Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"] Hmm.. tarkista CV, onko kirjoitusvirheitä, onhan asiakirjastandardi kunnossa? Kuvallinen hakemus kuulemma erottuu edukseen joukosta. Asiallinen kuva. Ei mitään kaljapullo kädessä illanistujaisissa -kuvia. Tsemppiä! Toivottavasti jotain mieleistä löytyy ja saat paikan! :) [/quote] Olen koittanut karsia kirjoitusvirheet. Kuva on, asiallinen sellainen. Asiakirjastandardin tunnen. Nykyinen hakemukseni on Powerpoint muodossa, joka mahdollistaa toisenlaisen kerronnan kuin word. Wordejäkin on lähes pari tuhatta lähetetty. ap [/quote] Kannattaa kuulemma muuttaa word pdf muotoon. Näin sanoi isäni, joka on rekrytoinut monia.
[/quote]
- Hyvä, varmasti totta. PDF on hyvä. Powerpointtiin olen nyt upottanut tiedostoja. Näin ne eivät varsinaisesti näy, eivät vie tilaa, mutta jos kiinnostaa, ikonista klikkaamalla avautuu esim. työtodistuksia tai vastaavia tarkennuksia ja dokumentteja sivun aiheeseen. Onnistuisi wordiinkin, mutta PDF:ksi käännettäessä tämä ominaisuus word ja powerpoint dokumentista häviää.
Aika usein firmojen sivuilla onkin PDF formaatti suositeltu muoto, varmasti ihan syystä.
ap
Mites uw-puoli ja vakuutusala. Esim. OP-Pohjolassa (tosin pk-seudulla) on tällä hetkellä yksi avoin työpaikka. Yritys on iso ja mahdollisuuksia varmasti paljon. Työ ei varmasti olisi sinulle se lopullinen, mutta itse rekryssä "kova taustasi" ei välttämättä pelottaisi työnantajaa, koska pystyisivät näkemään sen taakse, että hyvän uw-osaamisen ansiosta voisit tulevaisuudessa esim. johtaa ko toimintoa tai päätyä tekemään jotain muuta enemmän työkokemustasi ja koulutustasi vastaavaa työtä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:58"]
Miten ap olet päätynyt Vauva-lehden palstalle kyselemään apuja? Kysyn tätä ihan ystävällisesti. Ei täällä paljon miehiä ole eikä varmaan paljon tupla-dipl.inssimiehiä varsinkaan.
(itse olen DI-nainen ja päätynyt palstalle ekan kerran jo vuosia sitten kun odotin esikoistani)
[/quote]
-Olen isä ja lähes 10 vuotta sitten vierailin ensimmäistä kertaa AV palstalla. Yksi parhaista kavereistani on täältä. En ole häntä kylläkään koskaan nähnyt.
Lisään vielä, että leikkimielisesti minua tituleerataan jossain yhteyksissä "tripla-inssinä", sillä olen myös opiston käynyt koneinsinööri niiden 2 x DI lisäksi. Ja kyllä olen ehtinyt olemaan työssä, enkä ole mikään "oppipöpi".
- Olisiko yksi syy täältä kyselyyn se, että kaikkialta muualta olen jo kysellyt. Tästä AV saisi sulan hattuunsa......... jos siis ratkaisee tämän pulmani.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:22"] Mitä jos siirtyisit puhtaasti liiketoiminnan kehittämispuolelle ja sitä kautta projektipäälliköksi? Mitä jos unohtaisit toistaiseksi tohtoriopinnot ja miettisit maisteripintoja kauppakorkeassa (sillä edellytyksellä että tämä ei estäisi korvauksia) ja pyrkisit enemmän liiketoiminnan puolelle tekniikan sijasta. Mitä jos hakeutuisit vakuutusalalle esim. riskienhallinnan puolelle. Tähtään siis siihen, että voisit tulevaisuudessa työskennellä laajemmalla sektorilla. [/quote] - Juuri tätä olen tehnyt. Opintoni eivät ole kauppakorkeasta vaan teollisuustaloutta. Tarkoitukseni oli nimen omaan laajentaa liiketoiminnan kehittämisen puolelle, sillä olen työurallani havainnut paljon asioita joita olen kehittänyt je edelleen voisin kehittää. Tätä vahvistaakseni lähdin opiskelemaan sen, mitä yliopisto sanoo asiasta. Tohtoriopinnot on tullut sivussa siksi, että opinnot vain menevät niin helposti ja aihe kiinnostaa ja olen siinä hyvä. Jatko-opinnoista minulla on parhaat arvosanatkin, joten yllätyksekseni totesin löytäneen liiketoiminnan kehittämisen ja strategian omimmaksi alueekseni. Väitöskirjan tekeminen olisi normaalia työntekoa, mutta ei mikään pakko vaan vain yksi vaihtoehto jota harkitsen muiden joukossa, koska puolet opinoista on jo tehty. Mielelläni teen tätä kiinnostavaa aihetta työkseni esimerkiksi suuressa kansainvälisessä yrityksessä esimerkiksi strategiapäällikikönä tai myöhemmin johtajana, ilman mitään puhetta väitöskirjasta. Tai sitten työskentelisin projektipäällikkönä, tai myyntipäällikkönä, nekin kelpaa jos vain työtä on. Olen erityisen monialainen ja tarkoituksellisesti kehittänyt laajaa osaamista niin työelämässä kuin opinnoillanikin. Väitöskirja ei siis ollut alunperin tavoitteena, mutta se on noussut rinnalle yhtenä vaihtoehtona muiden muassa. Olen opiskellut lähes kaikki Hervannan riskienhallinnan kurssit, tai ainakin aika monta. Pääpaino on: - strategiassa - projekti- ja palveluliiketoiminnassa - henkilöstö- ja organisaatiojohtamisessa - yritystaloudessa ja yrityksen johtamisessa. - (ehkä tuon riskienhallinnankin voisi tähän nostaa) Nämä siis aiemman energia DI koulutuksen jatkoksi. ap [/quote] En usko että pääset tyyliin strategiapäälliköksi kahdeksan tonnin palkalla viiden vuoden työttömyysputkesta, ainakaan ilman kontakteja. Pyri ensisijaisesti työllistämään itsesi eli hae näitä projekti-, hanke- myyntipäällikköhommia. Suomesta ja ulkomailta (googlaa heti joku uk:n työnhakusaitti ja linkit meille minkä tyyppistä työtä hakisit)
[/quote]
- Haettu on jo. Enkä itsekään usko pääseväni 8000 €/kk strategiapäälliköksi, tuskin edes hakisin.
ap
Tässä tulee kyllä ihan pyörälle päästänsä kun lukee näitä kaikkia asioita mitä olet kokeillut ja jaksanut työllistyäksesi. Tosin jos tässä jotain hyvää on, niin ehkä tämä avaa joidenkin ihmisten silmät sille miten vaikeaa työttömänä oikeasti on tämän päivän Suomessa. Jos junan kyydistä kerran tipahtaa, niin kyytiin uudelleen nouseminen voi olla oikeasti todella vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:25"]
Nymmä keksin, hae kunnanjohtajaksi!
[/quote]
- Empäs haekkaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:22"]
Mitä jos siirtyisit puhtaasti liiketoiminnan kehittämispuolelle ja sitä kautta projektipäälliköksi? Mitä jos unohtaisit toistaiseksi tohtoriopinnot ja miettisit maisteripintoja kauppakorkeassa (sillä edellytyksellä että tämä ei estäisi korvauksia) ja pyrkisit enemmän liiketoiminnan puolelle tekniikan sijasta. Mitä jos hakeutuisit vakuutusalalle esim. riskienhallinnan puolelle. Tähtään siis siihen, että voisit tulevaisuudessa työskennellä laajemmalla sektorilla.
[/quote]
- Juuri tätä olen tehnyt. Opintoni eivät ole kauppakorkeasta vaan teollisuustaloutta. Tarkoitukseni oli nimen omaan laajentaa liiketoiminnan kehittämisen puolelle, sillä olen työurallani havainnut paljon asioita joita olen kehittänyt je edelleen voisin kehittää. Tätä vahvistaakseni lähdin opiskelemaan sen, mitä yliopisto sanoo asiasta. Tohtoriopinnot on tullut sivussa siksi, että opinnot vain menevät niin helposti ja aihe kiinnostaa ja olen siinä hyvä. Jatko-opinnoista minulla on parhaat arvosanatkin, joten yllätyksekseni totesin löytäneen liiketoiminnan kehittämisen ja strategian omimmaksi alueekseni.
Väitöskirjan tekeminen olisi normaalia työntekoa, mutta ei mikään pakko vaan vain yksi vaihtoehto jota harkitsen muiden joukossa, koska puolet opinoista on jo tehty. Mielelläni teen tätä kiinnostavaa aihetta työkseni esimerkiksi suuressa kansainvälisessä yrityksessä esimerkiksi strategiapäällikikönä tai myöhemmin johtajana, ilman mitään puhetta väitöskirjasta. Tai sitten työskentelisin projektipäällikkönä, tai myyntipäällikkönä, nekin kelpaa jos vain työtä on. Olen erityisen monialainen ja tarkoituksellisesti kehittänyt laajaa osaamista niin työelämässä kuin opinnoillanikin. Väitöskirja ei siis ollut alunperin tavoitteena, mutta se on noussut rinnalle yhtenä vaihtoehtona muiden muassa.
Olen opiskellut lähes kaikki Hervannan riskienhallinnan kurssit, tai ainakin aika monta. Pääpaino on:
- strategiassa
- projekti- ja palveluliiketoiminnassa
- henkilöstö- ja organisaatiojohtamisessa
- yritystaloudessa ja yrityksen johtamisessa.
- (ehkä tuon riskienhallinnankin voisi tähän nostaa)
Nämä siis aiemman energia DI koulutuksen jatkoksi.
ap
[/quote]
Huomasinkin vasta viestini kirjoittamisen jälkeen että oletkin jo täydentänyt opintojasi liiketoiminnan puolella. Pari ajatusta tuli mieleen, nämä siis ihan heittoina. Koska DI-taustaisena omaat hyvät matemaattiset valmiudet, niin miten olisi esimerkiksi tietojärjestelmätieteen opinnot? Saisit myös KTM:n tutkinnon ja taas laajempaa osaamista. Maisteriopinnot saisit varmasti nopeasti läpi. (ymmärrän kyllä opintoihin liittyvän tukihaasteen ja sen, että olet jo täydentänyt opintojasi.) Pyrin kommentillani kuitenkin aidosti "erottuvan" osaamisprofiilin rakentamiseen ja tietynlaiseen poikkitieteellisyyteen.
Pohdin myös tuota vakuutusalaa (mahdollisesti riskienhallintaa, kenties siihen liittyviä projektia). Omaat teknisen taustan ja selkeästi erikoisasiantuntemusta. Siellä missä on liiketoimintaa, on tarvetta myös vakuuttamiselle ja sitä kautta riskienhallinnalle ;) Oletko ajatellut vakuutusalaa joko riskienhallinnan ja/tai projektihallinnan näkökulmasta. Vaikutat ilmeisesti Pirkanmaan alueella, aika monilla isoilla vakuutusalan toimijoillahan on siellä toimintaa kuten varmasti tiedätkin. Esimerkiksi Jyväskylässä voisit opiskella tietojärjestelmätiedettä/tietojenkäsittelytiedettä.
Nämä ajatukset ovat tietysti vain heittoja, mutta itse sinun tilanteessasi lähtisin "hakemaan" ratkaisua omaa osaamisaluetta selkeästi laajentamalla (tätä olet toki tehnytkin) ja kyllä vaan sinuna harkitsisin vakuutusalaa.
Vakuutusalaa ehdottanut
[/quote]
- Kirjoitat lähes kuten olen ajatellut. Viime opinnoilla oli tarkoitus laajentaa osaamista, eikä esim. syventää tohtoriin. Kyllä mietin melko tarkkaan mitä kannattaa opiskella ja olen periaatteessa valintoihini tyytyväinen.
Jyväskylää en ole miettinyt, sillä juuri nyt koen sen olevan ulkopuolella siitä kokonaisuudesta jota olen rakentanut. Varmasti olisi hyvä lisä, mutta "kolmas tällainen tutkinto" jäisi takuuvarmasti kesken, jos joku tarjoaa työtä. En siis olisi siihen riittävän sitoutunut. Poikkitieteellisyys on juuri se sana, jota olen hakenut viime vuosina ja mielestäni onnistuneesti. Vahvuuteni lienee poikkitieteellisessä hahmottamisessa, ainakin yritys on kova.
Jyväskylän mahdollisista opinnoista vielä se, että kokemukseni mukaan 70 opintopistettä menee, ennenkuin laiva alkaa kääntymään. parista kurssista ei ole mitään hyötyä. Minulla vaatii 70 opintopistettä opintoja, ennen kuin asia alkaa menemään takaraivoon yleiseksi ajattelumalliksi ja elämänkatsomukseksi. Tämä siis itselläni mielessä, jos aion johonkin sitoutua. Elämä ei saisi olla pelkkää oppimista. olen nytkin tehnyt kovasti työtä, saattaessani teoriaa arkielämään. Tässäkin on vielä pureskeltavaa ja se työpaikka helpottaisi oppimisalustana kokonaisuuden hallinnassa.
Olen lähettänyt papereitani vakuutusalalle menneinä aikoina, mutta en riittävän määrätietoisesti. Kesän jälkeen nyt muistuttaessasi asiasta, aion olla pontevasti yhteydessä vakuutusfirmoihin. Pakkohan niiden on näin pätevä sälli palkata, eikö niin?
Kiitos, pidän vinkkisi mielessä ja toteutan soveltuvin osin.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:47"]
Kelpaisiko hiukan pienempi palkka...? Jospa lähdet opettajaksi ammattikouluun tai ammattikorkeakouluun? Itse olen kemian alan DI ja toimin opettajana ammattikoulussa. Palkka ei ole mikään päätä huimaava, ehkä noin 3300€/kk, mutta opetustunteja on vain 28 viikossa ja loma-ajat ovat samat kuin peruskoulunpettajilla.
Ammattikorkeakoulussa olisi parempi palkka, mutta työ ehkä vähän vaativampaa ja lomat ei ihan samalla lailla rullaa.
En ole varma miten sinun alallasi on, mutta tekniikan alalla noin yleensä on pula ammattiopettajista. Itse aloitin ilman mitään opettajakoulutusta, mutta luin myöhemmin ammattillisen opettaja tutkinnon (1,5 vuotta työn ohessa).
[/quote]
- Jep, vastasinkin toisaalle vähän tähän liittyen. Olen lähettänyt CV:ni ja soitellut perään kaikkiin alueeni 50 km säteellä oleviin ammattiopistoihin, aikuiskoulutuskeskuksiin ja AMK:hin. Nekin mahtuvat 2500 lähetetyn hakemuksen sisään.
Ehkä voisin kirjoittaa myös, että olen kuluneen vuoden aikana ollut useita kertoja sijaisena niin alakoulussa kuin yläkoulussakin, opettaen useita eri aineita. Sijaisuuksia on kertynyt kuukauden pari vuoden aikana, päivä sillon toinen tällöin, pisin jakso reilu viikko.
ap
[/quote]
Mites muuten vaikkapa ammattilliseen opekorkeaan hakeutuminen (jota vissiin jossain kohdin olit miettinytkin) ja sitä kautta kiinni pestiin vaikka ammattikorkeassa?
Vakuutusalaa ehdottanut
[/quote]
- Voisin nähdä itseni AMK opetuksessa. Jos elämä vie tähän suuntaan, en potki vastaan. Ehkä pitää hieman ottaa selvää, mutta periaatteessa kouluja on käyty riittävästi. Kokemukseni mukaan AMK:hon pääsee opettajaksi, vaikkei olisi pedakomiikkaa opiskellutkaan. Ne pitää vain sitten suorittaa työn ohessa ja se on OK, jos luoja suo sen uran.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:22"]
Mites uw-puoli ja vakuutusala. Esim. OP-Pohjolassa (tosin pk-seudulla) on tällä hetkellä yksi avoin työpaikka. Yritys on iso ja mahdollisuuksia varmasti paljon. Työ ei varmasti olisi sinulle se lopullinen, mutta itse rekryssä "kova taustasi" ei välttämättä pelottaisi työnantajaa, koska pystyisivät näkemään sen taakse, että hyvän uw-osaamisen ansiosta voisit tulevaisuudessa esim. johtaa ko toimintoa tai päätyä tekemään jotain muuta enemmän työkokemustasi ja koulutustasi vastaavaa työtä.
[/quote]
- Vakuutusala nyt siis suurennuslasin alle. Otan selvää. Kiitos.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:25"]
Hämmästelen sinnikkyyttäsi ja sitä, ettet siitä huolimatta ole löytänyt vielä töitä. Kaksi asiaa tuli mieleen:
Oletko käyttänyt myös 4000+ palkkatoiveita? Ymmärrän, että aiempi palkkatasosi oli selvästi parempi mutta etenkin pienemmissä ja keskisuurissa yrityksissä palkkataso on aiempia suuryrityksiäsi alempi. On iso kynnys ottaa vähän erilaisemmalla taustalla oleva hakija firman sisäiseen palkkapolitiikkaan nähdem kovalla palkalla. Monesti iso palkkatoive rajaa pois jo heti haun alkumetreillä.
Saako sinusta haastattelussa varmasti myönteisen, sosiaalisen ja aktiivisen kuvan? Valitettavasti on paperilla hyviä hakijoita (jotka voivat olla myös hyviä työntekijöitä) mutta jotka alisuoriutuvat haastatteluissa.
[/quote]
- Käsitykseni on, että suurissa yrityksissä palkkataso on huonompi kuin pienissä ja keskisuurissa. Suurissa yrityksissä suurten johtajien palkat ovat suuret, mutta rivimiesten sitten sellaine npalkka kuin helposti korvattavan miehen palkka on, eli ei ainakaan keskiverto asuurempi.
Pienissä yrityksissä on helpompi olla "korvaamaton", jolloin työnkuvakin laajempi ja toiminnan kannalta keskeisempi, jolloin palkkauskin runsaampi.
- Olen hakenut tarkoituksella myös vaatimattomampia tehtäviä, joissa palkkataso on 4000+. Sitäkin on siis kokeiltu. Oleellista on siis se, että olen ennen hakemustani lähettämistä kysynyt palkahaitaria ja olen passannut sen tehtävään.Ilmeisesti siis "ylikoulutus" on rajannut itseni ulos tai se, että työkokemukseni ei ole esimerkiksi 15 vuotta myyntipäällikön tehtävästä, vaan laajasti useiden eri toimintojen alueelta. Myynti, projekti, kansainvälistyminen, sisäinen laskentatoimi, laitosten käyttööönotto, liiketoiminnan kehitys jne. Tässä makaa siis myös yksi heikkouteni ja vahvuuteni.
Tiedän psykologisten testien kautta, että vahvuuteni on kommunikointi, keskusteleva ote ja vuorovaiktus ihmisten kanssa. Tämä on siis testattu usemmankin kerran ja lienee luonteeni. Voin toki alisuoriutua huonona päivänä haastattelutilanteessa, mutta muuten sanoisin että paperilla olevat (tässäkin ketjussa esiin nousseet asiat, kuten koulutus ja opintomenestys) eivät ole vahvuuteni, vaan työelämässä olen vuorovaikutusta, innostuneisuutta ja muita motivoivaa asennetta tarvittavissa tehtävissä vahvimmillani. Tämä sitkeys ja vuorovaikutteisuus sekä työelämän kehittämisen ilo on vahvuuteni.
Mielestäni on suorastaa ironista tai outoa, että paperilla olen ylikoulutuettu, ylihyvä ja kaiken kokenut (tai näin ainakin itse paperiarvoni tulkitsen), mutta varsinaiset vahvuuteni ovat ne ominaisuuteni, jotka eivät näy paperilla, vaan jotka tulevat esiin työelämän vaativissa arkirutiineissa ja venymistä vaativissa tehtävissä. Käyttäisin jopa sanaa innovatiivisuus, joskin se oikeasti tarkoittaa laajaa osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa, jolla saan muutoksia aikaiseksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:42"]
Yritä olla hakemuksessasi enemmän "hyvä tyyppi" kuin DI. Sinun vastauksistasi saa kuivakan kuvan. Myös lauserakenteesi ovat usein kankeita ja monimutkaisia. Yritä eri tapoja saada töitä: video tai nettisivu tms.
[/quote]
- Totta, lauseeni repsahtavat helposti ylimittaisiksi ja ovat hieman kankeita.
CV:ni lähtee liikenteeseen persoonallisuustestillä, jossa tuon esiin henkilökohtaisia testattuja ominaisuuksiani. Tuon esiin että harrastan paljon ja monipuolisesti (fyysistä ja henkistä sekä useita eri harrastuksia) ja olen seuramme puheenjohtaja.
LikedIn:issä on minusta video ja powerpoint esittely. Sinne eksyvät ne jotka lukevat CV:ni loppuun asti ja kenties jaksavat innostua.
ap
Ps. Luullakseni en ole kuivakka, mutta koitan nyt pysyä asialinjalla, vähän se vaatii yrittämistä : ) Huumorintajuni on hyvä ja/mutta vähän omituinen, joten sen kanssa pitää olla ripauksen verran varovainen.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:53"]
Olet yli koulutettu varmasti moniin hanttihommiin. Itse huomannut tämän. Ennen tutkintoani sain duunarin paikkoja, mutta nyt yliopiston suoritettua ei oman alan töitä ole löytynyt enkä saa edes niitä duunarin hommia enää.
[/quote]
Höpöpuheita. Kuka pakottaa kirjoittamaan koulutuksen siihen hakemukseen?
[/quote]
Minulla on kyllä samanlainen kokemus: ennen yliopistoa olin suorittanut opistotasoisen (yo) koulutuksen enkä koskaan ollut työttömänä. Kahden maisteritutkinnon jälkeen en oikein pääse minnekään. Toisen akateemisen tutkinnon tein yhdistämällä siihen osa-aikaisen työn. Olen nauranutkin kavereille, että vaativinta työtä olen tehnyt yli 20 vuotta sitten ja nyt iän, kokemuksen ja koulutuksen lisääntyessä arvoni työmarkkinoilla on laskenut. En enää näin viisikymppisenä edes unelmoi että voisin jossakin jatkaa eläkeikään asti. Olen nähnyt monen tyypin putoavan 53-55-vuotiaina työmarkkinoilta ja paluuta ei ole ollut.
[/quote]
- Hieman surullista. Akateeminen koulutus kannatti niin kauan kun omilla vanhemilla oli akateeminen koulutus. Näin pääsi varmasti nauttimaan paramman kansanosan eduista ja oli helppo edetä. Olen havainnut, että koulutus ei nosta yhteiskunnallista statusta, vaan se perintö jonka isältäsi saat. Kyse on siis hyväveli verkostosta ja nepotismista. Jonka tietyllä tavall ajopa melkein ymmärrän.
On siis suuri harhaluulo, että koulutus kannattaa. Se kannattaa siihen asti kun kuuluu parhaiten koulutettuun 2 %:iin (prosenttiluvun vetäisin hatusta) ja vanhemmat tuovat sosiaalisen statuksen ja onnistumisen kohdallesi. Uskon että suuri osa erittäin lahjakkaita ihmisiä makaa tylsistyneenä kontoreilla alisuoriutujina, nähden korjattavaa toimintatavoissa. Tämä on ehkä suurin henkilökohtainen pelkoni, sillä siitä olen sanut maistiasia. Osittain siksi päätin hypätä vielä muutama vuosi sitten opiskelemaan, sillä kykenen niin paljon parempaa.
Tässä kohtaa purkaisin suomalaisen koulutusjärjestelmän ja jättäisin opiskelupaikat oikeasti motivoituneille ja lahjakkaille. On vaikea erottautua, jo ei edes pääse näyttämään osaamistaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:18"]
Ap, jos olet tarpeeksi sosiaalinen ja on muutenkin kanttia, oletko miettinyt poliittista uraa? Liittyisit näin aluksi jonkin puolueen jäseneksi ja osallistuisit toimintaan. Näin saisit kehittävää tekemistäkin ja pääsisit verkostoitumaan. Asiantuntijuudestasi olisi varmasti hyötyä!
[/quote]
- Mietitty on. Olin nuorempana innostunut yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta. Mutta rehellisesti sanottuna politiikka ei ole minua varten, vaan politiikka on itselleni iso KIROSANA. Ei kiitos, ei missään tilanteessa. Ainakin nyt ajattelen niin.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä että asiantuntijuudesta(ni) olisi varmasti hyötyä, mutta sitten ei kokemukseni mukaan olekaan enää kyse politiikasta, valitettavasti.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:26"]
Sinulla on aika paljon keskeytyneitä kursseja ja koulutuksia. Luin kyllä, että vika on työkkärin, mutta eihän rekry sitä tiedä, välitä tai ymmärrä. Sain sinusta vähän tuuliviirin jokapaikanhöylän kuvan, en niinkään erikoistuneen asiantuntijan. Olet ollut nyt siis viisi vuotta työttömänä. Se on pitkä aika alalla kuin alalla. Millaisessa asemassa olit aiemmissa töissä? Voisiko tulkita, että konkurssit olivat osaksi sinun "vikasi" esim. vastuuasemasta johtuen? Et siis laita palkkatoiveita suoraan, vaan tiedustelet kehikkoa. Laita vaan palkkatoive heti. Tunnethan sinä alasi palkkatason. Se kertoisi siitä, että olet edelleen kärryillä ja että tunnet oman arvosi. Lisäksi sanon samaa kuin joku tuossa yllä, tekstisi on sujuvaa, mutta lauserakenteet vaikeita ja ilmaisu kuivakkaa. Lämpö ja/tai persoonallisuus jää uupumaan. Mites CV ja hakemus, kai liität PowerPoint-esityksen oheen perinteisetkin versiot? Konservatiivisemmatkin rekryt voivat näin vilkaista ensin pintapuolisesti, että kiinnostaako ja sen jälkeen erikoisuus on plussaa. Eivät kaikki lähde tuhlaamaan aikaansa ties mihin elokuvaesitykseen työnhakuprosessissa, jos ei ole mitään perinteis viitettä siitä, onko henkilö lähellekään sopiva avoimeen tehtävään. Tsemppiä! Iso osa tästä viestistä on pohdintaa, mitä rekrypuolella saatettaisiin ajatella, ei niinkään omia mielipiteitäni.
[/quote]
- Hyvä ja kiitos. Hyvää pohdintaa. Laitan lähtökohtaisesti perus wordin ja CV:nkin perinteisenä menemään. Avoimena lähestyessäni olen siirtynyt tänä vuonna powerpointtiin, josta on pyytämätää tullut kivastipositiivista palautetta, sillä olen siihen oikeasti nähnyt vaivaakin.
- Minulla ei ole varsinaisesti kesken jääneitä kursseja tai koulutuksia. Työkkäri toki brutaalisti katkaisi useat kurssini ilman perusteita (virkamiehen ei tarvitse perustella päätöksiään, ei edes kysyttessä), mutta se on kokonaisuudessa pieni sivujuonne, joskin osoitus työkkärin toiminnasta.
- Palkkani ennen opiskeluja oli se 10 000 €/kk mutta en haaveile sellaisesta palkasta, ellei tehtävä ole sellainen, lähinnä sii stoimitusjohtaja tai isomman yrityksen johtaja. Palkka on mielestäni vahvasti sidoksissa tehtävään, ei esim. koulutukseen tai titteliin. Toki minulla on helppo keskustella palkasta ja kuten neuvotteluissa on tapana nostaa esiin (siis sellutehtaita tai voimalaitoksia neuvotellessa), katsotaan ensin "tekniikka kasaan" ja neuvotellaan sitten hinnasta. Eli jos kiinnostaa, niin palkkaus on sovittavissa. Alani palkkataso vaihtelee käsitykseni mukaan 50 000 €/a - 2 500 000 €/a tehtävästä ja yrityksestä riippuen. Ei aivabn yhtä helppo asia kuin kirvesmiehen palkka.
Olen enemmänkin jokapaikan höylä, kaikesta paljon ymmärtävä liiketoimintaosaaja, mutta en siis yhden asian erikoisasiantuntija. En siis ole tehnyt mitään tehtävä kenttään 15 vuotta vaan paremminkin neljää eri työnkuvaa jokaista noin 4 vuotta, sitähän se laaja-alaisuus on niin hyvässä kuin pahassa. Tältä osin siis suunnilleenoikea mielikuva. Minulla on siis ollut ja on monta ammattia ja tämänkautta osaamista.
Olen toiminut myynti- ja projektijohtajana sekä useissa päällikkö tason tehtävissä konepaja ja energiateollisuudessa. Uskallan sanoa että että työnantajieni konkurssit eivät ole johtuneet itsestäni. Tämä ei ole mielestäni ainoastaan mielipiteeni, vaan myös helpohkosti näytettävä asia. Minulla on myös hyvät työtodistukset sekä tarvittaessa suosittelijoita.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:31"]
Kerro vielä kontakteistasi ja millainen maine sinulla on ammattialasi piireissä. Palkkaisiko pomosi sinut vielä? Suosittelisiko työkaverit tai alaiset? Mites opiskelukaverit? Kerroit paahtaneesi paljon opintoja huippuarvosanoilla - olitko pidetty tyyppi ja toivottu tiimityökaveri vai yksin ylpeänä puurtava tyyppi? Opiskeluaikoina luodaan suhteita eniten.
[/quote]
-Työtodistukseni ovat hyvät. Yksi edellisistä esimiehistäni (hallituksen puheenjohtaja) soitteli viime syksynä ja tarjosi työtä jos hän saa rahoituskuviot kuntoon. Ei valitettavasti saanut rahoitusasioita kuntoon. Uskon että pääsääntöisesti vanhat esimieheni palkkaisivat minut uudelleen. Yliopistolla professori kertoi ystävällisesti ja oma-aloitteisesti, että hän suosittelee tarvittaessa. Olenkin sittemmin kertaalleen pyytänyt häneltä lupaa laittaa suosittellijalistaan ja siellä se nyt on.
En osaa tarkkaan sanoa, miten toivottu tiimikaveri olen, sitä pitäisi kysyä muilta. Uskoakseni kuitenkin olen. Olen saanut palautteena tiimikavereilta/ryhmätöiden tekijöiltä ainakin seuraavaa:
- testaa ajatuksensa minulla ennen kuin alkaa kirjoittamaan
- eräs kaveri kertoi saaneensa opintojensa aikana kaksi kertaa harjoitustyöstä arvosanan 5 ja minä olin ryhmässä mukana näinä molempina kertoina. Muina kertoina arvosanat ovat tällä kaverilla olleet noin 2.
Tiedän tekeväni tiimityöskentelyssä paljon myös muiden töitä, sillä haluan arvosanan 5 kun muille riittää 3. Sama työelämässä, teen enemmän kuin muut yleensä. Haluan kuitenkin kirjoittaa, että monet hyvät oivallukset ovat muiden tekemiä. On ilo työskennellä itseään fiksumpien kanssa, ja heitäkin on paljon (ainakin Hervannan teollisuustalouden laitoksella), itse kompensoin paljon myös ahkeruudella.
Vaikka viihdyn ihmisten parissa, niin olen kuitenkin ripauksen outo. Olen se kaveri, joka teini-iässä pelasi shakkia, muiden ollessa pussikaljalla. Tämä on tullut mieleeni nyt, kun toinen lapsistani on samanluonteinen. Lapseni pohtii ja vaatii älyllisiä haasteita ja järkiperusteita ja selityksiä, muiden tehdessä asian nopeasti pois häiritsemästä ja sitten karkkikauppaan. Tämä on luonteenpiirteeni. En siis viihdy kovaäänisten tai esim. narsistien parissa, vaan mieluummin pohdin tulevaisuuden rakentamista ja suunnitelmaa A, B ja C. Olen varsin ystävällinen sielu, enkä tavoittele rahaa. Suomessahan ei verotuksellisista syistä kukaan rikastu.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:01"]
Sun pitäisi ainakin tehdä se dippatyö. Jatko-opinnoista ei välttämättä ole paljon hyötyä, jos ei ole jo sopivaa hommaa niiden osalta tarjolla jo työpaikalla, johon sitten etenee. Metsätalouden parissako olet työskennellyt?
Jos on mahdollista lähteä ulkomaille, niin sieltä voisi onnistaa.
[/quote]
- Olen rakennellut, myyty, suunnitellut ja toteuttanut voimalaitoksia ja sellutehtaita sekä kansainvälistänyt suomalaisia yrityksiä. Metsätalous ei ole ihanoikea termi,mutta sellu ja esim. hakkeen kautta bioenergia. Luonnollisesti olen kiinnostunut esim. UPM:n biotalousmahdollisuuksista ym kiertotalous/biotalous toteutuksista prosessiteollisuuden kautta.
- Teen mielelläni dippatyön, jos se tulevalle työnantajalle sopii. Sitä kysyn ja toivon että onnistuu, jolloin saisin lopullisesti toisen DI tutkinnon kasaan. Jatko-opintoja voin tehdä vaikka työn ohella tai en ollenkaan, siihen ei maailmani kaadu. Olen kylläkin hakemassa yhtä väitöskirja paikkaa (4 vuoden pesti) Oulusta. Jos natsaa, niin sinne.
- Ulkomaille... kelpaa. Olen hakenut suomalaisiin firmoihin ulkomaan komennuksiin, mutta kaupat on yrityksillä jääneet tekemättä, jolloin ei ole tullut työtäkään. Lähden ulkomaille jos tilaisuus tulee.
ap
Tsemppiä työnhakuun ap! Suomessa on tällä hetkellä n. 500 000 työtöntä, avoimia paikkoja ensimmäisellä vuosineljänneksellä n. 43900. Siinä syy sille, miksi myös sinä olet työtön- paikkoja on vähän ja hakijoita on pilvin pimein. Huonoina taloudellisina aikoina myös raha ratkaisee, monet firmat palkkaavat halvimman hakijan pätevistä hakijoista. Oletko hakenut töitä kotikuntasi/lähiseutukuntien ulkopuolelta? Jos et, niin sinun tilanteessa hakisin töitä myös satojen kilometrien etäisyydellä kodistasi. Monessa perheessä toinen vanhemmista asuu viikot toisella paikkakunnalla ja viikonloput kotona.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:42"]
Tsemppiä työnhakuun ap! Suomessa on tällä hetkellä n. 500 000 työtöntä, avoimia paikkoja ensimmäisellä vuosineljänneksellä n. 43900. Siinä syy sille, miksi myös sinä olet työtön- paikkoja on vähän ja hakijoita on pilvin pimein. Huonoina taloudellisina aikoina myös raha ratkaisee, monet firmat palkkaavat halvimman hakijan pätevistä hakijoista. Oletko hakenut töitä kotikuntasi/lähiseutukuntien ulkopuolelta? Jos et, niin sinun tilanteessa hakisin töitä myös satojen kilometrien etäisyydellä kodistasi. Monessa perheessä toinen vanhemmista asuu viikot toisella paikkakunnalla ja viikonloput kotona.
[/quote]
- Olen hakenus töitä kauempaakin. Pari viikkoa sitten olin haastattelusa 145 km päästä kotikaupungistani. Pisimmälle lähetetty työhakemus oli tehtävä Kiinassa. Periaatteessa haen koko suomesta.
Uskoakseni olen pääsääntöisesti laittanut oikean palkan hakemuksiini. Seuraavaan hakemukseenihan laitan 1200 €/kk alle sen, mihin yrityksen haitari venyy.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella
ap
[/quote
vaikutat liian fiksulta. Työnantaja EI palkkaa häntä fiksumpaa henkilöä. Jos hat duunaritason tason paikkaa tuolla koulutuksella ja ulkomaantyökokemyksella et pääse töihin.onko työnhaku sumentanur ajatukset vai onko tämä provo, kun et ole asiaa itse jo ymmärtänyt. Mielestäni voit saada työn vain ulkomailta tai isosta kauoungista tre, hki.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:54"]
Kannattaisi tehdä niin kuin useimmat meistä palstamammoista ja kouluttautua lähihoitajaksi. Silloin saisit töitä.
[/quote]
- Ja ei siitä ole pitkäkään aika, kun luin uutisen, että joillain alueilla on lähihoitajiakin jo ylenmäärin.
Muistaakseni eräs tutun tuttu opiskeli itsensä insinöörikin 90-luvun laman alkuun. Ei löytänyt töitä mutta opiskeli heti perään poliisiksi koska siinä on takuuvarma työ. No valmistuttuaan poliisiksi alkoi poliisien ensimmäiset lomautuksen, eli ei saanut töitä poliisinakaan. Tämä tarina jostain 90-luvun alkupuolelta.
Maailma muuttuu.
ap