Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kootaan äidiltä saadut surkeat neuvot tähän

Vierailija
02.08.2015 |

Yleensä näkökulma on toinen eli "kyllä se äiti vaan tiesi" tai "olisi pitänyt kuunnella äitiä". Mutta saa niiltä kyllä joskus melko päällejäkin elämänohjeita, jotkut oikeasti huonoja, toiset vaan perustelemattomia äidin omia päähänpinttymiä.

Aloitan muutamasta ensin mieleen tulevasta oman äitini kuolemattomasta ohjeesta:

- tamponeja ei voi käyttää, niistä saa kohdunkaulan syövän

- omaa asuntoa ei kannata ostaa (vanhemmillani kyllä oli omistusasunto itsellään)

- edelliseen liittyen, kukaan ei oikeasti halua asua omakotitalossa, jos joku niin tekee, se on olosuhteista johtuva pakkoratkaisu

- kannattaa valita opiskelualaksi ja ammatiksi semmoinen, mistä on kiinnostunut, raha ei ole niin tärkeää

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Syömiselle oli tarkat rituaalit. Syöminen tuli ajoittaa kellon mukaan, ei nälän tai tilanteen. Esimerkiksi kun olin koulun jälkeen mennyt töihin ja tulin sieltä yhdeksältä, en saanut syödä lämmintä ruokaa koska on jo ilta. Siinä sitten söin leivän ja menin huoneeseeni odottamaan seuraavaa iltapäivää. 

2. Samoin kylässä ei ikinä saanut syödä mitään, koska muuten kaikki naapuruston lapset tulevat meille ja syövät kaapit tyhjiksi. En uskaltanut ottaa vastaan edes vettä, kun oli vannotettu että mitään et ota. Kun toiset lapset sitten olisivat halunneet meille sisälle juomaan mehua kesken leikin, valehtelin että siellä on joku kipeänä ja se tarttuu. En kehdannut sanoa että äiti on kieltänyt antamasta mehua. 

Tämä jatkui aikuisiällä - kun opiskeluaikana kaverini tulivat meille kahville ja minä taas joskus heille, äiti oli raivoissaan siitä että "syötän koko kaveripiirini". Kun huomautin että kahvin keitto kotona kahdelle on halvempaa kuin kuppi minulle kahvilassa (jota hän ehdotti tilalle) ja että itse taas saan vastavuoroisesti kahvia heillä, äiti tuhahti ettei se kuitenkaan koskaan mene tasan. 

3. Kondomi ei ole ehkäisy. Kun äiti sai kuulla etten käytä pillereitä vaan kumia (migreeni) hän huusi monta päivää siitä että olen vastuuton lutka kun en käytä ehkäisyä. Perusteluksi annettiin vain että pillerit kuuluvat naisen ehkäisyksi, nainen ei voi ostaa kumeja eli jättäydyn tässä kaikkien miesten varaan (vakituinen parisuhde) mutta myöhemmin ymmärsin kun hän ärjyi muista vastuuttomista kondomilutkista että hän ilmeisesti ajattelee kondomin tarkoittavan irtoseksiä - pillerithän eivät suojaa taudeilta, eli niitä käyttävät sitten uskolliset naiset. 

Äidillä oli aika rankka lapsuus, yritän ymmärtää.

Vierailija
42/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa. (lasten pahoinpitelyn /kurittamisen on todettu aiheuttavan masennusta ym aikuisena. Enpä ihmettele.)
huorat käyttää mustia alusvaatteita. (Hahaa. Valkosia ei kannata käyttää todellakaan mustien/punaisten vaatteiden alla, koska ne värjääntyy heti.)
sitten voi tehdä lapsia kun on vakipaikka. (helppoa näinä aikoina, sain vakipaikan 42-vuotiaana. Tosin lapsi on jo 17.)
katso aina, että kaveri on puhdas. (sukupuolitaudit ei näy päälle.)
perheen asioista ei puhuta ulkopuolisille. (varmaan kaikki tiesi kuitenkin faijan dokaamisen.) salailu on aiheuttanut häpeää. Jne. Näitä riittänee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten äitini aina sanoi "muista aina tehdä sitä mikä on sinulle tärkeintä ja muista, rakkaus on tärkeintä". Muuten hyvä, minusta tuli työnarkomaani, menetin elämäni miehenkin sen takia.

Vierailija
44/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin pahin pelko oli selluliitti, ettei vaan tule itselle eikä mulle. Se oli naiseuden mitta. Meillä ei ollut ruokaa eikä vaatteita, mutta äidillä oli kaapit täynnä erilaisia selluliittivoiteita. Kun pääsin kesätöihin, en osannut ostaa itselleni mitään vaan varasin 10 krt selluliittihoitoja kauneushoitolasta. Olin aika aivopesty! Koskaan äiti ei kehunut, mutta kun olin käynyt uimassa koko syksyn, totesi, että kyllä se uinti auttaa, sun jalat näyttää nyt ihan erilaisilta!!!! Voi jeesus...

Vierailija
45/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kuuden jälkeen jos syö niin lihoo ja ei silloinkaan voi vaikka olisi kuinka nälkä.

-Ei tarvitse hyväksyä itseään sellaisena kuin on. (Toi on kaikista paskin ja oudoin?!?! :( )

Vierailija
46/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan se, että äiti joskus sanoi että miehiä ei sais kehua. ylpistyvät kuulemma liikaa ja lähtevät etsimään parempaa. noh, kyllä minä olen poikaystävääni kehunut eikä ole vielä lähtenyt lätkimään :)

Vierailija
47/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asioilla on tapana järjestyä" No niinpä niin, ei ole näkynyt. Vittuttaa odottaa tyhjää vuodesta toiseen.

Vierailija
48/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:55"]

ainoastaan se, että äiti joskus sanoi että miehiä ei sais kehua. ylpistyvät kuulemma liikaa ja lähtevät etsimään parempaa. noh, kyllä minä olen poikaystävääni kehunut eikä ole vielä lähtenyt lätkimään :)

[/quote]

Mun äiti neuvoi päinvastoin ja teki myös niin. Kehui isää, kehui mun poikaystävää.

Vierailija
49/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa tyttöjen ja naisten velvollisuuksia, ei tasa-arvoisesti miesten kanssa. Kaikki miehet eivät suostu äidin apulaisiksi niinkuin isä teki. Nykyään teen kaiken itse. Liika vaatimattomuus vaikka ovet työelämään aukenisi paremmin omakehulla ja mainostuksella, jopa ylimitoitetulla.

Vierailija
50/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti aina varulta uhkaili, ettää jos teet sitätätätuota, niin lennät pihalle kuin leppäkeihäs. Teininä rimpsuun tuli lisäys, jos tulet kotiin maha pystyssä, niin jne. Olin sitten niin ällistynyt, kun aikuisiän kynnyksellä seurustelamaan ruvetessa poikaystävän äiti sanoi, että hän on aina sanonut lapsille, että kotiin saa aina tulla oli tilanne mikä tahansa. Ei ole varmaan vaikea arvata, kumpaa periaatetta meillä nyt noudatetaan.

Vierailija
51/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos sinä oket jotakin mieltä, on asia automaattisesti sellainen, johon ei kannata kiinnittää huomiota.
- Mitään ei saa vaatia keneltäkään.
- Sinä et osaa, koska olet syntynyt loppuvuodesta (=syyskuussa).
- itseä ei saa tuoda esille.

...näillä neuvoilla on vaikea pärjätä 2010-luvun työelämässä.

Vierailija
52/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmiset ovat hyviä, kunnes toisin todistetaan." Ja kiitos naivin elämänasenteen, kolme meistä lapsista joutui seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi kotipiirissä. Ihmisistä kun pitää uskoa hyvää ja ketään ei sovi etukäteen epäillä tai varoa. Meidät myös koulittiin rangaistuksilla tottelemaan aikuisia, vaikka se olisi epäreilua ja tämä entisestään teki meistä otollisia uhreja, kun emme uskaltaneet sanoa: "Ei."

Vierailija
53/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Isä sentään neuvoi, että älä hätiköi, mieti aina yön yli, aina pitää olla vähän rahaa taskussa, älä mieti mitä muut sanovat elämästäsi. Nämä isän neuvot ovat toimineet hyvin, läheisriippuvaiselta äidiltä niitä ei tosiaan tullutkaan.

Vierailija
54/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella ei saa pitää kirkkaita vaatteita.

Kun kerroin eroavani pitkäikäisestä miesystävästäni koska ei ollut rakkautta ja läheisyyttäkin sai vain harvakseltaan seksin yhteydessä, äidin mielestä minun ei pitäisi erota koska miehet nyt vain ovat sellaisia.

Vierailija
55/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 10:45"]Pitää olla joka päivä puhtaat alusvaatteet jos vaikka joutuu onnettomuuteen. (Sen takia nyt tietysti!)
[/quote]

Mun mummon motto!

Vierailija
56/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:04"]

Meillä äiti aina varulta uhkaili, ettää jos teet sitätätätuota, niin lennät pihalle kuin leppäkeihäs. Teininä rimpsuun tuli lisäys, jos tulet kotiin maha pystyssä, niin jne. Olin sitten niin ällistynyt, kun aikuisiän kynnyksellä seurustelamaan ruvetessa poikaystävän äiti sanoi, että hän on aina sanonut lapsille, että kotiin saa aina tulla oli tilanne mikä tahansa. Ei ole varmaan vaikea arvata, kumpaa periaatetta meillä nyt noudatetaan.

[/quote]

Hah, oletkohan siskoni :) Tosiaan samaan "kuin leppäkeihäs" -uhkailuun meilläkin äiti päätti aina saarnansa. Mulla oli lapsena jotenkin sellainen ajatus, että vanhemmat nyt vaan hyvää hyvyyttään antavat mun asua kanssaan eikä sitä parane ruveta riskeeraamaan, ei käynyt mielessä, että heillä olisi jokin velvollisuus ja vastuu huolehtia lapsistaan. Eihän toki, vaan jos lapsi mokaa jotenkin, sen voi käskeä pakkaamaan tavaransa ja häipymään.

Vierailija
57/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti neuvoi, että on epäkohteliasta ottaa tarjottua rahaa tai korvausta vastaan. Siis esim. jos käytän kaveria Ikeassa en saisi ottaa vastaan tarjottua bensarahaa tai jos autan kaveria muutossa ja hän haluaa tarjota lounaan, tulee ruoasta kieltäytyä. En ole noudattanut :D

Vierailija
58/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:19"]Ei oltu puhuttu vuosiin. Nähtiin sitten joissain juhlissa, kerroin olevani nykyään poliisi. Se ilme, voi herranen aika. Rupesi selittää miten poliisin ammatti on niin miehille tarkoitettu. Neuvoi sitten mihin ammatteihin minun pitäisi suunnata. "Lakimies, lääkäri, opettaja, muru sus
[/quote]naisten ei pitäis mennä poliisin ammattiin. naiset eivät ole yhtä vahvoja kuin miehet. miehet sais helposti naispoliisin lyttyyn eivätkä ihmiset ota niin tosissaa naispoliiseja kuin miespoliiseja

Vierailija
59/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia ei saisi juoda ollenkaan, jos on lapsia. Ei edes silloin, kun ne ovat hoidossa. Eikä esim. viinilasillista ruoan kanssa.

Miehet on poikkeuksetta hyväksikäyttäviä kusipäitä.

Meidän perheellä nyt vaan on huono karma, eikä meiltä onnistu mikään. Kannattaa siis mielummin hakeutua oppisopimuskoulutukseen eikä edes haaveilla yliopistosta.

Vierailija
60/96 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia ei kannata opiskella, sillä ei tee työelämässä mitään

Mene lukion jälkeen ammattikouluun, ei yliopistoon koska yksinhuoltajan lapsi nauretaan niistä piirteistä ulos

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme