Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset jotka tulevat äitiyslomalla esittelemään vauvojaan töihin

Vierailija
08.08.2015 |

Meidän osastolta on lyhyen ajan kuluessa jäänyt useampi nainen äitiyslomalle. Työtä on tosi paljon ja se on stresssaavaa. Minusta on siksi outo tapa, että nämä tuoreet äidit sitten tulevat esittelemään vauvojaan töihin. Tuntikausia sitten osastolaiset istuvat ja juorutaan. Itse en ole hirveän kiinnostunut vauvoista, ja mietin aina, mikä on aikaisin hetki, että voin kohteliaasti palata töihin.

Mistähän tällainen tapa on tullut, työ- ja kotielämä on kuitenkin minusta kaksi eri asiaa? Ja minkähän takia vanhempainlomalle jäävät miehet eivät harrasta tätä?

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin vauvan kanssa töissä mutta en todellakaan odottanut että kukaan töitään lykkää sen takia. Muutaman sanan vaihdoin niiden mukavimpien ihmisten kanssa yksitellen, en siis istuttanut heitä "tuntikausia" kahvilla.

Kaikkia ei kiinnosta eikä tarvitsekaan. En loukkaannu.

Vierailija
42/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

56:lle ; en vertaisi viikon yllärimökkivierailua n.tunnin pituiseen vauvan vierailuun työpaikalla. Kumpihan rasittaa enemmän? Small-talkia on kehua häitä, vauvaa jne. Sen ymmärtää jokainen, jolla on edes normaalit sosiaaliset taidot. Jos taas harvemmin nähty tuttu sanoo sattumalta tavatessa, että olis kiva nähdä useammin oikeasti tarkoittaen sitä, hän varmasti kysyy heti perään että milloin sopisi.

Ihmeellinen käsitys joillain, että vauva tuotaisiin oikein tuntikausiksi työpaikalle ja kaikkien tulisi ne tuntikaudet sitä ihastella. Hyvin on riittänyt pienikin huomio äidille ja vauvalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:06"]

En itse hirveästi innostu vauvoista missään tilanteessa, mutta mielestäni tuo tapa sinänsä on kiva ja pitää yllä hyvää henkeä työyhteisössä. Äitiyslomalaisenkin on kivempi palata sitten takaisin töihin, kun on välillä käynyt moikkaamassa. Itse en hirveästi jää lepertelemään, vaan vaihdan pari sanaa sen työkaverin kanssa ja jatkan töitäni.

[/quote]

Eikö siellä voi käydä moikkaamassa työkavereita ilman sitä kiljuvaa riesaa, jotta pysyisi mukana työpaikan imussa? Luulisi, että äiti nauttisi, kun saisi olla edes hetken ilman tissiriippaansa.

Meilläkin käydään näyttämässä niitä mukuloita. En todella ymmärrä sitä. Se on työpaikka, ei mikään sukulaispaikka tai kaveripiiri. Itse asiassa perhevapaalla oleva henkilö ei saisi edes tietää yhtään mitään työpaikan asioista, ja siellähän ne paperit ja asiakasjutut ovat ihan esillä. Lain vastaista puuhaa. Eihän sinne muitakaan kadunmiehiä päästetä istuskelemaan ja selailemaan lomakkeita ja juoruilemaan asiakkaista sun muista asioista.

Minä häivyn yleensä siinä kohtaa, kun joku tuo kiljuiitan kahvihuoneeseen. Itse en todellakaan vienyt omaani, ei tullut mieleenkään. Työ ja perhe ovat eri asioita eikä niitä pidä sekoittaa. Muksun kuva on työpöydälläni. Jos jotakuta kiinnostaa, miltä hän näyttää, niin katsokoon siitä.

[/quote]

Mielenkiintoista. Sinusta siis lapsesi olivat/ovat kiljuvia riesoja? 

Miksi teit, kerran noin ajattelet? 

[/quote]

Kyllä, ihan jokainen pikkuvauva kiljuu, oli se oma tai muiden, ja jos se on jonkun muun kiljuja, se on riesa muille.

Vierailija
44/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sellaisessa työpaikassa, jossa firman henkilöstöpäällikkö kutsui n. kerran vuodessa, firmasta eläkkeelle jääneet työntekijät vierailemaan entisellä työpaikalla. Käyntiin sisältyi kierros eri osastoilla ja kahvit.

Hänen tarkoituksenaan, näin ymmärsin asian, oli pitää yllä hyvää henkeä firmassa. Hänellä oli firman ylimmän johdon "siunaus" tällaiseen toimintaan. Kukaan ei ajatellut tai murehtinut menetettyä työaikaa. Se menetys korvautui monella tapaa. Teki ainakin hyvän fiiliksen myös niille vielä työelämässä oleville tulevaisuuden eläkeläisille.

Ilmankos ihmiset siellä viihtyivät, kun oli viisas työnantaja.

Vierailija
45/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:01"]Minä olin sellaisessa työpaikassa, jossa firman henkilöstöpäällikkö kutsui n. kerran vuodessa, firmasta eläkkeelle jääneet työntekijät vierailemaan entisellä työpaikalla. Käyntiin sisältyi kierros eri osastoilla ja kahvit.

Hänen tarkoituksenaan, näin ymmärsin asian, oli pitää yllä hyvää henkeä firmassa. Hänellä oli firman ylimmän johdon "siunaus" tällaiseen toimintaan. Kukaan ei ajatellut tai murehtinut menetettyä työaikaa. Se menetys korvautui monella tapaa. Teki ainakin hyvän fiiliksen myös niille vielä työelämässä oleville tulevaisuuden eläkeläisille.

[/quote]Kuulostaa jotenkin typerältä :D Itse en haluaisi että mulla olisi vielä eläkkeelläkin velvoitteita entistä työpaikkaa kohtaan. En menisi millekään kierrokselle.

Vierailija
46/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kutsutaan myös eläkeläiset silloin tällöin vierailemaan. Ja käydään kerran kuussa heidän kanssa myös syömässä. Ollaan kuitenkin kaikki tehty heidän kanssaan töitä vuosi/vuosikymmeniä, joten nämä tapaamiset ovat kyllä tärkeitä meille kaikille.

Omien äitiyslomieni aikana kävin myös työpaikalla näyttämässä vauvaa. Lisäksi kävimme läpi työprojekteja, joissa olin ollut mukana ennen äitiyslomalle jäämistä. Meidän työ siinä mielessä erityislaatuista ja projektit usein pitkäkestoisia, että äitiysloman sijaista piti perehdyttää myös muutaman kerran äitiysloman aikana.

Vierailija
47/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:01"]Minä olin sellaisessa työpaikassa, jossa firman henkilöstöpäällikkö kutsui n. kerran vuodessa, firmasta eläkkeelle jääneet työntekijät vierailemaan entisellä työpaikalla. Käyntiin sisältyi kierros eri osastoilla ja kahvit. Hänen tarkoituksenaan, näin ymmärsin asian, oli pitää yllä hyvää henkeä firmassa. Hänellä oli firman ylimmän johdon "siunaus" tällaiseen toimintaan. Kukaan ei ajatellut tai murehtinut menetettyä työaikaa. Se menetys korvautui monella tapaa. Teki ainakin hyvän fiiliksen myös niille vielä työelämässä oleville tulevaisuuden eläkeläisille. Ilmankos ihmiset siellä viihtyivät, kun oli viisas työnantaja.   [/quote]Kuulostaa jotenkin typerältä :D Itse en haluaisi että mulla olisi vielä eläkkeelläkin velvoitteita entistä työpaikkaa kohtaan. En menisi millekään kierrokselle.

[/quote]

No, etpä tietenkään.

Vierailija
48/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaadittiin näyttämään vauvaa, ja oho, vauva sai varmaan 200e:n edestä huolella mietityn lahjapaketin. Moni työkaveri oli osallistunut lahjaan. Tämä on meillä tapana, mukavia työkavereita kiireisessä asiantuntijaorganisaatiossa. Ja voi ei, kehtasin suorittaa yhden tutkinnon lisää, ja taas sain lahjan ja tarjosin itsekin kakkua.

Vierailija
49/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:01"]Minä olin sellaisessa työpaikassa, jossa firman henkilöstöpäällikkö kutsui n. kerran vuodessa, firmasta eläkkeelle jääneet työntekijät vierailemaan entisellä työpaikalla. Käyntiin sisältyi kierros eri osastoilla ja kahvit.

[/quote]Kuulostaa jotenkin typerältä :D Itse en haluaisi että mulla olisi vielä eläkkeelläkin velvoitteita entistä työpaikkaa kohtaan. En menisi millekään kierrokselle.
[/quote][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:01"]Minä olin sellaisessa työpaikassa, jossa firman henkilöstöpäällikkö kutsui n. kerran vuodessa, firmasta eläkkeelle jääneet työntekijät vierailemaan entisellä työpaikalla. Käyntiin sisältyi kierros eri osastoilla ja kahvit.

[/quote] En minäkään,. Kyllä eläkkeelle jäätyäni on aika astua eteen päin elämässä, eikä jäädä jumittamaan työpaikkaan kiinni. Hommata sitä uuutta elämää

Vierailija
50/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:21"]Meidän työpaikalla on tuo tapa. Kävin itsekin sitten vauvaani esittelemässä, mutta kukaan ei tullutkaan juttelemaan tai ihastelemaan vauvaa. Tajusin olevani työkaveripiiristä niin ulkona että oli pakko vaihtaa paikkaa.
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:21"]Meidän työpaikalla on tuo tapa. Kävin itsekin sitten vauvaani esittelemässä, mutta kukaan ei tullutkaan juttelemaan tai ihastelemaan vauvaa. Tajusin olevani työkaveripiiristä niin ulkona että oli pakko vaihtaa paikkaa.
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:21"]Meidän työpaikalla on tuo tapa. Kävin itsekin sitten vauvaani esittelemässä, mutta kukaan ei tullutkaan juttelemaan tai ihastelemaan vauvaa. Tajusin olevani työkaveripiiristä niin ulkona että oli pakko vaihtaa paikkaa.
[/quote]

Niin eikä minulle pidetty läksiäisiäkään, vaikka muille on aina pidetty. Arvelin tosin tätä jo etukäteen, kun ilmoittautumislistaa edellisen työkaverin läksiäisiin ei koskaan löytynyt minun työvuoroni aikana.
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:21"]Meidän työpaikalla on tuo tapa. Kävin itsekin sitten vauvaani esittelemässä, mutta kukaan ei tullutkaan juttelemaan tai ihastelemaan vauvaa. Tajusin olevani työkaveripiiristä niin ulkona että oli pakko vaihtaa paikkaa.
[/quote]

Niin eikä minulle pidetty läksiäisiäkään, vaikka muille on aina pidetty. Arvelin tosin tätä jo etukäteen, kun ilmoittautumislistaa edellisen työkaverin läksiäisiin ei koskaan löytynyt minun työvuoroni aikana.
[/quote]

[/quote] toi on mun mielestä niin typerää ja loukkaavaa! Nuo sais kieltää työpaikoilla..ihan ku pienet tenavat..tuota ja tuota ei sitten kutsuta jne..jonkun selän takana sitten suunnitellaan yhteisiä illan viettoja ym..ja maanantaina sitä muistellaan naurun rehottaessa työpaikan kahvikämpässä ja se jota/joita ei ole kutsuttu joutuu kuuntelemaan..niin lapsellista ja loukkaavaa!!sitä tunnetta ei tajua jos ei ole omalle kohdalle sattunut.

Vierailija
51/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ihmiset käyttäytyy joskus tosi törkeästi! Ne on niitä jotka eivät ole koskaan kasvanut aikuiseksi..

Vierailija
52/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:23"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:13"]

Minua erikseen pyydettiin tuomaan vauva näytille, muuten olisin pysynyt poissa työpaikalta.

[/quote]

Tämä. Juuri tämä. Tämä on sitä smalltalkia ja sitä ei ole tarkoitus ottaa tosissaan. Yleisimpiä lauseita joita sanotaan, mutta jotka sanotaan vain tavan vuoksi ja ei ole tarkoitustakaan totuutta

-pitäis nähdä joskus, tulkaa joskus oikein pitkälle vierailulle

-tule sitten näyttämään vauvaa, kun se syntyy

-parhaat häät ikinä, missä olen ollut

Ne on sellaisia juttuja, joihin vastataan, että toki toki, niin niin. Järkytys on kova, jos oikeasti joku vanha koulukaveri perheineen vääntyy seuraavana kesänä viikoksi majoitukseen vierailulle tai joku tulee vauvan kanssa istumaan työpaikalle moneksi tunniksi ja kaikille sanotaan, että parhaat häät, koska ei nyt kehtaa sanoa, että ihan paskat häät

Meillä ei ole onneksi käyty vauvoja näyttelemässä

[/quote]

Ei silloin ole small talkista kyse, kun tulee pomolta kirjallinen kutsu (sähköposti) kellonaikoineen ja päivämäärineen käymään työpaikalla. Että mene sinä hokemaan sitä "Tämä"-settiäsi jonnekin muualle. Pidät ihmisiä liian tyhminä.

[/quote]

Pomo voi ihan rauhassa lähetellä sähköpostia, mutta perhevapaalla olevalla ei ole minkään valtakunnan velvollisuutta käydä työpaikalla, varsinkaan muissa kuin työasioissa.

[/quote]

En väittänytkään, että se olisi velvollisuus. Yritätkö nyt sanoa, että tein virheen, kun menin kutsusta käymään työpaikallani vauvan kanssa, vaikkei minulla olisi ollut siihen velvoitetta? Työpaikallamme se on ihan tapana, että äiti ja vauva menevät näyttäytymään ja heille annetaan lahja ja kuulumiset vaihdetaan pikaisesti. En osannut arvata, että on jotenkin typerää ja väärin vastata kirjalliseen kutsuun myöntävästi. Anteeksi nyt sitten ihan helvetisti, jos olen pilannut jonkun työpäivästä muistaakseni alle tunnin.

Vierailija
53/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:44"]

Heh, kiusallinen hetki: samanikäisten vauvojen äidit tulivat esittelemään tuotoksiaan yhdessä. Toinen vauva oli todella söpö poika, iloinen, ulospäin suuntautunut ja otti aktiivisesti kontaktia ulkomaailmaan. Toinen vauva oli tyttö, joka näytti vanhalta mieheltä ja käyttäytyi kuin olisi huumattu. Rumin vauva mitä olen koskaan nähnyt ja vaikutti autistiselta. Ei ollut kiinnostunut mistään. Oli kiusallista miten kaikki antoivat huomiota tälle hurmurille ja Allu Tuppuraisen vauva lookalike jäi huomiotta.

[/quote]

Se taisi olla vain omaa tulkintaasi tilanteesta. Ihan kuin sinä osaisit vauvasta nähdä jonkun autistisuuden. Heh heh.

Vierailija
54/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:17"]

Mua aina jostain syystä kanssa ärsyttää äitiyslomalaiset töissäkävijät. Varmaan olen kateellinen heille heidän vakituisista viroistaan. Itse sain lapset opiskeluaikana ja sen jälkeen olen tuuraillut äitiyslomalaisia lähinnä... pätkää pätkän perään. Ärsyttävintä on, kun se, jota sijaistan, tulee käymään.

[/quote]

Toisin sanoen olet siis vain kateellinen äidin turvatummasta asemasta ja siksi vituttaa.
[/quote]
Todennäköisesti tämä on syynä minulla.

Vierailija
55/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä ketjusta mieleen. Kehtaavatko kehareita tuoda työpaikalle möllöttämään, esim. downeja, onko näkynyt? Kaupassakin joskus ohimennen vilkaissut jotakin möllöttävää down-pentua niin pahaa silmää sadellut mutsilta. Sehän on ilmeisesti häpeä, että tuollaisen on maailmaan pykännyt. Onhan ne 'erikoisen' näköisiä, mikään ihme ole, että ihmiset vilkaisevat.

Vierailija
56/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:50"]Tuo on kyllä ollut aina mulle täysi arvoitus, että miten niin sellainen työpaikka on muka parempi jossa ihmiset sosialiseeraa keskenään ja tunnetaan niiden puolisot ja lapsetkin. Itselleni sellainen olisi ahdistavaa. Kai mä sitten oon psykopaatti, mutta parhaiten viihdyn työpaikalla, jossa ei tarvitse tehdä muuta kuin töitä. Toivottavasti tulee joku antisosiaalisten työpaikkojen virallinen luokitus, niin tiedän mihin haen jos nykyisestä paikasta joskus lähden. En tosiaan halua mihinkään kakkukerhoon. [/quote]Koska työpaikalla kuitenkin vietetään kolmasosa arkipäivien tunneista, olisi minusta ahdistavaa jos siellä vain otsa rypyssä painettaisiin erakkona töitä. Ja kyllä on kummallisia työpaikkoja jos ei aikataulut anna yhtään periksi sosiaaliselle kanssakäymiselle. Kuin suoraan jostain 40-50 luvun elokuvasta jossa konttorissa konekirjoittajat istuivat suorissa riveissä hakkaamassa Remingtonejaan toimistopäällikön kiertäessä ja valvoessa kuria ja järjestystä. Ei sellainen ole tätä päivää. Koska vietän ison osan elämästäni työkavereiden seurassa on heistä mukava tietää muutakin kuin nimi.

[/quote]Eihän sitä tarvitse otsa rypyssä ja erakkona työpaikalla olla - useinkin tulee keskusteltavaa työkaverin kanssa työasioista. Sen voi tehdä ihan iloisesti. Nyt oli kyse siitä, miksi työpaikalla pitäisi olla sellaista sosiaalista kanssakäymistä, joka ei liity mitenkään työntekoon. Jos kerran ollaan niin hyviä ystäviä, niin ei luulisi olevan ongelma tavata keskenään vapaa-ajalla.

Kyllä sitä ihan pelkkää työtäkin tekemällä tutustuu työkavereihin. Voi tuntea tyypin kuin omat taskunsa ja arvata jo mitä se ajattelee (jostain työasiasta) ja miten reagoi, vaikkei tietäisi sen vaimon/miehen nimeä ja lasten lukumäärää.

Vierailija
57/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:10"]Vain suomalainen pystyy tekemään tälläisen aloituksen. Menee samaan kastiin kuin "hirveetä, mun pitäis juhlia läheiseni onnea jossain tyhmissä juhlissa, onko pakko?" -aloitukset. Ilotonta metsäkansaa, näinpä.
[/quote]

Tavallaan näin mutta on tuo silti minustakin tosi outo tapa. Tai riippuu tietysti siitä millainen työpaikka mutta silti, miksi mä kiikuttaisin vauvan työkavereiden katsottavaksi varta vasten. "Ihailkaa tätä aikaansaannostani" En vaan ymmärrä minäkään tuota, en haluisi tehdä vauvasta sillä tavalla numeroa.

Vierailija
58/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oh no, mä kävin tänään. Oli ihan asiaakin työpaikalle. Ajattelikohan joku noin....

Vierailija
59/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen käymään vauvan kanssa kun on pyydetty, palautan samalla työläppärin

Vierailija
60/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävää, meidän työpaikalla sama juttu. Kerran olin syömässä kahvihuoneessa kun äiti päätti alkaa vaihtamaan kiljuvan äpäränsä paskavaippaa mun vieressä RUOKAPÖYDÄN (!) päällä. Yritä siinä sitten keskittyä syömiseen... Vessa oli parin metrin päässä. (Oli lähellä, etten lähtenyt vessaan syömään.)