En kutsu enää pienten lasten äitejä meille kylään.
Olen kolmikymppinen nainen, eli tutuissani on tietenkin paljon pienten lasten äitejä. Viimeisen kolmen viikon aikana nämä lapset ovat tuhonneet kotiani ja aiheuttaneet niin paljon siivousta, etten enää jaksa.
- Yksi poika oksensi olohuoneen karvamatolle. Ei voi pestä itse, pesulalasku 34 euroa.
- Yksi räkäinen tyttö pyyhki nenänsä mummoni vanhaan ryijyyn. Ei voi pestä ollenkaan. Nyt on räkäinen ryijy.
- Yksi tyttö, mukamas jo kuukausia ollut päiväkuiva, pissasi meidän sänkyyn. Pissaa meni koristetyynyihin (joiden päällä istui), siitä päiväpeiton läpi peittoon ja petauspatjaan. Miettikää, mikä työ oli pestä kaikki petauspatjasta ylöspäin (tuplapeitto, koristetyynyt, iso ja paksu päiväpeitto). Petauspatja heitettiin kokonaan pois, en ala säilyttää mitään pissaista vaahtomuovipatjaa.
- Yhdellä vauvalla oli löysät kakat, jotka tulivat ohi vaipasta. Sitä meni äidin sylissä maanneelta vauvalta jotenkin käsittämättömästi myös nojatuoliin (millä ihmeen paineella se kakka sieltä tulee!?)
- Yksi pikkupoika laittoi lieden päälle. Uunin päällä oli sämpylöitä, juuri tullut uunista ja leivinliina päällä. Leivinliina alkoi savuttaa niin, että palohälytin meni päälle ja vasta silloin huomattiin, että koko keittiö on savua täynnä. Ei muuta vahinkoa kuin tunnearvoltaan tärkeä leivinliinan tuhoutuminen. Ja ne sämpylät.
- Kolme lautasta ja kaksi lasia rikki, kun yksi 1v veti pöytäliinan alas.
Että näin. Mulle riitti. Sotkekaa omat kotinne, meille ei saa enää tulla.
Kommentit (161)
Ryijyt, hyi helvetti, mitä pölyn kerääjiä.
Tulee mieleen vain astmakohtaus.
Onko nää tämän tarinan aikuiset ihan täysillä valoilla? Keittiö palaa, eikä nää huomaa mitään. Aika lähellä täystulipalon syttymistä, jos uunin päällä olevat sämpylätkin paloivat pilalle.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:55"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:23"] Ja sitten ihmettelevät "kun en anna lapsen tehdä mitään vaan kiellän". Yllätys, kukaan tuskin tykkää jos peiliovet ovat täynnä taaperoni kädenjälkiä. Tai jos se samainen taapero nykäisee pöytäliinan kahvikuppeineen alas. Tai jos taapero huitaisee koriste-esineet alas. Tai kuolaa sohvalle. Puhumattakaan niistä lukemattomista asioista, joita en tajua kieltää, kun en tiennyt että kyläpaikassa pahastutaan . [/quote] Mikä ihme voi olla sellainen asia, josta pahastutaan mutta jota ei älyäisi kieltää? Kai on kuitenkin lähtökohta, että kyläpaikassa ei esim. lähmitä asioita tai syödä muualla kuin pöydässä tai juosta, ja että omat jäljet siivotaan. Ja vanhempi opastaa näissä lastaan ja kieltää esim. juoksemisen tai turhan asioiden lähmimisen. Vaikea keksiä sellaista minkä vanhempi voisi kuvitella olevan ok, muttei sitten olekaan. [/quote] Esim. pehmoleluun koskeminen tai koristeviltin siirtäminen sohvan käsinojalta. [/quote] Eikö nämä mene tuohon "turhan lähmimisen kieltämiseen"? Itse lähtisin siitä, että lapsen ei anneta tehdä mitään mitä aikuinen ei tekisi. Harva toisen koristepehmoja tai vilttejä alkaa siirrellä, joten ei se lapsillekaan ole suotavaa. Tai ainakin pitää ensin kysyä, että onko tuo pehmoeläin lapsille tarkoitettu, saako sillä leikkiä. [/quote] Miten sen 1-vuotiaan sitten pitää olla kylässä? Ei saa edes esille jätettyyn pehmoleluun koskea?
[/quote]
1 v leikkii niillä omilla leluillaan, jotka äiti on ottanut lapselleen mukaan.
[/quote]
Minkälaisia leluja teillä on? Minkälainen luonne on teidän yksivuotiaallanne?
Kysyn, koska ei ne omat lelut minun yksivuotiastani kiinnosta kyläpaikassa. Kyllä se uusi ympäristö on paljon mielenkiintoisempi. Meillä on vaihtuvat kyläilylelut laukussa ( = eli eivät ole jokapäiväisessä käytössä) mutta eivät silti ole tarpeeksi mielenkiintoisia.
Me ei kyläilty, kun lapset oli pieniä. En jaksa vahtia vaan haluan rentoutua ja oltiin lapsien kanssa kotona. No mummon yölampun kuopus rikkoi.
Nyt omat lapset teinejä ja en taatusti kutsua meille lapsia jotka alle 8v. Lapsille sattuu ja tapahtuu ja ne näpit on joka puolella.
Kaverin taapero ei antanut meidän koiran olla rauhassa, repi korvasta ja hännästä, kikatteli. Ei uskonut kun kielsin ja äitinsä taas ei kieltänyt. Mies lähti pahantuulisena viemään koiraa ulos.
Myöhemmin mies kertoi ettei ollut kerännyt kakkaa pussiin vaan heittänyt pökäleet kaverini auton tuulilasiin. On joo kurittomia kersoja meidän talossa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:14"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:55"] [quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:23"] Ja sitten ihmettelevät "kun en anna lapsen tehdä mitään vaan kiellän". Yllätys, kukaan tuskin tykkää jos peiliovet ovat täynnä taaperoni kädenjälkiä. Tai jos se samainen taapero nykäisee pöytäliinan kahvikuppeineen alas. Tai jos taapero huitaisee koriste-esineet alas. Tai kuolaa sohvalle. Puhumattakaan niistä lukemattomista asioista, joita en tajua kieltää, kun en tiennyt että kyläpaikassa pahastutaan . [/quote] Mikä ihme voi olla sellainen asia, josta pahastutaan mutta jota ei älyäisi kieltää? Kai on kuitenkin lähtökohta, että kyläpaikassa ei esim. lähmitä asioita tai syödä muualla kuin pöydässä tai juosta, ja että omat jäljet siivotaan. Ja vanhempi opastaa näissä lastaan ja kieltää esim. juoksemisen tai turhan asioiden lähmimisen. Vaikea keksiä sellaista minkä vanhempi voisi kuvitella olevan ok, muttei sitten olekaan. [/quote] Esim. pehmoleluun koskeminen tai koristeviltin siirtäminen sohvan käsinojalta. [/quote] Eikö nämä mene tuohon "turhan lähmimisen kieltämiseen"? Itse lähtisin siitä, että lapsen ei anneta tehdä mitään mitä aikuinen ei tekisi. Harva toisen koristepehmoja tai vilttejä alkaa siirrellä, joten ei se lapsillekaan ole suotavaa. Tai ainakin pitää ensin kysyä, että onko tuo pehmoeläin lapsille tarkoitettu, saako sillä leikkiä. [/quote] Miten sen 1-vuotiaan sitten pitää olla kylässä? Ei saa edes esille jätettyyn pehmoleluun koskea? [/quote] 1 v leikkii niillä omilla leluillaan, jotka äiti on ottanut lapselleen mukaan. [/quote] Minkälaisia leluja teillä on? Minkälainen luonne on teidän yksivuotiaallanne? Kysyn, koska ei ne omat lelut minun yksivuotiastani kiinnosta kyläpaikassa. Kyllä se uusi ympäristö on paljon mielenkiintoisempi. Meillä on vaihtuvat kyläilylelut laukussa ( = eli eivät ole jokapäiväisessä käytössä) mutta eivät silti ole tarpeeksi mielenkiintoisia.
[/quote]
Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta aikoinaan mulla oli pussillinen leluja, jotka eivät olleet lainkaan lapsilla kotikäytössä. Pussi otettiin mukaan kyläpaikkaan, kirkkoon tai mihin nyt muualle mentiinkään, missä lapsen piti yrittää viihtyä jonkin aikaa. Kun lapsi kyläpaikassa kyllästyi leluihinsa, otin lapsen syliini ja kun hän kyllästyi olemaan sylissä eikä myöskään nukahtanut syliin, olikin jo kahvit juotu ja sopiva aika lähteä kotiin.
Vaikka lapsi olisi miten kyllästynyt omiin leluihinsa, niin kyläpaikassa olevat tavarat EIVÄT OLE lapselle tarkoitettua viihdykettä. Paitsi jos kyläpaikassa on erikseen joitakin tavaroita, joilla lapsen on lupa leikkiä. Jos ei ole, niin vanhempien tehtävä on vahtia lastaan niin, ettei tämä mene käpälöimään kyläpaikan tavaroita.
Luin vain otsikon. Mitä sitten? Minä en kutsu ketään kylään. Ei ole pieniä lapsia enää, mutta en ole koskaan ennenkään kutsunut. Lapsia, aikuisia, ihan sama. Ei tule mitään ongelmia, enkä itsekään mene kylään, niin en ole vastavuoroisuutta velkaa. Poikkeuksena vanhat ihmiset, jotka ilahtuvat kun käydään, mutta eivät itse jaksa lähteä mihinkään.
Onpa teillä tylsä elämä kun kyläily toisten ihmisten kanssa on noin hankalaa! Meillä on neljä lasta (11v-2v väliltä) eikä meidän lapset ome koskaan rikkoneet mitään. Eilen naapurin perhe tuli iltapalalle ex tempore meille, heillä 8!!! Lasta, eikä ollut mitään ongelmaa. Mitään ei mennyt rikki eikä mikään tuhoutunut kuten ei yleensäkään vaikka meillä käy vieraita joka vkloppu joku lapsiperhe.
65, eiköhän tämä jo tiivistänyt kaiken. Juuri tämän takia varmaan on meitä vanhempia, joiden mielestä kaikki sujuu mukavammin ja helpommin kun meille tullaan kyläilemään.
Kyse oli nimittäin juuri siitä: jos lasta ei kiinnosta kyläpaikassa ne omatkaan lelut, menee se kyläily täysin lapsen perässä säntäilyyn ja kieltämiseen. Tai sylissä pitämiseen. Mihin ainakin minun taaperoni turhautuu hyvin nopeasti. Ja ei, en tietenkään anna lapseni leikkiä koristeilla, vaikka kuinka tylsistyisi.
Osa sukulaisista ja ystävistä ei vain ymmärrä tätä perustelua, vaan syvästi loukkaannutaan kun ei käydä. Ja jos erehdytään käymään niin paheksutaan kun en keskity keskusteluun vaan keskityn taaperon vahtimiseen.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:39"]
Minä kyllä tarjoudun korvaamaan vahingot ja meillä on kaikilla lapsilla myös töhöilyvakuutukset. Lapset tuhoavat kaikenlaista, yleensä vahingossa ja välillä tahallaan tai ajattelemattomuuttaan. Siksi lapsiperheitä ei kannata päästää omaan kotiin, jos se ei kerta kaikkiaan sovellu lapsille ja on liikaa tavaraa siirrettävänä pois lasten tieltä. Kaikki vanhemmatkaan eivät aina tiedä miten olla asunnossa, joka ei ole lapsiperheen koti: kaveri voi kovasti pyytä kahvipöydän ääreen tai sohvalle tai jopa ärtyä siitä, että mamma juoksee lapsen perässä ja vahtii uuninkytkimiä ja seinäryijyjä, eikä kerkiäkään jutella kaverille. Kannattaa mennä lapsiperheiden luokse kyläilemään tai kysyä missä kahvilassa tai ruokapaikassa äiti ja lapset pystyvät käymään.
Onneksi tuo on ohimenevä vaihe.
[/quote]
Tai mites, jos lapsi olisi sen vierailun ajan isän kanssa kotona? Jos siis on molemmat vanhemmat olemassa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 16:15"]
Kaverin taapero ei antanut meidän koiran olla rauhassa, repi korvasta ja hännästä, kikatteli. Ei uskonut kun kielsin ja äitinsä taas ei kieltänyt. Mies lähti pahantuulisena viemään koiraa ulos. Myöhemmin mies kertoi ettei ollut kerännyt kakkaa pussiin vaan heittänyt pökäleet kaverini auton tuulilasiin. On joo kurittomia kersoja meidän talossa.
[/quote]
Ihana mies! :D
Juu lapset kakkii ja pissii ja niistää ryijyihin päivät pitkät..heh heh..onnistunut provo..
Kyllä se on hienoa parjata lapsia oikein kunnolla!!!'
Mitä jos kiusaisit jotain oman kokoista möhköfantti???
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:39"]Voi yhyy. Tunnearvoltaan tärkeä leivinliina ja kaikkea.
Sun ei kannata todellakaan kutsua ketään kylään. Eikä itse hankkia lapsia.
[/quote]
Onko ok että tulen wiljajamiinan kanssa kylään ja kun lähdemme on sinulla meidän äitin ja itin kultamussukan rikkoma ihana mariskoolisi ja oho käsirasvapurtelo niin kivasti pärähti mokkasohvalle ja se moccamasterin lattialle hajonnut kannu ei onneksi vahingoittanut meidän pikkuista kun sen liinaan alas veti... Mutta terppa. Nähdään taas ensi viikolla vaikka sinulla sitä turhaa tavaraa on niin että wilhajamiina on ihan vaarassa....
Vai lapsi perheessä ei ole mattoja ja kaikki muovitettu, pöh!
Meillä on matot lattialalla, kangassohva ja sisustusesineitäkin on vaikka kuinka paljon kun tykkään sisustamisesta.
Meillä myös kolme lasta, ei noista ap mainitsemista asioista ole tapahtunut yhtään. Ei myöskään kolmelle muulle läheiselle lapsiperheelle.
Aika provo taitaa olla.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 15:16"]
"Tunnearvoltaan tärkeä leivinliina" Totaalinen repeäminen... :D Oletko ikinä ajatellut olevasi aivan sairaalloisen materialistinen ja tavaroihin takertuva ihminen? Nyt hakeudut hoitoon, mars, mars! Sun täytyy ottaa kiristävä pipo pois päästä ja ruveta tajuamaan, että et saa täältä mitään mukaasi kun kuolet. Tänne jää leivinliinatkin. Ehkä samalla havahdut tajuamaan lasten ihanuuden.
[/quote]
Mä olen varmaan jotenkin omituinen sitten myös, koska mulla on just nimenomaa leivinliinakäytössä mummuni lapsena tekemä (1910-luvulla) liina. Leivinliinakäytössä juuri siksi ettei sitä tarvitse pestä yhtenään. Harmittelisin kovasti, jos menisi rikki.
En kyllä ap niele provoasi. Aika paljon tuplapeukutuksia olet saanut ;)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:44"]
Voi herranjumala, onko kaikki alle 7-v kakarat nykyään tuollaisia täystuhoja, miksei vanhemmat katso niiden perään? M21
[/quote]
Tuhotyöt on asia erikseen, mutta esimerkiksi oksennuksen tai pissin tulemiseen ei näy mitään lapsessa palavaa merkkivaloa, jolla tuollaisen voisi ennustaa. Yrjö lentää jos on lentääkseen, vaikka haukkana lasta vahdit tai sylissä pidät.
Mutta kyllä:tuli vahinko miten vain, kyllä fiksu vanhempi korvaa sen kyllä sopivalla tavalla. Jos kyseessä vähemmän fiksu, hänelle sitä pitää ehdottaa itse.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2015 klo 09:56"]
En kyllä ap niele provoasi. Aika paljon tuplapeukutuksia olet saanut ;)
[/quote]
En ole ap, mutta uteliaisuuttani vaan kysyn: Mitä ihmeen tuplapeukutuksia?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:23"]
Ja sitten ihmettelevät "kun en anna lapsen tehdä mitään vaan kiellän". Yllätys, kukaan tuskin tykkää jos peiliovet ovat täynnä taaperoni kädenjälkiä. Tai jos se samainen taapero nykäisee pöytäliinan kahvikuppeineen alas. Tai jos taapero huitaisee koriste-esineet alas. Tai kuolaa sohvalle. Puhumattakaan niistä lukemattomista asioista, joita en tajua kieltää, kun en tiennyt että kyläpaikassa pahastutaan .
[/quote]
Mikä ihme voi olla sellainen asia, josta pahastutaan mutta jota ei älyäisi kieltää? Kai on kuitenkin lähtökohta, että kyläpaikassa ei esim. lähmitä asioita tai syödä muualla kuin pöydässä tai juosta, ja että omat jäljet siivotaan. Ja vanhempi opastaa näissä lastaan ja kieltää esim. juoksemisen tai turhan asioiden lähmimisen. Vaikea keksiä sellaista minkä vanhempi voisi kuvitella olevan ok, muttei sitten olekaan.
[/quote]
Esim. pehmoleluun koskeminen tai koristeviltin siirtäminen sohvan käsinojalta.
[/quote]
Edellinen kommentti ei voi olla muuta kuin vitsi!! Lapset nimen omaan leikkii pehmoleluilla ja jos sellainen on naaman edessä niin sehän on melkeinpä sama kuin edessä olisi keksi/karkkia eikä niitä saisi syödä. Yeah right. Lapsethan osaa välttää tuollaisia houkutuksia.
Jos tällaisista asioista pahastuu, niin sopii peiliin katsominen
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:31"]
Ajattelin ihan samaa et kenellä alle 60-vuotiaalla on RYIJY? :D:D
[/quote]
No esimerkiksi mulla, itse ommeltukin vielä. Valmistui muistaakseni vuonna 2007, jolloin olin 33-vuotias. Oliko muita typeriä kommentteja?