Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset jotka tulevat äitiyslomalla esittelemään vauvojaan töihin

Vierailija
08.08.2015 |

Meidän osastolta on lyhyen ajan kuluessa jäänyt useampi nainen äitiyslomalle. Työtä on tosi paljon ja se on stresssaavaa. Minusta on siksi outo tapa, että nämä tuoreet äidit sitten tulevat esittelemään vauvojaan töihin. Tuntikausia sitten osastolaiset istuvat ja juorutaan. Itse en ole hirveän kiinnostunut vauvoista, ja mietin aina, mikä on aikaisin hetki, että voin kohteliaasti palata töihin.

Mistähän tällainen tapa on tullut, työ- ja kotielämä on kuitenkin minusta kaksi eri asiaa? Ja minkähän takia vanhempainlomalle jäävät miehet eivät harrasta tätä?

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit sanovat äitiyslomalle jäävälle kollegalle "tule sitten näyttämään vauvaa meille tänne töihin!". Hormonihuuruinen äiti muistaa kyllä sen, että kaikki halusivat ehdottomasti nähdä hänen ihmeellisen vauvansa.

Ei ole kuitenkaan tarkoitus, että koko työpaikka pysähtyy päiväksi, lyhyempi vierailu olisi parempi ja useimmat tajuavatkin tämän.

Vierailija
62/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:57"]

Meidän osastolta on lyhyen ajan kuluessa jäänyt useampi nainen äitiyslomalle. Työtä on tosi paljon ja se on stresssaavaa. Minusta on siksi outo tapa, että nämä tuoreet äidit sitten tulevat esittelemään vauvojaan töihin. Tuntikausia sitten osastolaiset istuvat ja juorutaan. Itse en ole hirveän kiinnostunut vauvoista, ja mietin aina, mikä on aikaisin hetki, että voin kohteliaasti palata töihin.

Mistähän tällainen tapa on tullut, työ- ja kotielämä on kuitenkin minusta kaksi eri asiaa? Ja minkähän takia vanhempainlomalle jäävät miehet eivät harrasta tätä?

[/quote]

Ei kai siihen istumiseen ja juoruiluun osallistuminen sentään pakollista ole? Sillä tuoreella äidillä voi olla vähissä tapaamiset toisten aikuisten kanssa ja jos muut kerran höösää,niin ei heitäkään ilmeisesti haittaa nuo vauvavierailut.Jos ap:ta ei vauvat nappaa,niin tervehtii sitä äitityökaveria ja ehkä vaihtaa kuulumiset,sitten vaan vaikka toteaa että on paljon töitä ja jatkaa hommiaan.Ei kenenkään kohteliaisuudesta tarvitse tuntikausia ihastella toisen vauvaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai siinä mitään pahaa ole että joku tulee moikkaamaan, mutta ei kyllä itseänikään kiinnosta toisten lapset saati niitä tuijotella tai niistä jutella, joten en olisi kauempaa paikalla kuin olisi ns. pakko kohteliaisuussyistä ja työpaikan yhteishengen vuoksi.

Vierailija
64/124 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok, että pistäytyvät näyttämään, mutta sitä todellakin ihmettelen, kun leiriytyvät tuntikausiksi vaunuineen ja eväineen.  Tämä on kuitenkin paikka, jossa tehdään töitä.  Alkaa hiukan ärsyttää, kun neljättä tuntia kuuluu vauvan parku ja isommat sisarukset juoksevat villinä pitkin käytäviä ja käyvät näpelöimässä työntekijöiden tietokoneita.  Vai onko tässä työpaikassa vaan erikoisen hölmöjä vauvalomalaisia?

Vierailija
65/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuntikausia aikaa istua läpertämässä vauvalle ja seurustella vieraan kanssa, niin sitten on liikaa henkilökuntaa ja osan voi potkia pois. Työaikana tehdään työnantajan töitä, eikä maksateta palkkaa kavereiden kanssa seurustelusta. Nykyään on niin hektinen tahti töissä, että pitäisi ymmärtää, ettei siellä ole aikaa viettää lastenkerhoja.

Vauvatapaamiset vapaa-aikana ja se, joka haluaa vauvan nähdä, voi käydä tuoreen äidin luona kylässä.

Vierailija
66/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:07"]Mutta vaikka olisi tuntikin, niin se merkitsee sitten, että pitää tehdä tunti enemmän töitä. Minusta nämä sosiaaliset visiitit olisi hyvä sopia työajan ulkopuolelle ja osallistujat saisivat itse päättää, haluavatko oasllistua. [/quote] mikä pakko on osallistua? Kuka käskee?

[/quote]

Kirjoittamattomat sosiaaliset normit. Onhan tässäkin ketjussa jo ilmennyt, että tällaisesta ihanasta aktiviteetista ei saa edes sanoa olevansa pitämättä, vaan sitten on heti hiekkapillu, kateellinen ja epäsosiaalinen ja vaikka mitä.

Olisiko  niinkin, että tuoreet äidit ovat niin hurahtaneet vauvoihinsa, etteivät hormonaalisista syistä tajua, etteivät kaikki halua kokoontua palvomaan näitä ihmeolentoja.

Mutta tosiaan onhan tässä ratkaisu, tästä lähtien noudatan sitä, että lyhyt tervehtiminen, max 15 min. riittää.

-ap

Vierailija
67/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikallani mieskollegat ovat tuoneet lapsensa näytille useammankin kerran..

Vierailija
68/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tälläisestä tavasta koskaan kuullutkaan. Olen silti aina työskennellyt miesvaltaisilla aloilla perusduunarihommissa. Ei minulla silti olisi aikaakaan katsoa jotain vauvoja töissä, kun ajan työkoneilla.

Vierailija
69/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:52"]Meillä pyydetään ilman muuta kaikkia äitejä vauvoineen käymään. Naispuoliset työntekijät siis tulevat omien vauvojensa kanssa ja miespuolisten työntekijöiden vaimot tulevat moikkaamaan vauvojen kanssa. Samalla tutustumme puolisoihinkin. Vauvoja ihastelevat ne joita kiinnostaa ja joilla on aikaa. Usein lähdemme vielä lounaallekin yhdessä. Työpaikalla on lämpimät välit kaikkien työntekijöiden kanssa ja mielestäni tämä tapa parantaa hyvää henkeä entisestään.
[/quote]
Mitä ihmettä ne työntekijöiden vaimot siellä työpaikalla tekee? Eikö miehet selviä hetkeä lastensa kanssa yksin? Kutsutaanko työntekijöiden miehetkin esittelykäynnille?

Vierailija
70/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvanesittelytilanne näköpiirissä: pieni hidastus kohdalla: pieni etukumara kääröön päin: suupielten levitys yybermaireaan hymyyn: "voijjettä, ootpa sinä söpööööö, hei onneeeee, tosi ihana": matka jatkuu pysähtymättä. Siinä!

Vierailija
71/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:52"]Meillä pyydetään ilman muuta kaikkia äitejä vauvoineen käymään. Naispuoliset työntekijät siis tulevat omien vauvojensa kanssa ja miespuolisten työntekijöiden vaimot tulevat moikkaamaan vauvojen kanssa. Samalla tutustumme puolisoihinkin. Vauvoja ihastelevat ne joita kiinnostaa ja joilla on aikaa. Usein lähdemme vielä lounaallekin yhdessä. Työpaikalla on lämpimät välit kaikkien työntekijöiden kanssa ja mielestäni tämä tapa parantaa hyvää henkeä entisestään.
[/quote]
Mitä ihmettä ne työntekijöiden vaimot siellä työpaikalla tekee? Eikö miehet selviä hetkeä lastensa kanssa yksin? Kutsutaanko työntekijöiden miehetkin esittelykäynnille?
[/quote]
Äiti ei välttämättä halua/pysty olemaan erossa hyvin pienestä vauvasta esimerkiksi imetyksen vuoksi. Myös mahdollista että vain äiti saa tuossa iässä vauvan itkun tyyntymään.

Vierailija
72/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelutehtävissä toimivien työtä ei sovi häiritä. Voihan sopia sen "näytön" vaikka ennen työn alkamista tai päiväkahviaikaan, kuten yleensä sovitaankin. Itse leivoin kolme täytekakkua ja hyvin menivät makeannälkäisiin suihin. Onhan tuo yksi tapa pitää yllä ja parantaa työyhteisön suhteita, me-henkeä ja toisista välittämistä. Ei vain pidä häiritä kaikkien työtä. 

Jos työpaikalla ei ole juhlia, pikkujouluja, yhteisiä kahvihetkiä, näitä lastennäyttöjä eikä muutakaan, kyllä se vain niin on, että ei sellainen työpaikka sitouta ihmisiä jäämään. Sehän on vain kylmä laitos. Kyllä ihminen on sosiaalinen eläin. Palkka ei ole ainoa asia, minkä vuoksi jäädään pidempään työsuhteeseen.

Vierailija
73/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen as.pa alalla töissä ja jopa meillä poiketaan näyttämässä vauvaa. Äiti istuu takahuoneessa hetken tai poikkeaa vain ovella, kun halukkaat vilkaisevat ja lässyttävät vauvalle, jonka jälkeen äiti poistuu ja ihmiset palaavat asikkaidensa/töidensä pariin. Tähän menee muutama minuutti eikä yksikään asiakas tai työkaveri ole koskaan valittanut. Usein on jopa paljon tuttuja asikkaita paikalla, jotka käyvät myös katselemassa tätä uutta tulokasta ja äitiyslomalaista.

Vierailija
74/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 11:44"]

Asiakaspalvelutehtävissä toimivien työtä ei sovi häiritä. Voihan sopia sen "näytön" vaikka ennen työn alkamista tai päiväkahviaikaan, kuten yleensä sovitaankin. Itse leivoin kolme täytekakkua ja hyvin menivät makeannälkäisiin suihin. Onhan tuo yksi tapa pitää yllä ja parantaa työyhteisön suhteita, me-henkeä ja toisista välittämistä. Ei vain pidä häiritä kaikkien työtä. 

Jos työpaikalla ei ole juhlia, pikkujouluja, yhteisiä kahvihetkiä, näitä lastennäyttöjä eikä muutakaan, kyllä se vain niin on, että ei sellainen työpaikka sitouta ihmisiä jäämään. Sehän on vain kylmä laitos. Kyllä ihminen on sosiaalinen eläin. Palkka ei ole ainoa asia, minkä vuoksi jäädään pidempään työsuhteeseen.

[/quote]

Olen ollut samassa työpaikassa yli 30 vuotta ja en käynyt yhtään vauvaa näyttämässä työkavereille. Ja silti olen hyvin sitoutunut työhöni. Sosiaaliset suhteeni ovat pääosin muualla, kuin töissä. Töissä teen töitä ja vapaa-ajalla kaveeraan. Ne työkaverit, jotka ovat olleet kiinnostuneet vauvoistani, ovat ihan itse päässeet käymään luonani. Ja se on ollut mukavampaa, koska silloin on ollut aikaa rupatella kaikenlaista.

Vierailija
75/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 11:44"]

[/quote]

Nimenomaan näinhän se menee, työhyvinvointitutkimustenkin mukaan. Parasta tulosta ei tehdä niin, että ihmiset liimataan työtuoliin kiinni ja jaetaan potkuja niille, jotka kehtaavat käydä vilkaisemassa työkaverin vauvaa. Aika harva Suomessa kuitenkaan enää tekee liukuhihnatyötä, jossa ihan yksyhteen jossain muualla käytetty aika on pois tuloksesta. Itse teen aika rutiininomaista toimistotyötä tällä hetkellä ja jopa siinä vuorottelevat ns. "normityöskentely" ja erityinen flow. Se flow syntyy helposti mm. kivoista asioista työpaikalla, kohtaamisista työkavereiden kanssa, hauskoista pienistä juttuhetkistä, vauvan ihastelusta ja niin edelleen. 

Vierailija
76/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo on tapauskohtaista. Meillä käyvät myös miehet näyttämässä vauvaansa, ja siihen menee muutama minuutti. Kahvila on eri kerroksessa, ei sinne porukalla lähdetä istuskelemaan. Kurkataan vaunuihin, kysellään kuulumiset lyhyesti ja that's it. Minusta voit vallan hyvin palata aika pian töihisi.

Vierailija
77/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:52"]Meillä pyydetään ilman muuta kaikkia äitejä vauvoineen käymään. Naispuoliset työntekijät siis tulevat omien vauvojensa kanssa ja miespuolisten työntekijöiden vaimot tulevat moikkaamaan vauvojen kanssa. Samalla tutustumme puolisoihinkin. Vauvoja ihastelevat ne joita kiinnostaa ja joilla on aikaa. Usein lähdemme vielä lounaallekin yhdessä. Työpaikalla on lämpimät välit kaikkien työntekijöiden kanssa ja mielestäni tämä tapa parantaa hyvää henkeä entisestään. [/quote] Mitä ihmettä ne työntekijöiden vaimot siellä työpaikalla tekee? Eikö miehet selviä hetkeä lastensa kanssa yksin? Kutsutaanko työntekijöiden miehetkin esittelykäynnille? [/quote] Äiti ei välttämättä halua/pysty olemaan erossa hyvin pienestä vauvasta esimerkiksi imetyksen vuoksi. Myös mahdollista että vain äiti saa tuossa iässä vauvan itkun tyyntymään.

[/quote]

Siinä on jo monta syytä pysyä pois miehen työpaikalta.

Meillä ei tehtaan alueelle edes pääse muut kuin työntekijät. 

Vierailija
78/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
79/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:13"]

Minua erikseen pyydettiin tuomaan vauva näytille, muuten olisin pysynyt poissa työpaikalta.

[/quote]

Tämä. Juuri tämä. Tämä on sitä smalltalkia ja sitä ei ole tarkoitus ottaa tosissaan. Yleisimpiä lauseita joita sanotaan, mutta jotka sanotaan vain tavan vuoksi ja ei ole tarkoitustakaan totuutta

-pitäis nähdä joskus, tulkaa joskus oikein pitkälle vierailulle

-tule sitten näyttämään vauvaa, kun se syntyy

-parhaat häät ikinä, missä olen ollut

Ne on sellaisia juttuja, joihin vastataan, että toki toki, niin niin. Järkytys on kova, jos oikeasti joku vanha koulukaveri perheineen vääntyy seuraavana kesänä viikoksi majoitukseen vierailulle tai joku tulee vauvan kanssa istumaan työpaikalle moneksi tunniksi ja kaikille sanotaan, että parhaat häät, koska ei nyt kehtaa sanoa, että ihan paskat häät

Meillä ei ole onneksi käyty vauvoja näyttelemässä

[/quote]

Ei silloin ole small talkista kyse, kun tulee pomolta kirjallinen kutsu (sähköposti) kellonaikoineen ja päivämäärineen käymään työpaikalla. Että mene sinä hokemaan sitä "Tämä"-settiäsi jonnekin muualle. Pidät ihmisiä liian tyhminä.

[/quote]

Pomo voi ihan rauhassa lähetellä sähköpostia, mutta perhevapaalla olevalla ei ole minkään valtakunnan velvollisuutta käydä työpaikalla, varsinkaan muissa kuin työasioissa.

Vierailija
80/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:06"] En itse hirveästi innostu vauvoista missään tilanteessa, mutta mielestäni tuo tapa sinänsä on kiva ja pitää yllä hyvää henkeä työyhteisössä. Äitiyslomalaisenkin on kivempi palata sitten takaisin töihin, kun on välillä käynyt moikkaamassa. Itse en hirveästi jää lepertelemään, vaan vaihdan pari sanaa sen työkaverin kanssa ja jatkan töitäni. [/quote] Eikö siellä voi käydä moikkaamassa työkavereita ilman sitä kiljuvaa riesaa, jotta pysyisi mukana työpaikan imussa? Luulisi, että äiti nauttisi, kun saisi olla edes hetken ilman tissiriippaansa. Meilläkin käydään näyttämässä niitä mukuloita. En todella ymmärrä sitä. Se on työpaikka, ei mikään sukulaispaikka tai kaveripiiri. Itse asiassa perhevapaalla oleva henkilö ei saisi edes tietää yhtään mitään työpaikan asioista, ja siellähän ne paperit ja asiakasjutut ovat ihan esillä. Lain vastaista puuhaa. Eihän sinne muitakaan kadunmiehiä päästetä istuskelemaan ja selailemaan lomakkeita ja juoruilemaan asiakkaista sun muista asioista. Minä häivyn yleensä siinä kohtaa, kun joku tuo kiljuiitan kahvihuoneeseen. Itse en todellakaan vienyt omaani, ei tullut mieleenkään. Työ ja perhe ovat eri asioita eikä niitä pidä sekoittaa. Muksun kuva on työpöydälläni. Jos jotakuta kiinnostaa, miltä hän näyttää, niin katsokoon siitä. [/quote] Minä taas en ymmärrä lapsen kuvaa työpaikalla. Pystyn kyllä olemaan lapsestani erossa sen 8 h ja palauttamaan ikävän yllättäessä hänet mieleeni ilman kuvaakin.

[/quote] Mä tuun mun lasten kuvista aina niin hyvälle tuulelle.

[/quote]

Samoin. Vaikka olisi kuinka hektinen päivä ja kuinka vittumaisia asiakkaita, niin oman lapsen naurusuisen kuvan vilkaiseminen auttaa saamaan taas hymyn naamalle, rentoutumaan ja palvelemaan hyvin myös niitä hankalampia ihmisiä ja muistamaan, ketä varten tässä tosiasiassa työtä tehdään.