Nainen, jolla ei omia lapsia, kadehditko koskaan...?
...naista, jolla on omia synnyttämiä lapsia tai lapsi?
Kommentit (141)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:13"]
En kadehdi. Elän omaa elämääni. Muut saa elää omaansa. Koko aloitus on typerä lähtökohdiltaan.
[/quote] Mitä typerää näet aloituksessani, kysyinkin naisilta, joilla ei ole lasta/lapsia, että kadehtivatko naisia, joilla on lapsi/lapsia? Siihen vastataan ihan vaan, että kyllä kadehdin tai sitten en kadehdi. Toiset lapsettomaksi jääneet omasta tahdostaan riippumatta kadehtivatkin, mutta toiset ei. Toisekseen ihmiset vaan ovat erilaisia, ja toiset kadehtivat milloin mitäkin miettimättä, mitä kadehtimisen kohde esim. oma lapsi toisi mukanaan omaan elämään, jos sellainen olisi itsellään, on se sitten mikä muu asia kuin tahansa.
[/quote]
Miksi oletat, että joku kadehtii:)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:37"]Miksiköhän täällä vauvapalstalla pyörii niin paljon lapsettomia ja elämäänsä tyytyväisiä naisia?
[/quote]
Tää on AV-palsta
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:37"]
Miksiköhän täällä vauvapalstalla pyörii niin paljon lapsettomia ja elämäänsä tyytyväisiä naisia?
[/quote] Samaa ihmetellyt itsekkin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:13"] En kadehdi. Elän omaa elämääni. Muut saa elää omaansa. Koko aloitus on typerä lähtökohdiltaan. [/quote] Mitä typerää näet aloituksessani, kysyinkin naisilta, joilla ei ole lasta/lapsia, että kadehtivatko naisia, joilla on lapsi/lapsia? Siihen vastataan ihan vaan, että kyllä kadehdin tai sitten en kadehdi. Toiset lapsettomaksi jääneet omasta tahdostaan riippumatta kadehtivatkin, mutta toiset ei. Toisekseen ihmiset vaan ovat erilaisia, ja toiset kadehtivat milloin mitäkin miettimättä, mitä kadehtimisen kohde esim. oma lapsi toisi mukanaan omaan elämään, jos sellainen olisi itsellään, on se sitten mikä muu asia kuin tahansa. [/quote] Miksi oletat, että joku kadehtii:)
[/quote] En oleta,vaan minulle on tultu sanomaan päin naamaa, että kadehtii lapsiani, jota itsekkin olen ihmettellyt, että ihminen, jolla itsellään ei ole lapsia, ei edes tiedä, minkä verran työmäärä kotona lisääntyy, kun nainen ryhtyy lasten hankintaprosessiin, ja vanhemmuushan ei lopu koskaan, se on elämän mittainen prosessi, joka kyllä kasvattaa molempia osapuolia, mutta monella tapaa hyvässä mielessä, koska mikään muu ei tule niin likelle kuin oma lapsi tässä elämässä.
En kadehdi sitä, että jollakulla on lapsi. Joskus saatan itsekkäästi kadehtia sitä, että muut ovat niin niissä äitiympyröissään ja perhetouhuissaan. Tai onko se sitten kateutta, ehkä ennemminkin ajoittaista katkeruutta siitä, että kaikki ystävyyssuhteet ovat muuttuneet pinnallisiksi ja etäisiksi, että olen ulkona entisten ystävien puheenaiheista ja jutuista, että olen todella paljon yksin kun muut puuhailevat lapsiperhejuttujaan. Olen siis 33-vuotias nainen eikä kaveripiirissä ole enää moneen vuoteen ollut ketään, jolla ei olisi lapsia. Ei ole kiva olla se ainoa lapseton sinkku tällaisessa ympäristössä ja ilmapiirissä. Olen se kaveriporukan onneton ressukka, jota yritetään parittaa kenen tahansa kuvotuksen kanssa ja joka saa kuunnella verhottua kuittailua siitä, että käy keikoilla ja baareissa ja festareilla ja tekee paljon duunia ja harrastaa monipuolisesti ja matkustelee ja itsekkäästi törsää rahansa itseensä ja lemmikkeihinsä jne.
Mutta lasta en siis missään tapauksessa halua ja todellakin tekisin abortin jos tulisin ehkäisystä huolimatta vahingossa raskaaksi. Tavallaan olisi helppoa mennä massan mukana ja suorittaa sitä perinteistä elämänkaarimallia, pääsisin varmasti ihan toisella tavalla piirehin jos tekisin lapsen, mutta kun en vaan oikeasti tahdo.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 13:58"]
Miten kukaan päätyy edes kuvittelemaan että joku kadehtisi lapsia?
en nyt ymmärrä.
Pitää elää jossain tynnyrissä mielestäni.
Mihin vain eläkeläisketjuunkin menee, nin mummot siellä hädissään kun pitää hoitaa niitä lapsia tai voidaan suuttua. Jokainen on niin saanut niistä tarpeekseen aikanaan.
Ja jokainen saa lapsia tehdä itse jos haluaa. Esim kuka vain ei voi alkaa kauniiksi tai älykkääksi kun vain päättää mutta kaikki voivat tehdä lapsia. Edes miestä ei tarvita siihen enää.
Tai siis varmaan on pari prosenttia ihmisiä, joilla ongelmia lasten tekemisen kanssa. Heille on adoptiot, keinohedelmöitykset, sijaisvanhemmuudet, kummivanhemmuudet, ym
Oikeasti, suurin osa on sitä onnellisempia mitä kauempana lapsesi heistä ovat. Kukaan ei kadehdi. Varsinkin jos äo on sama kuin ap:n ja mielenlaatukin yhtä rakastettava.
[/quote] Parempi kun olisit pysynyt poissa täältä noin alhaisella äo:llä varustettuna ja et edes kyennyt käsittämään, että ei ap. tarkoittanut, että olisit lapsille kade; hahahha, voi veetu, miten hölmöytesi oikein loistaa em:lla kommentillasi
[/quote]
Anteeksi huono ilmaukseni, käsitin kyllä että ap kysyi, kadehtiiko kukaan lapseton toiselta lapsia. Ja sitä tarkoitin minäkin, kateutta lapsista, en lapsille. Pahoittelen.
Kysyit siitä joiltakin, miksi ovat täällä. Harvassa paikassa keskustelu on vilkasta kuten täällä. Jos joku tekee aloituksen, joku toinen voi vastata siihen viikon päästä jos silloinkaan.
Haikeus on mainittu ja se on tyystin eri asia kuin kateus. Elämässä voi tulla hetki, jolloin vaikka ajattelee, että mitähän se elämä olisi ollut jos olisinkin valinnut alkaa laulajaksi enkä insinööriksi, vaikkapa, haikeus ei ole kateutta. Sen käsittäminen että jonkun valitseminen on joidenkin muiden vaihtoehtojen toteutumattomuutta.
Edelleen, ajattelen niin että lasten saaminen on maailman vähiten kadehdittuja asioita. Lähes kuka vaan voi, käytännössä jokainen voi tehdä lapsia. Toisin on melkein kaikkien muiden asioiden laita elämässä. Niiden oikeasti kadehdittujen asioiden kanssa.
Ja mikään tutkimuskaan ei tue sitä että ihmiset jotka eivät olisi saaneet lapsia, kadehtisivat lapsellisia kavereitaan vanhanakaan. Ei, päinvastoin.
Kyllä. :( Ja jos koku väittää ettei ole saavutus niin haistakoon paska, se ei tosiaan ole aina itsestäänselvyys vaan tehtailla niitä lapsia! Jos olisi niin minullakin niitä jo olisi mutta eihän tätä voi kaikki ymmärtää...Vereni saa kiehumaan nämä jotka herjaa että lapsia vaan tulee siitä niin vaan, no kyllä varmaan tulee joillekin mutta monet jotka aidosti, syvästi haluaisi perheen perustaa ei välttämättä saa ainokaistakaan! Ette taida tietää elämästä paljoakaan...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:04"]Ja mikään tutkimuskaan ei tue sitä että ihmiset jotka eivät olisi saaneet lapsia, kadehtisivat lapsellisia kavereitaan vanhanakaan. Ei, päinvastoin.
[/quote]
Tämä
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 11:42"]En. Mulla ei riittäisi mitenkään aika lapselle. Kaikki matkustelu, valtava työmäärä. Vaikka haluaisin lapsia en niitä voisi hankkia tässä elämäntilanteessa, en voisi antaa tarpeeksi huomiota. En halua että mahdollinen tuleva lapseni joutuu kärsimään minun työnteosta tai muustakaan.
[/quote]
Hyvä viesti
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:07"]
Kyllä. :( Ja jos koku väittää ettei ole saavutus niin haistakoon paska, se ei tosiaan ole aina itsestäänselvyys vaan tehtailla niitä lapsia! Jos olisi niin minullakin niitä jo olisi mutta eihän tätä voi kaikki ymmärtää...Vereni saa kiehumaan nämä jotka herjaa että lapsia vaan tulee siitä niin vaan, no kyllä varmaan tulee joillekin mutta monet jotka aidosti, syvästi haluaisi perheen perustaa ei välttämättä saa ainokaistakaan! Ette taida tietää elämästä paljoakaan...
[/quote]
Nuuh nuuh sieltä tuulee
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:22"]En ole kateellinen. Yrittääkö ap päteä vai mikä juttu tää on;)
[/quote]
:)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:07"]
[/quote]
Lapsen synnyttäminen maailmaan ei ole minun mittapuulla kovin kummoinen saavutus elämässä. Lestadiolaisperheissä tehdään 10, kehitysmaissa myös suuria määriä.
Ymmärrän että se voi jollekin olla, mutta siltikään en usko, että on kovin yleistä kadehtia sitä että jollain on lapsia.
Kun olin lapseton saatoin pohtia juuri että millainenhan minä olisin äitinä ja tuleekohan minulle koskaan, eli ehkä jotain tuohon sanaan haikeus verrattava tunne. kade toisten lapsista? Not.
Mutta ilmeisesti tässä ketjussa on väärät vastaukset ja oikeat vastaukset. Vaikuttaa siltä, että ap on jo päättänyt että kaikki kadehtivat häneltä hänen lapsiaan ja solvauksia sataa joko ap:n tai alias-ap:n hahmossa, jos vastaa väärin.
Joten turha lienee jatkaa keskustelua.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 19:04"]Ja mikään tutkimuskaan ei tue sitä että ihmiset jotka eivät olisi saaneet lapsia, kadehtisivat lapsellisia kavereitaan vanhanakaan. Ei, päinvastoin.
[/quote]
Tämä
En. Jos olisin niin tekisin tai adoptoidin lapsen
Onhan se mahdollista että joku mummo jossain kadehtii jonkun ihmisen lapsia ja lapsenlapsia mutta en ole kyllä itse kuullut sellaisesta.
Siitä kylläkin, miten katkeroituu kun lapset eivät käy tarpeeksi tai käyvät liikaa tai vaativat liikaa tai eivät ole oikeanlaisia tai lapsenlapsia joutuu hoitaa vaikka ei jaksaisi tai ei saa hoitaa ja kylläpä muistan täällä ketjun, jossa monelle on jo lapsena tehty selväksi, että on vittumaista kun hän on syntynyt edes ja oli vahinko tai tehty koska niin vain kuuluu tehdä ja hoitaminen on ollut paskaa ja pilannut äitinsä elämän ja mahdollisuudet.
No kadehdin hieman joskus nuorempana kun ei ollut omaa perhettä vielä.. Mutta lähinnä onnellisia perheitä koska sellaista ei ollut minulla itselläni nuorena.. Nyt kun minulla on perhe olen kyllä kuullut joskus ystäviltäni miten minusta ollaan puhuttu selän takana että toi pilasi elämänsä kun näin nuorena lapsia ja joskus monia kertoja päivässä ollut minusta puhetta ja haukuttu sitä että minulla on lapsia ... En tiedä mitä hittoa tuo on olen 24vuotias enkä omasta mielestäni ole todellakaan pilannut elämääni kun minulla on lapsia. :)
En kadehdi. On jotenkin hullua, että toiset ajattelee kaikkien sisimmässään haluavan lapsia. Oma äitini kyselee välillä että jokos ootte ajatelleet niitä lapsia jne. mutta itse ihan rehellisesti sanottuna en ole ollenkaan varma haluanko koskaan lapsia. Kun näen lapsiperheitä, ei minussa herää sellaisia tunteita että "tuollaista minäkin haluan". Olen välillä miettinyt asiaa eikä kyllä ole tullut mieleen oikeasti järkevää syytä miksi lapsia tekisin. En sano ettei mieleni voisi joskus muuttua, mutta mielestäni sekin on ihan ok jos ei niitä lapsia koskaan haluaisikaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 10:37"]
Miksiköhän täällä vauvapalstalla pyörii niin paljon lapsettomia ja elämäänsä tyytyväisiä naisia?
[/quote]
Tämä on ainoa suomenkielinen palsta, missä on paljon keskustelua naisten kesken aiheesta kuin aiheesta. Ja kaikki vauvapalstalla kävijät eivät suinkaan ole onnettomia - oli lapsia tai ei. Luonnollisesti tähän ketjuun eivät vastaa ne, joilla on lapsia. Kaikki tähän ketjuun vastaavat eivät myöskään ole välttämättä elämäänsä tyytyväisiä, mutta se tuskin johtuu siitä että he ovat lapsettomia. Kyllä onnellisuus tulee muista asioista. Vai aidostiko jotkut väittävät, että kaikki lapselliset ovat onnellisia ja elämäänsä tyytyväisiä?
Mutta joo takaisin alkuperäiseen vihjaukseesi. Kyllä, täällä palstalla käy paljon naisia ja miehiä joilla ei ole lapsia. Ja ei, he eivät ole sen vuoksi vauvankaipuisia ihmisiä, kunhan vain haluavat keskustella jossain nettifoorumilla, missä kohtuunopeasti tulee vastauksia ja keskustelua aikaseksi. Niitä foorumeita ei todellakaan ole paljon. Mulla on jopa kavereita jotka ovat liittyneet äityleiden facebook -ryhmään, eikä todellakaan lapsenkaipuusta, vaan ihan puhtaasti viihdearvosta. En tosin usko että täällä kaikki käyvät hakemassa viihdettä elämäänsä, vaan osa kaipaa syystä tai toisesta anonyymia ajatuksenvaihtoa.