Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
"kun löysit testisi"? mitä tämä tarkoittaa, mistä löysit testin? jostain netin syövereistä?
luulen että sua ei auta enää yksikään todistus tai testitulos, vaan sun pitäisi oikeasti mennä ja tavata niitä alan ihmisiä ja hr-vastaavia. soittaa entisille esimiehille ja kollegoille ja kysyä vapaista paikoista, ottaa yhteyttä headhunteriin/rekrykonsultteihin
(229 jatkuu...) ja käydä alan tapahtumissa, verkostoitua ammattiliiton tai vastaan kautta jne. osaaminen ja taidot sulla tuntuu olevan, ilmeisesti kiikastaa sosiaalisista taidoista ja persoonasta. ja kuten joku edellä totesi, psykologisilla testeillä et voi sitä todistaa, vaan sun täytyy opetella "hurmaamaan" ihmiset ihan käytännössä, ei vain paperilla.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:36"] [/quote] ja tää on toinen juttu mikä saa työnantajat pakenemaan juoksujalkaa, toi perfektionismi. Mainitsin jo pilkunnussinnasta niin intuitio osui oikeaan...? Monet firmat kuvittelevat että viikata jotain juttua järkyttävän kauan. Toivottavasti et mutta mitä hyötyä tuosta kunnolla tekemisestä on ollut? Ei mitään. Sulla on asenneongelma. Mikä on tärkeää, mieti vähän. Perheen talous vai joku arvosanojen viilaaminen! [/quote] - Tämä mielestäni karkaa hieman aiheesta. Ainakin esittämäsi näkökulma tuntuu itselleni sen verran vieraalta, että en saa siitä itselleni kosketuspintaa. Olen ilmeisesti tottunut toisenlaiseen työskentelyyn kuin sinä. Kumpikaan tapa ei liene sinälläään parempi tai huonompi, mutta tässä on ehkä eroa, jossa mielelläni toteutan omaani jatkossakin. Koen sen hyvin palkitsevaksi, jolloin työn sisältö nousee itselleni merkitykselliselle tasolle. Täytyy muistaa että yrityksen toiminnasta (liikevaihdosta) jää 5 prosenttia viivan alle ja sen eteen pitää tehdä kovin töitä. Ei riitä että tekee työnsä 95 prosenttisesti, sillä silloin toiminta on tappiollista. ap [/quote] Ei, vaan jos jää viilaamaan edellisen projektin yksityiskohtia kun voisi jo siirtyä seuraavaan, on monesti tehoton. Viimeisiin viilauksiin kuluu paljon aikaa ja merkitys usein vähäinen loppukäyttäjälle. "Riittävän hyvä" on monilla aloilla toivottavaa.
[/quote]
- Tottakai myös näin. Tulisi osata harkita miten missäkin tilanteessa. Toisissa tehtävissä viilaamisella saavuttaa 5 € edun ja toisissa tehtävissä 50 000 € edun. Molemmissa viilaamiseen menee viikko, mutta vain toisessa se kannattaa.
Riippuu siis positiosta, projektista ja organisaatiosta, kannattaako käyttää viikkoa asian tarkempaan tarkasteluun. Kai tiedämme myös, että 20 % työllä tulee tehtyä 80 % töistä ja sen lopun 20 % työn tekemiseen menisi 80 % työajasta. Pitää sitten tapauskohtaisesti arvioida, kannattaako se vai ei.
Hakatessa naulaa talonrakennus työmaalla, ei liene tärkeää on naula suorassa. Taloyhtiö kuitenkin kiittää, jos lipputanko on suorassa.
Entäs jos työnä on strategia, jolla liikutellaan 4 miljardin liikevaihtoa "piirun verran vasemmalle". Yksi promille on jo aika paljon, ainakin palkassa mitattuna. Työmaalla rautanaulan suoruudessa promillen heitto lienee vähäpäitöisempi asia.
ap
Diadomen kautta koko nuori sukumme sai töitä! Suosittelen lämpimästi.. Muualle ei huolittu mutta se oli jotain upeaa! Ja nyt olen happy :)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:07"]
Diadomen kautta koko nuori sukumme sai töitä! Suosittelen lämpimästi.. Muualle ei huolittu mutta se oli jotain upeaa! Ja nyt olen happy :)
[/quote]
- Kiitos, vierailin jo sivuilla ja tarkastelen tarkemmin. Kaikki on mahdollista.
ap
Olen samanikäinen yo-merkonomi, KTM, tradenomi (ala x)+ yksi ammatillinen tutkinto (ala x). Ala x työllistää suorittavan tason ihmisiä, ex-työnantaja, joka on alan suurimpia, ei ole kiinnostunut minusta ylikoulutuksen vuoksi (arvaus). Ei ole muutkaan kiinnostuneita, en ole paljoa hakenutkaan. Olen nainen.
Paras palkkani on ollut kymmenen työvuoden aikana 2.600 €/kk, joka tuli assarin hommasta. Tein töitä, jotka opettelin työpaikalla (fyysinen työ, jota muut eivät suostuneet tekemään). Viimeinen palkkani oli 1.950 €/kk viiden kuukauden määräaikaisesta assarin työstä, josta minut lomautettiin ja työaikaa lyhennettiin.
Olen ollut viisi vuotta työttömänä ja yksi ikävä tules, jonka vuoksi ei pakkotahtiset, suorittavat työt onnistu. Menossa kuntoutukseen, josta tuskin voin mainita hakiessa vaikka jatkossa 3x viikon jaksot tulossa. Olen myös työläisperheestä ja luonteeltani vastuunkantaja, joka uskoi että hyvin tehty työ tuo kivan uran.
Omat pohdintani:
- emme osaa lukea sosiaalisia tilanteita omaksi eduksemme (minäkin olin pidetty työntekijä, tein ne paskahommat, jotka eivät muita kiinnostaneet, monet kerrat tj:t ovat neuvoja kysyneet liiketoiminann perusasioiden kanssa), huonot hurmaamistaidot, liika rehellisyys, kotoa omaksutut "hyvän työläisen" tuntomerkit
- lukuisia työttömien koulutuksia käyneenä olen tavannut vain mukavia ja rehellisiä ihmisiä, ikävät ihmiset ovat töissä
- haluttuihin tehtäviin päästään vain suhteilla eli syntymällä oikeaan perheeseen tai olemalla superviehättäviä (pääsee hyviin naimisiin), superluonnikkaita ja hyvin vähän esimiestä haastavia, mutta suuresti esimiestä hyödyttäviä ihmisiä
- uraa pitää rakentaa äärettömän huolella ja erikoistua, laaja-alaiset työt menevät parempiin piireihin syntyneille
Epäilen, että minulle ei enää tule päätoimista työpaikkaa edes 2.000 €/kk palkalla ja joudun siirtymään viimeisiin keinoihin rahan hankkimiseksi. Olen väkipakolla naimisissa väärän ihmisen kanssa ja treenaamalla paljon pysyn järjissäni. Omia säästöjäni on mennyt 15.000 € viiden vuoden aikana, vielä 3.000 € jäljellä. Lapsia ei ole ilona eikä riesana.
Sairauden tuoma hyöty on siinä, että osaa iloita ja nauttia hyvistä päivistä. Lähtökohtaisesti olen tyytyväinen elämääni enkä stressaa tulevasta. Vahvuuteni on sopeutuminen valitseviin olosuhteisiin.
Oma ehdotukseni ap on, että kun osaat hurmata ihmisiä, tulet saamaan myös uuden työpaikan. Henkilökohtainen miellyttävyys on keskeistä, koska substanssiosaajia on paljon ja moni muukin 70-luvulla syntynyt on faktoilla liikenteessä. Päätökset tehdään kuitenkin tunteella ja päätöksen tekevät ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:47"]
Oletko päässyt hakuprosessissa seuraaviin vaiheisiin? Oletko kysynyt työnantajilta kehittämisehdotuksia tai syitä miksi valinta ei osunut sinuun? Luin hiljan hyvän kolumnin miten työnhakija eroaa yrittäjästä. Siinä sanottiin, että tuotteen myyminen on yrittäjän elinehto. Jos kauppa ei käy, taktiikkaa muutetaan. Ei yrittäjällä ole mahdollisuuksia ottaa vastaan 2500 ei kiitosta. On muokattava tarjottua tuotetta tai kohderyhmää. Tsemppiä työnhakuun! Itsellänikin haku päällä ja juuri kun aloin vaipua epätoivoon pääsin haastatteluun. Jäin valitettavasti toiseksi, mutta sain positiivista palautetta ja tämä motivoi taas jatkamaan.
[/quote]
- Olen pyytänyt palautetta. Alkuvuodestahan kolme palautetta rekryprosesseista oli, että haut jäädytettiin. Eivät siis rekrytoineet ketään, vaikka prosessit olivat joa pitkällä ha haastattelut tehty. Alkukesän palaute kolmesta tehtävästä oli, että "menevät vanhoilla", eli laittoivat ilmoitukset "silmänlumeeksi", koska protokolla vaatii. Näissä alkukesän tehtävistä eivät edes haastatelleet ketään.
Olen koittanut markkinolida itseäni moninaisiin tehtäviin. Olen työnhaun ohessa opiskellut yhden akateemisen tutkinnon ja vähän enemmänkin voidakseni vastata muuttuvan maailman tarpeisiin ja tarjota uutta tuotetta ja näin myös laajentaen kohderyhmää. "Siniset meret" on käyty läpi ja tarjoomaa mietitty ja aidosti myös muutettu viime vuosina. Tuotteena olen aivan muuta kuin 3 vuotta sitten ja kehityksen (evoluution ) aikana myös hakemus/CV on muokkautunut.
ap
[/quote]
tähän lauseeseen haluan tarttua... Kehityksen aikana on hakemus muokkautunut.... Älä laita samaa hakemusta työpaikkoihin. Etsi työpaikkailmoituksesta avainsanat ja ne avainvaatimukset. Hakemuksessasi ei saa olla ylimääräistä. Se ei saa olla geneerinen. Hakemuksen pitää olla n. 1/2 sivua ja cv max 1 1/2. Kuulostat liian täsmälliseltä tyypiltä, joka saattaa esittää asiat liian pikkutarkasti. Jos olet saanut erinomaisia arvosanoja, älä laita niitä cv:hen. Asiat esitettävä pähkinankuoressa ja työhakemus ja cv ehdottomasti päivittevä jokaisen haettavan työn kohdalla ja reilulla kädellä. Paras tapa saada työ on saada suosittelija firmasta, johon haet. Kontaktit ratkaisee. 5 vuoden työttömyys -palkkatoive haarukkaan 4300-4700. Kun saat työn, voit hakea paremmin palkattua työtä parin vuoden päästä. Mutta työttömänä tärkein päämäärä on nyt saada se työ.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"] Hmm.. tarkista CV, onko kirjoitusvirheitä, onhan asiakirjastandardi kunnossa? Kuvallinen hakemus kuulemma erottuu edukseen joukosta. Asiallinen kuva. Ei mitään kaljapullo kädessä illanistujaisissa -kuvia. Tsemppiä! Toivottavasti jotain mieleistä löytyy ja saat paikan! :) [/quote] Olen koittanut karsia kirjoitusvirheet. Kuva on, asiallinen sellainen. Asiakirjastandardin tunnen. Nykyinen hakemukseni on Powerpoint muodossa, joka mahdollistaa toisenlaisen kerronnan kuin word. Wordejäkin on lähes pari tuhatta lähetetty. ap [/quote] Kannattaa kuulemma muuttaa word pdf muotoon. Näin sanoi isäni, joka on rekrytoinut monia.
[/quote]
- Hyvä, varmasti totta. PDF on hyvä. Powerpointtiin olen nyt upottanut tiedostoja. Näin ne eivät varsinaisesti näy, eivät vie tilaa, mutta jos kiinnostaa, ikonista klikkaamalla avautuu esim. työtodistuksia tai vastaavia tarkennuksia ja dokumentteja sivun aiheeseen. Onnistuisi wordiinkin, mutta PDF:ksi käännettäessä tämä ominaisuus word ja powerpoint dokumentista häviää.
Aika usein firmojen sivuilla onkin PDF formaatti suositeltu muoto, varmasti ihan syystä.
ap
[/quote]Tee normaali hakemus ja cv, älä kikkaile tuollaisten upotettujen documenttien kanssa. Esim. USAssa firmoissa on käytössä ohjelmia, joilla hakemukset skannataan työpaikkailmoituksen avainsanojen osalta. Vastaa siihen mitä haetaan ytimekkäästä. Suomessa hakemukset luetaan käsin ja noilla kikkailuilla kategoroidut erikoiseksi tyypiksi, etkä välttämättä positiivisella twistilla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:19"]
Vastaako ulkonäkösi sitä drivea mikä näkyy vastauksissasi? Oletko miel. Ikäistäsi nuoremman oloinen ja näköinen? Entä haastattelut. Miten olet pukeutunut tuolloin?
[/quote]
- Uskoakseni ulkonäköni vastaa sanomaani. Tämän tietysti muut osaisivat sanoa tarkemmin, mutta olen melko varma asiasta. En ole kokenut ulkonäköäni, vaatetustani tai yleistä olemustani ongelmaksi. Olen mielestäni ikäiseni näköinen, en ainakaan vanhemman oloinen. Minulle on jopa sanottu useamman kerran, että olen trendikäs. Jos olisin kokenut olemukseni ongelmaksi, olisin pyrkinyt muutokseen. Olen tehnyt muutoksia ongelmaksi kokemallani alueella, eli koittanut tiivistää sanomaani ja nostaa esiin ominaisuuksiani hakemuksissa. Vaikeaa.
- Haastatteluihin menen pääsääntöisesti puku päällä. Koitan tietysti hieman miettiä tilannetta, mutta puku lipsahtaa päälle lähes aina. En muutenkaan pelkää ihmisten kohtaamista, vaan koen oloni suht rentoutuneeksi, vaikka tokihan ne aina ovat itselle tärkeitä (nyky tilanteessa liiankin tärkeitä) tilanteita.
ap
[/quote]
ok. Kun olet haastattelussa puku päällä miten vastapuoli on pukeutunut. Itse olen asiantuntijaorganisaatiossa ja miehillä on suorat housut, kauluspaita, ei pukua. Kokeile tehdä systemaattisesti asiat toisin kuin aiemmin. Muista olla myös sopivan vaatimaton haastattelussa. Älä lähde erittelemään mitä kaikkea olet tehnyt ja kuinka erinomaisesti. Sillä koulutuksesi kyllä puhuu puolestaan. Ja haastattelun jälkeen soitat haastattelijalle kahdenpäivän päästä perään. Jotain tyyliin, miten rekry etenee, onko haastattelijalle tullut mieleen jotain mitä haluaisi kysyä sinulta vielä etc.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:32"]
Olen samanikäinen yo-merkonomi, KTM, tradenomi (ala x)+ yksi ammatillinen tutkinto (ala x). Ala x työllistää suorittavan tason ihmisiä, ex-työnantaja, joka on alan suurimpia, ei ole kiinnostunut minusta ylikoulutuksen vuoksi (arvaus). Ei ole muutkaan kiinnostuneita, en ole paljoa hakenutkaan. Olen nainen.
Paras palkkani on ollut kymmenen työvuoden aikana 2.600 €/kk, joka tuli assarin hommasta. Tein töitä, jotka opettelin työpaikalla (fyysinen työ, jota muut eivät suostuneet tekemään). Viimeinen palkkani oli 1.950 €/kk viiden kuukauden määräaikaisesta assarin työstä, josta minut lomautettiin ja työaikaa lyhennettiin.
Olen ollut viisi vuotta työttömänä ja yksi ikävä tules, jonka vuoksi ei pakkotahtiset, suorittavat työt onnistu. Menossa kuntoutukseen, josta tuskin voin mainita hakiessa vaikka jatkossa 3x viikon jaksot tulossa. Olen myös työläisperheestä ja luonteeltani vastuunkantaja, joka uskoi että hyvin tehty työ tuo kivan uran.
Omat pohdintani:
- emme osaa lukea sosiaalisia tilanteita omaksi eduksemme (minäkin olin pidetty työntekijä, tein ne paskahommat, jotka eivät muita kiinnostaneet, monet kerrat tj:t ovat neuvoja kysyneet liiketoiminann perusasioiden kanssa), huonot hurmaamistaidot, liika rehellisyys, kotoa omaksutut "hyvän työläisen" tuntomerkit
- lukuisia työttömien koulutuksia käyneenä olen tavannut vain mukavia ja rehellisiä ihmisiä, ikävät ihmiset ovat töissä
- haluttuihin tehtäviin päästään vain suhteilla eli syntymällä oikeaan perheeseen tai olemalla superviehättäviä (pääsee hyviin naimisiin), superluonnikkaita ja hyvin vähän esimiestä haastavia, mutta suuresti esimiestä hyödyttäviä ihmisiä
- uraa pitää rakentaa äärettömän huolella ja erikoistua, laaja-alaiset työt menevät parempiin piireihin syntyneille
Epäilen, että minulle ei enää tule päätoimista työpaikkaa edes 2.000 €/kk palkalla ja joudun siirtymään viimeisiin keinoihin rahan hankkimiseksi. Olen väkipakolla naimisissa väärän ihmisen kanssa ja treenaamalla paljon pysyn järjissäni. Omia säästöjäni on mennyt 15.000 € viiden vuoden aikana, vielä 3.000 € jäljellä. Lapsia ei ole ilona eikä riesana.
Sairauden tuoma hyöty on siinä, että osaa iloita ja nauttia hyvistä päivistä. Lähtökohtaisesti olen tyytyväinen elämääni enkä stressaa tulevasta. Vahvuuteni on sopeutuminen valitseviin olosuhteisiin.
Oma ehdotukseni ap on, että kun osaat hurmata ihmisiä, tulet saamaan myös uuden työpaikan. Henkilökohtainen miellyttävyys on keskeistä, koska substanssiosaajia on paljon ja moni muukin 70-luvulla syntynyt on faktoilla liikenteessä. Päätökset tehdään kuitenkin tunteella ja päätöksen tekevät ihmiset.
[/quote]
- No niin, näin olen huomannut ja samanlaisissa ajatuksissa pyörin. Samanlaisiin pohdintoihin olen päätynyt. Voimme vain tehdä parhaamme ja toivoa että itselle tyydyttävä oksa löytyy, ennemmin tai myöhemmin. Totta sekin että jos ei saa mitä haluaa, pitää tehdä vallitsevasta tilanteesta itselleen mahdollisemman siedettävän mukava, siis sopeutua.
- Päätökset lähes kaikessa tehdään tunteella. Faktat ovat faktoja ja nekin pitää tuoda esiin, mutta tunne on se, jolla hommat usein toimivat ja henkilökemia on keskeisen tärkeää.
Tsemppiä meille molemmille, erityisesti sinulle.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella
ap
[/quote
vaikutat liian fiksulta. Työnantaja EI palkkaa häntä fiksumpaa henkilöä. Jos hat duunaritason tason paikkaa tuolla koulutuksella ja ulkomaantyökokemyksella et pääse töihin.onko työnhaku sumentanur ajatukset vai onko tämä provo, kun et ole asiaa itse jo ymmärtänyt. Mielestäni voit saada työn vain ulkomailta tai isosta kauoungista tre, hki.
[/quote]
- Tämä lienee yksi realiteetti. En itse ainakaan kovin helposti palkkaisi alaisekseni henkilöä, joka on oleellisesti koulutetumpi. Toisaalta, maailma on sellainen, että liiketoiminnan kehittäminen tai asiantuntijatehtävät ovat varsin itsenäisiä. Itsenäisissä tehtävissä esimies - seuraaja suhde on hieman toisenlainen kuin duunari tehtävissä.
Niin sanottua duunari tehtävää en ole hakemassakaan, en sellaisia osaa, tai ainakin ammattimiehet osaavat ne paljon itseäni paremmin. Toisaalta valtaosa DI tehtävistä on duunari tehtäviä. Kokemukseni perusteella osa DI tehtävistä on enemmän duunarihommaa kuin duunarihomma itse. Siis hyvin pakkotahtista ja suorituskeskeitä ja jopa sellaista, jossa DI:lle annetaan lupaus mielenkiintoisista tehtävistä ja etenemismahdollisuuksista ja näin revitään 107 % kaverista irti lupauksilla, jotka osoittautuvat katteettomiksi. En kirjoita nyt välttämättä itsestäni, mutta tämänkin olen huomannut.
- Uskon että osaamiseni tulee tehokkaaseen käyttöön varsin pienessä osassa teollisuuden työtehtäviä. Olen oikeasti pohtinut, löytyykö suomesta lainkaan riittävän vaativia tehtäviä osaamiselleni. Ennen opintojani olin turhautunut näkemääni teollisuudessa ja opintojen jälkeen olen vielä turhautuneempi, sillä olen oppinut paljon ja se on vahvistanut käsitystäni.
Toisaalta voin todeta, että suurissa yrityksissä tilanne on aivan eri kuin pienissä yrityksissä. Suomalaiset PK yritykset kyntävät varsin syvällä suoranaisen osaamattomuuden valtamerellä, mutta suurissa yrityksissä (ainakin joissain, mainitaan vaikka Andritz nimeltä) tehdään hurjan hyvää työtä.
Oikeasti tiedän, että suomesta löytyy itselleni riittävän vaativia tehtäviä, paljon on opittavaa. En ole liian fiksu, mutta kyvykäs kylläkin.
ap
Ps. Professori oli tehnyt saman huomion kuin minäkin, Kun suomalainen yritys saa ulkomaisen omistajan, tapahtuu muutamassa vuodessa merkittävä parannus parempaan suuntaan. Tyypillisesti saksankieliseltä alueelta tulevat omistajat nostavat yrityksen toiminnan tasoa monta pykälää. Tämä on oma huomioni ja myös professoiri yhtyi tähän varsin vuolaasti.
[/quote]
fakta on se, että hat liian vaativia tehtäviä, liian suurella palkkatoiveella suhteessa työttömyysaikaasi ja samanaikaisesti muita tehtäviä - asiantuntijatehtäviä ilmeisesti. Työnhakutilanteessa ei kannata mainostaa, että on laittanut 2500 hakemusta. Se on virhe. Kärjistetysti voisi sanoa, että yleisjantusen tehtäviä ei ole olemassa. Sinun pitää pystyä räätälöimään hakemus ja cv kutakin haettua paikkaa vastaavaksi.
Miten ihmeessä voi edes teoriassa lähettää 2500 työhakemusta? Olen ollut vuoden työttömänä ja lähetellyt ehkä 20-30 hakemusta ympäri Suomea. Ne ovat olleet sellaisia realistisia työpaikkoja "vasta valmistuneelle" korkeakoulutetulle. Näihinkin on valittu joka kerta joku minua kokeneempi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:33"]
Herätkää Suomen kansa
Koska ihmiset vihdoin alkavat tajuamaan, ettei näissä työtä hakevissa työttömissä ole mitään valuvikaa, vaan yhteiskunnan rakenteissa on moni asia todella pahasti pielessä. Koulutetut ja parhaassa työiässä olevat ihmiset eivät vain saa töitä kovasta yrityksestä huolimatta. Samaan aikaan halutaan näiltä ihmisiltä viedä viimeisetkin tuhkat pesästä.
Miksei kadulla sitten näe mielenosoituksia näiden melkein puolen miljoonan ihmisen puolesta?
Siksi, koska Suomessa media on poliitikkojen toimesta brändännyt työttömyyden yksilön ammattitaidottomuudesta ja löyhästä moraalista johtuvaksi.
[/quote]
meinaat sitten, että suomessa on vain yhdenlaisia työttömiä? Että jokainen on hyvin kouluttautunut ja riemusta kiljuen juoksisi avautuvaan työpaikkaan? Että ei ole elämäntapatyöttömiä, jotka ei todellakaan edes yritä työllistyä, vaan nauttivat tuilla loisimisesta ja niiden huijaamisesta? Mä ikävä kyllä tunnen huomattavasti enemmän näitä kuin ap:n kaltaisia työttömiä.
Ap:lle kaikki tsemppi, kurjaa että ei ole tärpännyt, mutta hienoa että jaksat yrittää!
Mitä enemmän elämäntapatyöttömiä sitä helpompaa meidän "kunnollisten" työttömien on saada töitä. Elämäntapatyöttömät tulevat ongelmaksi sitten kun jokainen aktiivisesti töitä hakeva on töissä. Tällä hetkellä emme ole lähelläkään sitä tilannetta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 02:58"]
2500 hakemusta kuulostaa hurjalta, itse olen vasta menossa jossain 200 tietämillä. Mutta mitäpä tässä voi sanoa, Suomi on hivenen heikossa hapessa tällä haavaa, ja kyllähän toki töitä tekevälle löytyy, palkanmaksu onkin sitten niin ja näin. Elämme mielenkiintoisia aikoja, kuomaseni.
[/quote]
- Jep, tekemätöntä työtä on paljon, palkanmaksajia vähän. Yhden työpaikan minä ja sinäkin vain tarvitsemme ja se voi osua kohdalle mistä ja milloin vain, vaikka ensimmäisellä hakemuksella. Tai sitten se osuu kohdalle juurikin seuraavalla hakemuksella.
Ei pidä lannistua, vaan tehdään sitten muita asioita tässä vapaa-aikana.
ap
ps. Eilen lähetin yhden hakemuksen, joka on juuri se kerran vuodessa minua hakeva työntantaja.
[/quote]
ohis kun (ei jos) pääset haastatteluun, tee asiat toisin kuin aiemmin, koska aiemmin ei ole tärpännyt. Ihan ensimmäiseksi:Tarvitset uskottavan selityksen 5lle vuodelle. Turn off kertoa, että olet ollut työttömänä. Kerrot, että teitte vaimon kanssa päätöksen satsata hänen uraansa näinä vuosina ja nyt tilanne on muuttunut. Unohda se puvuntakki kotiin. Esitä mielenkiintoa työtä ja tulevia kollegoita kohtaan. Pääsenkö katsomaan toimisto/työskentelytilat- kysymyksellä. Voit myös kysyä Onko työpaikalla juoksuteam? Jollei ole, voisit esittää, että voisit vetää maratonkoulua halukkaille. Ja Soita rekrytilanteen perään parin päivän päästä. Päätä, että ne valitsevat sinut!
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:59"]
Mua hämmentää ap:n tapauksessa tuo palkkakuvio. Rivien välistä näyttää siltä, että ap ei ole valmis hyväksymään sitä, että realistinen palkkatoive ehkä oikeasti alkaa nelosella ja että noin pitkän tauon jälkeen ei olee realistista ajatella, että palaisi samantasoisiin töihin kuin ennen taukoa.
[/quote]
indeed.
Jos olet saanut edellisessä työpaikassa 10 000e/kk niin sinun on täytynyt olla jo aika iso päällikkö ja täten Suomen kokoisessa maassa työantajapiireissä tunnettu henkilö. Oletko varma, että maineesi on hyvä?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 14:36"] [/quote] ja tää on toinen juttu mikä saa työnantajat pakenemaan juoksujalkaa, toi perfektionismi. Mainitsin jo pilkunnussinnasta niin intuitio osui oikeaan...? Monet firmat kuvittelevat että viikata jotain juttua järkyttävän kauan. Toivottavasti et mutta mitä hyötyä tuosta kunnolla tekemisestä on ollut? Ei mitään. Sulla on asenneongelma. Mikä on tärkeää, mieti vähän. Perheen talous vai joku arvosanojen viilaaminen! [/quote] - Tämä mielestäni karkaa hieman aiheesta. Ainakin esittämäsi näkökulma tuntuu itselleni sen verran vieraalta, että en saa siitä itselleni kosketuspintaa. Olen ilmeisesti tottunut toisenlaiseen työskentelyyn kuin sinä. Kumpikaan tapa ei liene sinälläään parempi tai huonompi, mutta tässä on ehkä eroa, jossa mielelläni toteutan omaani jatkossakin. Koen sen hyvin palkitsevaksi, jolloin työn sisältö nousee itselleni merkitykselliselle tasolle. Täytyy muistaa että yrityksen toiminnasta (liikevaihdosta) jää 5 prosenttia viivan alle ja sen eteen pitää tehdä kovin töitä. Ei riitä että tekee työnsä 95 prosenttisesti, sillä silloin toiminta on tappiollista. ap [/quote] Ei, vaan jos jää viilaamaan edellisen projektin yksityiskohtia kun voisi jo siirtyä seuraavaan, on monesti tehoton. Viimeisiin viilauksiin kuluu paljon aikaa ja merkitys usein vähäinen loppukäyttäjälle. "Riittävän hyvä" on monilla aloilla toivottavaa.
[/quote]
nimenomaan riittävän hyvä riittää nykyajan hektisesä työelämässä. Luin juuri lehdestä, että akateemisellakin puolella tämä sama ilmiö alkaa tulla esiin. Ne tutkijat, jotka viilaavat artikkeleitaan ja tutkimuksiaan liian pitkään, eivät tuota niitä tarpeeksi ja eivät vaikuta aikaansaavilta tutkijoilta.
mitä enemmän keskustelua luen, sitä paremmin ymmärrän miksi et ole työllistynyt. Sorry, että sanon tämän suoraan.
Jäät liiaksi kiinni asioihin. Anna mennä ja pääset elämässä eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella
ap
[/quote
vaikutat liian fiksulta. Työnantaja EI palkkaa häntä fiksumpaa henkilöä. Jos hat duunaritason tason paikkaa tuolla koulutuksella ja ulkomaantyökokemyksella et pääse töihin.onko työnhaku sumentanur ajatukset vai onko tämä provo, kun et ole asiaa itse jo ymmärtänyt. Mielestäni voit saada työn vain ulkomailta tai isosta kauoungista tre, hki.
[/quote]
- Tämä lienee yksi realiteetti. En itse ainakaan kovin helposti palkkaisi alaisekseni henkilöä, joka on oleellisesti koulutetumpi. Toisaalta, maailma on sellainen, että liiketoiminnan kehittäminen tai asiantuntijatehtävät ovat varsin itsenäisiä. Itsenäisissä tehtävissä esimies - seuraaja suhde on hieman toisenlainen kuin duunari tehtävissä.
Niin sanottua duunari tehtävää en ole hakemassakaan, en sellaisia osaa, tai ainakin ammattimiehet osaavat ne paljon itseäni paremmin. Toisaalta valtaosa DI tehtävistä on duunari tehtäviä. Kokemukseni perusteella osa DI tehtävistä on enemmän duunarihommaa kuin duunarihomma itse. Siis hyvin pakkotahtista ja suorituskeskeitä ja jopa sellaista, jossa DI:lle annetaan lupaus mielenkiintoisista tehtävistä ja etenemismahdollisuuksista ja näin revitään 107 % kaverista irti lupauksilla, jotka osoittautuvat katteettomiksi. En kirjoita nyt välttämättä itsestäni, mutta tämänkin olen huomannut.
- Uskon että osaamiseni tulee tehokkaaseen käyttöön varsin pienessä osassa teollisuuden työtehtäviä. Olen oikeasti pohtinut, löytyykö suomesta lainkaan riittävän vaativia tehtäviä osaamiselleni. Ennen opintojani olin turhautunut näkemääni teollisuudessa ja opintojen jälkeen olen vielä turhautuneempi, sillä olen oppinut paljon ja se on vahvistanut käsitystäni.
Toisaalta voin todeta, että suurissa yrityksissä tilanne on aivan eri kuin pienissä yrityksissä. Suomalaiset PK yritykset kyntävät varsin syvällä suoranaisen osaamattomuuden valtamerellä, mutta suurissa yrityksissä (ainakin joissain, mainitaan vaikka Andritz nimeltä) tehdään hurjan hyvää työtä.
Oikeasti tiedän, että suomesta löytyy itselleni riittävän vaativia tehtäviä, paljon on opittavaa. En ole liian fiksu, mutta kyvykäs kylläkin.
ap
Ps. Professori oli tehnyt saman huomion kuin minäkin, Kun suomalainen yritys saa ulkomaisen omistajan, tapahtuu muutamassa vuodessa merkittävä parannus parempaan suuntaan. Tyypillisesti saksankieliseltä alueelta tulevat omistajat nostavat yrityksen toiminnan tasoa monta pykälää. Tämä on oma huomioni ja myös professoiri yhtyi tähän varsin vuolaasti.
[/quote]
fakta on se, että hat liian vaativia tehtäviä, liian suurella palkkatoiveella suhteessa työttömyysaikaasi ja samanaikaisesti muita tehtäviä - asiantuntijatehtäviä ilmeisesti. Työnhakutilanteessa ei kannata mainostaa, että on laittanut 2500 hakemusta. Se on virhe. Kärjistetysti voisi sanoa, että yleisjantusen tehtäviä ei ole olemassa. Sinun pitää pystyä räätälöimään hakemus ja cv kutakin haettua paikkaa vastaavaksi.
[/quote]
- Karkeasti sanottuna olen hakenut muutamia satoja kohdistettuja työpaikkoja, joihin tietysti olen räätälöinyt hakemuksen. Loput ovat avoimia, joita en sen tarkemmin kohdista tai räätälöi, eihän ole mitään nimenomaista paikkaa avoinna. Hakemushan toimii keskustelun aloittajana. Tietysti huomioin yrityksene, eli pientä räätälöintiä toimialan ja yrityksen mukaan, mutta esim. rekryfirmoille lähtee yksi ja sama avoin työhakemus.
- Haen about kaikkia tehtäviä, jotka voisivat itselleni soveltua. Osa liian helppoja osa liian vaativia ja osa varmasti juuri sopivia. En erityisemmin mainista tätä 2000 ylittävää hakemusmäärää. Kerron työnantajalle asioita, joita uskon työnantajaa kiinnostavan.
ap
Tohtorin tutkinto ei tuo Suomessa käytännössä mitään lisäarvoa työpaikan saamiseen. Pikemminkin tuntuu, että suurin osa ajattelee tohtorista vain että, "se on opiskellut koska ei päässyt mihinkään töihin" joka on sinänsä tottakin. DI tai inssi joka on ollut vaikka parikin vuotta työttömänä on käytännössä menetetty tapaus. Alan vaihto edessä itselläkin.