Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytiin maatilamarkkinoilla.... huoh!

Vierailija
26.09.2015 |

Kyllä tällainen keskituloinen tuntee itsensä köyhäksi maalaismarkkinoilla! Olisi ihanaa ostaa tuotteita suoraan tuottajilta mutta ne hinnat!! Yksi kassillinen ruokaa (ei edes lihaa) maksoi 60€.... Miksi hinnat on moninkertaiset kaupan hintoihin verrattuna vaikka tästä jää välikädet kuten kuljetus ja keskusliikkeet pois?? Ahneus? Todennäköisesti.... kun heillä  on kuitenkin varaa myydä samat tuotteet 1/10 osa hinnalla kaupoille...

Muutama esimerkki: 6 porkkanaa, 1 purjo ja 1 palsternakka (yht n 1kg)  5€ = kaupasta ostettuna yht 3kg/3€; 10 kpl kananmunia 8€ = kaupassa 1,09€; leivät 100gr - 1 kpl 3-5€/kpl; omenat 3,33-5€/kilo = kaupassa ulkolaiset 1,19€/kilo; pieni purkki hilloa 5€ = 1,69€/kilon purkki kaupassa; Angus liha 40-60€/kilo = halvemmalla saan samaa lihaa Stokkan herkusta....

Huoh. Kai se on vain luovuttava lähiruuan haaveilusta kun ei ole varaa laittaa 3 pvän ruokarahoja menemään yhtenä päivänä...

Kommentit (211)

Vierailija
1/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Meillä on lähiruokarengas ja hinnat sitä luokkaa että en raski ostaa kuin munia.

Vierailija
2/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia että näillä markkinoilla on aina niitä jotka ostaa sillä hinnalla. Kaikille se hinta ei ensimmäinen kriteeri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon noilla markkinoilla miettinyt, että maksaako se pöytä/tila yrittäjälle niillä markkinoilla aivan järkyttävän paljon. Sen takia on pidettävä tuotteiden hinnat pilvissä, jotta sais edes vähän katetta päivän päätteeksi.

Vierailija
4/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kun välikädet jäävät pois, miksi tuotteet eivät ole halvempia? Onko syy tilakoko? Se on ainoa selitys, jonka olen keksinyt ahneuden lisäksi...

Vierailija
5/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei mullakaan ole varaa lähiruokaan, luomuun tai muuhun tiedostavaan syömiseen. Eikä ole myöskään aikaa kierrellä ostamassa munat sieltä ja spelttijauhot tuolta. 

Jos lähiruoka olisi edes edullista, voisin vielä nähdä vaivaa mutta ei kyllä näillä hinnoilla.

Vierailija
6/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatilamarkkinat on sellainen statusjuttu ja ihmisille jotka eivät vaan laske rahaa. Pitäydy ihan rauhassa teollisessa ruoassa ja eineksissä, minä panostan laatuun ja terveyteen eli ostan lähiruokaa.

Vierailija
7/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:20"]Jep. Meillä on lähiruokarengas ja hinnat sitä luokkaa että en raski ostaa kuin munia.
[/quote]

Minä ostan. Eikä ole kallista. Esim pihvikarjan jauheliha 13 e kg. Luomumunat 6 e 30 kpl. Luomusslaatti ja yrtit 1,5 e.
3 l tuorepuristettua omenamehua 10 e.
Kallista?

Vierailija
8/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä maatilamarkkinat sun muut ovat sellaisia söpöstely tapahtumia. Tällälailla hinnoitellessa viljelijät tekevät ainoastaan hallaa aatteelleen ja tuotteilleen.

Vierailija
9/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se ulkola on mistä esim. ne omenat tulevat?

Vierailija
10/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:21"]

Sen takia että näillä markkinoilla on aina niitä jotka ostaa sillä hinnalla. Kaikille se hinta ei ensimmäinen kriteeri.

[/quote]
Tarkoittanet "minkäänlainen kriteeri".

Typerää hinnoitteluahan tuo on, siellä markkinoilla voisi helposti "markkinoida" omia tuotteitaan kuluttajaystävällisillä hinnoilla ja saada ehkä ihkauusia vakioasiakkaita... Se pitäisi mieltää sijoituksena tulevaan eikä pyrkiä lyhytkatseisesti maksimoimaan sen yhden nimenomaisen päivän voittoja.

Vierailija
11/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:23"]

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Kun välikädet jäävät pois, miksi tuotteet eivät ole halvempia? Onko syy tilakoko? Se on ainoa selitys, jonka olen keksinyt ahneuden lisäksi...

[/quote]

Tilakoko varmaankin vaikuttaa. Kun tuotantomäärät on pienet, pitäisi niistä saada enemmän kuin jos tuottaisi paljon. Mä ostan lähes kaiken joko suoraan pientuottajilta, toreilta ja markkinoilta tai erikoisliikkeistä. Maksan mielelläni sen, mitä tuottaja pyytää. Kauppaketjut maksavat tuottajille aivan käsittämättömän vähän eikä kaikkia tuotteita edes saada marketeihin niiden vähäisen tuotantomäärän tai kysynnän vuoksi. En halua, että K- tai S-ketju päättää, mitä minä syön. Maksan siis mielelläni tuottajille jo siitäkin, että he tarjoavat mulle vaihtoehdon. 

Vierailija
12/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niinpä, siksi juuri mainitsinkin että nuokin on tällaiselle keskituloiselle kerran vuodessa haettavaa luksusta. Ehkä joillain on varaa laittaa tuhansia euroja kuukaudessa ruokaan, meillä ei. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö meillekin se "laatu" merkitsisi, ei vaan ole varaa siihen. Ja käytännössä - kaupassa on näiden samojen tuottajien tuotteita tästä lähialueelta tosiaan 1/5- 1/10 hinnalla....

ap

Vierailija
13/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:29"]

Maatilamarkkinat on sellainen statusjuttu ja ihmisille jotka eivät vaan laske rahaa. Pitäydy ihan rauhassa teollisessa ruoassa ja eineksissä, minä panostan laatuun ja terveyteen eli ostan lähiruokaa.

[/quote]

Emme syö eineksiä koskaan emmekä teollisia ruokia vaan teemme aina kaiken itse alusta saakka. Myös leivän joka itse tehtynä maksaa n 50 cnt. Olisi vain ollut kiva ostaa joskus toisen tekemää....

ap

Vierailija
14/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:20"]Jep. Meillä on lähiruokarengas ja hinnat sitä luokkaa että en raski ostaa kuin munia. [/quote] Minä ostan. Eikä ole kallista. Esim pihvikarjan jauheliha 13 e kg. Luomumunat 6 e 30 kpl. Luomusslaatti ja yrtit 1,5 e. 3 l tuorepuristettua omenamehua 10 e. Kallista?

[/quote]

Missä? Ei ainakaan täällä uudellamaalla. Kuten mainitsin kananmunat oli 10 kpl 8€

ap

Vierailija
15/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:57"]

[/quote]

Niinpä, siksi juuri mainitsinkin että nuokin on tällaiselle keskituloiselle kerran vuodessa haettavaa luksusta. Ehkä joillain on varaa laittaa tuhansia euroja kuukaudessa ruokaan, meillä ei. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö meillekin se "laatu" merkitsisi, ei vaan ole varaa siihen. Ja käytännössä - kaupassa on näiden samojen tuottajien tuotteita tästä lähialueelta tosiaan 1/5- 1/10 hinnalla....

ap

[/quote]

Tai sitten kaikilla ei mene tuhansia euroja kuukaudessa ruokaan, vaikka ostaisi kaiken maalaismarkkinoilta. On nimittäin olemassa myös sinkkuja, lapsettomia tai jo sen ikäisiä, että lapset ovat muuttaneet omilleen.

Vierailija
16/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä maatilamarkkinoilla oli porkkanaa pääviljelykasvina viljelevää viljelijää, koska hän on myynyt koko satonsa suoraa teollisuudelle tai kaupalle. Sen sijaan tuolla ollaan myymässä oman kotipuutarhan tuotteita, jotka on ihmistyönä kylvetty, kitketty ja kasteltu. Se kotipuutarha voi olla selkeästi isompi kuin omakotitalon pihan puolen aarin läntti, mutta kuitenkin niin pieni, että viljelyssä ei ole koneita apuna.

Toiseksi maatilatorilla myydään pieniä eriä. On halvempaa kerätä kaalit koneellisesti ja viedä se "kaalihäkki" tukkuun kuin käydä aamulla ennen maatilatorille lähtöä yksitellen napsimassa sielä 50 - 100 kaalinpäätä. Ja jos vielä ne maatilatorin kaalit on erikseen hoidettu varsinaisen myyntikaalin rinnalla omana eränään, niin siitäkin hinta nousee.

Tässä on vähän sama homma kuin talon rakentamisessa. Sitä voi ostaa halvalla standardipohjan tai pyytää arkkitehtiä suunnittelemaan uniikki. Lopputulos voi olla hyvin lähellä jotain standardipohjaa, mutta silti se arkkitehti laskuttaa kuin olisi alusta asti suunnitellut juuri sitä haaveiden taloa.

Vierailija
17/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:44"]

[/quote]
Tarkoittanet "minkäänlainen kriteeri".

Typerää hinnoitteluahan tuo on, siellä markkinoilla voisi helposti "markkinoida" omia tuotteitaan kuluttajaystävällisillä hinnoilla ja saada ehkä ihkauusia vakioasiakkaita... Se pitäisi mieltää sijoituksena tulevaan eikä pyrkiä lyhytkatseisesti maksimoimaan sen yhden nimenomaisen päivän voittoja.

[/quote]

Entä jos ei halua vakioasiakkaita vaan on myymässä yhtenä päivänä ylimääräiset tuotteet pois?

Vierailija
18/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suo syvimmin anteeksi kirjoitusvirheeni! Kiireessä ja kiukuissani kirjoitin väärin - tietenkin ulkoMaiset omenat. Ennenvanhaan stadissa puhuttiin myös ulkolaisista ja siitä lie jäänyt väärä muoto

ap

Vierailija
19/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:02"]

[/quote]

Suo syvimmin anteeksi kirjoitusvirheeni! Kiireessä ja kiukuissani kirjoitin väärin - tietenkin ulkoMaiset omenat. Ennenvanhaan stadissa puhuttiin myös ulkolaisista ja siitä lie jäänyt väärä muoto

ap

[/quote]

"stadissa" nyt puhutaan muutenkin huonoa suomea.

Vierailija
20/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:57"]

[/quote]

ap

[/quote]

Tai sitten kaikilla ei mene tuhansia euroja kuukaudessa ruokaan, vaikka ostaisi kaiken maalaismarkkinoilta. On nimittäin olemassa myös sinkkuja, lapsettomia tai jo sen ikäisiä, että lapset ovat muuttaneet omilleen.

[/quote]

Sinkuilla on myös vain 1 hengen tulot. Suhteessa siis yhtä kallista kuin 2 hengen ruokamenot vrt 2:n tulot? Mielellään tarjoaisin näitä ruokia myös kotoa muuttaneille lapsilleni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän