Ihottumaa käsissä - neuvoja tarvitaan!
Onkos täällä ihottumasta kärsineitä, jotka osaisivat antaa vinkkejä tilanteeseen? Arvostaisin kovasti!
Eli mulla on ollut kahdessa sormessa nyt pari viikkoa ihottuma, joka alkoi ihan pienestä alueesta ja alkaa nyt levitä pitkin sormen sisäsyrjää. Oireet alkoivat pienillä, kutisevilla vesikelloilla ja nytkin molempien ihottumien reunissa on runsaasti pieniä vesikelloja, jotka kutisevat. Olen yrittänyt hoitaa 1 % kortisonivoiteella, sinkkivoiteella ja perusvoiteilla, jotka lievittävätkin kutinaa, mutta ihottuma ei parane ja leviää pikkuhiljaa, äh.
Nyt hämmentää, kun luinkin infektioekseeman (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00235#s4) sopivan oireisiin ja siinä suositellaan liottamaan käsiä vedessä ja esim. tiskaamaan käsin, jotta nuo vesirakkulat kuivuisivat. Mutta eikö tuollainen vain ärsytä ihottumaa entisestään?! Ainakin itse olen nyt vältellyt vettä ja saippuoita, kun iho punoittaa sen jälkeen paljon.
Mulla on atooppinen iho ja kokemusta todella hankalista ihottumista lapsena, mutta nyt aikuisiällä tämä on ensimmäinen kerta. Varasin ihotautilääkärille ajan, mutta se on vasta 28.7., eli vinkit, miten nyt hoitaa tätä olisivat kullanarvoisia...
Tulin tekemään vielä pienen tilannepäivityksen, jos joku eksyy esim. haun kautta tänne ja kaipaa apua vastaavanlaiseen tilanteeseen.
Aloin siis huuhtelemaan käsiä kolme kertaa päivässä (täytin lavuaarin kädenlämpöisellä vedellä ja lisäsin ronskisti merisuolaa joukkoon) ja lillutin käsiä vedessä 10-15 min. Aina huuhtelun jälkeen laitoin reilusti - niin paljon, kuin vain imeytyy - Canoderm 5% emulsiovoidetta koko käsien alueelle. Itse ihottumakohtiin laitoin reilusti (eli ihottuman ylikin) Sibicortia kolme kertaa päivässä, huuhteluiden jälkeen. Tämä kaikki alkoi toimimaan jo kahdessa päivässä niin hyvin, että peruin ihotautilääkärille varaamani ajan ja nyt on iho jo 99 % parantunut. Sibicortin käytön lopetin etoissapäivänä (ettei iho ohene liikaa, kun käytin jo Hydrokortisonia - joka ei auttanut) ja nyt vielä huuhtelen kädet kerran päivässä ja lisäilen käsienpesun ym. jälkeen heti Canodermia.
Eli lämpimästi suosittelen Canoderm/Sibicort-komboa ja merisuola-vesiliuoksessa käsien kylvettämistä.
- AP