Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset jotka tulevat äitiyslomalla esittelemään vauvojaan töihin

Vierailija
08.08.2015 |

Meidän osastolta on lyhyen ajan kuluessa jäänyt useampi nainen äitiyslomalle. Työtä on tosi paljon ja se on stresssaavaa. Minusta on siksi outo tapa, että nämä tuoreet äidit sitten tulevat esittelemään vauvojaan töihin. Tuntikausia sitten osastolaiset istuvat ja juorutaan. Itse en ole hirveän kiinnostunut vauvoista, ja mietin aina, mikä on aikaisin hetki, että voin kohteliaasti palata töihin.

Mistähän tällainen tapa on tullut, työ- ja kotielämä on kuitenkin minusta kaksi eri asiaa? Ja minkähän takia vanhempainlomalle jäävät miehet eivät harrasta tätä?

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin töissä tuo outo tapa! Ihmettelen että miksei voi tulla vaikka lounastauolla. Yleensä äidit tulee siinä aamukymmenen aikaan kun kauheasti kaikkea tekemistä ja niin sitä sitten vain rauhallisesti istutaan ja juodaan kahvia kun muut yrittävät tehdä töitään.

Vierailija
22/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:10"]

Vain suomalainen pystyy tekemään tälläisen aloituksen. Menee samaan kastiin kuin "hirveetä, mun pitäis juhlia läheiseni onnea jossain tyhmissä juhlissa, onko pakko?" -aloitukset. Ilotonta metsäkansaa, näinpä.

[/quote]

joo, ja koska ei meillä kukaan tuo vauvoja työpaikalle terv. Amerikkasta. 
[/quote]
Ei teillä ole äitiyslomiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä tapa auttanut sitten äitiyslomalaisia pysymään työkuvioissa? Luulen, että seuraavalla kerralla poistun varttitunnin päästä omiin hommiini, näiden vastausten perusteella. Tähän asti vaan kun kukaan muukaan ei ole lähtenyt, niin se on tuntunut epäkohteliaalta, mutta se on varmaan väärä lähestymistapa, kun tulos on vain kiusaantunut olo.

ap.

Vierailija
24/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:10"] Vain suomalainen pystyy tekemään tälläisen aloituksen. Menee samaan kastiin kuin "hirveetä, mun pitäis juhlia läheiseni onnea jossain tyhmissä juhlissa, onko pakko?" -aloitukset. Ilotonta metsäkansaa, näinpä. [/quote]   joo, ja koska ei meillä kukaan tuo vauvoja työpaikalle terv. Amerikkasta.  [/quote] Ei teillä ole äitiyslomiakaan.

[/quote]Elokuvissa ja telkkarisarjoissa on hyvinkin suosittua, keksittyä sitten:) Mä jotenkin luulin että tämä tapa onkin Amerikasta kotoisin. 

Vierailija
25/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tuo lapsia töihin. Varsinkin labraan. Olet riski

Vierailija
26/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pomo pyysi käymään. En olisi ikinä oma-aloitteisesti tunkenut "esittelemään", mutta en kehdannut alkaa valehtelemaankaan, etten pääse. Taas on maailman vakavin juttu kyseessä ja äitien vikaa kaikki.

Vierailija
27/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:06"]

En itse hirveästi innostu vauvoista missään tilanteessa, mutta mielestäni tuo tapa sinänsä on kiva ja pitää yllä hyvää henkeä työyhteisössä. Äitiyslomalaisenkin on kivempi palata sitten takaisin töihin, kun on välillä käynyt moikkaamassa. Itse en hirveästi jää lepertelemään, vaan vaihdan pari sanaa sen työkaverin kanssa ja jatkan töitäni.

[/quote]

Eikö siellä voi käydä moikkaamassa työkavereita ilman sitä kiljuvaa riesaa, jotta pysyisi mukana työpaikan imussa? Luulisi, että äiti nauttisi, kun saisi olla edes hetken ilman tissiriippaansa.

Meilläkin käydään näyttämässä niitä mukuloita. En todella ymmärrä sitä. Se on työpaikka, ei mikään sukulaispaikka tai kaveripiiri. Itse asiassa perhevapaalla oleva henkilö ei saisi edes tietää yhtään mitään työpaikan asioista, ja siellähän ne paperit ja asiakasjutut ovat ihan esillä. Lain vastaista puuhaa. Eihän sinne muitakaan kadunmiehiä päästetä istuskelemaan ja selailemaan lomakkeita ja juoruilemaan asiakkaista sun muista asioista.

Minä häivyn yleensä siinä kohtaa, kun joku tuo kiljuiitan kahvihuoneeseen. Itse en todellakaan vienyt omaani, ei tullut mieleenkään. Työ ja perhe ovat eri asioita eikä niitä pidä sekoittaa. Muksun kuva on työpöydälläni. Jos jotakuta kiinnostaa, miltä hän näyttää, niin katsokoon siitä.

Vierailija
28/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:07"]Mutta vaikka olisi tuntikin, niin se merkitsee sitten, että pitää tehdä tunti enemmän töitä. Minusta nämä sosiaaliset visiitit olisi hyvä sopia työajan ulkopuolelle ja osallistujat saisivat itse päättää, haluavatko oasllistua.
[/quote] mikä pakko on osallistua? Kuka käskee?

Vierailija
29/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tapa. Hyvähän pitkällä lomalla on käydä välillä moikkaamassa, joskus on ihan asiaakin. Lapsia taas joutuu toisinaan kuskaamaan mukana ja onhan se kiva tuoda vähän yksityiselämääkin töihin.

Meillä nuo kyllä yleensä on miehiä. Ehkä naiset kokee tavan jotenkin noloksi?

Vierailija
30/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:07"]Mutta vaikka olisi tuntikin, niin se merkitsee sitten, että pitää tehdä tunti enemmän töitä. Minusta nämä sosiaaliset visiitit olisi hyvä sopia työajan ulkopuolelle ja osallistujat saisivat itse päättää, haluavatko oasllistua. [/quote] mikä pakko on osallistua? Kuka käskee?

[/quote]

Se käskee, joka tuo mukulansa työpaikalle. Ei se työntekijä voi ovesta ulos lähteä ja jättää töitä sikseen. Ja jos hän menee työtehtävien pariin, hän saa painaa niitä yksinään urakalla, kun kymmenen akka kimittää sen yhden räkänokan vieressä tunnin pari. Vituttaa ja rankasti. Ei se työmäärä mihinkään katoa.

Vierailija
31/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, yksi toi kakaransa työpaikan virkistyspäivään ja pilas yhteiskuvamme.

Vierailija
32/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut monenlaisissa työpaikoissa, on ollut parin ihmisen pikkufirmoja ja satojen ihmisten suuryrityksiä, on kokemusta kunnalta ja yksityiseltä, hyvin rutiininomaisista hommista ja vähän vastuullisemmistakin. Yhdessäkään ei ole ollut niin kiire, etteikö sitä olisi voinut kerran kuussa istua hetkeksi vauvaa ihastelemaan ja samalla ylläpitämään hyvää työilmapiiriä, yhdessäkään paikassa tuo ei olisi kostautunut sillä, että myöhemmin pitää sitten työskennellä kahta kauheammin. 

Vierailija
33/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla ainakin vannotettiin ennen äitiyslomalle lähtöä, että sitten tuot sen vauvan näytille. Kyllä minä siellä kävin, mutta en todellakaan jäänyt tunneiksi jaarittelemaan.

Ja kyllä, myös mieheni kävi vauvan kanssa omalla työpaikallaan.

Vierailija
34/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:17"]

Mua aina jostain syystä kanssa ärsyttää äitiyslomalaiset töissäkävijät. Varmaan olen kateellinen heille heidän vakituisista viroistaan. Itse sain lapset opiskeluaikana ja sen jälkeen olen tuuraillut äitiyslomalaisia lähinnä... pätkää pätkän perään. Ärsyttävintä on, kun se, jota sijaistan, tulee käymään.

[/quote]

No heidän ansiostaanhan sinä olet saanut töitä, edes niitä sijaisuuksia. Kaikki eivät saa niitäkään. Tuskin tulee uutena tietona, että joskus nuo sijaisuudet auttavat saamaan toistaiseksi olevan työsuhteen.

Vierailija
35/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:10"] Vain suomalainen pystyy tekemään tälläisen aloituksen. Menee samaan kastiin kuin "hirveetä, mun pitäis juhlia läheiseni onnea jossain tyhmissä juhlissa, onko pakko?" -aloitukset. Ilotonta metsäkansaa, näinpä. [/quote]   joo, ja koska ei meillä kukaan tuo vauvoja työpaikalle terv. Amerikkasta.  [/quote] Ei teillä ole äitiyslomiakaan.

[/quote]

Ei ole ja silti pyörät pyörii ja lapsia syntyy, ihme juttu.

Vierailija
36/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:21"]

Mun työpaikalla ainakin vannotettiin ennen äitiyslomalle lähtöä, että sitten tuot sen vauvan näytille. Kyllä minä siellä kävin, mutta en todellakaan jäänyt tunneiksi jaarittelemaan. Ja kyllä, myös mieheni kävi vauvan kanssa omalla työpaikallaan.

[/quote]

Miksi? Eikö niillä työpaikoilla muuten uskota, että on lisäännytty?

Vierailija
37/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:13"]

Minua erikseen pyydettiin tuomaan vauva näytille, muuten olisin pysynyt poissa työpaikalta.

[/quote]

Tämä. Juuri tämä. Tämä on sitä smalltalkia ja sitä ei ole tarkoitus ottaa tosissaan. Yleisimpiä lauseita joita sanotaan, mutta jotka sanotaan vain tavan vuoksi ja ei ole tarkoitustakaan totuutta

-pitäis nähdä joskus, tulkaa joskus oikein pitkälle vierailulle

-tule sitten näyttämään vauvaa, kun se syntyy

-parhaat häät ikinä, missä olen ollut

Ne on sellaisia juttuja, joihin vastataan, että toki toki, niin niin. Järkytys on kova, jos oikeasti joku vanha koulukaveri perheineen vääntyy seuraavana kesänä viikoksi majoitukseen vierailulle tai joku tulee vauvan kanssa istumaan työpaikalle moneksi tunniksi ja kaikille sanotaan, että parhaat häät, koska ei nyt kehtaa sanoa, että ihan paskat häät

Meillä ei ole onneksi käyty vauvoja näyttelemässä

[/quote]

Ei silloin ole small talkista kyse, kun tulee pomolta kirjallinen kutsu (sähköposti) kellonaikoineen ja päivämäärineen käymään työpaikalla. Että mene sinä hokemaan sitä "Tämä"-settiäsi jonnekin muualle. Pidät ihmisiä liian tyhminä.

Vierailija
38/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minutkin pyydettiin paikalle oikein päivän ja kellonajan kera. Oli tehty kakku ja vauvalle pieni paketti. Kai olen sitten vaan mukava ja pidetty työkaveri, jonka kuulumiset ja vointi kiinnostaa :)

Vierailija
39/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysivät tuomaan vauvan näytille, mut en vienyt enkä mennyt itsekään käymään vaan pyysin allekirjoitettavat paperit postitse toimitettavaksi. En halunnut vaivata muita enkä halunnut mitään keräyksiä lahjaa varten. En kestä teennäistä iloa.

Itse osallistuin toisten vauvalahjoihin kun poisjääminen niistä olisi ollut noloa, ja vierailevia vauvoja ihastelin lyhyesti ja jatkoin sitten töitä. Ne joilla läheisemmät välit jatkoivat tietty parikin tuntia vauvan tuijottelua ja juoruilua. 

Työasioiden ajatteleminen äitiyslomalla on ahdistavaa! 

Vierailija
40/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:10"]

Vain suomalainen pystyy tekemään tälläisen aloituksen. Menee samaan kastiin kuin "hirveetä, mun pitäis juhlia läheiseni onnea jossain tyhmissä juhlissa, onko pakko?" -aloitukset. Ilotonta metsäkansaa, näinpä.

[/quote]

Ehkä mutta esim. ne läheisen juhlat esim. häät eivät ole kaikille se tärkein juttu. Vauvaa ja äitiä voi käydä moikkaamassa ja mennä takaisin töihin.