En saanut tarpeeksi palkkaa
Sain jo viime viikolla tilinauhan, ja huomasin että palkasta puuttuu noin 60 prosenttia. Kyse ei ole sentään päätyöstäni, vaan sivutyöstä, mutta silti kyse on tärkeästä rahasta.
Ilmoitin heti virheen huomattuani asiasta työnantajalle, joka sanoi, että saan puuttuvan osan vasta seuraavaan palkkaan, eli kuukauden päästä.
Menikö tämä nyt ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? Kai minulla on oikeus muuhunkin kuin työnantajan anteeksipyyntöön?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:59"]Virheitä sattuu, mitä nyt pienestä. Kai kuukauden pärjäät ilmankin näitä lisätienestejä? [/quote] Mitäs itse tykkäisit, jos omasta palkastasi puuttuisi yli puolet sinusta riippumattomasta syystä. Lisäksi kyseessä eivät ole mitkään säästöön menevät ylimääräiset rahat, vaan käytän nämä rahat samalla tavalla elämisen kustannuksiin (ruoka, vuokra jne.) T. ap
[/quote]
En siitä tykkäisikään! Mutta olen siihen varautunut, että kaikki ei aina mene niin kuin pitäsi. Jokaiselle tapahtuu työtapaturmia. Palkka voi jäädä kokonaankin tulematta! Yritys olla maksukyvytön. Sitä voi sairastua, jäädä työttömäksi jne. Siksi jokaisella pitäisi olla vähintään kolmen kuukauden palkka säästössä.
Ei muuta kuin laskuttajilta maksuaikaa pyytämään. Varmasti onnistuu, et ole ainoa jolle on käynyt noin.
Kuinka kauan olet ollut siellä töissä? Oletko aina ennen saanut oikean summan? Selittikö pomo mistä johtuu? Voisitko soittaa palkanlaskijalle?
Tuo, että puuttuu juuri 60% vaikuttaa siltä, että et ole toimittanut sivutyönantajalle verokorttiasi ajoissa. Onko näin?
Virheitä sattuu, mitä nyt pienestä. Kai kuukauden pärjäät ilmankin näitä lisätienestejä?
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:50"]Olitko antanut verokortin ajoissa?
[/quote]
Olen työskennellyt kyseisessä paikassa jo tammikuusta asti, ja toimitin verokortin jo ennen työsuhteen alkamista. Ennen palkat on laskettu aina oikein.
Korkoa joutuu työnantaja maksamaan ainakin.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:51"]Sehän riippuu siitä että kenen virhe on ollut kyseessä.
[/quote]
Ja virhe on ollut esimieheni tai palkanlaskijan, koska he eivät ole huomioineet eräitä tekemiäni töitä. Vaikka niistä on sovittu hyvissä ajoin, kuten aiemmistakin töistä. T. ap
Mene verotoimistoon valittamaan. Saattavat velvoittaa työnantajaa korjaamaan virheen heti.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:59"]Tuo, että puuttuu juuri 60% vaikuttaa siltä, että et ole toimittanut sivutyönantajalle verokorttiasi ajoissa. Onko näin?
[/quote]
Hauska yhteensattuma kieltämättä, mutta olen tosiaan työskennellyt samassa paikassa jo tammikuusta lähtien. Oikeaa palkkaa ei lukenut edes palkkalaskelmassa, eli virhe on syntynyt jo siinä vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:51"]Sehän riippuu siitä että kenen virhe on ollut kyseessä. [/quote] Ja virhe on ollut esimieheni tai palkanlaskijan, koska he eivät ole huomioineet eräitä tekemiäni töitä. Vaikka niistä on sovittu hyvissä ajoin, kuten aiemmistakin töistä. T. ap
[/quote]
Miten teillä kirjataan tehdyt työt?! Esimieheltä jäänyt palkanlaskentaan ilmoittamatta?!
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:59"]Virheitä sattuu, mitä nyt pienestä. Kai kuukauden pärjäät ilmankin näitä lisätienestejä?
[/quote]
Mitäs itse tykkäisit, jos omasta palkastasi puuttuisi yli puolet sinusta riippumattomasta syystä. Lisäksi kyseessä eivät ole mitkään säästöön menevät ylimääräiset rahat, vaan käytän nämä rahat samalla tavalla elämisen kustannuksiin (ruoka, vuokra jne.) T. ap
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:51"]Sehän riippuu siitä että kenen virhe on ollut kyseessä. [/quote] Ja virhe on ollut esimieheni tai palkanlaskijan, koska he eivät ole huomioineet eräitä tekemiäni töitä. Vaikka niistä on sovittu hyvissä ajoin, kuten aiemmistakin töistä. T. ap
[/quote]
Miten teillä kirjataan tehdyt työt?! Esimieheltä jäänyt palkanlaskentaan ilmoittamatta?!
[/quote]
Käsittääkseni esimieheni ilmoittaa tehdyt työt palkanlaskijalle, ja pomolta yksinkertaisesti on jäänyt huomaamatta osa töistä. T. ap
Pyydä erotus palkkaennakkona, näin meillä tehdään.
15: Erikoinen olettamus heti, että ap ei pysty maksamaan omia laskujaan tuon takia.
Tarkoitin kommenttini numerolle 5, enkä 15.
(19)
Pyydtä maksamaan tuon puuttuvan osan palkkaennakkona jonka sitten korjaavat seuraavassa tilissä. Näin ainakin itse toimin palkanlaskijana.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:51"]Niin meilläkin tehdään palkankorjaukset seuraavaan tiliin, kun yksittäisiä saatavia ei voi mitenkään maksaa eriaikaan kun muiden palkat...
[/quote]
Miten voi olla mahdollista, että palkat voidaan maksaa vain yhtenä päivänä kuukaudessa? Pomo vielä sanoi mulle, että jos jonkun vakituisen työntekijän palkasta puuttuisi iso osa, niin tietenkin silloin alettaisiin toimia, mutta kun minä olenkin tällainen keikkatyöntekijä niin minun rahoillani ei ilmeisesti ole niin väliä. T. ap
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 13:51"]Niin meilläkin tehdään palkankorjaukset seuraavaan tiliin, kun yksittäisiä saatavia ei voi mitenkään maksaa eriaikaan kun muiden palkat... [/quote] Miten voi olla mahdollista, että palkat voidaan maksaa vain yhtenä päivänä kuukaudessa? Pomo vielä sanoi mulle, että jos jonkun vakituisen työntekijän palkasta puuttuisi iso osa, niin tietenkin silloin alettaisiin toimia, mutta kun minä olenkin tällainen keikkatyöntekijä niin minun rahoillani ei ilmeisesti ole niin väliä. T. ap
[/quote]
Lakisääteinen kirjanpito määrittelee miten palkat voidaan maksaa ja miten korjata.