Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:55"]
Saat kyllä kaiken kunnioitukseni. Kaikista vaikeinta tuollaisessa tilanteessa on uskoa itseensä ja yrittää, yrittää, yrittää kerta toisensa jälkeen. Useimmat ihmiset olisivat luovuttaneet jo kauan ennen tuota 2500 lähetettyä hakemusta(ja se olisi aivan ymmärrettävää), joten luonnetta sinulta ilman muuta löytyy. Toki tämä nyt ei sinun tilanteessasi lämmitä sen kummemmin, mutta vilpittömästi toivon sinulle kaikkea parasta.
[/quote]
- Kiitos, kaunit sanat ovat tarpeen. Voit(te) ehkä uskoa, että tämä on myös opettavaista, sekä itsestäni, maailman muuttumisesta, entisten työnantajieni menestymättömyydestä, strategiasta, ihmisistä jne. Myös poliittinen ja yhteiskunnallinen katsomukseni on hieman muuttunut. Olen miettinyt "syvällisiä" ja perehtynyt itseeni sekä suuren harmituksen saattelemana että myös työnahun onnistumisen kautta (omat vahvuudet jne..... tiedättehän tämän liturgian).
ap
Mitä jos siirtyisit puhtaasti liiketoiminnan kehittämispuolelle ja sitä kautta projektipäälliköksi? Mitä jos unohtaisit toistaiseksi tohtoriopinnot ja miettisit maisteripintoja kauppakorkeassa (sillä edellytyksellä että tämä ei estäisi korvauksia) ja pyrkisit enemmän liiketoiminnan puolelle tekniikan sijasta. Mitä jos hakeutuisit vakuutusalalle esim. riskienhallinnan puolelle. Tähtään siis siihen, että voisit tulevaisuudessa työskennellä laajemmalla sektorilla.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:56"]
Oletko naimisissa? Onko vaimo työssä? Miten hän suhtautuu asiaan? Oletteko joutuneet kovasti tinkimään elintasostanne?
[/quote]
-Olen naimisissa. Kaksi lasta. Vaimo on onneksi hyvässä työpaikassa. Vaimoa varmasti harmittaa, mutta uskoakseni hän näkee ja vaistoaa että teen kaikkeni asian eteen. Huolehdin työkyvystäni moninaisin tavoin (tuli kai ilmi jo aiemmista kirjoituksista) ja teen fiksuja asioista.
- Elintasosta: Perheessämme on opistotason tutkinto (ins.) ja kolme akateemista tutkintoa (dippatyötä valille valmis tuo kolmas), 2 x DI + FM. Viimeisen parin vuoden aikana elintasomme on ollut matalampi kuin lapsuuden kodissani, jossa vanhemmilla ei ollut ammattikoilutusta, vain sen aikainen kansakoulu about 4 luokkaa.
Kansakoulun käynyt isäni saa trukkikuskin ammatista nyt eläkkeellä ollessaan enemmän eläkettä kuin minä perusturvaa, jolla pitää maksaa lainat ja kasvattaa lapset. Elintasomme on siis varsin matala. Itse en käytä rahaa yli pakollisen lainojen. Parsin vaatteita ja hyödynnän ilmaiset kahvitarjoilut jne. Kuljen polkupyörällä ja kävellen kesät talvet. Vakuutuksista en ole halunnut luopua.
ap
En osaa sanoa mitään, kun tuntuu että olet laajalti yrittänyt kaikkea, mutta voimia ja tsemppiä haluan kuitenkin toivottaa sinulle ap!!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:58"]
Pyydä vaikka 3000 euroa ja lähde käytännön töihin. Pääset kyllä.
[/quote]
- En ole koittanut. Uskoakseni 2300 €:lla saa paremman käden taitajan kuin mihin itse pystyn. Toki voisin oppia, mutta näen tässä kyllä ongelman, siis ainakin työnantajalle.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:58"]
Mitä kollegoillesi aiemmista työpaikoista kuuluu? Ovatko he onnistuneet työllistymään? Ovatko he tietoisia tilanteestasi ja pystyvätkö kertomaan mahdollisesti avautuvista tilaisuuksista?
[/quote]
- Olen ollut monin tavoin aktiivinen. Tarkemmin en osaa kaikista sanoa. Monet ovat tietysti työllistyneetkin. Olen lähestynyt CV:lläni kyllä, jos olen nähnyt mahdollisuuden siihen suuntaan.
ap
Tohtorit ja maisterit alas pilvilinnoista ja tekemään oikeita töitä. Kaikille ei yksinkertaisesti riitä suunnittelu- ja johtotehtäviä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:39"]
Tohtorit ja maisterit alas pilvilinnoista ja tekemään oikeita töitä. Kaikille ei yksinkertaisesti riitä suunnittelu- ja johtotehtäviä.
[/quote]
Kiva, että osallistuit keskusteluun, darling! t ohis
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:22"]Mitä jos siirtyisit puhtaasti liiketoiminnan kehittämispuolelle ja sitä kautta projektipäälliköksi? Mitä jos unohtaisit toistaiseksi tohtoriopinnot ja miettisit maisteripintoja kauppakorkeassa (sillä edellytyksellä että tämä ei estäisi korvauksia) ja pyrkisit enemmän liiketoiminnan puolelle tekniikan sijasta. Mitä jos hakeutuisit vakuutusalalle esim. riskienhallinnan puolelle. Tähtään siis siihen, että voisit tulevaisuudessa työskennellä laajemmalla sektorilla.
[/quote]
Samaa mieltä! Nyt tämä kokeilemasi tie on nähty, suunnanmuutos horisontaalisesti. Ei tohtoriksi. Tv: se aiemmin ulkomaahorinoita kommentoinut.
Hae vakuutusyhtiöön riski-inssiksi (se oli hyvä ehdotus joltakin), niillä on erilaisia koulutuksia ja sitten kun olet työssä, on helpompi hakea uutta ja parempaa paikkaa. Tai kouluttamaan johonkin kouluun/opistoon?
Tsemppiä!!
Mikä on riski-inssi? Onko riski insinööri vai?
Kelpaisiko hiukan pienempi palkka...? Jospa lähdet opettajaksi ammattikouluun tai ammattikorkeakouluun? Itse olen kemian alan DI ja toimin opettajana ammattikoulussa. Palkka ei ole mikään päätä huimaava, ehkä noin 3300€/kk, mutta opetustunteja on vain 28 viikossa ja loma-ajat ovat samat kuin peruskoulunpettajilla.
Ammattikorkeakoulussa olisi parempi palkka, mutta työ ehkä vähän vaativampaa ja lomat ei ihan samalla lailla rullaa.
En ole varma miten sinun alallasi on, mutta tekniikan alalla noin yleensä on pula ammattiopettajista. Itse aloitin ilman mitään opettajakoulutusta, mutta luin myöhemmin ammattillisen opettaja tutkinnon (1,5 vuotta työn ohessa).
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:01"]
Kommentoin aiemmin sillä ulkomaankuviolla. Kun luen nyt tuoreemmat vastauksesi, mieleeni tulee, että sinun taustalla ja palkkatoiveella ei ole Suomessa suuretkaan markkinat. Palkkatoive sinällään asiallinen. Siinä pienessä markkinassa joka on olemassa viiden vuoden aukko myös merkittävä. Ihmettelen työkokemustasi vasten, ettei verkostosi ole parempi. Isopalkkaiset tämän lajin työt ja projektit menevät usein puskaradiolla kuten varmaan tiedätkin. Edelleen kannustan hakemaan uusi vauhti ulkomailta (en tiedä onko sinulla perhettä). Toinen vaihtoehto on tosiaan kouluttautua täsmänä projektipäällikkömaailmaan josta saat kokreettisemmin töitä isoista hankkeista. Silloin hakeudu pois sellumaailmasta ja laske palkkatoivettasi viiteen tonniin. Tieto.. Nokia.. Tohtorin opinnot mielestäni vaikeuttavat työllistymistäsi, varsinkin Suomessa. Koita jaksaa ja onnea matkaan
[/quote]
- Lähtiessäni opiskelemaan noin 4 vuotta sitten, oliuseampiakin syitä. Yksi opintojani ohjaava asia oli juuri se, etten pyri syventämään, vaan laajentamaan. Siksi siis kaksi x DI, enkä suoraan esimerkiksi jatko-opintoihin. Tällä hetkellä liiketoimintastrategia tuntu kuitenkin erittäin kiinnostavalta että vaikutan myös olevani siinä erityisen etevä. Pitäisi kai tehdä sitä, missä on hyvä.
- Olen viime vuosina useisiin hakemuksiin kirjoittanut myös alle 5000 €/kk palkkatoiveen, jos se on ollut aiheellinen. Olen myös usein saanut HR / toimitusjohtajilta vastaukseksi, "ettei meillä ole päällikön tehtäviä ja osaamisesi viittaa johtajapositioon". Tällaisia keskusteluita on toki avoinna nytkin, mutta on ollut jo useamman vuoden. Tulkitsen tilanteen siten, että maailman talous ei mahdollista osaamiseni rekrytointia, eikä yritykset halua rekrytoida "varastoon". Luullakseni isot yritykset, kuten UPM tai Valmet ovat YT neuvotteluissa säästäneet irtisanomisilta varastoon paljon "hyviä miehiä" (vaikka ovat toki joutuneet irtisanomaankin), joita heillä on nyt liikaakin. Hyvästä (akateemisesta) osaamisesta on ilmeisesti haluttu pitää kiinni, siksi siis niitä paikkoja ei ole avoinna. Nyt näyttää että kaivataan insinööri- ja päällikkötason tekijöitä, joihin esimerkiksi koulutuksellisesti riittää AMK. Tämä on oma havaintoni markkinoista.
Kiitoksia ajatuksista, jäävät korvantaakse.
ap
Oletko päässyt hakuprosessissa seuraaviin vaiheisiin? Oletko kysynyt työnantajilta kehittämisehdotuksia tai syitä miksi valinta ei osunut sinuun? Luin hiljan hyvän kolumnin miten työnhakija eroaa yrittäjästä. Siinä sanottiin, että tuotteen myyminen on yrittäjän elinehto. Jos kauppa ei käy, taktiikkaa muutetaan. Ei yrittäjällä ole mahdollisuuksia ottaa vastaan 2500 ei kiitosta. On muokattava tarjottua tuotetta tai kohderyhmää. Tsemppiä työnhakuun! Itsellänikin haku päällä ja juuri kun aloin vaipua epätoivoon pääsin haastatteluun. Jäin valitettavasti toiseksi, mutta sain positiivista palautetta ja tämä motivoi taas jatkamaan.
Ovatko lapset minkä ikäisiä? Koska en ymmärrä miksi jäädä Suomeen työttömäksi ja saldo miinuksella joka kuukausi, jos voi mennä hyväpalkkaiseen työhön ulkomaille. Tietenkin ymmärrän sitten jos lapset ovat kovin pieniä. Mutta jos lapset ovat jo tarpeeksi isoja, olisin itse nostanut kytkintä jo vähintään pari vuotta sitten. Eihän ulkomaankomennuksen tarvitse olla pysyvä ratkaisu ja että olisi loppuelämän perheestä erossa. Mutta jos saisi edes esim projektityön puoleksi vuodeksi, niin se näyttää CVssä paljon paremmalta kuin 5 vuoden putki työttömänä. En tarkoita siis syyllistää tai vastaavaa, vaan mielestäni monien työttömien kannattaisi edes väliaikaisesti lähteä ulkomaille töihin, kun Suomella ei ole hyvää elämää tarjottavana.
--------
Ihmettelen kyllä, että tuolla työkokemuksella, osaamisella ja opinnoilla et ole saanut töitä. Ihmettelen todella... Koska jos sinun tilanne on tuo, niin monelle muulle tilanne on siis täysin toivoton :(
Jos olet lähettänyt muutaman kymmenenkin työhakemuksen samalle työnantajalle (epäilemättä helppoa, jos kokonaishakemusmäärä on noin iso) niin se helposti tarkoittaa sitä, että maineesi on mennyt kyseisen työnantajan kirjoissa. Leimaudut herkästi sen työnantajan silmissä ns. toivottomaksi hakijaksi mitä vielä korostaa tuo pitkä 5 vuoden työttömyysaika. Tunnen erään ison firman palkkauksista vastaavan, ja kuulemma tällaisten "sarjahakijoiden" hakemukset lentävät suoraan roskikseen...
Jos palkka on 5000 euroa/kk, työn tuottavuuden (=hyöty yritykselle) pitää olla kolminkertainen eli noin 15 000 e/kk.
Kannattaisi tehdä niin kuin useimmat meistä palstamammoista ja kouluttautua lähihoitajaksi. Silloin saisit töitä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:55"]
Hmm.. tarkista CV, onko kirjoitusvirheitä, onhan asiakirjastandardi kunnossa? Kuvallinen hakemus kuulemma erottuu edukseen joukosta. Asiallinen kuva. Ei mitään kaljapullo kädessä illanistujaisissa -kuvia. Tsemppiä! Toivottavasti jotain mieleistä löytyy ja saat paikan! :)
[/quote]
Olen koittanut karsia kirjoitusvirheet. Kuva on, asiallinen sellainen. Asiakirjastandardin tunnen. Nykyinen hakemukseni on Powerpoint muodossa, joka mahdollistaa toisenlaisen kerronnan kuin word. Wordejäkin on lähes pari tuhatta lähetetty.
ap
[/quote]
Kannattaa kuulemma muuttaa word pdf muotoon. Näin sanoi isäni, joka on rekrytoinut monia.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella.
ap
[/quote]
Kiitti vastauksesta. Miten työkkäri suhtautuu työnhakuusi? Minkälaista kommentointia olet saanut työkkärin henkilökunnalta? Ja jep, vaikutat aidosti fiksulta tyypiltä, joka ansaitsisi hyvän duunin.
[/quote]
- Lyhyesti sanottuna, työvoimatoimisto on työllistymiseni suurimpia esteitä. Työvoimatoimiston byrokraattinen toiminta on suureksi haitaksi.
Mainittakoon yhdeksi merkillisyydeksi, että työvoimatoimisto käski työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla minut lopettamaan opintoni. Siitä eteenpäin on elämä ollut entistä merkityksettömämpää ja menetin yhden tukipylvääni aj elämääni rytmittävän asian. Ehkä nyt olisi opiskeltu huomattavasti enemmän jatko-opintokelpoisi kursseja ja väitöskirja-aihe olisi työnalla. Ainakin tämä osa-alue on nyt pahasti jäljessä. Eikä tämä ole ainoa työvoimahallinnon kapula, jonka he ovat raittaisiini asettaneet.
ap
[/quote]
Uskaltaisitko elää toimeentulokorvauksella voidaksesi opiskella työnhaun ohella?
[/quote]
- Nyt luen paljon alan kirjallisuutta jne. käyn alan seminaareissa. Työvoimatoimisto on jo kertaalleen työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla käskenyt minut lopettamaan opinnot. Silloin, siis vajaa pari vuotta sitten en saanut opiskella, vaan oli pakko jäädä kotiin sylkemään kattoon. Useat kurssit jäivät silloin kesken. Näitä en ole saanut tietenkäään suoritettua. En ole ottanut viime aikoina selvää, mutta voipa olla ettei työvoimatoimista pyörrä päätöstään. Ainahan voin kokeilla. Toisinaan vain miehestä tuntuvat mehut loppuvan, kun pitää tapella työvoimatoimiston kanssa tällaisista asioista.
Kyse ei siis ole uskalluksesta, vaan se on kielletty. Opiskella saisi, mutta silloin menettäisin viimeisenkin tuloni. Nyt jo eletään lainaksi/säästöillä.
ap
[/quote]
Tässä maassa on ihmisiä, jotka kieltäytyvät kaikesta, mutta saavat silti toimeentulotukea. Sitä toki leikattaisiin -20% tai -40%, mutta monet myös opiskelevat sillä. Tuo leikkaus on rangaistus siitä, että olet kieltäytynyt töistä tai jäänyt pois työkkäristä. Suomessa kukaan ei voi jäädä täysin ilman korvausta, siksi tätä haukutaan lusmujen maaksi.
Minulla on myös tuttava, joka tekee työttömyyskorvauksella väitöskirjaa, mutta ei kerro siitä työkkärille.