mitä pahaa on siinä että lapsi katsoo naapurin postilaatikkoon?
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:53"]
Jos lapsi saa katsoa niin saako aikuinenkin? Jos ei, niin missä menee raja?
[/quote]
Niin. Mua kiinnostaa myös, mitä se laki sanoo. Eli kun vien taloyhtiöntiedotetta tms. naapurin postilaatikkoon, syyllistynkö johonkin rangaistavaan, jos katson laatikkoon samalla. Ja jos aamun lehti on jäänyt tulematta, voinko katsoa, näkyykö naapurin laatikossa lehteä vai ei ennen kuin soitan lehtiyhtiöön?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:17"]Miksi kysyt jos kerran ymmärrät? [/quote] Halusin teidän miettivän miksi näin ei saa tehdä! Ja kertovan minulle teidän käsityksiä asiasta). Mutta hyvin muodostettuna
[/quote]
Jos haluat fiksuja vastauksia niin anna itsestäsi fiksu kuva. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa, eli jos aloituksesi on lajia "hurrdurr en ymmärrä siis mix ei voi kattoo?? Mä kysyinMIKS durr..." niin ei tarvitse ihmetellä jos vastaukset ovat sen mukaisia.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:35"]
Saako postilaatikkoon katsoa samalla kun sinne laittaa jotain vai pitääkö kääntää katse? Mitä se laki sanoi siis katsomisesta, ei koskemisesta tai tonkimisesta?
[/quote] Älä viitsi enää 'heittäytyä'.
Osaat kyllä lukea ja asia on kerrottu sinulle täällä jo moneen kertaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:59"]
Olen kiitollinen omille naapureillemme, jotka katsovat postilaatikkoomme, ottavat postit tarvittaessa kotiinsa tai sullovat tursuavan laatikon siistimpään kuntoon, jos itse en ole paikalla. Ei väliä, tekeekö tuon heidän lapsensa vai aikuiset. Kiitän heitä joskus pienellä muistamisella. On todella ihana asia, että on HYVÄT naapurit, joihin voi täysillä luottaa! Minua ei haittaa, että näkevät postimme, mitä meille tulee, tulipa mitä postia tahansa, ja vaikka lukevat lehtemmekin!!! Tiedän, että saan kaikki postimme, kun olen palannut kotiin.
Kiitos, naapurit, tätäkin kautta! Ihana, että on niin hyvät naapurit!
[/quote]
Te varmaankin olette sopineet asiasta naapurin kanssa, joten kyse on vähän eri asiasta.
Saako postilaatikkoon katsoa samalla kun sinne laittaa jotain vai pitääkö kääntää katse? Mitä se laki sanoi siis katsomisesta, ei koskemisesta tai tonkimisesta?
[/quote]
Olenpa iloinen että minulla on omat aivot
Nyt on kyllä yksinkertaisuudessaan ja lyhyydessään mahtava provo, aihe josta kaikki varmasti hermostuu :D
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:03"]
[/quote]
[/quote]
Ihan tuli vaan mieleen siitä, jos asia on laissa kriminalisoitu ja olen yleensä tunnollisena henkilönä pyrkinyt noudattamaan kaikkia lakeja. En ole ap.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:52"] miksi toiminta on runaa? Ja Ei, ei mua haittaa yhtään, että joku katsoo meidän postilaatikkoon! -ap- [/quote] Onko sulla yleensäkin ongelmia ymmärtämisessä? Tässä on lueteltu jo paljon syitä miksi se on rumaa. [/quote] Minusta taas saman jankkaamista, että se on rumaa ja niin ei saa tehdä! Mutta MIKSI? -ap-
[/quote]
KOSKA SE PERK. LOOTA KUULUU YKSITYISYYDEN PIIRIIN, IHAN KUIN ESIM: SUN PIHA TMS. Mikä tässä on niin vaikeeta ymmärtää? Sä et hipelöi naapurin pyykkiä, vaikka ne kuivuu yleisillä naruilla, et sivele naapurin autoa, vaikka sulla on viereinen parkkipaikka, et poimi naapurin omenapuusta tai marjapensaasta mitään, vaikka yletät sinne oksille ohi mennessäsi, et soita naapurin kännykästä, vaikka löydät sen pihatieltä, etkä edes unelmoi naapurin isovehkeisestä miehestä, vaikka kuinka syyhyis!
Entäs jos ne sun ääliöpennut ottaa laskuja sieltä naapurin lootasta? Otatko vastuun?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 13:03"]
[/quote]
[/quote]
Ihan tuli vaan mieleen siitä, jos asia on laissa kriminalisoitu ja olen yleensä tunnollisena henkilönä pyrkinyt noudattamaan kaikkia lakeja. En ole ap.
[/quote]
Älä huoli, ei tule syytettä tuommoisesta... Vähän sama kuin jos kysyisi että onko eläinsuojelurikos astua muurahaisen päälle, tai saanko syytteen tirkistelystä kun satuin katsomaan naapuriinpäin ja näin vilaukselta naapurin alasti kun ikkunaoli auki.
Ap:lle on hieman vaikea iskostaa tätä asiaa, kun vaikuttaa olevan sitä ihmistyyppiä, jolla ei ole mitään yksityisyydentunnetta. Ap:lle ilmeisesti sama vaikka tämän pankkitilin tiedot julkaistaisiin tv:ssä tai naapurin pena tulisi tölläämään perheen saunahetkeä.
Ap: helpotat elämääsi kun ymmärrät, että muilla ihmisillä on tarve pitää joitain asioita yksityisinä. Vaikka kakarasi eivät koskisi siellä postilaatikossa mihinkään, voi jo pelkkä katsominen aiheuttaa naapurille turvattomuuden tunnetta ja sitä että joku tunkeutuu hänen yksityisasioihinsa. Naapurin yksityisasiat ei muille kuulu, ja tää "muut" sisältää myös sut ja sun lapset.
Mä ymmärrän oikein hyvin sen, että naapureiden postilaatikoihin ei kurkita, mutta sitä mä en jaksa ymmärtää, miksi meidän lapset ei sais naapurin mielestä koskea omaankaan postilaatikkoon. Ei ne tosin saa naapurin mielestä mennä tuohon ojanpenkallekaan, jossa on naapurin kukkapenkki, vaikka se on ihan virallisesti meidän tontin rajojen sisäpuolella.. pitäis kai joskus mennä kysymään siltä eukolta, miks se pyllistelee meidän tontilla, on haudannu rajapyykinkin niin huolella sinne kukkapenkkiin, että meni tovi, ennen ku löysin sen keväällä, ku rajalinjaa tarkistettiin...
Näin kerran kun kolmen pikkutytön joukko päivysti postilaatikoilla ja yhden käsi oli juuttunut laatikkoon :D Olivat sellaisia lukossa olevia laatikoita joissa vain pieni luukku. Jotain sieltä koitettiin napata mukaan mutta jäikin käsi jumiin :D
Ap kyllästyi kun tämä ei mennytkään niinkuin hän halusi?
Aloittaja on varmaan juuri niitä jotka kyläilemään mennessään sairaalloisen uteliaina tonkivat kaikki paikat läpi pyykkikoreista, kylpyhuoneen kaapeista ja roskiksesta lähtien...
Kirjoittaisitko ap, tänne pankkisi nimen pankkitilisi käyttäjätunnuksen ja nykyisen salasanasi ja jos vielä viitsisit naputella käyttämättä olevat turvaluvut tänne,niin ihan kiva.
Eihän siitä sinulle mitään haittaa olisi jos me täällä vähän vain vilkaisisimme niitä.
Kirjoita varmuuden vuoksi myös nimesi ja osoitteesi ja henkilötunnuksesi,kivahan niitäkin olisi vähän katsella. Minä voisin opettaa ne vaikka lapsilleni.
Yhdistyisi samalla hupi ja hyöty
.Sehän olisi vain hyvää harjoitusta numeroiden oppimiseksi ja kirjoituskin siinä samalla näppäimistöllä kehttyisi heillä...
Me ollaan ainakin itse ostettu, maksettu ja kiinnitetty lukollinen postilaatikko pihan reunaan. Se on meidän omaisuutta ja toisten tavaroihin ei ilman lupaa kosketa.
Meidän laatikossa on avattava kylki ja ylhäällä vain pieni luukku kannen alla. Kummipoika oli jo käsi jumissa laatikossa, kun tunki kätensä pienestä kirjeluukusta sisään. Metalli ei jousta ja reunat on terävät, eli kummipoika sai naarmuja ja mustelmia. Me emme korvaa mitään, jos sinun lapsesi käsi on lootassa jumissa, vaan pahimmassa tapauksessa sinä maksat uuden laatikon, kun se sahataan lapsen käden ympäriltä pois.
Ap, oletko koskaan kuullut sanaa postisalaisuus, entä kirjesalaisuus. Lapsesi rikkovat siis lakia. Voit googlata joutessasi esim. finlex.fi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:11"]
olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :) -ap-
[/quote]
Ap taitaa olla niitä, joka antaa kassajonossa tai ostoksia pakatessa lapsensa lähmiä pikku kätösillään toisten ostoksia. Tai lidlissä sämpylöitä sun muita. Ensin kaivetaan peppua ja sitten räkänokkaa ja sitten lähmitään tahmaisilla kihomatokäsillä muiden ostoksia. Koska eihän se nyt haittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:27"]Aloituksessa sanot ettet ymmärrä miksi postilaatikkoon katsominen on väärin, joten älä nyt esitä että halusit vain herättää kypsää keskustelua.
[/quote]
Tuli kiire töihin, aika meni hujauksessa, et melkein myöhästyin luennon pidosta.
No nyt myönnän halunneeni vähän provosoida teitä ;) Saatoinpa käyttää teitä vapaassa pohdiskelussa sosiaalisesta mediasta ja sen julmuudesta. :D
Nimeni ei ala "Eellä".
Minulla on lapsia ja he eivät tongi toisten postilaatikoita, enkä kyllä minäkään, eikä mieheni.
Ja kuten yritin kääntää keskustelua moneen kertaan asiallisemmaksi, kun minunkin kommentointi alkoi mennä samsn jankkaamiseksi.
Mutta kiitos teidän saatiin hyvä keskustelu aikaan! Ja kiitos sille toisen ketjun ap:lle "joka riehui täällä naapurin lapsista, jotka tutkivat postilaatikoita".
-ap-
Siksi, että toisen omaisuuteen ei kosketa. Jotain käytötapoja sentään voisi vaatia lapsiltakin...