mitä pahaa on siinä että lapsi katsoo naapurin postilaatikkoon?
Kommentit (120)
Kysymys ei nyt ole mistään 'rumasta' tai 'kauniista' käytöksestä , vaan laittomuudesta.
Sanotko sitten teinillesi, että oli 'rumaa' ottaa naapurinne auto pihalta,kun se sattui olemaan auki ?
Vai sanotko leikki-ikäisellesi että oli 'rumaa' mättää taskut täyteen suklaapatukoita sillä aikaa kun kaupantäti kävi välillä takahuoneessa viemässä tyhjiä pahvilaatikoita ?
Postilaatikko on kuule yksityisomaisuutta,tai vaikka se ei sitä olisikaan, niin kaikki kuitenkin mitä sinne sisälle tulee on naapurisi yksityisomaisuutta ja asioita ja vain hänelle (tai heille) kuuluvaa.
Postilaatikon saa ulkopuolisista henkilöistä avata ainoastaan postinkantaja ja hänkin vain pudottaakseen sinne kantamansa postin.
(Eri asia on tietysti jos esim.naapurisi on valtuuttanut jonkun ystävänsä hakemaan heidän laatikostaan postin esim. sillä aikaa kun ovat matkoilla)
Naapurisihan voi olla vaikka kello-ja kultaseppä ,tai lääkäri jonka laatikkoon voi tulla kallista arvopostia tai tärkeitä,ventovieraita ihmisiä koskevia papereita ,joiden häviämisestä voi aiheutua vaikka mitä sekaannusta viivästystä tai suoranaista rahallista (ehkä jopa terveydellistäkin)vahinkoa heille.
Säälin lapsia joilla on noin kyvyttömiä kasvattajia kuin sinä ,mutta epäilen kyllä enemmän sitä ettei sinulla itselläsi lapsia olekaan tai ainakin olet itse jäänyt aikanasi kokonaan kotikasvatusta vaille.
Toivottavasti edes nyt opit tämän ketjun avulla, miten asia on, että osaisit kasvattaa lapsesi lainkuuliaiseksi, eli yhteiskuntamme lakeja noudattavaksi kansalaiseksi ,niin olisi tästäkin jotain hyötyä.
( Olisi tämä sitten provoiluasi tai ei ,niin tyhmyytesi toit esiin kummassakin tapauksessa)
Nyt sinulle tämä asia on kuitenkin kerrottu.
terv. Postinkantaja
Miksi sinne pitäisi saada katsoa?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:45"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:11"] olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :) -ap- [/quote] Mutta et silti vaikuta ymmärtävät esim. yksityisyyden tai kirjesalaisuuden merkitystä. [/quote] miksi en ymmärtäisi! Huoh, että ootte vaikeita! -ap- [/quote] Ei vaikuta siltä että ymmärtäisit kun et kerran pidä sitä riittävänä syynä pitää toisten postilaatikkoon kurkkimista rumana. [/quote] En missään vaiheessa ole sanonut että en ymmärtä asiaa. Enkä myöskään sitä, että antaisin lapsieni katsoa postilaatikoihin. Mutta halusin perusteluja MIKSI niin ei saa tehdä -ap- [/quote] Ja vastaus on, koska se rikkoo kirjesalaisuutta, postilaatikon omistajan yksityisyyttä ja hyviä tapoja. Täysin pääteltävissä olevia asioita. Se että kysyt perusteluja viittaa siihen että et itse näe toiminnassa mitään väärää, ja antaa tosiaankin kuvan että et ymmärrä asiaa. [/quote] se on sun oletus, jonka itse olet päätellyt. Se ei kuulu minulle miten päättelet asioita, kyse on kuitenkin siitä, että halusin perusteluita miksi ei saa! Lisää hyviä pointteja saanut täsdä. Olen muuten ennenkin täällä kysynut perusteluita miksi? miuhunkin aiheesen vaikka tietoni on ollut että kyseistä ei saa tehdä -ap-
[/quote]
Etkö osaa itse päätellä näitä sinulle kerrottuja asioita vai miksi ylipäätään kyselet perusteluja?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:59"]Mistä ap tietää, että lapset vain katsovat eivätkä ota toisten posteja? Lapsetko kertovat ja sinä uskot vai yhdessä auotte laatikoita ja töllistelette? Voinko tulla kotiisi katselemaan, jos ovi on auki? [/quote] tervetuloa! Kun kysyin, miksi lapsi ei saa katsoa postilaatikkoon! En kysynut, että saako lapsi penkoa sisältöä! -ap-
[/quote]
Oletko sä vähän tyhmä vai trolli? En usko, että kukaan (täysjärkinen) pitäisi siitä, että ventovieras ihminen tulee yhtäkkiä ovesta sisään tutkailemaan toisen kotia.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:11"]
olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :) -ap-
[/quote]
Toisen postilaatikon avaaminen ja sen sisällön katsominen on laitonta, vaikka katsojana olisi pieni lapsi. Postilaki nimittäin edellyttää, että meillä tulee turvata kirjesalaisuus kaikissa postinjakelun vaiheissa, jopa silloin, kun posti jo on laatikossa. Perustuslaki takaa, että "Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton" eikä tämä koske vain yksittäisen kirjeen sisältöä vaan myös sitä, mitä postia muut saavat. Postilaatikon sisällön voidaan tulkita nauttivan samanlaista kotirauhansuojaa kuin oman pihankin.
Koska postilaatikko ei ole läpinäkyvä, pitää kansi avata ja katsoa, onko postia vai ei. Jos oikeudettomasti avaa toisen postilaatikon katsoakseen, mitä postia sinne on tullut, niin tulee samalla rikkoneeksi perustuslakia ja naapurin yksityisyyden suojaa.
Siksi lapsi ei saa katsoa naapurin postilaatikkoon! Ei lapsi saa mennä naapuriin tonkimaan kirjoituspöydän laatikkojakaan, vaikka ne miten kiinnostaisi.
[/quote]
Kiitos tästä, juuri sitä mitä kaipasin. -ap-
[/quote]
Lähde tai lainkohta vai mutuilua?
tehkää mulle vielä yhteenveto asioista, niin tämä opettaja on tyytyväinen -ap-
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:09"]Kysymys ei nyt ole mistään 'rumasta' tai 'kauniista' käytöksestä , vaan laittomuudesta.
Sanotko sitten teinillesi, että oli 'rumaa' ottaa naapurinne auto pihalta,kun se sattui olemaan auki ?
Vai sanotko leikki-ikäisellesi että oli 'rumaa' mättää taskut täyteen suklaapatukoita sillä aikaa kun kaupantäti kävi välillä takahuoneessa viemässä tyhjiä pahvilaatikoita ?
Postilaatikko on kuule yksityisomaisuutta,tai vaikka se ei sitä olisikaan, niin kaikki kuitenkin mitä sinne sisälle tulee on naapurisi yksityisomaisuutta ja asioita ja vain hänelle (tai heille) kuuluvaa.
Postilaatikon saa ulkopuolisista henkilöistä avata ainoastaan postinkantaja ja hänkin vain pudottaakseen sinne kantamansa postin.
(Eri asia on tietysti jos esim.naapurisi on valtuuttanut jonkun ystävänsä hakemaan heidän laatikostaan postin esim. sillä aikaa kun ovat matkoilla)
Naapurisihan voi olla vaikka kello-ja kultaseppä ,tai lääkäri jonka laatikkoon voi tulla kallista arvopostia tai tärkeitä,ventovieraita ihmisiä koskevia papereita ,joiden häviämisestä voi aiheutua vaikka mitä sekaannusta viivästystä tai suoranaista rahallista (ehkä jopa terveydellistäkin)vahinkoa heille.
Säälin lapsia joilla on noin kyvyttömiä kasvattajia kuin sinä ,mutta epäilen kyllä enemmän sitä ettei sinulla itselläsi lapsia olekaan tai ainakin olet itse jäänyt aikanasi kokonaan kotikasvatusta vaille.
Toivottavasti edes nyt opit tämän ketjun avulla, miten asia on, että osaisit kasvattaa lapsesi lainkuuliaiseksi, eli yhteiskuntamme lakeja noudattavaksi kansalaiseksi ,niin olisi tästäkin jotain hyötyä.
( Olisi tämä sitten provoiluasi tai ei ,niin tyhmyytesi toit esiin kummassakin tapauksessa)
Nyt sinulle tämä asia on kuitenkin kerrottu.
terv. Postinkantaja
[/quote]
!! Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:59"]Mistä ap tietää, että lapset vain katsovat eivätkä ota toisten posteja? Lapsetko kertovat ja sinä uskot vai yhdessä auotte laatikoita ja töllistelette? Voinko tulla kotiisi katselemaan, jos ovi on auki? [/quote] tervetuloa! Kun kysyin, miksi lapsi ei saa katsoa postilaatikkoon! En kysynut, että saako lapsi penkoa sisältöä! -ap-
[/quote]
Siis katsoa? Okei. Oletko aivan varma, että lapsesi ei ota käteensä postilaatikkoon nimpparilahjaksi pudotettua toisen naapurin antamaa suklaalevyä (ei lahjakääreessä?), jossa teksti esim. Antsulta? Tai pientä kauniisti käärittyä lahjapakettia? Huokutus voi olla suuri, vaan ei sinun hyvin kasvatetuilla lapsillasi, jotka tosin kurkkivat toisten postilaatikkoihin?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:03"]
[/quote]
Oletko sä vähän tyhmä vai trolli? En usko, että kukaan (täysjärkinen) pitäisi siitä, että ventovieras ihminen tulee yhtäkkiä ovesta sisään tutkailemaan toisen kotia.
[/quote]
No mulla ei ole ovi koskaan avoinna! :D -ap-
Miksi kysyt jos kerran ymmärrät?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:11"] olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :) -ap- [/quote] Toisen postilaatikon avaaminen ja sen sisällön katsominen on laitonta, vaikka katsojana olisi pieni lapsi. Postilaki nimittäin edellyttää, että meillä tulee turvata kirjesalaisuus kaikissa postinjakelun vaiheissa, jopa silloin, kun posti jo on laatikossa. Perustuslaki takaa, että "Kirjeen, puhelun ja muun luottamuksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton" eikä tämä koske vain yksittäisen kirjeen sisältöä vaan myös sitä, mitä postia muut saavat. Postilaatikon sisällön voidaan tulkita nauttivan samanlaista kotirauhansuojaa kuin oman pihankin. Koska postilaatikko ei ole läpinäkyvä, pitää kansi avata ja katsoa, onko postia vai ei. Jos oikeudettomasti avaa toisen postilaatikon katsoakseen, mitä postia sinne on tullut, niin tulee samalla rikkoneeksi perustuslakia ja naapurin yksityisyyden suojaa. Siksi lapsi ei saa katsoa naapurin postilaatikkoon! Ei lapsi saa mennä naapuriin tonkimaan kirjoituspöydän laatikkojakaan, vaikka ne miten kiinnostaisi. [/quote] Kiitos tästä, juuri sitä mitä kaipasin. -ap- [/quote] Lähde tai lainkohta vai mutuilua?
[/quote]
Postitoimintalaki 907/1993
Suomen perustuslaki 11.6.1999/731
PS. Ei ole erikseen olemassa lainkohtaa, jossa sanotaan, että lapsi ei saa katsoa naapurin postilaatikkoon ihan samalla tavalla kuin ei ole olemassa lakia, jossa erikseen sanotaan, että ei saa tonkia naapurin kirjoituspöydän laatikkoa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:17"]Miksi kysyt jos kerran ymmärrät?
[/quote]
Halusin teidän miettivän miksi näin ei saa tehdä! Ja kertovan minulle teidän käsityksiä asiasta). Mutta hyvin muodostettuna
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:59"]Mistä ap tietää, että lapset vain katsovat eivätkä ota toisten posteja? Lapsetko kertovat ja sinä uskot vai yhdessä auotte laatikoita ja töllistelette? Voinko tulla kotiisi katselemaan, jos ovi on auki? [/quote] tervetuloa! Kun kysyin, miksi lapsi ei saa katsoa postilaatikkoon! En kysynut, että saako lapsi penkoa sisältöä! -ap- [/quote] Oletko sä vähän tyhmä vai trolli? En usko, että kukaan (täysjärkinen) pitäisi siitä, että ventovieras ihminen tulee yhtäkkiä ovesta sisään tutkailemaan toisen kotia. [/quote] No mulla ei ole ovi koskaan avoinna! :D -ap-
[/quote]
No sua tuskin haittaa vaikka joku ventovieras avaa sun oven ja vaa pällistelee sisälle
En ymmärrä, että miksi katsoisi, ellei postin hakemisesta ole erikseen naapurin kanssa sovittu?
Tai no ehkä taapero saattaa vahingossa mennä koskemaan kun vanhemman silmä välttää, ennen kuin vanhempi ehtii kieltää ja opettaa.
Aloituksessa sanot ettet ymmärrä miksi postilaatikkoon katsominen on väärin, joten älä nyt esitä että halusit vain herättää kypsää keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 10:54"]
Voisitko vähän avata, miksi lapsesi pitäisi saada katsoa naapurin postilaatikkoon?
Kehotatko kurkkimaan ikkunoistakin tilaisuuden tullen?
Päivänselvää, että postilaatikko on yksityisyyden piirissä olevaa aluetta. Provoiletko?
[/quote]
Hitsi, mä voin kuvitella uteliaan ja vähän yksinkertaisen aapeen pesueineen kuljeskelemassa naapuristossa kurkkimassa postilaatikoihin, ikkunoihin ja roskiksiin niin kuin pesukarhuperhe. :D
[/quote]
Hei kuule, pesukarhut ovat suloisia, mutta noin vajaaälyiset idiootit kyyläihmiset eivät milloinkaan! Pikkuisen tarkkuutta nyt näihin! Hoi!
Saako postilaatikkoon katsoa samalla kun sinne laittaa jotain vai pitääkö kääntää katse? Mitä se laki sanoi siis katsomisesta, ei koskemisesta tai tonkimisesta?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:03"]
Se että lapsi saa katsoa madaltaa kynnystä tehdä muutakin. Koska saa katsoa niin ei haittaa jos vähän kosken. Koska koskin niin voin ottaa ulos. Koska otin ulos niin sama ottaa leikkeihin nää kirjeet...
[/quote]Rikollisethan tarkoituksella laittavat rikosoikeuden kannalta alaikäiset likaisiin hommiin kun tietävät ettei tietynikäisiä rangaista. Vähän samasta hommasta kyse kun naapurin juorukello antaa lapsensa katsoa naapurien ja tuttavien postilaatikkoihin, "mitäs sitä lapsista eihän ne millään pahalla."
Aikuisen ja vanhemman tehtävä on opettaa lapsi selviämään yhteisön jäsenenä, mieluummin vielä paremmin kuin kasvattajansa. Hyvä esimerkki ja huonojen tapojen eliminointi on parasta mitä lapselleen voi antaa, hyvät valmiudet kouluun ja elämään.
Jos lapsi saa katsoa niin saako aikuinenkin? Jos ei, niin missä menee raja?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:33"] [quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 11:11"] olisin halunnut perusteluita, en mun haukkumista tai lapsieni (mutta asiallinen kommentointihan täällä on mahdotonta). Jonkin verran niitä asiallisiakin saanut, koitos niistä :) -ap- [/quote] Mutta et silti vaikuta ymmärtävät esim. yksityisyyden tai kirjesalaisuuden merkitystä. [/quote] miksi en ymmärtäisi! Huoh, että ootte vaikeita! -ap- [/quote] Ei vaikuta siltä että ymmärtäisit kun et kerran pidä sitä riittävänä syynä pitää toisten postilaatikkoon kurkkimista rumana. [/quote] En missään vaiheessa ole sanonut että en ymmärtä asiaa. Enkä myöskään sitä, että antaisin lapsieni katsoa postilaatikoihin. Mutta halusin perusteluja MIKSI niin ei saa tehdä -ap-
[/quote]
Ja vastaus on, koska se rikkoo kirjesalaisuutta, postilaatikon omistajan yksityisyyttä ja hyviä tapoja. Täysin pääteltävissä olevia asioita. Se että kysyt perusteluja viittaa siihen että et itse näe toiminnassa mitään väärää, ja antaa tosiaankin kuvan että et ymmärrä asiaa.
[/quote]
se on sun oletus, jonka itse olet päätellyt. Se ei kuulu minulle miten päättelet asioita, kyse on kuitenkin siitä, että halusin perusteluita miksi ei saa! Lisää hyviä pointteja saanut täsdä. Olen muuten ennenkin täällä kysynut perusteluita miksi? miuhunkin aiheesen vaikka tietoni on ollut että kyseistä ei saa tehdä -ap-