Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytiin maatilamarkkinoilla.... huoh!

Vierailija
26.09.2015 |

Kyllä tällainen keskituloinen tuntee itsensä köyhäksi maalaismarkkinoilla! Olisi ihanaa ostaa tuotteita suoraan tuottajilta mutta ne hinnat!! Yksi kassillinen ruokaa (ei edes lihaa) maksoi 60€.... Miksi hinnat on moninkertaiset kaupan hintoihin verrattuna vaikka tästä jää välikädet kuten kuljetus ja keskusliikkeet pois?? Ahneus? Todennäköisesti.... kun heillä  on kuitenkin varaa myydä samat tuotteet 1/10 osa hinnalla kaupoille...

Muutama esimerkki: 6 porkkanaa, 1 purjo ja 1 palsternakka (yht n 1kg)  5€ = kaupasta ostettuna yht 3kg/3€; 10 kpl kananmunia 8€ = kaupassa 1,09€; leivät 100gr - 1 kpl 3-5€/kpl; omenat 3,33-5€/kilo = kaupassa ulkolaiset 1,19€/kilo; pieni purkki hilloa 5€ = 1,69€/kilon purkki kaupassa; Angus liha 40-60€/kilo = halvemmalla saan samaa lihaa Stokkan herkusta....

Huoh. Kai se on vain luovuttava lähiruuan haaveilusta kun ei ole varaa laittaa 3 pvän ruokarahoja menemään yhtenä päivänä...

Kommentit (211)

Vierailija
141/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkääkö nämä tilalta ostavat, että heille ei enää riitä tuotteita, jos tulee av-mammaryntäys? Vai että tuottaja nostaa hintoja, kun kysyntäkin lisääntyy? Vai onko tilallinen kieltänyt levittämästä sanaa? Vai onko tässä jotain vilunkia, esi. tuottaja myy tiskin alta pimeästi? Itse epäilen viimemainittua. Eli noista tilamyynnin kananmunakennoista ja muutamista lihakiloista ei tilitetä verokarhulle yhtään mitään.  

Vierailija
142/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:59"]

Netistä löytyy aiheesta mielenkiintoinen opinnäytetyö "Naudanlihan suoramyynnin toteuttaminen", suosittelen luettavaksi jokaiselle tuottajalle tähänkin ketjuun. 

Siellä todetaan kulurakenteeksi: muuttuvat kustannukset 77% ja kiinteät 7%. 

Suuria investointeja tähän tutkimukseen osallistuneista tiloista ei ollut tehnyt yksikään.

[/quote]

Vuodelta 2011 eli paljon vanhentunutta tietoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:08"]Varakas en kuitenkaan ole.

Mulla jää siis joka kuukausi melkein 1900 € muuhun elämiseen, matkusteluun, harrastuksiin ja säästöön. 

[/quote]

Kuinka paljon pitäisi jäädä, jotta olisit mielestäsi varakas? Ovatko varakkaita mielestäsi vain miljönäärit?

[/quote]

Onko sinun mielestäsi 3200 €/kk bruttona tienaava varakas? Minusta varakas on henkilö, joka tienaa yli 5000 €/kk.  Miljonäärit ovat ihan oma lukunsa, he ovat rikkaita.

Vierailija
144/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle sopisi,että ne kaupunkilaisen kadehtimat tuet poistetaan.
Mä en vaan sen jälkeen myy litraakaan 35centillä vaan haluan siitä vähintään euron.
Ja sehän tarkottais,että maito maksais kaupassa 2€/l.
Olisitteko valmiit ostamaan?
Ja ei kiitos,en ala ottaa asiakaskuntaa vastaan meidän pihassa vaan tankkiauto saa viedä maidot.

Vierailija
145/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:08"]

Netistä löytyy aiheesta mielenkiintoinen opinnäytetyö "Naudanlihan suoramyynnin toteuttaminen", suosittelen luettavaksi jokaiselle tuottajalle tähänkin ketjuun. 

Suuria investointeja tähän tutkimukseen osallistuneista tiloista ei ollut tehnyt yksikään.

[/quote]

[/quote]

Kerrohan ihmeessä että mikä on niin radikaalisti muuttunut tuon jälkeen? Ja miten se on kulurakennetta muuttanut?

Vierailija
146/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:05"]

Pelkääkö nämä tilalta ostavat, että heille ei enää riitä tuotteita, jos tulee av-mammaryntäys? Vai että tuottaja nostaa hintoja, kun kysyntäkin lisääntyy? Vai onko tilallinen kieltänyt levittämästä sanaa? Vai onko tässä jotain vilunkia, esi. tuottaja myy tiskin alta pimeästi? Itse epäilen viimemainittua. Eli noista tilamyynnin kananmunakennoista ja muutamista lihakiloista ei tilitetä verokarhulle yhtään mitään.  

[/quote]

Käytännössä verottaja seuraa tilan omaa lihankulutusta. Seurantarekistereihin pitää ilmoittaa tuotantoeläin omaan käyttöön teurastetuksi ja kirjanpidossa seurataan tätä tilan omaa kulutusta. Jos siellä teurastetaan joka kuukausi nauta omaan käyttöön, niin verottaja on aika ripeästi kyselemässä, mitä lihalla on tehty. Muutama lihakilo kuukaudessa myyntiin ei oikein onnistu kuin suurperheellisellä, muutama lihakilo kolme kertaa vuodessa saattaa juuri ja juuri mennä ohi kirjanpidon.

Vierailija
147/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:08"]

[/quote]

[/quote]

Kerrohan ihmeessä että mikä on niin radikaalisti muuttunut tuon jälkeen? Ja miten se on kulurakennetta muuttanut?

[/quote]

Kuule, muutokset on olleet sen verran laajoja, että tämä kirjoitustila ei riitä niistä kertomiseen. Parempi, että itse etsit tuoreet tiedot vuodelta 2014 Eviran ja MMM:n sivuilta.

Vierailija
148/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"]

Kyllä huomaa,että täällä on taas kateellisia liikkeellä jotka ei tajua ruoan tuottamisesta yhtään mitään.. maitolitrasta maksetaan tällä hetkellä 35c/l ja se tekee kokoajan persnettoa meille. Ens vuonna lähtee lehmät,koska meillä ei oo enää varaa tukea suomalaista ruoantuotantoa omalla kukkarolla. Ostakaa sitte antibioottimoskaa Euroopasta,kun kotimainen tuotanto on loppu.

[/quote]

Ostetaan jo nyt, kun valion maito 1,80, Lidl 0,68 senttiä. Pää jäi vetävän käteen. Kun sitä ei kukaan osta, niin siitä maksetaan vähän.

Vierailija
149/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:30"] [quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 13:20"]Jep. Meillä on lähiruokarengas ja hinnat sitä luokkaa että en raski ostaa kuin munia. [/quote] Minä ostan. Eikä ole kallista. Esim pihvikarjan jauheliha 13 e kg. Luomumunat 6 e 30 kpl. Luomusslaatti ja yrtit 1,5 e. 3 l tuorepuristettua omenamehua 10 e. Kallista? [/quote] Missä? Ei ainakaan täällä uudellamaalla. Kuten mainitsin kananmunat oli 10 kpl 8€ ap [/quote]Näiden asioiden selvittämiseen pitää nähdä vähän vaivaa. Meillä on tilamyyntiä Uudellamaalla. Jauheliha (hyvälaatuinen, todella vähärasvainen luomu) maksaa meidän karjasta 12,- kilolta. Tiedän monta muutakin paikkaa, jotka myyvät 13,-/kg. Halvemmalla ei ole mitään syytä myydä. Koko tuotanto menee kaupaksi näinkin. Suoramyymnin kulut on jotain ihan muuta, kuin kaupasta ostetun. Esimerkiksi teurastus ja leikkaus kuljetuksineen vie myyntihinnasta lähes puolet/nauta. Olen aiemmin ollut valnis täällä vastaamaan kysymyksiin.Tämä ainainen epärealistinen valitus maajussien rahasssa rypemisestä tai murhaajaksi syyttely tuntui silloin vain olevan suositumpaa kuin asiallinen keskustelu.

[/quote]

12€/kilo hyvälaatuisesta jauhelihasta on ihan ok!

Vierailija
150/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"]

Kyllä huomaa,että täällä on taas kateellisia liikkeellä jotka ei tajua ruoan tuottamisesta yhtään mitään.. maitolitrasta maksetaan tällä hetkellä 35c/l ja se tekee kokoajan persnettoa meille. Ens vuonna lähtee lehmät,koska meillä ei oo enää varaa tukea suomalaista ruoantuotantoa omalla kukkarolla. Ostakaa sitte antibioottimoskaa Euroopasta,kun kotimainen tuotanto on loppu.

[/quote]

Ostetaan jo nyt, kun valion maito 1,80, Lidl 0,68 senttiä. Pää jäi vetävän käteen. Kun sitä ei kukaan osta, niin siitä maksetaan vähän.

[/quote] Ja sitei kukaan osta, kun hinta on liian korkea. Katso Euroopan ruoan hintoja, niin jo on kummallista.

Vierailija
151/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt sellainen ongelma, että pari vuotta sitten jauhelihojen hintaa juuri nostettiin tuottajien takia.

Ennen sai kanaa 6 euroa kilo (fileitä tai jauhelihaa) nykyään lähtötarjoukset 8,00 - 8,50. Naudanlihaa sai 7,00-8,00 euroa kilo. Nykyään huitelee kympin hujakoilla. Näistä piti jäädä katetta tuottajille ja nyt tämä hinnan korotus ei taaskaan riitä. 

Mikä helvetti teille sitten riittää?

Vierailija
152/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:20"]

Meillä on nyt sellainen ongelma, että pari vuotta sitten jauhelihojen hintaa juuri nostettiin tuottajien takia.

Ennen sai kanaa 6 euroa kilo (fileitä tai jauhelihaa) nykyään lähtötarjoukset 8,00 - 8,50. Naudanlihaa sai 7,00-8,00 euroa kilo. Nykyään huitelee kympin hujakoilla. Näistä piti jäädä katetta tuottajille ja nyt tämä hinnan korotus ei taaskaan riitä. 

Mikä helvetti teille sitten riittää?

[/quote]

Meille riittää sama, minkä kaupias saa. Samalla kun tuottajahinta nousi, nousivat tuotantokulut. Kun eläinlääkäri nostaa hintojaan 10%, näkyy se heti tilan katteessa, samoin se, kun rehun hinta nousee tai kiinteistövero (siitä navetasta/kanalasta/sikalasta kun maksetaan sellaistakin). Käytännössä tuottajahintojen nousu ei koskaan päässyt katteeseen asti, sen vei muut.

Vierailija
153/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:36"]

Pitäiskö sen maajussin ilmaseksi myydä niitä? Aika moni kaupankassa saa palkan siitä istumisesta. Täytyy saada palkka myös siltä päivältä,kun seisoo sielä markkinoilla.ei pelkästä tuotteesta.

[/quote]

Aika törkeetä. Kaupan kassoilla käy ne kädet 8 tuntia päivässä. Löysäillä ei voi, kun asiakas seisoo nenän edessä katsomassa, että mitä siinä hidastelet. Maanviljelyä olen harrastanut itsekin ja siinä voi traktoria ajellessa juoda vaikka pullon olutta.

Vierailija
154/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 16:19"]

En tiedä mistä ap puhuu. Mutta meillä liha on suoraan tilalta ostettuna halvempaa kuin kaupan parhaassakaan tarjouksessa. Ja samasta lihasta on kyse. MUTTA se tilamyynnistä ostettu liha ei ole nätisti rasioihin pakattuna vaan se tulee suoraan teurastamolta isoissa laatikoissa ja asiakkaan pitää itse leikata ja pussittaa se sopiviksi pakastepaloiksi. Eikä sitä myydä kauniilta tiskiltä vaan laatikot nostetaan kylmäautosta suoraan asiakkaan takakonttiin. Sitten meiltä myydään tilalta myös jalosteita, jotka ovat kalliita. MUTTA ne eivät ole samaa tuotetta nähneetkään mitä ovat kaupan tuotteet. Eron laadussa ja tuoreudessa maistaa lapsetkin.

[/quote]

No minä osaan kuvitella ja pakata itse. Olen yrittänyt ostaa jopa kokonaisena ruhona koska osaan pilkkoa lihan tarpeisiini (kuten teen riistallekin jos sitä jostain saan). Ei onnistu eikä hinta alene yhtään - n 20€/kilo tulee luineen päivineen! Olen kuullut että esim Pohjanmaalla saa ostettua lihaa kokoruhona 2€/kilo mutta enpä ole vielä saanut tilan tietoja mistään. Lähtisin heti täältä pk seudulta hakemaan...

ap

Vierailija
155/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:31"] Kyllä huomaa,että täällä on taas kateellisia liikkeellä jotka ei tajua ruoan tuottamisesta yhtään mitään.. maitolitrasta maksetaan tällä hetkellä 35c/l ja se tekee kokoajan persnettoa meille. Ens vuonna lähtee lehmät,koska meillä ei oo enää varaa tukea suomalaista ruoantuotantoa omalla kukkarolla. Ostakaa sitte antibioottimoskaa Euroopasta,kun kotimainen tuotanto on loppu. [/quote] Tämähän ei ole meidän kuluttajien vika, eihän. Me maksaisimme iloisina sen saman euron litrasta vaikka se kaikki tulisi teille tuottajille. Kiitä keskusliikkeitä siitä ettei kannata. Tai sitten voisit myydä maitoa meille suoraan vaikka 70cnt litra ja saisit tulosi tuplattua. Siitähän tässä on kyse. [/quote] Kyllähän se tavallaan on kuluttajan vika,jos valitsee kaupassa ulkomaisen tuotteen. Aika moni tekee niin.

[/quote]

Valitsin Suomalaisen digiboxin ja 10 vikaa. Kävi valmistajan huollossa ja ensimmäistäkään ei oltu korjattu. Enää en osta kansallisuuden vuoksi mitään, vaan laadun.

Vierailija
156/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koko ketjua jaksanut selata, mutta innoissani itse liityin kahden kaupungin rekorinkiin. Olen aivan pöyristynyt niistä hinnoista. Tosiaan kananmunat ovat ainoa poikkeus, muut tuotteet ovat olleet pöyristyttävän kalliita. 3,5e kilosta pottuja, auts

Vierailija
157/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:24"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 15:36"]

Pitäiskö sen maajussin ilmaseksi myydä niitä? Aika moni kaupankassa saa palkan siitä istumisesta. Täytyy saada palkka myös siltä päivältä,kun seisoo sielä markkinoilla.ei pelkästä tuotteesta.

[/quote]

Aika törkeetä. Kaupan kassoilla käy ne kädet 8 tuntia päivässä. Löysäillä ei voi, kun asiakas seisoo nenän edessä katsomassa, että mitä siinä hidastelet. Maanviljelyä olen harrastanut itsekin ja siinä voi traktoria ajellessa juoda vaikka pullon olutta.

[/quote]
No me ei harrasteta,tää on ihan työ.ootko omissa töissäs kännissä ratissa?
Ja toisekseen keski-Euroopassa on vähän eri ilmasto,kustannukset ja lainsäädäntö.
Suomessa vaikka ollaan eu:ssa on todella erilainen maatalouspolitiikka kuin muissa eu-maissa.
Kyllä te meitä osaatte vielä arvostaa,kun tulee joku kriisi.voi tulla vaikka sota ja tänne ei saada sitä ruokaa muualta.ja vaikka saatais on hinta eri siin vaiheessa,kun ei olla omavaraisia.
Mutta tulkaa toki kokeilemaan tätä,kun paremmin meitä osaatte.
Eipä oikein jaksa sääliä tuntea sunnuntailisien vähennyksistä tai arkivapaiden palkattomuudesta...

Vierailija
158/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:27"]En koko ketjua jaksanut selata, mutta innoissani itse liityin kahden kaupungin rekorinkiin. Olen aivan pöyristynyt niistä hinnoista. Tosiaan kananmunat ovat ainoa poikkeus, muut tuotteet ovat olleet pöyristyttävän kalliita. 3,5e kilosta pottuja, auts
[/quote]
Onko 14centtiä (tuottajan hinta)sun mielestä parempi hinta?

Pitäiskö ne olla kuluttajalle halvempia kuin tuottajalle?

Vierailija
159/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:27"]En koko ketjua jaksanut selata, mutta innoissani itse liityin kahden kaupungin rekorinkiin. Olen aivan pöyristynyt niistä hinnoista. Tosiaan kananmunat ovat ainoa poikkeus, muut tuotteet ovat olleet pöyristyttävän kalliita. 3,5e kilosta pottuja, auts
[/quote]
Onko 14centtiä (tuottajan hinta)sun mielestä parempi hinta?

Pitäiskö ne olla kuluttajalle halvempia kuin tuottajalle?
[/quote]

Kyllä tohon 3,5e ja 0,14e välille mahtuu monta euroa. 3,5e perunakilosta on naurettava summa, mutta vanha viisas sanonta "se ei oo tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa" pätee hyvin tähänkin.

Vierailija
160/211 |
26.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2015 klo 17:11"]

Kyllä mulle sopisi,että ne kaupunkilaisen kadehtimat tuet poistetaan. Mä en vaan sen jälkeen myy litraakaan 35centillä vaan haluan siitä vähintään euron. Ja sehän tarkottais,että maito maksais kaupassa 2€/l. Olisitteko valmiit ostamaan? Ja ei kiitos,en ala ottaa asiakaskuntaa vastaan meidän pihassa vaan tankkiauto saa viedä maidot.

[/quote]

No  itse asiassa läheskään kaikki kaupunkilaiset eivät kadehdi. Jostain luin, että luomu- ja lähiruuan suosio on kasvava trendi juuri kaupunkilaisten keskuudessa. Varmaan ihan siksi, että maaseudulla on helpompaa kasvattaa itse omaa ruokaansa kuin kaupungeissa kerrostalojen parvekkeilla. Kaupungeissa arvostetaan myös pienten tuottajien elintarvikkeita ja pieniä myymälöitä. Esimerkiksi Helsingissä Hakaniemen hallin ei tarvitse pitää oviaan auki arkisinkaan klo 18 pidempään (lauantaisin klo 16 asti ja sunnuntaisin aina suljettu), koska asiakkaat tulevat sinne silloin, kun halli on auki. Eikä niinpäin, että myymälä olisi auki silloin, kun asiakkaat haluavat tulla sinne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä