Ihottumaa käsissä - neuvoja tarvitaan!
Onkos täällä ihottumasta kärsineitä, jotka osaisivat antaa vinkkejä tilanteeseen? Arvostaisin kovasti!
Eli mulla on ollut kahdessa sormessa nyt pari viikkoa ihottuma, joka alkoi ihan pienestä alueesta ja alkaa nyt levitä pitkin sormen sisäsyrjää. Oireet alkoivat pienillä, kutisevilla vesikelloilla ja nytkin molempien ihottumien reunissa on runsaasti pieniä vesikelloja, jotka kutisevat. Olen yrittänyt hoitaa 1 % kortisonivoiteella, sinkkivoiteella ja perusvoiteilla, jotka lievittävätkin kutinaa, mutta ihottuma ei parane ja leviää pikkuhiljaa, äh.
Nyt hämmentää, kun luinkin infektioekseeman (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00235#s4) sopivan oireisiin ja siinä suositellaan liottamaan käsiä vedessä ja esim. tiskaamaan käsin, jotta nuo vesirakkulat kuivuisivat. Mutta eikö tuollainen vain ärsytä ihottumaa entisestään?! Ainakin itse olen nyt vältellyt vettä ja saippuoita, kun iho punoittaa sen jälkeen paljon.
Mulla on atooppinen iho ja kokemusta todella hankalista ihottumista lapsena, mutta nyt aikuisiällä tämä on ensimmäinen kerta. Varasin ihotautilääkärille ajan, mutta se on vasta 28.7., eli vinkit, miten nyt hoitaa tätä olisivat kullanarvoisia...
Kommentit (21)
Kuulostaa infektioekseemalta.. Oman kokemukseni mukaan ainut mikä auttaa on, että laittaa heti ensimmäisen kellukan tullessa vahvaa kortisonia (esim. Elocon) alueelle. Kortisonivoidekuuria kannattaa jatkaa siihen saakka kunnes iho on kokonaan ehjä (eikä lopettaa esim suositellun 2viikon jälkeen) ja sen jälkeen normi rasvaukset. Heti jos iho kuivuu tms; rakkulat. Jos mahdollista yritä olla raapimatta, ota vaikka allergialääke. Nyt tähän hetkeen kun rakkulat on auki/akuutti tilanne, ne liottelut ja suihkuttelut sopii (vesihanan alla esim. 2 min, sen jälkeen kuivaus taputtelemalla ja päälle järkyttävä kerros kortisonia tai perusvoidetta ja jos kotoa löytyy, niin puuvillahanskat käteen). Kun iho on ehjä, kannattaa vedellä luttaamista/ ihon hiostuttamista välttää oman kokemukseni mukaan. Ikävä oire, joka ilmeisesti vain ilmestyy yhtenä päivänä ja taas saattaa omia aikojaan hävitä. Infektiota ei iholla kuitenkaan nimestään poiketen ole, ellei sitten raapimisen seuraulsena joku pöpö pääse ulkopuolelta. Tsemppiä!
Sinulle #2,
Ei kannata luovuttaa. Tosiaan, kuten aloitusviestissä mainitsin, niin kärsin lapsena tosi pahasta käsien ihottumasta. Vuosia sitä yritettiin hoitaa ihotautilääkäreillä ravaamalla ja kaikenmaailman lääkkeitä käyttämällä. Käsien iho oli ihan rikki; iho ihan kovettunutta ja haavoja repeili ihottumaan. Sitten tuli käänteentekevä hoitoehdotus muistaaksen iho- ja allergiasairaalassa käydessä: apteekista kaliumpermangaattia ja siitä ohjeen mukaisesti ämpäriin tms. veden kanssa liuos, jossa huljuteltiin sitten käsiä. Kädet värjääntyivät (aine on voimakkaasti värjääntyvää), mutta kuukauden (tai parin, en muista) huljuttelun jälkeen koko ihottuma oli tiessään! Eikä tosiaan tullut takaisin enää, perusihovoiteet riittivät pitämään kurissa. Tästä on nyt n. 15 vuotta aikaa, enkä ole kärsinyt kunnon ihottumista ennen kuin nyt. eli suosittelen kokeilemaan, jos kaikki muut kikat on kokeiltu, kyllä se ihon värjääntyminen joksikin aikaa on pieni hinta siitä. Se on tietty aikamoinen ruljanssi ja vaivaa tuosta koko hommasta toki on, kun tuppaa värjäämään koko kylppärin, pyyhkeet, vadit ym. siinä samalla, saa olla tosi tarkka.
Jos tämä ihottuma paranee / ei taltu, niin täytynee itsekin kokeilla uudestaan tuota. Nyt on vielä niin pienellä alueella ja sen verran lyhyen aikaa vaivannut, että toivon saavani tämän perusvoiteilla ja -kikoilla kuriin!
- AP
Minullakin alkoi noin, ja nyt on kestänyt melkein 10 vuotta...käytän kortisonivoidetta aina kun ihottuma on pahimmillaan, mutta ei sekään poista sitä kokonaan. Muulloin kunnolla rasvaa. Että kyllä se ihan siedettävä on yleensä, mutta ei tunnu koskaan parantuvan kokonaan :(
Myös kuppa voi aiheuttaa ihottumaa käsiin ja jalkapohjiin. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00247
Hydrokortisoni on käsi-ohottumaan ihan yhtä tyhjän kanssa, tarvitset vahvempaa kortisonia ei siihen mitkään kotikikat auta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:19"]
Kuulostaa infektioekseemalta.. Oman kokemukseni mukaan ainut mikä auttaa on, että laittaa heti ensimmäisen kellukan tullessa vahvaa kortisonia (esim. Elocon) alueelle. Kortisonivoidekuuria kannattaa jatkaa siihen saakka kunnes iho on kokonaan ehjä (eikä lopettaa esim suositellun 2viikon jälkeen) ja sen jälkeen normi rasvaukset. Heti jos iho kuivuu tms; rakkulat. Jos mahdollista yritä olla raapimatta, ota vaikka allergialääke. Nyt tähän hetkeen kun rakkulat on auki/akuutti tilanne, ne liottelut ja suihkuttelut sopii (vesihanan alla esim. 2 min, sen jälkeen kuivaus taputtelemalla ja päälle järkyttävä kerros kortisonia tai perusvoidetta ja jos kotoa löytyy, niin puuvillahanskat käteen). Kun iho on ehjä, kannattaa vedellä luttaamista/ ihon hiostuttamista välttää oman kokemukseni mukaan. Ikävä oire, joka ilmeisesti vain ilmestyy yhtenä päivänä ja taas saattaa omia aikojaan hävitä. Infektiota ei iholla kuitenkaan nimestään poiketen ole, ellei sitten raapimisen seuraulsena joku pöpö pääse ulkopuolelta. Tsemppiä!
[/quote]
Hei kiitos tästä! Oon nyt sitten toiminut ihan väärin parin viikon ajan, kun oon vältellyt vesi-/saippuapesua ja hauduttanut käsiä laastareilla ja ties millä... Jotenkin hassulta tuntuu, että huljuttelisi vedessä, mutta tosiaan oireet niin vahvasti viittaa infektioekseemaan, että on se Terveyskirjaston ohjeistus uskottava. Vissiin vahvoja kortisoneja saa vain lääkäriltä? Kävin just huljuttelemassa käsiä n. 10 minuuttia kädenlämpöisessä vedessä ja laitoin perusvoiteet & 1% hydrokortisonin päälle.
Sinkkivoide ja muut liian hautuvat voiteet kannattaa varmaan unohtaa? Tutkin voiteita ja ajattelin käydä Eucerin Dry Skin Complete Repair Intense Lotionin (10% karbamid), kun vissiin karbamidejen/urean on tutkittu auttavan atooppiseen ihottumaan... Onko kellään kokemuksia tuosta voiteesta tai muusta hyvästä infektioekseeman kosteutusvoiteesta?
Ja AP tosiaan siis tuossa viestissä 9.
Minulla on ollut sormissa/sormiväleissä aivan samalta kuulostavaa ihottumaa, ja itse asiassa viime päivinä sitä on taas yrittänyt tulla. Lääkäri oli sitä mieltä että kysymyksessä olisi kolikkoihottuma (nummulaarinen ekseema) ja määräsi siihen Betnovat 0,1% voidetta, joka tehoaa ainakin minulla todella hyvin – laitoin eilen, eikä tänään kutise sormiväli ja rakot ovat kuivuneet. Ihottuma ärtyy todella erityisesti vedestä, joten pahimpina aikoina en ole esimerkiksi voinut laittaa ruokaa (kumikäsineet ärsyttävät vuorostaan atooppista ihoa, enkä muutenkaan oikein pidä niiden tuntumasta ruoanlaitossa). Eloconista ei tähän ihottumaan ollut minulla mitään apua, eikä myöskään ahkerasta rasvaisen perusvoiteen käytöstä, mutta ennen toimivan voiteen saamista kutinaa lievitti parhaiten Telfast.
Tutulta vaivalta kuulostaa. Vuosia hoidin sitä vahvalla kortisonilla mutta vahingossa huomasin että maidoton ruokavalio auttaa minulla. Nyt voin käyttää juustoa ja voita mutta oireet palaavat parissa päivässä jos käytän muita maitotuotteita. Maitoallergiaa minulla ei ole todettu.
Kiitos vastauksista, vertaiskokemukset auttavat näissä asioissa. Vaikka sekin on totta, että mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Hmm, mietin nyt pitäisikö tässä odotella 28. päivään saakka, että pääsee ihotautilääkärille vai varata aika yleislääkärille ihan jo täksi päiväksi. Kalliiksi vaan tulee yksityislääkärit ja itsellä aikoinaan varsin huonoja kokemuksia siitä, kun yleislääkäri ei välttämättä ihottumista riittävästi tiedä. Mutta ehkä voisin sieltä käydä hakemassa reseptin vahvaan kortisoniin.
Minkä perusvoiteen olette kokeneet hyväksi?
-AP
Minulla on kanssa atooppinen iho ja siihen liittyviä villejä ihottumia. Pari vuotta sitten oli ekseema todella tiukassa, ei lähtenyt millään käsikaupparasvoilla eikä arvauskeskuksen määräämillä reseptirasvoilla. Ihotautilääkäri määräsi Protopicia ja sillä lähti pysyvästi.
En tiedä sopiiko tuo infektioekseemaan mutta kannattaa lääkärillä käydä kuitenkin näyttämässä ettei pääse kroonistumaan.
Mulla oli kolme vuotta sitten tuota, ja oikeasti se lähti, kun pesin käsin astioita...
Samaa täälläkin. Mulla kädet herkyivät aikanaan savityökurssilla, josta on nyt jo 9 vuotta aikaa. Sen jälkeen ei ole ihottumatonta päivää ollut :) Kaikki kokeiltu eikä lääkäritkään ole halukkaita asiaa selvittämään, sen verran monella olen käynyt. Kortisonivoiteet olen lopettanut täysin koska mulla iho ohentui niistä niin ettei tarvitse juuri ollenkaan hankausta että menee kokonaan rikki.. Yksi lääkäri sanoi että rakkulat tulee erityisesti hikoamisesta, mikä kävisi siltä kannalta järkeen että rakkulat tulevat sormien väleihin ja kämmeneen. Parhaaksi hoidoksi olen todennut jokailtaisen rasvaamisen ja puuvillahanskat kädessä nukkumisen. Tiskivedessä liottaminen olisi kyllä mun käsille kuolemaksi, aika hurja hoitoehdotus! :D
Sanopa muuta #16, tosi jännältä tuntui lukea Terveyskirjastosta hoitoehdotuksena tiskien peseminen, että astianpesuaine kuivattaisi vesirakkulat... Taidan vielä pitäytyä vedessä huljuttelussa, heh.
Tosiaan omasta puolestani heille, joilla ihottuma on jo kroonistunut ja kaikki keinot läpi käyty, niin suosittelen tuota aiemmin mainitsemaani kaliumpermangaattia, sitä saa apteekista. Tai sen kokeilua. Tosiaan värjää ihon, mutta itse aikoinaan pääsin vuosien kivuliaasta ja elämään hankaloittaneesta ihottumasta eroon sillä. En tiedä, onko ihmelääke kaikille, mutta itsellä niin ihmekokemus siitä (aloin jo alistua siihen, että verta tihkuvat, kivuliaat kauhukädet ovat kohtaloni...), että pakko kannustaa ihmisiä kokeilemaan.:)
-AP
Minulle tulee myös käsiin helposti tuon kaitaista ihottumaa ja atoopikko olen minäkin. Ärtyneimmässä vaiheessa laitan Sibicortia. Pelkää kortisonia sisältävä voide ei auta. Sen jälkeen kun pahin ärtyminen on vähän kurissa laitan monta kertaa päivässä Acon special care käsivoidetta. Se on ollut hyvää. Kun saan näin vähän rauhoittumaan laitan pari kertaa päivässä ohuesti protopicia. Sillä saan sitten ihon taas kuntoon.
Mutta jostain syystä kaikkein pahimmassa vaiheessa, ilmeisesti on jotain bakteeritulehdusta myös, ei protopic auta. Vaan pitää saada ensin tilanne kuriin sibicortilla.
Itse jouduin aikanaan käymään ihotautiklinikalla (ja lisäksi äiti rukoili...), jossa löydettiin oikeat sekoitukset. Nyt jos aikoo alkaa vähän oireilemaan, niin käytän Sibicortia ihan reilusti, ja perusvoiteena on hyvä esim. Ambilan. Myös kannattaa vältellä "läträilemistä" varsinkin pesuaineiden kera.
Kiitos #18 ja #19, pitänee käydä nyt ostamassa tuota Sibicortia, jos on kerta parempaa kuin Hydrokortison. Onko muilla samoja kokemuksia? Ostan carmaan myös Canodermiä perusvoiteeksi.
Päätin, että menen maanantaina lääkäriin, jos en nyt sunnuntaihin mennessä saa tätä aloittamaan parantumista. Varmaan turha odottaa 28. päivä asti ihotautilääkäriä, käyn sitten maanantaina tosiaan yleislääkärillä hakemassa reseptin kovempiin tökötteihin. Kiitos muuten oikeasti tosi paljon kaikille vastaajille, tää on auttanut stressiin ja hyviä vinkkejä on tullut <3 :)
Hei, jes, sainkin ajan jo maanantaille ihotautilääkärille! Ajattelin nyt hoitaa siihen saakka kädenlämpöisessä vedessä huuhtelemalla (10 - 15 min) pari kertaa päivässä, että noi vesirakkulat kuivais ja sitten voidehoidoksi Sibicortia ja Canodermiä. Yöksi puuvillahanskat. En varmaan näillä keinoin ainakaan saa pahennettua asiaa,toivoakseni.
-AP
Itse kärsin samasta :( Eipä ole löytynyt mitään mikä tähän auttaisi. Pahinta talvella, sormet repeilevät haavoille ja iho kovettuu haavan ympäriltä. Valitettavasti tämän kanssa on vaan opittava elämään.