Sisarus tekee auttamisesta hirveän haloon
Toivottavasti hän ei palstaile. Tarvitsen välillä apua johonkin kuskaushommaan, kun itselläni ei ole ollut varaa pitää autoa. Kyseessä ei ole mitkään säännölliset kuskaukset paikasta a paikkaan b ja takaisin vaan ihan satunnaisesti joskus jotain. Ja kyseessä on ihan lähialueet eli koskaan en pyydä kyytiä hornantuuttiin. Mutta sisarus (sisko vai veli, en kerro) tekee aivan kamalan haloon näistä pyynnöistäni eikä voi millään lopettaa jankuttamista. Tuntuu kuin olisi kyseessä tuhannen euron menetys, vaikka kyseessä on vain minimaalinen avun anto ja siinä se!
Kommentit (222)
Jotenkin yksinkertainen? Toinen ei halua olla yhteyksissä ja sinä vaan haluat niitä palveluksia. Lopeta se soitteleminen. Kokeile kauanko menee että siskosi soittaa takaisinpäin. Voin kertoa, sitä soittoa ei varmasti tule. Sen verran kyllästyneeltä siskosi vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:36"]"Haluaisitko bensarahaa?" "Tulisitko pullakahville?" "Voinko tarjota vaikka ruuat jossakin?"
Ei ole vaikea opetella esimerkiksi tuollaisia kysymyksiä näitä kuskailutilanteita varten.
[/quote]
Kerron siskoveljen vastaukset: 1. Milloin sinusta on tuollainen tullut? No en varmaan, mutta en lähde ihan heti taas auttamaan. (Eli siis kuukausien- uoden päästä minun toaauksessani.) 2. En, minulla on kiire kotiin ja nukkumaan. 3. Edelleen se kuire kotiin ja nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:36"]"Haluaisitko bensarahaa?" "Tulisitko pullakahville?" "Voinko tarjota vaikka ruuat jossakin?"
Ei ole vaikea opetella esimerkiksi tuollaisia kysymyksiä näitä kuskailutilanteita varten.
[/quote]
Kerron siskoveljen vastaukset: 1. Milloin sinusta on tuollainen tullut? No en varmaan, mutta en lähde ihan heti taas auttamaan. (Eli siis kuukausien- uoden päästä minun toaauksessani.) 2. En, minulla on kiire kotiin ja nukkumaan. 3. Edelleen se kuire kotiin ja nukkumaan.
[/quote]
Vuoden, kiire*
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:43"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:32"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:42"]Enkä ole itsekäs, mutta se ei liene minun syyni jos hän ei pyydä apuani koskaan.
[/quote]
No jotenkin sisaruksia voisi kiittää tuosta avusta, koska sinä ilmeisestikin olet siitä aika riippuvainen. Itse vien sisaruksia vastaavista palveluksista syömään, leffaan tms. Nythän tuo "apu" on ihan yksipuoleista hyväksikäyttöä.
[/quote]
Onneksi sinä tiedät sisarusväleistämme kaiken. Emme tee koskaan mitään yhdessä.
[/quote]
No raahattehan te niitä sinun huonekalujakin yhdessä (eli tiedän teidän sisarusväleistä ilmeisesti enemmän kuin sinä ;P) Mutta se jos muuten vaan käytte syömässä tms. ei ole mitään kiitosta erikseen tuosta roudausavusta.
[/quote]
Kun emme käy. Näemme ainoastaan joskus kerran vuodessa jossain kahvittelukesteillä ja joskus raahaamme huonekalun jostain johonkin. Siinä on meidän tekemisemme.
[/quote]
Pyydät joskus syömään, vaikka sen roudauksen jälkeen ja tietenkin tarjoat.
[/quote]
Emme käy syömässä koskaan muulloinkaan joten miksi yhtäkkiä menisimme.
[/quote]
Ootko sä ässburger kun täytyy kysyä miksi?
Tapauksessani*
Nyt poistun, kiitos ja hei! Palaan noin kello 14, ja jos täällä ap kirjoittelee jotain ja uskotte että se olen minä niin oma ongelmanne.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:43"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:32"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:42"]Enkä ole itsekäs, mutta se ei liene minun syyni jos hän ei pyydä apuani koskaan.
[/quote]
No jotenkin sisaruksia voisi kiittää tuosta avusta, koska sinä ilmeisestikin olet siitä aika riippuvainen. Itse vien sisaruksia vastaavista palveluksista syömään, leffaan tms. Nythän tuo "apu" on ihan yksipuoleista hyväksikäyttöä.
[/quote]
[/quote]
No raahattehan te niitä sinun huonekalujakin yhdessä (eli tiedän teidän sisarusväleistä ilmeisesti enemmän kuin sinä ;P) Mutta se jos muuten vaan käytte syömässä tms. ei ole mitään kiitosta erikseen tuosta roudausavusta.
[/quote]
Kun emme käy. Näemme ainoastaan joskus kerran vuodessa jossain kahvittelukesteillä ja joskus raahaamme huonekalun jostain johonkin. Siinä on meidän tekemisemme.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En, mutta en näe mahdollisuutta mennä syömään kun sisaruksella on aina kauhea kiire kotiin ja emmä jaksa emmä ehdi emmä myt.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:15"]
Tämä ketju on tollo.
[/quote]
ap, katse peiliin. Missä tollo?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:47"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:44"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:32"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:42"]Enkä ole itsekäs, mutta se ei liene minun syyni jos hän ei pyydä apuani koskaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli he ovat sinulle vain ilmainen kuski+kantoapu? Ja kehtaat vielä ihmetellä että miksi tekevät asiasta haloon...
[/quote]
Heitä on yksi kappale. Onko sisarussuhteen ylläpito minun velvollisuuteni?
[/quote]
On se sinun velvollisuutesi.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 06:28"]
Täällä palstalla on jännä ilmio, joka toistuu usemmissa ketjuissa; eli aloittaja on aina se paha ihminen kommentoijien mielestä. Ihan sama mikä aihe tai ongelma, syy on aina aloittajassa. Joskus näin voi ollakin, mutta useimmiten muut palstalaiset kaivavat tai keksivät ihan ihme syitä miksi ap on se pahis.
[/quote]
Eikö tässä ( tähän mennessä) ole mainittu ainakin kaksi pahaa asiaa:
- ap ei koskaan maksa ei tarjoa vastapalvelusta. No ei varmaan ole varaa, kun ei ole varaa omaan autoon eikä taksiin.
- sisarukset eivät edes asu samassa kaupungissa ( lähellä on suhteellinen käsite).
Tunnen sinun kaltaisiasi, vaikka et olekaan siskoni. Heidän mielestään muilla on velvollisuus palvella häntä, koska .... niin, kerro sinä .
Ihan omituisilta vaikuttavat kyllä molemmat sisarukset.
Mun on hyvin vaikea käsittää tätä avun pyytämisen jälkeistä yksipuolista jankkausta: Sinä siis soitat ja pyydät apua. Sisarus alkaa tuolloin jankata siitä, miten raskasta auttaminen on, ja tuo jankkaus jatkuu tuntikausia, vaikka sinä et sano mitään? Huhhuh, en kyllä pyytäisi ikinä apua moiselta, jos kohta en ap:n kaltaista sluibailijaakaan auttaisi. Ilmeisesti ansaitsetta toisenne...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:39"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:36"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:35"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:34"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:34"]Älä pyydä enää. Siis kyytiä, simppeli ratkaisu
[/quote]
Pyydän jos tarvitsen.
[/quote]
Maksatko siitä kyydityksestä?
[/quote]
En. Mielestäni sisarukset eivät ole maksullisia apureita.
[/quote]
Olet itsekäs. Mene bussilla tai taksilla. Ei sisaruksella ole mitään velvollisuutta ajeluttaa sinua asioillasi.
[/quote]
Niin juuri. Miehen sisko oli jostain syystä saanut jo nuorena päähänsä että häntä pitää koko ajan muitten sisarusten auttaa noin ihan pyyteettömästi. Aina piti kaiken maailman kyydityksiä hoitaa ja lapsia katsoa tai yöpymispaikka antaa päiväkausiksi vaikka talonväki meni töihin joka päivä. Eikä koskaan ollut puhettakaan maksusta bensaa ruokaa ym siinä muilta kului eikä vastavuoroisuutta ollut koskaan ja äkkiä lipesi paikalta kun jostain meinasi olla puhe. Sisaruksilla ei ole mitään velvollisuutta passata toista. Ei ilmaiseksi eikä edes maksusta. No tuo miehen sisar ei ainakaan meitä enää hyväksikäytä. Suuttui kun kieltäydyimme taas kerran ns tarjolla olevasta kyydittelystä vähän sinne ja tänne. Aloittaja mene yleisillä kulkuneuvoilla tai taksilla ja jos ei onnistu niin älä mene ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:04"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:43"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:42"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:37"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:32"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:29"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:42"]Enkä ole itsekäs, mutta se ei liene minun syyni jos hän ei pyydä apuani koskaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En, mutta en näe mahdollisuutta mennä syömään kun sisaruksella on aina kauhea kiire kotiin ja emmä jaksa emmä ehdi emmä myt.
[/quote]
No kait sillä on kiire kotiin kun joutuu käyttämään omaa vapaa-aikaansa sinun kuskaamiseen.
Mulla ja veljelläni on hyvät välit. Autamme toisiamme tarpeen mukaan ja olemme muutenkin tekemisissä. Mutta kaikilla sisaruksilla ei ole niin hyvät välit, että olisivat tekemisissä keskenään "vapaaehtoisesti." Mun mielestä ap:n ei pitäisi pyytää sisarukseltaan apua, jos välit eivät muutenkaan ole lämpimät. Veri ei velvoita olemaan yhteyksissä, joten silloin en apuakaan pyytäisi. Valitettavaa, mutta tosiasiat pitää hyväksyä. Jos sisarus ei halua olla tekemisissä, sitten asia on niin.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:39"]Miksi sen huonekalun siirtäjän täytyy AINA olla sinun sisaruksesi, yksityiset kuljetusliikkeet tosiaan hoitavat noita pieniäkin kuljetuksia, tekevät kuule sitä ihan työkseen...? [/quote] Niin, hintakin on mukava. Oikein passeli.
[/quote]
Tee työtä tai säästä, niin saat rahaa.
[/quote]
Tai ruinaa välillä joltakulta muulta kyyti
Ap vaikuttaa hankalalta ihmiseltä.
olen itse tällainen hyväksikäytetty sisarus. Sisarukseni eräässä hankalassa elämänvaiheessa pyysi joskus erästä palvelusta minulta (ja jatkuvasti vanhemmiltamme), ja jonkun verran autoin häntä. Ei mitään mahdottomia asioita, mutta jotkut ihmiset ei vaan koskaan ymmärrä että niillä sukulaisilla on ihan se omakin elämän taakka omilla harteillaan ja opiskeluasioita tai mitä hyvänsä. Välimme menivät myöhemmässä elämänvaiheessa täysin HELLVETILLISIKSI, eli hän paljastui mm. varkaaksi, valehtelijaksi, ja niin kieroksi ihmiseksi etten ole koskaan tuntenut ketään sillä tavalla käyttäytyvää. Mitä tästä opimme? Ei kannata alkaa kenenkään kynnysmatoksi, korkeintaan silloin kun saat itse siitä HETI takaisin jotain myös itsellesi. Itselleni jäi paska maku koko ihmisestä, autoin häntä mutta hän maksoi hyvän pahalla. Etenkin sisaruksilla on sairas ajatus että heidän sisaruksiaan voi hväksikäyttää ihan miten paljon tahansa ja olla kiittämätön vieläpä siitä avusta.
Kyllä osaa olla ihmeellistä ininää ap:lta. Sisarus jankuttaa tuntikausia ettei halua auttaa, mutta tätä ei vaan millään haluta uskoa tahi ymmärtää, ja apua vaaditaan kun siltä tuntuu. Ammattiapu tai pakun vuokraaminen sisaruksen sijasta on tietysti poissuljettua kun siinä kuluisi omaa rahaa! Ahneus ja itsekkyys taas kulkevat käsi kädessä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:34"]Älä pyydä enää. Siis kyytiä, simppeli ratkaisu
[/quote]
Ensimmäinen vastaus
Olisi ihan riittävä
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:38"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 08:35"]Eli case on tämä: ap pyytää apua esim. ikea-laatikon tuomiseen kotiin. Sisarus kyllä tulee, mutta mäkättää ja jupisee sen ajan minkä duuni kestää.
Yritin kuvitella tätä omalle kohdalle. Mielestäni mäkättäminen ei ole mukavaa ja vie vastavuoroisuuden edes tarjoamiselta ilon, todennäköisesti sisko/veli torppaisi senkin, koska mikään asia maailmassa ei voi korvata tätä hirveää vaivaa.
Miksi yleensä tulee auttamaan, jos se on niin vaikeaa? Onko muuten siskoveli sinkku?
[/quote]
Tajusit juuri oikein. Yleensä apua saan sitten kun asiasta on ensin jankutettu muutama tunti ja sittenkin se auttaminen on koko ajan hermostunutta huokailua ja hoputtamista. Siskoveli on parisuhteessa, itse olen sinkku.
[/quote]
Eli kehtaat jankuttaa asiasta, vaikka sisarus on kieltäytynyt? On sinulla otsaa.
[/quote]
:DDD missä sanoin että juuri minä jankutan? Ihan vaan sisarus aloittaa sen jankuttamisen eikä mrinaa lopettaa. Tämä ketju menee jo koomiseksi, kun yritätte vetää tikusta syytöksiä minua kohtaa, koska olen ketjun ap. Ja ap:tähän kuuluu aina morkata.
[/quote]
Mistä sisarus jankuttaa?
[/quote]
Siitä kuinka kamalan raskasta on auttaa. Jankuttamiselle ei tule loppua ellen minä lopeta viestittelyä/puhelua.
[/quote]
Aa, nythän se selvisi. Ap:n ja siskon keskustelu on tällainen:
Ap: Moi. Oon täällä stokkan edessä ison naulakon kanssa. Et viittis tulla hakemaan kun en saa sitä muuten kotiin?
Sisko: En mä nyt oikein jaksa.
Ap: No ei hemmetti. Mä oon ihan hemmetin jumissa täällä. Sun on pakko.
Sisko: aina sama juttu. Hirveen hankalaa lähtee sinne ruuhkaan.
Ap: ei vastaa
Sisko: Bensaakin on tosi vähän. Ja olis ollu muutakin tekemistä.
Ap: ei vastaa...
Tämä ilmeisesti sitä siskon jankkaamista. Ap jättää klassisesti vastaamatta niin sisko luulee että puhelin on nyt jossakin laukun pohjalla ja viestit jää lukematta ja siksi hyppää autoon ettei toinen turhaan odota...
Nyt ap, katse peiliin.
Ota taxi/bussi/juna