Olen lähettänyt lähes 2500 työhakemusta- kysyttävää / kommentoitavaa / ohjeita
Olen siis lähettänyt viiden vuoden aikana lähes 2500 työhakemusta ja hakemusten lähettäminen jatkuu.
Vertaistueksi voitte kysyä mitä mieleen tulee, vastailen. Otan myös mielelläni hyviä vinkkejä vastaan, miten löytäisin töitä.
T: Työtön
Kommentit (293)
Miten ap olet päätynyt Vauva-lehden palstalle kyselemään apuja? Kysyn tätä ihan ystävällisesti. Ei täällä paljon miehiä ole eikä varmaan paljon tupla-dipl.inssimiehiä varsinkaan.
(itse olen DI-nainen ja päätynyt palstalle ekan kerran jo vuosia sitten kun odotin esikoistani)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:58"]
Oletko miettinyt työnhaun lopettamista? Miten säilytät omanarvontuntosi?
[/quote]
- En osaa lopettaa työnhakua. 24/7 puuhaa kylläkin about. Totta kuitenkin on, että tekisi jo mieli lopettaa työnaku. Olen kurkkuani myöden täynnä "turhia" hakemuksia. Kaipaan "aitoa vapaa-aikaa" ja palkallista kesälomaa.
- Säilytän omanarvon tuntoni sillä, että tiedän opintomenestykseni olevan erinomainen (noin 1,5 vuotta DI + 1/2 tohtori jatko-opinnoista, arvosanoista 5 on opinnoissani yleisin) ja työtodistukseni ovat erittäin hyviä. Uskon siis itseeni.
- Teen joka vuosi ennätyksiäni puolimaratonissa. Urheilen paljon ja harrastan. Toimin seuramme puheenjohtajan.
- Pidän pientä "lukupiiriä" strategia ja liikkeenjohdon kirjallisuudesta. Näin saa vertaistukea ja aivoille ruokaa. Lukupiirissä itseni lisäksi yksi. Vähän on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi.
- Omanarvontunto on tietysti koetuksella.
ap
[/quote]
Kiitti vastauksesta. Miten työkkäri suhtautuu työnhakuusi? Minkälaista kommentointia olet saanut työkkärin henkilökunnalta? Ja jep, vaikutat aidosti fiksulta tyypiltä, joka ansaitsisi hyvän duunin.
[/quote]
- Lyhyesti sanottuna, työvoimatoimisto on työllistymiseni suurimpia esteitä. Työvoimatoimiston byrokraattinen toiminta on suureksi haitaksi.
Mainittakoon yhdeksi merkillisyydeksi, että työvoimatoimisto käski työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla minut lopettamaan opintoni. Siitä eteenpäin on elämä ollut entistä merkityksettömämpää ja menetin yhden tukipylvääni aj elämääni rytmittävän asian. Ehkä nyt olisi opiskeltu huomattavasti enemmän jatko-opintokelpoisi kursseja ja väitöskirja-aihe olisi työnalla. Ainakin tämä osa-alue on nyt pahasti jäljessä. Eikä tämä ole ainoa työvoimahallinnon kapula, jonka he ovat raittaisiini asettaneet.
ap
[/quote]
Uskaltaisitko elää toimeentulokorvauksella voidaksesi opiskella työnhaun ohella?
[/quote]
- Nyt luen paljon alan kirjallisuutta jne. käyn alan seminaareissa. Työvoimatoimisto on jo kertaalleen työttömyyskorvauksen menettämisen uhalla käskenyt minut lopettamaan opinnot. Silloin, siis vajaa pari vuotta sitten en saanut opiskella, vaan oli pakko jäädä kotiin sylkemään kattoon. Useat kurssit jäivät silloin kesken. Näitä en ole saanut tietenkäään suoritettua. En ole ottanut viime aikoina selvää, mutta voipa olla ettei työvoimatoimista pyörrä päätöstään. Ainahan voin kokeilla. Toisinaan vain miehestä tuntuvat mehut loppuvan, kun pitää tapella työvoimatoimiston kanssa tällaisista asioista.
Kyse ei siis ole uskalluksesta, vaan se on kielletty. Opiskella saisi, mutta silloin menettäisin viimeisenkin tuloni. Nyt jo eletään lainaksi/säästöillä.
ap
[/quote]
Tässä maassa on ihmisiä, jotka kieltäytyvät kaikesta, mutta saavat silti toimeentulotukea. Sitä toki leikattaisiin -20% tai -40%, mutta monet myös opiskelevat sillä. Tuo leikkaus on rangaistus siitä, että olet kieltäytynyt töistä tai jäänyt pois työkkäristä. Suomessa kukaan ei voi jäädä täysin ilman korvausta, siksi tätä haukutaan lusmujen maaksi.
Minulla on myös tuttava, joka tekee työttömyyskorvauksella väitöskirjaa, mutta ei kerro siitä työkkärille.
[/quote]
- En tunne kaikkia asoita, mutta eräs tuttavani oli 0 €/kk tuloilla, koska puolisi tienasi liikaa. Hän teki väitöskirjaa siinä ohessa. Tällä hetkellä toki perehdyn kirjallisuuteen, joko voidakseni hyödyntää sitä työelämässä tai kenties jatko-opinoissani. Virallisia opintosuorituksia en kuitenkaan voi suorittaa.
- En ole jäänyt pois työkkäristä tai kieltäytynyt töistä. Ilmeisesti asia on niin, että en menettäisi 100 %, mutta 20 % tai 40 % mahdollinen pudotus on paljon, säästöillä elettäessä. Tämä tuli mieleen nyt, kun asiasta mainitsit.
Tällä hetkellä aikani menee enemmän työnhaussa kuin väitöskirjan miettimisessä. Väitöskirjakin toki mielessä. Koulutusta ja työkokemusta vastaavia työtehtäviä otan mielelläni vastaan, vaikka vähän pienemmälläkin palkalla. Ymmärrän kyllä hyvin myös työnantajaa, ettei halua palkata pienellä palkalla jos kilpailija maksaisi kaksinkertaista palkkaa heti kun on varaa. Siinä voisi teoriassa siirtyä vaikka liikesalaisuuksia.
Kyse ei siis ole yksioikoisesti omista haluista, vaan myös siitä että vähemmän koulutetut ja vähemmän työkokemusta omaavat saattaisivat saada työstään pari tonnia minua enemmän palkkaa (jos siis joku palkkaisi pienellä palkalla). Tästä seuraisi helposti ongelma tarpeen ja maksukyvyn noustessa esimerkiksi ensi vuonna.
ap
Mitä väliä sillä on miten aloittaja on päätynyt tänne? Ihan kuin tämä palsta ei olisi kaikkien tiedossa... Minulla ei edes ole lapsia ja silti käyn täällä sillon tällöin.
Eilakaislalla valitettiin kesäkuussa, etteivät löydä yrityksen hallinnon ammattilaisia varsinaissuomeen, ja eivät saa paikkoja täyteen. Soita sinne.
Te jotka sanotte, että tarkistakaa onko kirjoitusvirheitä. Itse laitoin kerran hakemuksen, jossa heti otsikossa luki "assitentti". Tein hakemuksen aika kiireellä viime tingassa. Sain paikan. Hakijoita oli melkein 50 ja vaatimuksia aika paljon. Niin ja paikka oli teknisen dokumentoijan....terkkuja työkaverille, joka valinnan teossa olit mukana, tunnistat varmasti jos luet tämän!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:22"]
Mitä jos siirtyisit puhtaasti liiketoiminnan kehittämispuolelle ja sitä kautta projektipäälliköksi? Mitä jos unohtaisit toistaiseksi tohtoriopinnot ja miettisit maisteripintoja kauppakorkeassa (sillä edellytyksellä että tämä ei estäisi korvauksia) ja pyrkisit enemmän liiketoiminnan puolelle tekniikan sijasta. Mitä jos hakeutuisit vakuutusalalle esim. riskienhallinnan puolelle. Tähtään siis siihen, että voisit tulevaisuudessa työskennellä laajemmalla sektorilla.
[/quote]
- Juuri tätä olen tehnyt. Opintoni eivät ole kauppakorkeasta vaan teollisuustaloutta. Tarkoitukseni oli nimen omaan laajentaa liiketoiminnan kehittämisen puolelle, sillä olen työurallani havainnut paljon asioita joita olen kehittänyt je edelleen voisin kehittää. Tätä vahvistaakseni lähdin opiskelemaan sen, mitä yliopisto sanoo asiasta. Tohtoriopinnot on tullut sivussa siksi, että opinnot vain menevät niin helposti ja aihe kiinnostaa ja olen siinä hyvä. Jatko-opinnoista minulla on parhaat arvosanatkin, joten yllätyksekseni totesin löytäneen liiketoiminnan kehittämisen ja strategian omimmaksi alueekseni.
Väitöskirjan tekeminen olisi normaalia työntekoa, mutta ei mikään pakko vaan vain yksi vaihtoehto jota harkitsen muiden joukossa, koska puolet opinoista on jo tehty. Mielelläni teen tätä kiinnostavaa aihetta työkseni esimerkiksi suuressa kansainvälisessä yrityksessä esimerkiksi strategiapäällikikönä tai myöhemmin johtajana, ilman mitään puhetta väitöskirjasta. Tai sitten työskentelisin projektipäällikkönä, tai myyntipäällikkönä, nekin kelpaa jos vain työtä on. Olen erityisen monialainen ja tarkoituksellisesti kehittänyt laajaa osaamista niin työelämässä kuin opinnoillanikin. Väitöskirja ei siis ollut alunperin tavoitteena, mutta se on noussut rinnalle yhtenä vaihtoehtona muiden muassa.
Olen opiskellut lähes kaikki Hervannan riskienhallinnan kurssit, tai ainakin aika monta. Pääpaino on:
- strategiassa
- projekti- ja palveluliiketoiminnassa
- henkilöstö- ja organisaatiojohtamisessa
- yritystaloudessa ja yrityksen johtamisessa.
- (ehkä tuon riskienhallinnankin voisi tähän nostaa)
Nämä siis aiemman energia DI koulutuksen jatkoksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:22"]
Mitä jos siirtyisit puhtaasti liiketoiminnan kehittämispuolelle ja sitä kautta projektipäälliköksi? Mitä jos unohtaisit toistaiseksi tohtoriopinnot ja miettisit maisteripintoja kauppakorkeassa (sillä edellytyksellä että tämä ei estäisi korvauksia) ja pyrkisit enemmän liiketoiminnan puolelle tekniikan sijasta. Mitä jos hakeutuisit vakuutusalalle esim. riskienhallinnan puolelle. Tähtään siis siihen, että voisit tulevaisuudessa työskennellä laajemmalla sektorilla.
[/quote]
- Juuri tätä olen tehnyt. Opintoni eivät ole kauppakorkeasta vaan teollisuustaloutta. Tarkoitukseni oli nimen omaan laajentaa liiketoiminnan kehittämisen puolelle, sillä olen työurallani havainnut paljon asioita joita olen kehittänyt je edelleen voisin kehittää. Tätä vahvistaakseni lähdin opiskelemaan sen, mitä yliopisto sanoo asiasta. Tohtoriopinnot on tullut sivussa siksi, että opinnot vain menevät niin helposti ja aihe kiinnostaa ja olen siinä hyvä. Jatko-opinnoista minulla on parhaat arvosanatkin, joten yllätyksekseni totesin löytäneen liiketoiminnan kehittämisen ja strategian omimmaksi alueekseni.
Väitöskirjan tekeminen olisi normaalia työntekoa, mutta ei mikään pakko vaan vain yksi vaihtoehto jota harkitsen muiden joukossa, koska puolet opinoista on jo tehty. Mielelläni teen tätä kiinnostavaa aihetta työkseni esimerkiksi suuressa kansainvälisessä yrityksessä esimerkiksi strategiapäällikikönä tai myöhemmin johtajana, ilman mitään puhetta väitöskirjasta. Tai sitten työskentelisin projektipäällikkönä, tai myyntipäällikkönä, nekin kelpaa jos vain työtä on. Olen erityisen monialainen ja tarkoituksellisesti kehittänyt laajaa osaamista niin työelämässä kuin opinnoillanikin. Väitöskirja ei siis ollut alunperin tavoitteena, mutta se on noussut rinnalle yhtenä vaihtoehtona muiden muassa.
Olen opiskellut lähes kaikki Hervannan riskienhallinnan kurssit, tai ainakin aika monta. Pääpaino on:
- strategiassa
ap
[/quote]
En usko että pääset tyyliin strategiapäälliköksi kahdeksan tonnin palkalla viiden vuoden työttömyysputkesta, ainakaan ilman kontakteja. Pyri ensisijaisesti työllistämään itsesi eli hae näitä projekti-, hanke- myyntipäällikköhommia. Suomesta ja ulkomailta (googlaa heti joku uk:n työnhakusaitti ja linkit meille minkä tyyppistä työtä hakisit)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:22"]Mitä jos siirtyisit puhtaasti liiketoiminnan kehittämispuolelle ja sitä kautta projektipäälliköksi? Mitä jos unohtaisit toistaiseksi tohtoriopinnot ja miettisit maisteripintoja kauppakorkeassa (sillä edellytyksellä että tämä ei estäisi korvauksia) ja pyrkisit enemmän liiketoiminnan puolelle tekniikan sijasta. Mitä jos hakeutuisit vakuutusalalle esim. riskienhallinnan puolelle. Tähtään siis siihen, että voisit tulevaisuudessa työskennellä laajemmalla sektorilla. [/quote] Samaa mieltä! Nyt tämä kokeilemasi tie on nähty, suunnanmuutos horisontaalisesti. Ei tohtoriksi. Tv: se aiemmin ulkomaahorinoita kommentoinut.
[/quote]
- Jep. Tohtori-opinnot on vain tullut suoritettu pitkälle, tai ainakin hyvässä alussa. Kirjailinkin toisaalle, että mielelläni pomppaan töihin ilman puhettakaan tohtorista. Tämä tohtori puhe sai nyt vähän turhan suuren painoarvon. Opinnoissani huomasin että onnistuu, miksipä sitten ei, olkoot se yksi vaihtoehto. Töitä tässä nyt kuitenkin etsitään, oli sitten tohtorilla tai ilman : ) Tohtori on siis sivujuonne, mutta yhtä vakava kuin myyntipäällikkö tai projektipäällikkö, Site Manager, liiketoiminnankehittäjä tai markkinointipäällikkö tai yms. päällikkö/johtaja työpaikka.
Tiedostan hyvin, että tohtorius leimaa, vaikka itse en sitä mahdollisesti negatiivista leimaa koe omakseni. Olen varsin käytännönläheinen kuitenkin, mutta ahkera sellainen. Olen myös havainnut, että koulutustason noustessa, useiden suurten toimijoiden ylimmässä johdossa on myös tohtoreita. Ei siis ainoastaan negatiivinen asia, mutta pientä tarkkuutta vaatii asian käsitely ja esiin tuominen.
ap
Nymmä keksin, hae kunnanjohtajaksi!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:41"]
Hae vakuutusyhtiöön riski-inssiksi (se oli hyvä ehdotus joltakin), niillä on erilaisia koulutuksia ja sitten kun olet työssä, on helpompi hakea uutta ja parempaa paikkaa. Tai kouluttamaan johonkin kouluun/opistoon?
Tsemppiä!!
[/quote]
- Takaraivossa tämäkin pyörinyt. En pistä vastaan. Monta asiaa on yritetty ja moneen suuntaan informoitu.
Mainitaan tähän väliin vaikka sekin, että hain paikalliseen AMK:hon avoimiin strategian pääopettajan ja strategian sivutoimisten opettajien tehtäviin (yhteensä kolme avointa tehtävää). Tästä olisi seurannut opettaja opintoja lähivuosille. Sekin OK, olisin voinut ne raapaista työn ohessa parissa vuodessa.
Lopputuloksena oli kysyessäni asiasta rekryprosessin vastuuhenkilöltä, että "menevät vanhoilla". Olivat siis hakeneet ilmoituksella, mutta paikat olivat jo pedattu työtä ilmeisesti useamman vuoden jo tehneille. Tuli mieleen että turhaa kiusaamistaäa tämäkin. Kiusaa niin itselleni kuin myös niille, joiden tehtävät julistettiin julkiseen hakuun.
Näihinkin tehtäviin väkertelin hakemusta ihan tosissani ja elättelin toivetta työhaastattelusta. Mielestäni olin erinomaisen upea juuri ilmoituksen mukaisiin tehtäviin. Olihan osaamiseni juuri haettua kansainvälistä liiketoimintaa teollisuudesta ja olin juuri opiskellut kaikki yliopiston vastaavat kurssit ja jatko-opintokurssit huippuarvosanoilla. Tokkopa lukasivat ensimmäistäkään hakemusta.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:22"]
[/quote]
- strategiassa
ap
[/quote]
Huomasinkin vasta viestini kirjoittamisen jälkeen että oletkin jo täydentänyt opintojasi liiketoiminnan puolella. Pari ajatusta tuli mieleen, nämä siis ihan heittoina. Koska DI-taustaisena omaat hyvät matemaattiset valmiudet, niin miten olisi esimerkiksi tietojärjestelmätieteen opinnot? Saisit myös KTM:n tutkinnon ja taas laajempaa osaamista. Maisteriopinnot saisit varmasti nopeasti läpi. (ymmärrän kyllä opintoihin liittyvän tukihaasteen ja sen, että olet jo täydentänyt opintojasi.) Pyrin kommentillani kuitenkin aidosti "erottuvan" osaamisprofiilin rakentamiseen ja tietynlaiseen poikkitieteellisyyteen.
Pohdin myös tuota vakuutusalaa (mahdollisesti riskienhallintaa, kenties siihen liittyviä projektia). Omaat teknisen taustan ja selkeästi erikoisasiantuntemusta. Siellä missä on liiketoimintaa, on tarvetta myös vakuuttamiselle ja sitä kautta riskienhallinnalle ;) Oletko ajatellut vakuutusalaa joko riskienhallinnan ja/tai projektihallinnan näkökulmasta. Vaikutat ilmeisesti Pirkanmaan alueella, aika monilla isoilla vakuutusalan toimijoillahan on siellä toimintaa kuten varmasti tiedätkin. Esimerkiksi Jyväskylässä voisit opiskella tietojärjestelmätiedettä/tietojenkäsittelytiedettä.
Nämä ajatukset ovat tietysti vain heittoja, mutta itse sinun tilanteessasi lähtisin "hakemaan" ratkaisua omaa osaamisaluetta selkeästi laajentamalla (tätä olet toki tehnytkin) ja kyllä vaan sinuna harkitsisin vakuutusalaa.
Vakuutusalaa ehdottanut
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:47"]
Kelpaisiko hiukan pienempi palkka...? Jospa lähdet opettajaksi ammattikouluun tai ammattikorkeakouluun? Itse olen kemian alan DI ja toimin opettajana ammattikoulussa. Palkka ei ole mikään päätä huimaava, ehkä noin 3300€/kk, mutta opetustunteja on vain 28 viikossa ja loma-ajat ovat samat kuin peruskoulunpettajilla.
Ammattikorkeakoulussa olisi parempi palkka, mutta työ ehkä vähän vaativampaa ja lomat ei ihan samalla lailla rullaa.
En ole varma miten sinun alallasi on, mutta tekniikan alalla noin yleensä on pula ammattiopettajista. Itse aloitin ilman mitään opettajakoulutusta, mutta luin myöhemmin ammattillisen opettaja tutkinnon (1,5 vuotta työn ohessa).
[/quote]
- Jep, vastasinkin toisaalle vähän tähän liittyen. Olen lähettänyt CV:ni ja soitellut perään kaikkiin alueeni 50 km säteellä oleviin ammattiopistoihin, aikuiskoulutuskeskuksiin ja AMK:hin. Nekin mahtuvat 2500 lähetetyn hakemuksen sisään.
Ehkä voisin kirjoittaa myös, että olen kuluneen vuoden aikana ollut useita kertoja sijaisena niin alakoulussa kuin yläkoulussakin, opettaen useita eri aineita. Sijaisuuksia on kertynyt kuukauden pari vuoden aikana, päivä sillon toinen tällöin, pisin jakso reilu viikko.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:38"]
Kelpaisiko hiukan pienempi palkka...? Jospa lähdet opettajaksi ammattikouluun tai ammattikorkeakouluun? Itse olen kemian alan DI ja toimin opettajana ammattikoulussa. Palkka ei ole mikään päätä huimaava, ehkä noin 3300€/kk, mutta opetustunteja on vain 28 viikossa ja loma-ajat ovat samat kuin peruskoulunpettajilla.
Ammattikorkeakoulussa olisi parempi palkka, mutta työ ehkä vähän vaativampaa ja lomat ei ihan samalla lailla rullaa.
En ole varma miten sinun alallasi on, mutta tekniikan alalla noin yleensä on pula ammattiopettajista. Itse aloitin ilman mitään opettajakoulutusta, mutta luin myöhemmin ammattillisen opettaja tutkinnon (1,5 vuotta työn ohessa).
[/quote]
- Jep, vastasinkin toisaalle vähän tähän liittyen. Olen lähettänyt CV:ni ja soitellut perään kaikkiin alueeni 50 km säteellä oleviin ammattiopistoihin, aikuiskoulutuskeskuksiin ja AMK:hin. Nekin mahtuvat 2500 lähetetyn hakemuksen sisään.
Ehkä voisin kirjoittaa myös, että olen kuluneen vuoden aikana ollut useita kertoja sijaisena niin alakoulussa kuin yläkoulussakin, opettaen useita eri aineita. Sijaisuuksia on kertynyt kuukauden pari vuoden aikana, päivä sillon toinen tällöin, pisin jakso reilu viikko.
ap
[/quote]
Mites muuten vaikkapa ammattilliseen opekorkeaan hakeutuminen (jota vissiin jossain kohdin olit miettinytkin) ja sitä kautta kiinni pestiin vaikka ammattikorkeassa?
Vakuutusalaa ehdottanut
Oletko päässyt hakuprosessissa seuraaviin vaiheisiin? Oletko kysynyt työnantajilta kehittämisehdotuksia tai syitä miksi valinta ei osunut sinuun? Luin hiljan hyvän kolumnin miten työnhakija eroaa yrittäjästä. Siinä sanottiin, että tuotteen myyminen on yrittäjän elinehto. Jos kauppa ei käy, taktiikkaa muutetaan. Ei yrittäjällä ole mahdollisuuksia ottaa vastaan 2500 ei kiitosta. On muokattava tarjottua tuotetta tai kohderyhmää. Tsemppiä työnhakuun! Itsellänikin haku päällä ja juuri kun aloin vaipua epätoivoon pääsin haastatteluun. Jäin valitettavasti toiseksi, mutta sain positiivista palautetta ja tämä motivoi taas jatkamaan.
[/quote]
- Olen pyytänyt palautetta. Alkuvuodestahan kolme palautetta rekryprosesseista oli, että haut jäädytettiin. Eivät siis rekrytoineet ketään, vaikka prosessit olivat joa pitkällä ha haastattelut tehty. Alkukesän palaute kolmesta tehtävästä oli, että "menevät vanhoilla", eli laittoivat ilmoitukset "silmänlumeeksi", koska protokolla vaatii. Näissä alkukesän tehtävistä eivät edes haastatelleet ketään.
Olen koittanut markkinolida itseäni moninaisiin tehtäviin. Olen työnhaun ohessa opiskellut yhden akateemisen tutkinnon ja vähän enemmänkin voidakseni vastata muuttuvan maailman tarpeisiin ja tarjota uutta tuotetta ja näin myös laajentaen kohderyhmää. "Siniset meret" on käyty läpi ja tarjoomaa mietitty ja aidosti myös muutettu viime vuosina. Tuotteena olen aivan muuta kuin 3 vuotta sitten ja kehityksen (evoluution ) aikana myös hakemus/CV on muokkautunut.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:48"]
Ovatko lapset minkä ikäisiä? Koska en ymmärrä miksi jäädä Suomeen työttömäksi ja saldo miinuksella joka kuukausi, jos voi mennä hyväpalkkaiseen työhön ulkomaille. Tietenkin ymmärrän sitten jos lapset ovat kovin pieniä. Mutta jos lapset ovat jo tarpeeksi isoja, olisin itse nostanut kytkintä jo vähintään pari vuotta sitten. Eihän ulkomaankomennuksen tarvitse olla pysyvä ratkaisu ja että olisi loppuelämän perheestä erossa. Mutta jos saisi edes esim projektityön puoleksi vuodeksi, niin se näyttää CVssä paljon paremmalta kuin 5 vuoden putki työttömänä. En tarkoita siis syyllistää tai vastaavaa, vaan mielestäni monien työttömien kannattaisi edes väliaikaisesti lähteä ulkomaille töihin, kun Suomella ei ole hyvää elämää tarjottavana. -------- Ihmettelen kyllä, että tuolla työkokemuksella, osaamisella ja opinnoilla et ole saanut töitä. Ihmettelen todella... Koska jos sinun tilanne on tuo, niin monelle muulle tilanne on siis täysin toivoton :(
[/quote]
- Lapset ovat 13 ja 15 v. Lähden mielelläni ulkomaille projekteihin ja sellaisista on ollut paljon puhetta usean Suomalaisen toimijan kanssa. Kauppoja vain ei ole yrityksille tullut, joten ei ole työntekijällekään tarvettakaan. Ulkomaisiin firmoihin en ole kunnolla osanut olla yhteydessä, mutta koitan tässä terästäytyä syksyn aikana.
Ennen näitä viimeisimpiä opintojani olin kesän Iso-Britanniassa projektissa. Minulla ei ole minkäänlaista kynnystä lähteä ulkomaille. Löytäisipä vain toimijan, joka kaipaa tekijää. Lasten muuttaessa pois (tapahtunee esim 5 vuoden päästä) säästynee sopivasti aiemmin mainitsemani 800 €/kk ja hupskeikkaa, talous on taas tasapainossa. Aika hoitanee siis huolet pois, hyvä hyvä.
Ongelma on se, että akateeminen työttömyys on räjähtänyt käsiin. Suomalaiset tuotteet ovat niin huonoja, ettei niitä osteta ulkomailla. Tuotekehitys on laiminlyöty. Halutaan vain tehokasta tuotantoa, mutta tuotteet ovat jääneet tekemättä. Ollaan haettu väärää tehokkuutta nopeilla ratkaisulla. Toki Suomessa myös liiketoiminnan kehittämisellä ja strategiatyöskentelyllä olisi paljon tehtävää. Jostain syystä ruotsalaiset ja saksalaiset tuotteet käyvät kaipaksi. Hassua myös, että kun telakka myydään saksalaisielle, niin heti paukahtaa miljerdien kauppoja, vaikka suomalsiet yrittivät sitä jo useita vuosia. Suomessa on siis paljon kehitettävää.
ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 16:52"]
Jos olet lähettänyt muutaman kymmenenkin työhakemuksen samalle työnantajalle (epäilemättä helppoa, jos kokonaishakemusmäärä on noin iso) niin se helposti tarkoittaa sitä, että maineesi on mennyt kyseisen työnantajan kirjoissa. Leimaudut herkästi sen työnantajan silmissä ns. toivottomaksi hakijaksi mitä vielä korostaa tuo pitkä 5 vuoden työttömyysaika. Tunnen erään ison firman palkkauksista vastaavan, ja kuulemma tällaisten "sarjahakijoiden" hakemukset lentävät suoraan roskikseen...
[/quote]
-Totta, tämä on yksi ongelmani. Ei vähennä osaamistani ja olen sitä kokoa ajan kehittänyt, mutta tunnistan ongelman ja olen kieltämättä lähettänyt paljon hakemuksia samoille henkilöille vuosien varrella. Miten sitten löytäisin piilotyöpaikat, jos en kerro itsestäni, eivät tule kai kotoa hakemaan. Olisiko parenpi lähettää kerran vuodessa vain kuullakseni, että rektytoivat juuri kalteiseni kaverin viime kuussa?
Tämä on ongelmani. Olen toki koittanut keksiä edes jotain uutta sanottavaa, mutta eihän se aina ole onnistunut. Keväällä olen nyt väkertänyt powerpoint hakemuksen/CV:n. En lähetä wordiä. Näin saan hetkeksi hieman mielenkiintoa itseäni kohtaan. Jos tuurillla osuisi oikeaan rakoon.
ap
Jos palkka on 5000 euroa/kk, työn tuottavuuden (=hyöty yritykselle) pitää olla kolminkertainen eli noin 15 000 e/kk.
[/quote]
- Yritystalouden perusteet ovat tiedossa. Liiketoiminnan kehittämisellä (esimerkiksi tappiollisten asiakkaiden tunnistaminen, ulkoistamisen mahdollisuuksien hyödyntäminen paremmille osaajille tai uusien liiketoimintayksiköiden perustaminen) olen mielestäni onnistunut esimerkiksi 2 % tuloksen parannukseen liikevaihdosta. Tämä tarkoittaa 10 M€ liikevaihdosta noin 200 000 €/vuosi parempaa tulosta. Näin yritys voisi maksaa minulle maailman tappiin asti 130 000 €/a palkkaa senkin jälkeen kun olen yrityksestä lähtenyt, sillä tuo 2 % etu jää.
No tämä oli vähän provokatiivinen kirjoitus, mutta on ihmisiä joiden työn merkitys on promilleja (tai jopa prosentteja) yrityksen liikevaihdosta. Tästä seuraa että pienillä yrityksillä ei ole mahdollisuutta palkata tietynlaisia henkilöitä.
ap
Jos palkka on 5000 euroa/kk, työn tuottavuuden (=hyöty yritykselle) pitää olla kolminkertainen eli noin 15 000 e/kk.
[/quote]
Ai niin, unohdin mainita, että tuo kirjoittamasi 5000 => 15 000 on periaatteeessa ihan oikein. Näihän se karkeasti nyrkkisääntönä menee. Variaatioita toki on.
ap
Jos olet lähettänyt muutaman kymmenenkin työhakemuksen samalle työnantajalle (epäilemättä helppoa, jos kokonaishakemusmäärä on noin iso) niin se helposti tarkoittaa sitä, että maineesi on mennyt kyseisen työnantajan kirjoissa. Leimaudut herkästi sen työnantajan silmissä ns. toivottomaksi hakijaksi mitä vielä korostaa tuo pitkä 5 vuoden työttömyysaika. Tunnen erään ison firman palkkauksista vastaavan, ja kuulemma tällaisten "sarjahakijoiden" hakemukset lentävät suoraan roskikseen...
[/quote]
Vain Suomessa voi menettää maineensa olemalla aktiivinen...!
Mitä sitten pitäisi tehdä? Olla lähettämättä hakemusta?