mitä pahaa on siinä että lapsi katsoo naapurin postilaatikkoon?
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:03"]
Se että lapsi saa katsoa madaltaa kynnystä tehdä muutakin. Koska saa katsoa niin ei haittaa jos vähän kosken. Koska koskin niin voin ottaa ulos. Koska otin ulos niin sama ottaa leikkeihin nää kirjeet...
[/quote]
Ja koska nyt joka tapauksessa otin nämä postit, niin vien äidille Annan ja isälle Tekniikan maailman, koska niissä on kivoja kuvia.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:04"]Mitä pahaa siinäkään on jos lapset vähän vaikka soittelee pilareita ovikelloon ja menee piiloon ja ravaat turhaan ovella? Voit sitten naureskella "hehe hassuja muksuja". [/quote] No ei mua haittaa tämäkään -ap-
[/quote]
Ne senkus. Mutta älä pyydä samaa muilta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:04"]Mitä pahaa siinäkään on jos lapset vähän vaikka soittelee pilareita ovikelloon ja menee piiloon ja ravaat turhaan ovella? Voit sitten naureskella "hehe hassuja muksuja". [/quote] No ei mua haittaa tämäkään -ap-
[/quote]
Ei sitten haittaa, vaikka olisit kädet taikinassa tai päivänokosilla? Älä jaksa... tuli jo selväksi, että provoilet.
[/quote]
Haittaako sua se, mitä opiskelijapoikani teki eli sähköisti ovikellon. Kun kakarat taas kerran soitti, sai soittaja sellaisen sähköiskun, että muistaa sen koko ikänsä. Mutta kyllä me pojan kanssa naurettiin, kun se kertoi hauskan pilansa.
olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:11"]
olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :) -ap-
[/quote]
Oletan että lasket asiallisiksi vastauksiksi ne, jotka sinä ymmärrät ja jotka miellyttävät sinua. Muutkin mielipiteet ovat minusta ihan luettavissa jos ymmärtää suomea, mutta niistä sinä et taida pitää tai olet liian tyhmä ymmärtämään.
olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :) -ap-
[/quote]
Mutta et silti vaikuta ymmärtävät esim. yksityisyyden tai kirjesalaisuuden merkitystä.
Postilaatikkoihin ei saa kurkkia, mutta mulla on ollu tapana tyrkätä naapurin postilaatikosta tursuavat postit kunnolla laatikkoon etteivät kastuisi, kun joku postihemmo on ne päin hanuria jättäny
En halua mitään kihomatoja postistani. Mikä tahansa, mihin lapset koskee, tuntuu saastuneelta. Kyllä, olen hyvin neuroottinen. Toisilla on tarve isompaan henkilökohtaiseen tilaan, ja rajojen rikkominen aiheuttaa suurta ahdistusta ja vihaa. Joku vielä häiriintyneempi saattaa suuttua niin, että satuttaa lapsiasi. Et kai sitä halua? Ihan lasten turvallisuuden takia jo kannattaa opettaa niitä kunnioittamaan toisten yksityisyyttä.
[/quote]
En usko, että kukaan nyt haulikon kanssa lähtisi pihalle, jos joku pikkulapsi avaa postilaatikon. Et kertonut yhtään minkä ikäisistä kyse. Kouluikäisen viimeistään nyt on tuollainen pitänyt omaksua, ettei toisten posteja katsota.
Ei niitä katsota, vaikka olisi kylässä ja kuoria olisi keittiön pöydällä.
Oletko kuullut käsitettä "hyvät tavat"? Se tulisi nyt riittää perusteeksi. Ei lasten kuulu mennä kylässä omatoimisesti jääkaapille, vaatekaappeihin tai ylipäänsä availla mitään ovia tai laatikoita. Postilaatikko, vaikkakin ulkona on, kuuluu ehdottomasti tämän säännön piiriin.
Mitä oikein vielä kaipaat selitykseksi?
Onneksi meillä on lukollinen laatikko =)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:11"]olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :)
-ap-
[/quote]Mua ei haittaa anonyymi haukkuminen keskustelupalstalla. En odota pelkästään asiallista keskustelua.
Sun omaa logiikkaa käyttäen sinäkään et siis voi sitä vaatia, kun se ei minua häiritse.
Vai oliko se sittenkin juuri ja vain ja ainoastaan ap:n napa jonka ympärillä maailma pyörii?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:18"]
En halua mitään kihomatoja postistani. Mikä tahansa, mihin lapset koskee, tuntuu saastuneelta. Kyllä, olen hyvin neuroottinen. Toisilla on tarve isompaan henkilökohtaiseen tilaan, ja rajojen rikkominen aiheuttaa suurta ahdistusta ja vihaa. Joku vielä häiriintyneempi saattaa suuttua niin, että satuttaa lapsiasi. Et kai sitä halua? Ihan lasten turvallisuuden takia jo kannattaa opettaa niitä kunnioittamaan toisten yksityisyyttä.
[/quote]
Vaikuttaa, että juuri sinä kyllä olet se häiriintynyt! Miten voit koskea julkisilla paikoilla yhtään mihinkään. On hyvin todennäköistä, että juuri lapsi on koskenut esim. ostoskärryihin.
Miten joku voi lasta pitää likaisempana kuin aikuista noin lähtökohtaisesti. Toivon, että saat apua!
[/quote]
Kuuluu normistoon olla katsomatta toisten postilaatikkoon. Koskee myös lapsia:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Normi_(sosiologia)
Jos meillä tultais postiluukusta kurkkimaan, vois meiän koira vaikka käydä kiinni, kenenköhän vika se sitten olisi? Posti tulee meille muualle.
[/quote]
Toisen postilaatikon avaaminen ja sen sisällön katsominen on laitonta, vaikka katsojana olisi pieni lapsi. Postilaki nimittäin edellyttää, että meillä tulee turvata kirjesalaisuus kaikissa postinjakelun vaiheissa, jopa silloin, kun posti jo on laatikossa. Perustuslaki takaa, että "Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton" eikä tämä koske vain yksittäisen kirjeen sisältöä vaan myös sitä, mitä postia muut saavat. Postilaatikon sisällön voidaan tulkita nauttivan samanlaista kotirauhansuojaa kuin oman pihankin.
Koska postilaatikko ei ole läpinäkyvä, pitää kansi avata ja katsoa, onko postia vai ei. Jos oikeudettomasti avaa toisen postilaatikon katsoakseen, mitä postia sinne on tullut, niin tulee samalla rikkoneeksi perustuslakia ja naapurin yksityisyyden suojaa.
Siksi lapsi ei saa katsoa naapurin postilaatikkoon! Ei lapsi saa mennä naapuriin tonkimaan kirjoituspöydän laatikkojakaan, vaikka ne miten kiinnostaisi.
Hatara mielikuva, että itse katselin naapureiden laatikoita joskus 8-vuotiaana. En tietenkään ottanut mitään, kunhan uteliaana kurkkasin. Mutta eihän sellaista saisi tehdä, vanhempien pitää opettaa lapsiaan.
Mun lapsella ei ole sopivaa fillaria. Kai se saa lainata naapurin pihasta pariksi päiväksi, jos muistaa sen jälkeen palauttaa?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:18"]
[/quote]
Vaikuttaa, että juuri sinä kyllä olet se häiriintynyt! Miten voit koskea julkisilla paikoilla yhtään mihinkään. On hyvin todennäköistä, että juuri lapsi on koskenut esim. ostoskärryihin.
Miten joku voi lasta pitää likaisempana kuin aikuista noin lähtökohtaisesti. Toivon, että saat apua!
[/quote]
No, en juuri voikaan koskea mihinkään, ja olen toki aika sairas. Olen avun piirissä ja tällä hetkellä eläkkeellä. Olen pahasti traumatisoitunut, ja mieli pitää muita ihmisiä vaarallisina. Ei näissä jutuissa ole järkeä, mutta ei sairas pää sitä tajua, paitsi pinnallisella tasolla. Hillitsen itseni kuitenkin todella hyvin, mutta tiedän, ettei kaikilla ole samanlaista itsehillintää.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:04"]Mitä pahaa siinäkään on jos lapset vähän vaikka soittelee pilareita ovikelloon ja menee piiloon ja ravaat turhaan ovella? Voit sitten naureskella "hehe hassuja muksuja".
[/quote]
No ei mua haittaa tämäkään -ap-