Vuokrasopimus raskaana olevalle
Olen vuokraamassa asuntoani pariskunnalle, joille syntyy loppuvuodesta vauva. Tuleeko asiasta tehdä jokin merkintä vuokrasopimukseen vai tehdäänkö sopimus vain kahdelle aikuiselle? Kuinka sitten menetellään kun vauva on syntynyt ja vesimaksu nousee yhdellä asukkaalla?
Kommentit (19)
Apua, pelästyin otsikosta että joku raskaana oleva mamma vaatimassa edullisempaa vuokra-asuntoa raskauden takia. :D
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:25"]
Olen vuokraamassa asuntoani pariskunnalle, joille syntyy loppuvuodesta vauva. Tuleeko asiasta tehdä jokin merkintä vuokrasopimukseen vai tehdäänkö sopimus vain kahdelle aikuiselle? Kuinka sitten menetellään kun vauva on syntynyt ja vesimaksu nousee yhdellä asukkaalla?
[/quote]
vuokrasopimukseen veden hinta/hlö/kk. Eli sanot, että ilmoittavat lapsen syntymästä niin lisätään vesimaksuun yksi henkilö lisää. Vuokrasopimus tehdään vain aikuisten nimissä ja siihen sitten vesimaksu henkilön mukaan. Vuokralaisilla on ilmoitusvelvollisuus, jos asukasmäärä lisääntyy.
Ok kiitos. Näin ajattelinkin :) Kyllä käsitääkseni vesimaksua maksetaan vauvastakin. Kyllähän vauvan kanssa enemmän vettä kuluu kuin kahdella aikuisella.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:29"]
Pitääkö vauvasta oikeesti maksaa vesimaksua :o
[/quote]
Miksei pitäisi?
Nyt teet kahdelle, päivitä asiat kun vauva syntynyt. Daaaaaa...
Totta kai vesimaksu menee myös vauvasta. Pesukone pyörii aika lailla tiuhemmin....
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:41"]
[/quote]
Miksei pitäisi?
[/quote]
No ei vauvat kuluta vettä läheskään yhtä paljon kuin isommat ihmiset. Vauvat ei juo vettä, ei käy suihkussa, eivät käytä vessanpönttöä, eivät pese käsiä... Tuntuu hassulta varsinkin kun vesimaksu voi olla jopa 30e/henkilö.
ymmärrän kyllä että tietysti pitää maksaa :D mun mielestä pitäis kaikkialla olla kyllä kulutuksen mukaan nää vesijutut.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:41"]
[/quote]
Miksei pitäisi?
[/quote]
No ei vauvat kuluta vettä läheskään yhtä paljon kuin isommat ihmiset. Vauvat ei juo vettä, ei käy suihkussa, eivät käytä vessanpönttöä, eivät pese käsiä... Tuntuu hassulta varsinkin kun vesimaksu voi olla jopa 30e/henkilö.
ymmärrän kyllä että tietysti pitää maksaa :D mun mielestä pitäis kaikkialla olla kyllä kulutuksen mukaan nää vesijutut.
[/quote]
Vauvan pylly pestään juoksevalla vedellä useita kertoja päivässä, pyykkiä tulee paljon enemmän, kylpyvedet jne. Kyllä se vauvaperhe vettä kuluttaa enemmän kuin kahden aikuisen perhe. :) Itse vuokralaisena olen pitänyt itsestäänselvyytenä alkaa maksaa vauvan osuutta vesimaksusta, jos maksu on ollut muotoa X euroa/hlö/kk.
Minä vuokrasin asunnon raskausaikana. Ei siinä mitään lisämerkintää ollut, ilmoitin vuokranantajalle kun lapsi oli syntynyt että tästä lähtien maksan vesimaksun x2, samoin isännöitsijälle tietenkin että asunnon henkilömäärä on lisääntynyt lapsella.
Vuokranantaja siis toki tiesi minun olevan raskaana asuntoa vuokratessani, mutta ilmoitinpa silti :)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:41"]
[/quote]
Miksei pitäisi?
[/quote]
[/quote]
Aikamoisia yleistyksiä. Kyllä vaan minun vauvani alkoi aika nuorena (5kk) käymään nimenomaan suihkussa (joskin minun kanssani), ei tykännyt kylpeä mutta aina ryömi suihkun alle. Siitä lähtien onkin hän käynyt joka ilta suihkussa osana iltarutiinia. Ja kyllä minä hänen kätensä pesen aina (aloin pesemään säännöllisesti 6kk ikäiseltä kun hän söi itse käsin), siinä samassa usein naaman/yläkropan, hän joi jo vauvana vähän vettäkin (vähensi imetystä pikkuhiljaa itsekseen, ei riittänyt enää nesteyttämään pelkkä iltatissi ja maitoa ei suostu(nut) juomaan) jne. Totta kai maksan hänenkin osaltaan vesimaksun, kun sitä vettä kuitenkin käyttää ja käytti jo alussa.
Tasauslaskut on tuota varten, eli jos vain huoneistoissa on omat vesimittarit niin mitä se haittaa vaikka maksaisi yhdestä joka kuukausi "liikaa" kun se tulee takaisin tasauksena. Meillä ainakin vuokrasopimuksessa että me maksetaan tasaus ja samoin jos palautusta niin se palautuu vuokralaiselle, ei vuokranantajalle.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:15"]
Tasauslaskut on tuota varten, eli jos vain huoneistoissa on omat vesimittarit niin mitä se haittaa vaikka maksaisi yhdestä joka kuukausi "liikaa" kun se tulee takaisin tasauksena. Meillä ainakin vuokrasopimuksessa että me maksetaan tasaus ja samoin jos palautusta niin se palautuu vuokralaiselle, ei vuokranantajalle.
[/quote]
Ei ole tasausmaksua vaan kiinteä kuukausimaksu/henkilö
/ap
Sitten kun emäntä poksahtaa, niin yksi lisää vesimaksuja. Ei niissä ikää katsota.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:41"]
[/quote]
Miksei pitäisi?
[/quote]
[/quote]
Hei haloo, pahimmillaan useampi vaatekerta päivässä -> paljon pyykkiä. Vaipanvaihtoa -> vedenlotrausta.
Laita vuokrasopimukseen vuokra + taloyhtiön perimä vesimaksu / hlö tms, niin mennee oikein. Etkä joudu itse maksumieheksi...
Täällä yksi raskaanaoleva miettii asiaanliittyvää. Laskettu aikani on kuun 20. päivä ja vuokran yms. maksu kuun eka päivä. Milloin mun täytyy alkaa maksaa vesimaksua kolmannesta? Jo heti kuluvana kuuna kuin la on vai vasta seuraavana? Tuntuupa typerältä miettiä tätä.
Ehkä jostain kunnalta tai köyhille tarkoitetulta yhdistykseltä voi raskaana oleva saada asunnon, mutta en itse kyllä ikimaailmassa vuokraisi kellekkään raskaana olevalle. Sotkee lapsivesillään kaikki paikat ja lapsestakin tulee kasvaessaan kauhea tuho ja suttu joka paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:54"]Ehkä jostain kunnalta tai köyhille tarkoitetulta yhdistykseltä voi raskaana oleva saada asunnon, mutta en itse kyllä ikimaailmassa vuokraisi kellekkään raskaana olevalle. Sotkee lapsivesillään kaikki paikat ja lapsestakin tulee kasvaessaan kauhea tuho ja suttu joka paikkaan.
[/quote]
Mitä sä selität? Eihän tämä edes liittynyt aloitukseen mitenkään :D
mutta niin, eihän lapsiakaan merkitä vuokrasopimukseen koska eivät he ole vuokralaisia. Teet sopimuksen niille kahdelle. Meillä ainakin vesimaksu maksetaan suoraan isännöitsijälle mutta jos teillä vesimaksu menee sun kautta niin sitten he ilmoittavat sinulle ja sinä isännöitsijälle.