, myrkyt tuhoavat ekosysteemejä jne. Googlaa vaikka mitä on tapahtunut pölyttäjille ja mitä seurauksia siitä on ollut...

[/quote]

Luomu on ekologisinta niin kauan kuin se on halvempaa kuin normaali ruoka ja eipä näin näytä olevan.

Toiseksikin niin luomuruuan kriteeritkin  määritellään muun kuin ekologisuuden kautta. Kun eikös ollut esim. pellon lannoituksessa joitain kynnyksiä että milloin saa sanoa luomuksi. Esim. että peltoa ei ole saanut lannoittaa aiemmin  keinolannotteilla ehkä pariin kolmeen vuoteen.

[/quote]

Taidat nyt sekoittaa ekologisen ja ekonomisen.

Tai ajatuskulkusi on niin kieroutunutta että vaatii perusteellista avaamista ollakseen ymmärrettävää? Eli kerropa miten se edullinen hinta tekee ruoasta ympäristölle suotuisampaa?

Normaalijärkinen ihminenhän tietää mitä kaikkea rahan nimissä tehdään ja miten tuotannon äärimmilleen tehostaminen useimmiten vaikuttaa laatuun ja ympäristönäkökulmien huomioimiseen tuotannossa?

[/quote]

Edullinen ruoka on ympäristölle suotuisampaa ihan saman mekanismin kautta kuin esim. kun tuli talousnotkahdus vuonna 2008  ja bkt sakkasi niin ympäristöministeri  esitti jälkeenpäin että Suomi saavutti ilmastotavoitteet. Se että saavutti johtui siis tuosta talouden notkahduksiesta. Eli suoraan siitä että rahaa pyöri taloudessa vähemmän.

Aivan samoin jos kaupassa peruna maksaa 70 centtiä kilo on vähemmän rahaa (bkt:tä)  kuin  luomu 2 euroa kilo.

Luomu on silloin ympäristöystävällisemempää kun se maksaa vähemmän. Esim. joku kasvattaa luomuvihanneksia ja käyttää omaa työpanostaan  ja syö tai lahjoittaa ne eteenpäin.

[/quote]

Yritähän nyt ymmärtää että se ilmastotavoitteiden saavuttaminen johtui aivan täysin muista asloista, kuin ruoantuotannosta. Ruokaa kun pitää ihmisen syödä joka tapauksessa, muusta kulutuksesta tingitään kun ei ole rahaa. Ja se muun (luonnonvarojen) kulutuksen väheneminen oli ympäristölle hyväksi.

Vierailija
104/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:35"]

Tämähän ei ole meidän kuluttajien vika, eihän. Me maksaisimme iloisina sen saman euron litrasta vaikka se kaikki tulisi teille tuottajille. Kiitä keskusliikkeitä siitä ettei kannata.

Tai sitten voisit myydä maitoa meille suoraan vaikka 70cnt litra ja saisit tulosi tuplattua. Siitähän tässä on kyse.
[/quote]
Et vain huomioi sitä, että myydäkseen maitonsa tuolla 70 sentillä tuottaja joutuu tekemään aikamoiset investoinnit. Tarvitaan meijeri ja myymälä sekä henkilökunta näiden pyörittämiseen. Tavalliselta maitotilalta jos tulee vaikka tuhat litraa maitoa päivässä, niin ei sen markkinointikaan ole ihan pikkujuttu. Luultavasti asiakaskuntaa ei ole riittävän lähellä riittävästi. Kun maidontuottajalla menee päivät aamusta iltaan jo navetan pyörittämisessä, niin millä ajalla ja energialla hän kehittelee ja ottaa hallintaan tuon koko ketjun toiminnan?

Olen pahoillani, mutta sun luvuissa ei ole yhtään realismia mukana.

Vierailija
105/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"]Kyllä huomaa,että täällä on taas kateellisia liikkeellä jotka ei tajua ruoan tuottamisesta yhtään mitään..
maitolitrasta maksetaan tällä hetkellä 35c/l ja se tekee kokoajan persnettoa meille.
Ens vuonna lähtee lehmät,koska meillä ei oo enää varaa tukea suomalaista ruoantuotantoa omalla kukkarolla.
[/quote]

Tehän saatte tukia joten otapas se huomioon!

Vierailija
106/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:10"]

] Et vain huomioi sitä, että myydäkseen maitonsa tuolla 70 sentillä tuottaja joutuu tekemään aikamoiset investoinnit. Tarvitaan meijeri ja myymälä sekä henkilökunta näiden pyörittämiseen. Tavalliselta maitotilalta jos tulee vaikka tuhat litraa maitoa päivässä, niin ei sen markkinointikaan ole ihan pikkujuttu. Luultavasti asiakaskuntaa ei ole riittävän lähellä riittävästi. Kun maidontuottajalla menee päivät aamusta iltaan jo navetan pyörittämisessä, niin millä ajalla ja energialla hän kehittelee ja ottaa hallintaan tuon koko ketjun toiminnan? Olen pahoillani, mutta sun luvuissa ei ole yhtään realismia mukana.

[/quote]

Mitkä investoinnit?

Itse hain ennen suoraan tilalta maidon, ja se maito oli siellä jääkapissa odottamassa hakijoita, siellä ei tosiaankaan ollut mitään meijereitä tai myymälöitä...

Ja meitä maidon hakijoita oli ainakin silloin paljon. 

Olette tuottajat kyllä niin täynnä paskaa välillä...

Vierailija
107/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:40"]

Ainahan vaivaa vaativa käsityö on kallista, ainakin verrattuna halpaan ja koneistettuun.

[/quote]

Ymmärsitköhän nyt sen pointin? Ap ihmetteli miksi täsmälleen saman firman sama tuote maksaa marketissa 5 kertaa vähemmän kuin maatilatorilla.

[/quote] Varmaan siksi, että se ei ole täsmälleen sama tuote.

[/quote]

Kyllä muuten on. Saman maatilan tuotetta mainostetaan 1-2€/kilo kylän Cittarissa ja Prismassa ja tuolla markkinoilla oli nyt 5€/kg. Ja kauppojen hinnassa on jo helvetilliset katteet mukana

ap
[/quote]

Tässähän se asian ydin paljastuu!

Vierailija
108/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh

Vierailija
109/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:20"]Tämä on outo yhtälö ja olen pohtinut tätä monesti ja pitkään. Miksi tätä valtaisaa kysyntää Suomessa ei kukaan osaa kääntää tuottavaksi liiketoiminnaksi? En tajua, mutta en olekaan mikään asiantuntija.

Itse uskon että puhtaammalla ja vähemmän eläimille kärsimystä aiheuttavalla ruualla on Suomessa ihan valtavasti kysyntää ja kotimaiset tuottajat valittavat koko ajan että heille ei jää kauppaliikkeiden hinnoittelun vuoksi mitään käteen. 

MIKSI ei tästä saada kaikkia osapuolia tyydyttävää järjestelyä aikaiseksi? Mikä siinä kiikastaa?

Jos mietitään mitä tuottaja saa nyt kauppaliikkeeltä käteen (mikä on prosentti esim. naudasta?) 

Googlatun tutkimuksen mukaan (v2012) se menee näin:

Naudan jauhelihan kilohinta kuluttajalle = 9,40€/kg

Joka jakautuu näin:

Tuottaja:  2,62€

Teollisuus: 3,19€

Kauppa: 2,51€

ALV: 1,08€

Yhteensä: 9,40€

Jos tuottaja myisi suoraan 11€/kg, niin hänelle jäisi tassuun (ALV 14% pois) 9,46€

Eikö tuosta oikeasti saa kannattavaa? Käteen jäisi siis 9,46€ vs. kauppaan toimitettuna 2,62€?

Kyllä mun mielestä haiskahtaa siltä että tuottajat eivät vaan osaa sitä bisnespuolta eli kääntää see kysyntä puhtaiksi euroiksi. Jos tämä tapahtuisi ja löytyisi keino saada tuotteita kuluttajalle ilman välikäsiä, niin kauppaketjutkin joutuisivat heräämään ja tarjoamaan vaihtoehtoja kuluttajille. Nyt niiden ei tarvitse.
[/quote]Joku muu ei nyt omaa sitä bisnesosaamista. Unohdetaan alvit, kun minulla ei ole laskinta lähellä.... Jauheliha 11,- kilolta. Eläimen teurastus ja leikkaus jauhelihan osalta 5,- kilolta. (suhteutin vähän, kallimmille ruhonosille tästä isompi hinta kiloa kohden siis). Nyt maajussi on siis voitolla vielä 6,- kilolta...

Elintarvikehuoneiston rakentaminen, kylmälaitteiden hankiltamenot, sähköt ja lämmitys, tarkastus ja valvonta maksut yms.vtaas suhteutettuna vaikka 3 euroa kilolta... Voittoa 3,- kilolta.

Eli kaikelle sille työlle, jota suoramyynti tuotaa palkkaa noin 30-40 senttiä kilolta. Se meneekin niihin alveihin, minkä jätin pois laskelmasta. Hurjaa. Kaupunkilaiset ei todellakaan vain ymmärrä tätä yhtälöä.

Vierailija
110/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:20"]Tämä on outo yhtälö ja olen pohtinut tätä monesti ja pitkään. Miksi tätä valtaisaa kysyntää Suomessa ei kukaan osaa kääntää tuottavaksi liiketoiminnaksi? En tajua, mutta en olekaan mikään asiantuntija.

Itse uskon että puhtaammalla ja vähemmän eläimille kärsimystä aiheuttavalla ruualla on Suomessa ihan valtavasti kysyntää ja kotimaiset tuottajat valittavat koko ajan että heille ei jää kauppaliikkeiden hinnoittelun vuoksi mitään käteen. 

MIKSI ei tästä saada kaikkia osapuolia tyydyttävää järjestelyä aikaiseksi? Mikä siinä kiikastaa?

Jos mietitään mitä tuottaja saa nyt kauppaliikkeeltä käteen (mikä on prosentti esim. naudasta?) 

Joka jakautuu näin:

Jos tuottaja myisi suoraan 11€/kg, niin hänelle jäisi tassuun (ALV 14% pois) 9,46€

Eikö tuosta oikeasti saa kannattavaa? Käteen jäisi siis 9,46€ vs. kauppaan toimitettuna 2,62€?

Kyllä mun mielestä haiskahtaa siltä että tuottajat eivät vaan osaa sitä bisnespuolta eli kääntää see kysyntä puhtaiksi euroiksi. Jos tämä tapahtuisi ja löytyisi keino saada tuotteita kuluttajalle ilman välikäsiä, niin kauppaketjutkin joutuisivat heräämään ja tarjoamaan vaihtoehtoja kuluttajille. Nyt niiden ei tarvitse.
[/quote]Joku muu ei nyt omaa sitä bisnesosaamista. Unohdetaan alvit, kun minulla ei ole laskinta lähellä.... Jauheliha 11,- kilolta. Eläimen teurastus ja leikkaus jauhelihan osalta 5,- kilolta. (suhteutin vähän, kallimmille ruhonosille tästä isompi hinta kiloa kohden siis). Nyt maajussi on siis voitolla vielä 6,- kilolta...

Elintarvikehuoneiston rakentaminen, kylmälaitteiden hankiltamenot, sähköt ja lämmitys, tarkastus ja valvonta maksut yms.vtaas suhteutettuna vaikka 3 euroa kilolta... Voittoa 3,- kilolta.

Eli kaikelle sille työlle, jota suoramyynti tuotaa palkkaa noin 30-40 senttiä kilolta. Se meneekin niihin alveihin, minkä jätin pois laskelmasta. Hurjaa. Kaupunkilaiset ei todellakaan vain ymmärrä tätä yhtälöä.

Vierailija
111/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:02"]Maksetaanko myynneistä verot? vai suoraan vaan taskuun? [/quote] Kyllä verot maksetaan

[/quote]

Buhah a hhaaa buhahahhaaa... heh eh heh heh.
[/quote]

En usko.

Vierailija
112/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:13"]

] Et vain huomioi sitä, että myydäkseen maitonsa tuolla 70 sentillä tuottaja joutuu tekemään aikamoiset investoinnit. Tarvitaan meijeri ja myymälä sekä henkilökunta näiden pyörittämiseen. Tavalliselta maitotilalta jos tulee vaikka tuhat litraa maitoa päivässä, niin ei sen markkinointikaan ole ihan pikkujuttu. Luultavasti asiakaskuntaa ei ole riittävän lähellä riittävästi. Kun maidontuottajalla menee päivät aamusta iltaan jo navetan pyörittämisessä, niin millä ajalla ja energialla hän kehittelee ja ottaa hallintaan tuon koko ketjun toiminnan? Olen pahoillani, mutta sun luvuissa ei ole yhtään realismia mukana.

[/quote]

Mitkä investoinnit?

Itse hain ennen suoraan tilalta maidon, ja se maito oli siellä jääkapissa odottamassa hakijoita, siellä ei tosiaankaan ollut mitään meijereitä tai myymälöitä...

[/quote]

Itse taas olen joskus hakenut lihakarjatuottajilta suoraan sitä lihaa, mutta harmillisen satunnaisesti sitä on saatavilla. Eli kyllähän sitä saa myydä ilman valtavia investointejakin, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää että mitä täytyy esim. lihakarjatuottajan investoida jotta voi myydä tilaltaan koko ajan lihaa?

Vierailija
113/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä ap puhuu. Mutta meillä liha on suoraan tilalta ostettuna halvempaa kuin kaupan parhaassakaan tarjouksessa. Ja samasta lihasta on kyse. MUTTA se tilamyynnistä ostettu liha ei ole nätisti rasioihin pakattuna vaan se tulee suoraan teurastamolta isoissa laatikoissa ja asiakkaan pitää itse leikata ja pussittaa se sopiviksi pakastepaloiksi. Eikä sitä myydä kauniilta tiskiltä vaan laatikot nostetaan kylmäautosta suoraan asiakkaan takakonttiin.

Sitten meiltä myydään tilalta myös jalosteita, jotka ovat kalliita. MUTTA ne eivät ole samaa tuotetta nähneetkään mitä ovat kaupan tuotteet. Eron laadussa ja tuoreudessa maistaa lapsetkin.

Vierailija
114/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:20"]

Tämä on outo yhtälö ja olen pohtinut tätä monesti ja pitkään. Miksi tätä valtaisaa kysyntää Suomessa ei kukaan osaa kääntää tuottavaksi liiketoiminnaksi? En tajua, mutta en olekaan mikään asiantuntija.

Joka jakautuu näin:

[/quote]

Kyllä jokainen tuottaja on valmis myymään kokonaisen naudan tuolla kilohinnalla! Mutta kun se kuluttaja ei osta kokonaista elävää nautaa vaan naudanlihaa.

Silloin tuosta 11e/kg pitää vähentää teurastamon ottama osuus, eläinlääkärikulut, kuljetukset ja erilaiset valvontamaksut, joita syntyy koko ketjun ajan (vaikka tilalla ei lihaa leikata, täytyy myyntitilojen täyttää tietyt kriteerit kylmäketjusta alkaen). Lisäksi katteesta pitää vähentää tilalla myynnin takia tehtävät investoinnit. Käytännössä tässsä vaiheessa käteen jää enää noin 5 e/kg. Sekin on melkein tuplasti verrattuna siihen, mitä naudasta on saanut teurastamosta. Tässä vaiheessa kuvaan tulevat erilaiset työnantajamaksut tai yrittäjän omat eläkemaksut, vakuutukset jne. Lihan myynti merkitsee sitä, että joko palkataan joku sitä myymään tai sitten myydään itse, mikä työ on pois tilan muusta työstä. Jos työpäivä on vaikka 12 tunnin mittainen, niin jo 4 tunnin tilamyymälän aukiolo lisää päivää aika mukavasti.

Olen valmis myymään lehmän kuin lehmän tuohon 11 e/kg hintaan, jos ostaja tulee itse sen meiltä noutamaan ja hoitaa teurastukset, paloittelun, tarkastukset  jne. Paitsi että en ole ihan varma, olisiko tuo edes laillista. EU-säädökset kun edellyttää erityistä kirjanpitoa niin ostetuista kuin myydyistä naudoista.

Vierailija
115/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kieroutunut systeemi. Taalla hollannissa markkinoilla on aina halvemmat hinnat, kausituotteilla siis. Itsekin kavin hakemassa juuri kukkakaalin (1,25 eur), puskan tillia (1,5), mandariineja ja punaherukoita (3 eur) ja kilon luomuperunoita (1 eur). Korillisen vihanneksia saa vitosella, luomusta saa maksaa yleensa hitusen enemman. Sama systeemi kavisi suomeenkin, mutta se edellyttaisi etta ihmiset myos kavisivat siella markkinoilla ahkerammin.

Vierailija
116/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:19"]

En tiedä mistä ap puhuu. Mutta meillä liha on suoraan tilalta ostettuna halvempaa kuin kaupan parhaassakaan tarjouksessa. Ja samasta lihasta on kyse. MUTTA se tilamyynnistä ostettu liha ei ole nätisti rasioihin pakattuna vaan se tulee suoraan teurastamolta isoissa laatikoissa ja asiakkaan pitää itse leikata ja pussittaa se sopiviksi pakastepaloiksi. Eikä sitä myydä kauniilta tiskiltä vaan laatikot nostetaan kylmäautosta suoraan asiakkaan takakonttiin. Sitten meiltä myydään tilalta myös jalosteita, jotka ovat kalliita. MUTTA ne eivät ole samaa tuotetta nähneetkään mitä ovat kaupan tuotteet. Eron laadussa ja tuoreudessa maistaa lapsetkin.

[/quote]

Mä olen hakenut eräältä luomusikatilalta suoraan lihaa, ja se oli ainakin valmiiksi leikattu ja vakuumipakattu. Niillä on oma tilateurastamo.

Oli tosi, tosi halpaa verrattuna kaupan vastaavin lihoihin ja paljon paremman makuista.

Vierailija
117/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"]Kyllä huomaa,että täällä on taas kateellisia liikkeellä jotka ei tajua ruoan tuottamisesta yhtään mitään.. maitolitrasta maksetaan tällä hetkellä 35c/l ja se tekee kokoajan persnettoa meille. Ens vuonna lähtee lehmät,koska meillä ei oo enää varaa tukea suomalaista ruoantuotantoa omalla kukkarolla. Ostakaa sitte antibioottimoskaa Euroopasta,kun kotimainen tuotanto on loppu. [/quote] Tämänkaltaisella pelottelulla on todella pitkät perinteet maassamme ja sylttytehdas nimeltä MTK (joka tämänkin viestin takana) on niin tehokkaasti suoltanut propagandaansa suomalaisen ruuan ylivertaisuudesta ja ulkomaisen ruoan turmiollisuudesta, että jopa iso osa kansasta on alkanut uskoa tähän agitaatiosoopaan.

[/quote]

Ei tuo enää ole pelottelua! Suomalainen maatalous on käytännössä ajettu alas, 10 vuoden kuluttua on todellinen suurtilojen aika eikä silloin mietitä suomalaista tuottajaa lainkaan, jos tila saa 7 miljoonaa litraa maitoa myytyä paremmalla kateella muualle.

Vierailija
118/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:10"]

[/quote]

Mitkä investoinnit?

[/quote]
Anteeksi mitä?! Onko tuhannen litran päivittäinen myynti sun mielestä ihan pikkujuttu? Miten sitä pitää vielä enemmän selitellä?

Vierailija
119/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitkä investoinnit?

[/quote]

Ja koska tuo "ennen" oli? Viime heinäkuussa? Sinulla ei taida olla aavistustakaan nykyisistä EU-säädöksistä.

Vierailija
120/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:17"]

[/quote]

Mitkä investoinnit?

[/quote]

Itse taas olen joskus hakenut lihakarjatuottajilta suoraan sitä lihaa, mutta harmillisen satunnaisesti sitä on saatavilla. Eli kyllähän sitä saa myydä ilman valtavia investointejakin, mutta olisi kyllä mielenkiintoista tietää että mitä täytyy esim. lihakarjatuottajan investoida jotta voi myydä tilaltaan koko ajan lihaa?

[/quote]

No ei sitä saa myydä noin vain! Saitko kuitin? Varmistitko kylmäketjun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi