Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset jotka tulevat äitiyslomalla esittelemään vauvojaan töihin

Vierailija
08.08.2015 |

Meidän osastolta on lyhyen ajan kuluessa jäänyt useampi nainen äitiyslomalle. Työtä on tosi paljon ja se on stresssaavaa. Minusta on siksi outo tapa, että nämä tuoreet äidit sitten tulevat esittelemään vauvojaan töihin. Tuntikausia sitten osastolaiset istuvat ja juorutaan. Itse en ole hirveän kiinnostunut vauvoista, ja mietin aina, mikä on aikaisin hetki, että voin kohteliaasti palata töihin.

Mistähän tällainen tapa on tullut, työ- ja kotielämä on kuitenkin minusta kaksi eri asiaa? Ja minkähän takia vanhempainlomalle jäävät miehet eivät harrasta tätä?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä on just suomalaista luonnetta. Että kauhiaa on kun vauvat tuodaan työpaikalle, miten kehtaavat häiritä työntekoa!!!

Ihanaa se on. Mä kyllä mielelläni ihastelen ja katson työkavereidenkin vauvat. Jos on kiire, niin sitten sanotaan että nyt pitää mennä töitä tekemään, onnea! Ap:n sosiaaliset taidot ovat ehkä aika heikot, jos et osaa tälläsista tilanteista irtautua.

Vierailija
82/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:25"]

No tämä on just suomalaista luonnetta. Että kauhiaa on kun vauvat tuodaan työpaikalle, miten kehtaavat häiritä työntekoa!!! Ihanaa se on. Mä kyllä mielelläni ihastelen ja katson työkavereidenkin vauvat. Jos on kiire, niin sitten sanotaan että nyt pitää mennä töitä tekemään, onnea! Ap:n sosiaaliset taidot ovat ehkä aika heikot, jos et osaa tälläsista tilanteista irtautua.

[/quote]

Mene sinne vauvan saaneiden kotiin ihastelemaan niitä vauvoja. Työpaikka nyt vain on sellainen paikka, että sinne ei kuulu viedä vauvaa näytille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho,

Mut pyydettiin kuopuksemme kanssa ihan koko lafkan toimitusjohtajan henkilökohtaisesta kutsusta koko firman perjantain aamukahveille klo 8-8.30. Yleensä jokainen osasto kertoo toimistaan noissa aamukahveissa, nyt oli toimitusjohtajan katsaus ja vartti meni siihen, kun hän esitteli sitä vauvaa ja kiitteli minua. Se meni minustakin jo vähän yli. Mutta oli juuri itse saanut ekan lapsenlapsensa ja tuore mummi oli varmaan pikkuisen täpinöissään siitäkin.

Olimme vielä puolisen tuntia sitten sen jälkeen juttelemassa niitä näitä. Isolla osalla oli sovittuja palavereja ja hommia, mutta osalla taas rauhallisempi hetki ja hyvin joutivat juttelemaan. En kenenkään todellakaan olettanut jäävän, oma työnkuvanikin on se, että asiakastapaamisia on pitkin päivää ja ne eivät toisten vauvoista siirry.

Olin ilahtunut kutsusta ja sain myös kukkia sairaalaan työporukalta, samoin vauva sai suloisen nallen sinne. Tosi mukava työyhteisö ja oli ihan mukava palata töihin aikanaan, kun tunsi olevansa pidetty ja kaivattukin.

Vierailija
84/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva tapa sinänsä- varsinkin 1. lapsen saanneella.

Mutta kun on työ, jossa minuutti-aikataulu, on tosi kiireinen ja lyhyt aina tämä tapahtuma- ja se kahvitauko on yleensä se ainoa aika kun voisi hengähtää rauhassa....mutta yhtäkaikki, kivaahan se on nähdä onnellinen äiti ja vaavi. :) t. Lapseton

Vierailija
85/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun mieheni vei vauvan näytille omalle työpaikalleen.

Vierailija
86/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tapa, kun pysyy kohtuudessa ja sopii työpaikalle. Minua ainakin pyydettiin tulemaan vauvan kanssa ja vanhemmat naiset halusivat hoitaa vauvaa mm vaihtoivat kakkavaipat ja kierrättivät puolivuotiasta muilla työpisteillä. Minä sain vain kahvitella ja juoruja :) Kaksi kertaa kävin äitiyslomalla ja muuten ollaan pari krt myöhemmin pyörähdetty lapsen kanssa työpaikalla. Työkaverit ovat vanhempia, ei kuitenkaan mummoikäisiä ja ovat kiinnostuneita lapsestani, kyselevät kuulumisia ja pyytävät nähdä kuvia.

Vierailija
87/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläkin lapsia, mutten niitä koskaan vienyt työpaikalle näytille. Miksi olisin niin tehnyt? Mulla oli kädet täynnä työtä kotona, ja sitten jos pääsin rentoutumaan, niin en tasan tarkkaan olisi mennyt toimistolle istuskelemaan.

Minä ärsyynnyn sosiaalisista kuvioista kesken työpäivän. Olen työpaikalla työajalla tekemässä töitä enkä pysty edes keskittymään vauvoihin tai kiinnostumaan niistä silloin. Olisi paljon mukavampi nähdä ne vauvat ja työkaverit vapaa-ajalla, niin nauttisi itsekin siitä. Ja sama koskee kaikkia muitakin turhia vierailuita: kun joku entinen työkaveri "tulee poikkeamaan" tai joku tuo piskinsä tai puolisonsa työpaikalle. Mitä ne siellä tekee?

Vierailija
88/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä ollut aina mulle täysi arvoitus, että miten niin sellainen työpaikka on muka parempi jossa ihmiset sosialiseeraa keskenään ja tunnetaan niiden puolisot ja lapsetkin. Itselleni sellainen olisi ahdistavaa. Kai mä sitten oon psykopaatti, mutta parhaiten viihdyn työpaikalla, jossa ei tarvitse tehdä muuta kuin töitä. Toivottavasti tulee joku antisosiaalisten työpaikkojen virallinen luokitus, niin tiedän mihin haen jos nykyisestä paikasta joskus lähden. En tosiaan halua mihinkään kakkukerhoon.

Vierailija
89/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pomo kehotti, että miehen pitää sitten tuoda vauva töihin näytille.

Vierailija
90/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pyydetään ilman muuta kaikkia äitejä vauvoineen käymään. Naispuoliset työntekijät siis tulevat omien vauvojensa kanssa ja miespuolisten työntekijöiden vaimot tulevat moikkaamaan vauvojen kanssa. Samalla tutustumme puolisoihinkin. Vauvoja ihastelevat ne joita kiinnostaa ja joilla on aikaa. Usein lähdemme vielä lounaallekin yhdessä. Työpaikalla on lämpimät välit kaikkien työntekijöiden kanssa ja mielestäni tämä tapa parantaa hyvää henkeä entisestään.

Vierailija
91/124 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:06"]

En itse hirveästi innostu vauvoista missään tilanteessa, mutta mielestäni tuo tapa sinänsä on kiva ja pitää yllä hyvää henkeä työyhteisössä. Äitiyslomalaisenkin on kivempi palata sitten takaisin töihin, kun on välillä käynyt moikkaamassa. Itse en hirveästi jää lepertelemään, vaan vaihdan pari sanaa sen työkaverin kanssa ja jatkan töitäni.

[/quote]

Eikö siellä voi käydä moikkaamassa työkavereita ilman sitä kiljuvaa riesaa, jotta pysyisi mukana työpaikan imussa? Luulisi, että äiti nauttisi, kun saisi olla edes hetken ilman tissiriippaansa.

Meilläkin käydään näyttämässä niitä mukuloita. En todella ymmärrä sitä. Se on työpaikka, ei mikään sukulaispaikka tai kaveripiiri. Itse asiassa perhevapaalla oleva henkilö ei saisi edes tietää yhtään mitään työpaikan asioista, ja siellähän ne paperit ja asiakasjutut ovat ihan esillä. Lain vastaista puuhaa. Eihän sinne muitakaan kadunmiehiä päästetä istuskelemaan ja selailemaan lomakkeita ja juoruilemaan asiakkaista sun muista asioista.

Minä häivyn yleensä siinä kohtaa, kun joku tuo kiljuiitan kahvihuoneeseen. Itse en todellakaan vienyt omaani, ei tullut mieleenkään. Työ ja perhe ovat eri asioita eikä niitä pidä sekoittaa. Muksun kuva on työpöydälläni. Jos jotakuta kiinnostaa, miltä hän näyttää, niin katsokoon siitä.
[/quote]

Minä taas en ymmärrä lapsen kuvaa työpaikalla. Pystyn kyllä olemaan lapsestani erossa sen 8 h ja palauttamaan ikävän yllättäessä hänet mieleeni ilman kuvaakin.

Vierailija
92/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs jollain on tuntikausia aikaa leperrellä jonkun toisen vauvan kanssa, se kertoo kyllä kiinnostuksesta hoitaa työasioitaaan.

Vierailija
93/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok jos käy kerran tai kaksi, mutta kun on niitä jotka käy monta kertaa näyttämässä sitä lastansa...

Vierailija
94/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä jaksa tuosta mieltäni pahoittaa. Tulee, jos tulee, ja mä käyn juttelemassa, jos käyn. Jos en ehdi, niin en ehdi. Työt menee aina edelle.

Vierailija
95/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat helvetin tyhmiä ja ärsyttäviä.

Vierailija
96/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:06"] En itse hirveästi innostu vauvoista missään tilanteessa, mutta mielestäni tuo tapa sinänsä on kiva ja pitää yllä hyvää henkeä työyhteisössä. Äitiyslomalaisenkin on kivempi palata sitten takaisin töihin, kun on välillä käynyt moikkaamassa. Itse en hirveästi jää lepertelemään, vaan vaihdan pari sanaa sen työkaverin kanssa ja jatkan töitäni. [/quote] Eikö siellä voi käydä moikkaamassa työkavereita ilman sitä kiljuvaa riesaa, jotta pysyisi mukana työpaikan imussa? Luulisi, että äiti nauttisi, kun saisi olla edes hetken ilman tissiriippaansa. Meilläkin käydään näyttämässä niitä mukuloita. En todella ymmärrä sitä. Se on työpaikka, ei mikään sukulaispaikka tai kaveripiiri. Itse asiassa perhevapaalla oleva henkilö ei saisi edes tietää yhtään mitään työpaikan asioista, ja siellähän ne paperit ja asiakasjutut ovat ihan esillä. Lain vastaista puuhaa. Eihän sinne muitakaan kadunmiehiä päästetä istuskelemaan ja selailemaan lomakkeita ja juoruilemaan asiakkaista sun muista asioista. Minä häivyn yleensä siinä kohtaa, kun joku tuo kiljuiitan kahvihuoneeseen. Itse en todellakaan vienyt omaani, ei tullut mieleenkään. Työ ja perhe ovat eri asioita eikä niitä pidä sekoittaa. Muksun kuva on työpöydälläni. Jos jotakuta kiinnostaa, miltä hän näyttää, niin katsokoon siitä. [/quote] Minä taas en ymmärrä lapsen kuvaa työpaikalla. Pystyn kyllä olemaan lapsestani erossa sen 8 h ja palauttamaan ikävän yllättäessä hänet mieleeni ilman kuvaakin.

[/quote] Mä tuun mun lasten kuvista aina niin hyvälle tuulelle.

Vierailija
97/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yleensä käy edes katsomassa niitä vauvoja kun mua vaan ei kiinnosta vähääkään. Kuolatkoon muut ipanoiden perään.

Ei kumminkaan haittaa jos joku haluaa niitä työpaikalle raahata. Enemmän vituttaa ne jotka raahaa sinne hurtan koko päiväksi ja antaa juoksennella kun Fifi on niin ihmisrakas ja utelias. Mun työpisteellä Fifi saa vaivihkaa kenkää.

Vierailija
98/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, no meilläpäin täällä Karjalassa ihmiset on senverran sosiaalisia ja kiinnostuneita toisistaan (sekä hyvässä että huonossa...) että tuo on vaan ihan tavallista. En ole koskaan kuullut kenenkään ottavan pulttia aiheesta, hmm...

Vierailija
99/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:13"]

Minua erikseen pyydettiin tuomaan vauva näytille, muuten olisin pysynyt poissa työpaikalta.

[/quote]

Tämä. Juuri tämä. Tämä on sitä smalltalkia ja sitä ei ole tarkoitus ottaa tosissaan. Yleisimpiä lauseita joita sanotaan, mutta jotka sanotaan vain tavan vuoksi ja ei ole tarkoitustakaan totuutta

-pitäis nähdä joskus, tulkaa joskus oikein pitkälle vierailulle

-tule sitten näyttämään vauvaa, kun se syntyy

-parhaat häät ikinä, missä olen ollut

Ne on sellaisia juttuja, joihin vastataan, että toki toki, niin niin. Järkytys on kova, jos oikeasti joku vanha koulukaveri perheineen vääntyy seuraavana kesänä viikoksi majoitukseen vierailulle tai joku tulee vauvan kanssa istumaan työpaikalle moneksi tunniksi ja kaikille sanotaan, että parhaat häät, koska ei nyt kehtaa sanoa, että ihan paskat häät

Meillä ei ole onneksi käyty vauvoja näyttelemässä

Vierailija
100/124 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:41"]

Pyysivät tuomaan vauvan näytille, mut en vienyt enkä mennyt itsekään käymään vaan pyysin allekirjoitettavat paperit postitse toimitettavaksi. En halunnut vaivata muita enkä halunnut mitään keräyksiä lahjaa varten. En kestä teennäistä iloa.

Itse osallistuin toisten vauvalahjoihin kun poisjääminen niistä olisi ollut noloa, ja vierailevia vauvoja ihastelin lyhyesti ja jatkoin sitten töitä. Ne joilla läheisemmät välit jatkoivat tietty parikin tuntia vauvan tuijottelua ja juoruilua. 

Työasioiden ajatteleminen äitiyslomalla on ahdistavaa! 

[/quote]

Hassua vielä, että valitetaan kiirettä ja stressiä ja uhkaillaan burnoutolla, kun ei ehdi tehdä töitä. Silti samoilla ihmisillä on aikaa istua pulla suussa ihastelemassa vauvaa ja juoruamassa pari tuntia. Samat ihmiset kyllä keksivät muitakin tapoja istua ja käyttää työaikaa väärin ja kahvitella ja juoruta. Mutta kiire on. Illalla sitten jäädään ylitöihin muka ja ylityösaldorajat paukkuu ja pomo ihmettelee, että miksi me muut ehdimme tehdä työt työajan puitteissa.

Nämä saldonpaukuttajat varmaan juuri niitä vauvoja juoksuttaa näyttämässä, koska ovat tottuneet siihen, että työpäivänä on aikaa istua tuntikausia kahvilla ja juoruilla. Kyllä taas voi jäädä illalla ylitöihin ja valittaa, kuinka ei ehdi tehdä töitä työpäivän aikana.