mitä pahaa on siinä että lapsi katsoo naapurin postilaatikkoon?
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:54"]
Voisitko vähän avata, miksi lapsesi pitäisi saada katsoa naapurin postilaatikkoon?
Kehotatko kurkkimaan ikkunoistakin tilaisuuden tullen?
Päivänselvää, että postilaatikko on yksityisyyden piirissä olevaa aluetta. Provoiletko?
[/quote]
Hitsi, mä voin kuvitella uteliaan ja vähän yksinkertaisen aapeen pesueineen kuljeskelemassa naapuristossa kurkkimassa postilaatikoihin, ikkunoihin ja roskiksiin niin kuin pesukarhuperhe. :D
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:55"]
3 sulle: b ja f oli mielestäni hyviä syitä, kiitos niistä -ap-
[/quote]Toisten ihmisten yksityisyys ei siis sinulle merkitse mitään? Opetatko näin lapsillesikin?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"]
miksi toiminta on runaa? Ja Ei, ei mua haittaa yhtään, että joku katsoo meidän postilaatikkoon! -ap-
[/quote]
Mutta katsos kun jotakuta voi haitata ja aivan syystä. Huomaat sen varmaan kommenteista. Kyse voi olla esim. perintäfirman laskuista, intiimeistä postimyyntituotteista jne. Ja vaikka ei olisikaan, niin postilaatikko on vähän kuin käsilaukku.
Ryntäävätkö lapsesi toisten käsilaukuillekin tonkimaan, mitä siellä on? Mutta kerropa, miksi lapsesi ovat niin kinnostuneita toisten postilaatikoista? En ole huomannut omillani mitään intressiä availla muiden laatikoita enkä naapurustossa muutenkaan ole huomannut tällaista harrastusta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:51"]Ap ei varmaan myöskään ymmärrä miksi toisten pihoille ei mennä tai miksi kaupan edessä olevaa koiraa ei saa ottaa mukaansa. [/quote] Piha ja koira on ihan eri asia -ap-
[/quote]
Niin ovatkin, koska toinen on eläin ja toinen maa-alue, mutta molemmat ovat yksityisomaisuutta, jolle sulla tai lapsellasi ei ole asiaa ilman lupaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"]
miksi toiminta on runaa? Ja Ei, ei mua haittaa yhtään, että joku katsoo meidän postilaatikkoon! -ap-
[/quote]
No joitakin ihmisiä haittaa. Eikö se riitä. Muutenhan kakkien ihmisten postit laitettaisiin samaan laatikkoon, jos se olisi kaikille ok.
Mä joskus katson, kun oma tyhjä. Yritän päätellä, onko jo jaettu vai vielä tulematta.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"]
[/quote]
Onko sulla yleensäkin ongelmia ymmärtämisessä? Tässä on lueteltu jo paljon syitä miksi se on rumaa.
[/quote]
Minusta taas saman jankkaamista, että se on rumaa ja niin ei saa tehdä! Mutta MIKSI? -ap-
Olen kiitollinen omille naapureillemme, jotka katsovat postilaatikkoomme, ottavat postit tarvittaessa kotiinsa tai sullovat tursuavan laatikon siistimpään kuntoon, jos itse en ole paikalla. Ei väliä, tekeekö tuon heidän lapsensa vai aikuiset. Kiitän heitä joskus pienellä muistamisella. On todella ihana asia, että on HYVÄT naapurit, joihin voi täysillä luottaa! Minua ei haittaa, että näkevät postimme, mitä meille tulee, tulipa mitä postia tahansa, ja vaikka lukevat lehtemmekin!!! Tiedän, että saan kaikki postimme, kun olen palannut kotiin.
Kiitos, naapurit, tätäkin kautta! Ihana, että on niin hyvät naapurit!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"]miksi toiminta on runaa? Ja Ei, ei mua haittaa yhtään, että joku katsoo meidän postilaatikkoon!
-ap-
[/quote]
Ei minuakaan varsinaisesti haittaa jos joku katsoo meidän postilaatikkoon mutta itse opetan lapsilleni että toisten omaisuuteen ei kosketa ilman lupaa ja piste. Koskee autoa, haravaa, venettä, polkupyörää, ämpäriä, postilaatikkoa jne.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"] miksi toiminta on runaa? Ja Ei, ei mua haittaa yhtään, että joku katsoo meidän postilaatikkoon! -ap- [/quote] Onko sulla yleensäkin ongelmia ymmärtämisessä? Tässä on lueteltu jo paljon syitä miksi se on rumaa. [/quote] Minusta taas saman jankkaamista, että se on rumaa ja niin ei saa tehdä! Mutta MIKSI? -ap-
[/quote]
No SIKSI!
Jollain (ap:llä) on nyt tylsää. Piti sitten keksiä aloitus, josta mammat hermostuu :D
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"] miksi toiminta on runaa? Ja Ei, ei mua haittaa yhtään, että joku katsoo meidän postilaatikkoon! -ap- [/quote] Onko sulla yleensäkin ongelmia ymmärtämisessä? Tässä on lueteltu jo paljon syitä miksi se on rumaa. [/quote] Minusta taas saman jankkaamista, että se on rumaa ja niin ei saa tehdä! Mutta MIKSI? -ap-
[/quote]
Koska kaikilla ihmisillä on oma REVIIRI. YKSITYISALUE. Minne ei saa tulla ilman lupaa. Postilaatikko on yksi niistä. Ja samat säännöt koskee tässä asiassa sekä lapsia että aikuisia.
Se että lapsi saa katsoa madaltaa kynnystä tehdä muutakin. Koska saa katsoa niin ei haittaa jos vähän kosken. Koska koskin niin voin ottaa ulos. Koska otin ulos niin sama ottaa leikkeihin nää kirjeet...
Mitä pahaa siinäkään on jos lapset vähän vaikka soittelee pilareita ovikelloon ja menee piiloon ja ravaat turhaan ovella? Voit sitten naureskella "hehe hassuja muksuja".
Siis ap nyt on kyse siitä että se postilaatikkoihin kurkkiminen ei jää siihen välttämättä, voi tulla kiusaus availla posteja jos näkyy mielekästä (esim. Paketit) niin kiva jos pennut rikkovat, repivät ja hävittävät postin... Outoa miten sinä sallit moisen käytöksen. Pitää kunnioittaa toisen omaa!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:51"]Ap ei varmaan myöskään ymmärrä miksi toisten pihoille ei mennä tai miksi kaupan edessä olevaa koiraa ei saa ottaa mukaansa. [/quote] Piha ja koira on ihan eri asia -ap-
[/quote]
Ja missä se postilaatikko on? Meillä on omalla pihalla, joten ei mitään asiaa kurkistella. Tosin meidän laatikko on lukossa...
TÄMÄN PÄIVÄN OPETUS LAPSELLESI VOISI OLLA: TOISTEN POSTILAATIKKOON EI SAA KATSOA EIKÄ KOSKEA, LISÄKSI MUUTENKIN TOISTEN TAVAROIDEN KOSKEMATTOMUUTTA OPETTAA. Ole hyvä ei kestä kiittää, neuvon mielelläni osaamattomampia lasten kasvatuksessa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:04"]
Mitä pahaa siinäkään on jos lapset vähän vaikka soittelee pilareita ovikelloon ja menee piiloon ja ravaat turhaan ovella? Voit sitten naureskella "hehe hassuja muksuja".
[/quote]
Tää olikin kakarana kivaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:58"]
Mä joskus katson, kun oma tyhjä. Yritän päätellä, onko jo jaettu vai vielä tulematta.
[/quote]
Mun naapuri tekee myös samaa, olen nähnyt muutaman kerran. Jos ei hänen laatikoissaan ole postia, kurkkii muiden laatikoihin. Ei tunnu kivalta; lukittu laatikot ja rivari. Mistä sitä tietää jos vaikka kurkkii ikkunoista sisään samalla tavalla...
Omille lapsille olen sanonut, että vain omaan postilaatikkoon saa katsoa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:51"]Ap ei varmaan myöskään ymmärrä miksi toisten pihoille ei mennä tai miksi kaupan edessä olevaa koiraa ei saa ottaa mukaansa.
[/quote]
Piha ja koira on ihan eri asia -ap-