Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee
Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...
Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia
Kommentit (342)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:42"]
Kun täällä nyt useampikin mies on mainostanut, miten ruoanlaitto, siivous ja muut vastaavat kotityöt hoituvat kodinkoneiden avulla käden käänteessä, niin miksi moiset pikkujutut kuitenkin ovat niin monelle miehelle täysi mahdottomuus?
[/quote]
Siihen en osaa kyllä mitenkään vastata.
Ehkäpä miehen mielestä juuri sillä hetkellä niiden töiden tekemiselle ei ole ollut mitään tarvetta?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:36"] Siivousrobotit, tiskikoneet, pesukoneet, uusia halpoja vaatteita .. Niin naiset? Aika vähiin käy teidän "uhriutuminen" [/quote] Aina kun joku mies yrittää päteä sukupuolellaan, siis sillä, jonka valintaan hän ei ole itse edes mitenkään vaikuttanut, alkaa naurattaa. En vain voi sille mitään! Alan kuvitella nykymiehiä esim. kelttisotureiksi tai komentamaan roomalaista legioonaa - joo ei. Mietin, miltä näyttää Pertti Perusinsinööri metsästämässä kaurista pelkän keihään avulla - joo, ihan varmaan. Kuvittelen, miten suurimmat uhoajat laitetaan gladiaattoreita vastaan tai etulinjaan keskiaikaisessa sodassa. Saati, että heidän pitäisi rakentaa linnoja ja palatseja. Tässä vaiheessa jo yleensä sisäisesti hirnun. Maailma on muuttunut, miesparat! Ei siinä, että me naiset pääsemme helpommalla, kyllä pääsevät miehetkin. Ja se, että nainen vasta nyt alkaa olla länsimaissa tasa-arvoinen ja kehittää yhteiskuntaa siinä missä miehetkin, ei johdu mistään muusta kuin siitä alistavasta kulttuurista joka ennen on vallinnut. Ilman rohkeita naisia ja avarakatseisia miehiä me emme edelleenkään äänestäisi emmekä opiskelisi yliopistoissa. Minusta sukupuolten vertaaminen alkaa olla turhaa. Mies, joka ei osallistu perhe-elämään tai kotitalouden hoitoon on laiska mies. Ja mitä laiskoista sanottiinkaan ennen vanhaan? Arvostettiinko? Hmmm ...... :) [/quote] Tämä on totta. Ihan selviä merkkejä on nykyteineissä siitä että sukupuolien erot käyttäytymisessä eivät enää ole suuria. Toki vielä on niitäkin joiden esi-isät ovat ilmeisesti pudonneet puusta vähän myöhemmin kuin muut ja hokevat vieläkin että mies on perheen pää jne. Mutta selvästi on jo paljon myös evoluutiossa seuraavan harppauksen tehneitä. 20 vuoden kuluttua ei taida olla enää mitään eroa kumman sukupuolielimet ihmisellä on. Aika jännää
[/quote]
Evoluutio ei harppaile sinun mieltymyksiesi mukaan. Kulttuuri voi muuttua, evoluutio ei.
Sen näkee selvästi esimerkiksi kun katsoo vaikka selviytyjiä. Suurimmalle osalle naisista on helppo ottaa se naisen rooli ja antaa miesten tehdä raskaampia töitä, eikä se näytä yhtäkään naista haittaavan. Muutamat naiset pystyvät nousemaan perinteisten roolien yläpuolelle ja esim. ottamaan miehisempiä tehtäviä.
Eikö olekin kummallista?
Silloin kun naisille oikein tarjoamalla tarjotaan tätä mahdollisuutta, niin vetäytyvät siihen perinteiseen naisen rooliin. hehheh ..
[/quote]
Sun esi-isäsi taisi olla niitä jotka tulivat puusta alas myöhemmin?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:54"] [quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:36"] Siivousrobotit, tiskikoneet, pesukoneet, uusia halpoja vaatteita .. Niin naiset? Aika vähiin käy teidän "uhriutuminen" [/quote] Aina kun joku mies yrittää päteä sukupuolellaan, siis sillä, jonka valintaan hän ei ole itse edes mitenkään vaikuttanut, alkaa naurattaa. En vain voi sille mitään! Alan kuvitella nykymiehiä esim. kelttisotureiksi tai komentamaan roomalaista legioonaa - joo ei. Mietin, miltä näyttää Pertti Perusinsinööri metsästämässä kaurista pelkän keihään avulla - joo, ihan varmaan. Kuvittelen, miten suurimmat uhoajat laitetaan gladiaattoreita vastaan tai etulinjaan keskiaikaisessa sodassa. Saati, että heidän pitäisi rakentaa linnoja ja palatseja. Tässä vaiheessa jo yleensä sisäisesti hirnun. Maailma on muuttunut, miesparat! Ei siinä, että me naiset pääsemme helpommalla, kyllä pääsevät miehetkin. Ja se, että nainen vasta nyt alkaa olla länsimaissa tasa-arvoinen ja kehittää yhteiskuntaa siinä missä miehetkin, ei johdu mistään muusta kuin siitä alistavasta kulttuurista joka ennen on vallinnut. Ilman rohkeita naisia ja avarakatseisia miehiä me emme edelleenkään äänestäisi emmekä opiskelisi yliopistoissa. Minusta sukupuolten vertaaminen alkaa olla turhaa. Mies, joka ei osallistu perhe-elämään tai kotitalouden hoitoon on laiska mies. Ja mitä laiskoista sanottiinkaan ennen vanhaan? Arvostettiinko? Hmmm ...... :) [/quote] Tämä on totta. Ihan selviä merkkejä on nykyteineissä siitä että sukupuolien erot käyttäytymisessä eivät enää ole suuria. Toki vielä on niitäkin joiden esi-isät ovat ilmeisesti pudonneet puusta vähän myöhemmin kuin muut ja hokevat vieläkin että mies on perheen pää jne. Mutta selvästi on jo paljon myös evoluutiossa seuraavan harppauksen tehneitä. 20 vuoden kuluttua ei taida olla enää mitään eroa kumman sukupuolielimet ihmisellä on. Aika jännää [/quote] Evoluutio ei harppaile sinun mieltymyksiesi mukaan. Kulttuuri voi muuttua, evoluutio ei. Sen näkee selvästi esimerkiksi kun katsoo vaikka selviytyjiä. Suurimmalle osalle naisista on helppo ottaa se naisen rooli ja antaa miesten tehdä raskaampia töitä, eikä se näytä yhtäkään naista haittaavan. Muutamat naiset pystyvät nousemaan perinteisten roolien yläpuolelle ja esim. ottamaan miehisempiä tehtäviä. Eikö olekin kummallista? Silloin kun naisille oikein tarjoamalla tarjotaan tätä mahdollisuutta, niin vetäytyvät siihen perinteiseen naisen rooliin. hehheh .. [/quote] Sun esi-isäsi taisi olla niitä jotka tulivat puusta alas myöhemmin?
[/quote]
Lapsena oltiin puussa useinkin, ja haikailtiin oikein pesän rakentamisesta sinne. Sinänsä on sääli, ettet kykene/kapasiteettisi ei riitä? siis käymään keskustelua asioista, vaan ainahan se menee tuohon haukkumiseen.
On tämä minusta vähän monimuotoisempi juttu kuin että mies taantuu naista keittiöorjana pitäväksi, aivottomaksi lötköksi. Mielestäni moni edellä kerrottu tarina kuvaa sitä, kuinka mökkikeittiöissä naiset taantuvat valtataistelijoiksi. Ennen kuin jatkan, lisään vielä, että olen itse nainen ja saanut osani mökkilötkömiehistä. Esimerkiksi ap:n tapauksessa miehet veisasivat viis siitä, että ap jättäytyi keittiöstä pois. Me naisethan sinne toisiamme piiskaamme ja painostamme, ja sitten arvostelemme niitä heikoimpia ja laiskimpia lenkkejä. Siinä otetaan sukupolvesta ja miniästä mittaa niin, että soppakauhat kolisevat. Miehet tavallaan, ehkä enemmän tiedostamattaan, lypsävät sitten tilanteesta saamansa hyödyn. Joissakin tarinoissa naiset kertoivat, että ressaamisongelmaa ei ollut silloin, kun oli ainoana naisena porukassa, vaan raataminen alkoi kun paikalle saapui toinen nainen. Tämäkin kielii minusta enemmän valtataistelusta kuin miesten tuottamasta ongelmasta.
Ja tämä on varmasti maailman suurin kivityksen paikka sanoa, mutta eikö oikeasti mökkilomalla pääsisi usein ruokien sun muun kanssa helpommalla? Enkä tarkoita että sitten mennään toiseen ääripäähän ja eletään pelkällä makkaralla, mutta helpommalla kuitenkin. Perusteluna käytetään sitä, ettei ihminen jaksaisi muka sitä viikkoa elää makkaralla ja valmissalaatilla ja muulla vähän yksinkertaisemmalla eväällä. Veikkaan, että saattaisipa vaikka hyvinkin jaksaa. Heitetään siis naiset soppakauhat kesän kunniaksi aselevolle ja pistetään se grillimakkara käristymään. Piankos sen huomaa, jollei juttu toimikaan.
Olen itsekin törmännyt tuohon, että naisten oletetaan tekevän hommat lomalla miesten enimmäkseen makoillessa. Lähinnä juuri mökillä, juhlissa ja illallisilla sukulaiset ja ex-appivanhemmat ovat pitäneet "puhutteluita" siitä, miten minun tulisi kokoajan olla tarjoamassa apua, lähinnä ruuanlaitossa ja kotitöissä. Varsinkin silloin ihmetytti, kun oli itse vieraana miehen sukulaisten luona, ja mieheltä ei edellytetty mitään, mutta minä olin huonokäytöksinen kun en ruvennut heti tarjoamaan apua esim. perunankuorimiseen ja salaatintekoon jne. Ihme touhua, itse ainakin silloin jos tulee vieraita hoidan ruuanvalmistuksen miehen kanssa kahdestaan ja vieraat tulevat valmiiseen pöytään, joka myös siivotaan isäntäväen puolesta. Samoin mökillä yms. mielelläni autan, jos mieheni (minulle lähin henkilö, joka tuntee isäntäväen ja minä en) ryhtyy toimeen tai jos apua kohteliaasti pyydetään, mieluiten molemmilta eikä vain minulta naisena. Omassa lapsuudenkodissani myös sain aina autella enemmän, koska asiat oli aina tehtävä äidin haluamalla tavalla. Minä, veljeni, isäni (kuka tahansa ihminen) kuitenkaan ei pystynyt 100% äidin vaatimusten mukaisesti useimpia asioita hoitamaan, joten hänen ratkaisunsa oli se, että turha pyytää isää tai veljeä "koska ei ne kuitenkaan osaa", mutta minun pitäisi tehdä, koska "kyllä sen pitäisi sinulta hoitua" tai "vaatii vain harjoittelua".. WTF, aika paljon tuli tämän takia riideltyä aikoinaan. Mutta kyllä tuossa minusta on useampi syy, miksi niin monesti muuallakin naisia vaaditaan tekemään, kun miehet "makoilevat" eikä ole kokonaan naisten syytä. Olen huomannut seuraavaa:
1. Useimmat tuntemani naiset vaan jostain keksivät sitä hommaa jatkuvasti, ja siihen pitäisi heidän mielestään kaikkien (varsinkin naisten) osallistua. Mistä sitä työtä oikeasti tulee lomalla lähes koko päivälle?? Jos olen yksin/miehen kanssa/miesporukassa, niin perus hommia ruuanlaittoon, saunan lämmitykseen jne. liittyen tehdään ehkä max tunti-pari päivässä/hlö, jos sitäkään. Asiat sovitaan yhdessä niin, että KAIKKI tekee, tottakai sitä hommaa on enemmän jos 2 henkilöä tekee viiden edestä, kuin jos kaikki osallistuvat. Usein olen huomannut erityisesti naisten tekevän niin, että yksinkertaisesti päättävät ruveta valmistelemaan jotain ja delegoivat siitä sitten muillekin (naisille) hommia, vaikka ei yhdessä olla ollenkaan sovittu että mitä tehdään, milloin tehdään ja mikä on kenenkin osuus. Keskustelu ei edes olisi vaikea, se voi edetä vaikkapa näin: "pitäskö ruveta ruokapuolta miettimään?" -"joo, vois vaikka grillailla" -"ok, jos sä haet puut ja laitat tulet niin mä voin silläaikaa valmistella lihat, tekiskö X vaikka jotain salaattia?" -"joo voin tehä" ja sit ruvetaan hommiin nälästä riippuen heti tai parin tunnin sisällä.
2. Usein oletetaan toisen naisen olevan enemmän samanlainen, kuin joku mies olisi. Esimerkiksi miehet saattavat usein skipata salaatin ja muut lisukkeet kokonaan, koska ei jaksa ja makkara on ihan hyvä. Mutta naista pidetään outona jos tälläistä ehdottelee. Ja toisaalta moni mies haluaa syödä ja valmistaa koko aterian lisukkeineen, mutta ottaa toki usein vastaan valmiina jos sellainen mahdollisuus on.
3. Milloin asiat pitää tehdä. Minun suppean otantani mukaan miehet yleensä lykkäävät asioita pidemmälle kuin naiset. Miesten mielestä ihan hyvä aika tiskata on silloin, kun ei yksinkertaisesti ole enää yhtäkään astiaa jäljellä ja siivota silloin kun on esim. lähdössä mökiltä pois tai kun ei enää ole mukava olla (joka sekin on hyvin vaihtelevaa, millaista sotkua sietää). Vastaavasti useimmat tuntemani naiset haluavat tiskata ja siivota sitä mukaa kuin sotkua tulee. Tiedän, ettei pidä yleistää, omassa lähipiirissäkin oikeastaan pari pahimmista "siivousnatseista" ovat miespuolisia. Mutta joka tapauksessa ihminen, jonka mielestä pitäisi olla kokoajan siistiä turhautuu, kun muut vaan makoilevat vaikka heidän mielestään olisi hommia tehtävänä. Samoin ne, joiden mielestä sotkua on turha siivota ennenkuin sitä on kertynyt tarpeeksi, jotta siivoaminen olisi mielekästä, turhautuvat siitä, että heitä yritetään lomalla pakottaa tekemään turhia hommia.
4. Tietenkin valitettavan paljon on myös näitä elämäntapalusmuja, jotka eivät yksinkertaisesti koe velvollisuudekseen tehdä mitään ja usein muut sen mahdollistavat. Usein juuri näiltä ihmisiltä kuulee vastaväitteitä siitä, että joka päivä voi syödä makkaraa, peseytyä voi kerran viikossa ja silloinkin litra vettä riittää ja sotkua on turha siivota, koska sitä tulee kuitenkin lisää (koska tämä on heidän mielestään heiltä itseltään vaadittavan panostuksen maksimimäärä). Lusmuus kuitenkin paljastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun henkilö kyselee jonkun tietyn ruuan perään tai onko saunalla vettä.
En tiedä miksi mutta mua naurattaa tämä kivikausirinnakkaiskeskustelu :D tässä ohessa. Kai siksi kun se keskustelu on niin erillään muusta ja jatkuu aina vaan. :DDD
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:14"]Kirjoitus on osakseen totta, vaan ei kaikilta osin, koska unohdetaan myöskin että miesten töitä on jäljellä siinä missä naistenkin töitä.
Voihan sitä ostaa vaikka pari valmispitsaa mökille mennessään, että tällä laskulla niitä naistenkaan töitä ei ole jäljellä. [/quote]
Valmispitsallako selvität pyykit ja siivouksen, sekä vaipanvaihdon jos sattuu olemaan vaippaikäinen lapsi?
Entä mitä ovatkaan ne ns. perinteiset miestentyöt kerrostaloasunnossa? Minä vaihdan sulakkeet, avaan viemärit, väännän ruuvit ... mitä mies tekisi siinä asunnossa?
[/quote]Osaan vaihtaa sulakkeet mutta viemärin avaus on vaikeaa siis niitten osien takaisin laittaminen pelottaa, en osaa myöskään porata ruuveja eikä ole edes poraa, vain ruuvinväännin.
Painavien huonekalujen ja koneiden kantamiseen tietty tarvii myös miestä.
-jännite-ap.
312, enpä haluaisi syödä sun 5 minuutin salaattia.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 16:08"]
312, enpä haluaisi syödä sun 5 minuutin salaattia.
[/quote]
Ja mikset?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:00"]
Tämä sama työnjakohan toteutuu yleensä myös sukujuhlissa. Harvemmin oman tai miehen suvun juhlissa on miehiä näkynyt kaatamassa kahvia, lämmittämässä piirakoita tai keräämässä astioita. Joku vie omat astiansa keittiöön, mutta yleensä ne jätetään naisväen korjattavaksi kun mennään pihalle potkimaan autonrenkaita.
[/quote]
No voishan sitä ottaa tavoitteeksi ensi sukujuhliin palkata miespiiat piikomaan.
[/quote]
Meillä pojan yo-juhlissa mieheni huolehti tarjoilun kahdelle huonojalkaiselle vanhukselle ja mun toinen veli oli välillä keittiöapuna. Samoin sankarin veli oli isona apuna. Aika moni oli ihan ihmeissään jo tuosta, että miten ne miehet...Oli meillä yksi sukulaistyttökin, jonka hommana oli huolehtia kahvista.
Miksi passaatte heitä, eikä ne ukot opi noin mitään. Pikemminkin jättäkää heidän astiat pöytään ja pesemättä, teette ruokaa vain niille jotka auttaa askareissa jne
Juttu onkin siinä ettei kukaan edes odota/pyydä/toivo miesten tekevän mitään. Kaikki on automaattista. Ei äitini esimerkiksi "nalkuta" veljelleni mistään mitä hänen pitäisi tehdä. -ap
Siis säkö yrität opettaa jollekulle jotain käyttäytymällä its huinosti? Kenelle? Mitä?
veikkaan, että menee pieleen.
Eikö perheen miehet tee siis mitään, edes ns. miesten töitä: halonhakkuuta, laiturinkunnostusta, grillausta tms.?
Onhan tuo kiinnostavaa välillä elämysmatkailla toisen sukupuolen elämässä, avaa silmiä!
Ei ole opetus vaan testi. Haluan tietää millaista se on ja miten minuun suhtaudutaan. Ja huvittavaa että heti minä jotenkin käyttäydyn huonosti :D
No tuloksia on nyt niin että äiti ja sisko eivät ole sinänsä vielä sanoneet mitään, vaan pyytäneet minua tekemään ruokaa tai siivoamaan jotain. Veljeni on udellut minulta mitä ruokaa on ja ihmetellyt kun vastasin että mistä minä tietäisin!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:36"]Ei ole opetus vaan testi. Haluan tietää millaista se on ja miten minuun suhtaudutaan. Ja huvittavaa että heti minä jotenkin käyttäydyn huonosti :D
No tuloksia on nyt niin että äiti ja sisko eivät ole sinänsä vielä sanoneet mitään, vaan pyytäneet minua tekemään ruokaa tai siivoamaan jotain. Veljeni on udellut minulta mitä ruokaa on ja ihmetellyt kun vastasin että mistä minä tietäisin!
[/quote]
:D kysy siltä mitä iltapalaksi.
Meidän mökki on liian nykyaikainen nuihin 'miesten hommiin', en usko että veljeni on koskaan yhtään laituria korjannut :D mutta se on totta että toisen sukupuolen silmin on ollut kunnon lomailua. Vähän niinku hotellissa -ap
Oikein! kerrohan miten edistyy...
Kun täällä nyt useampikin mies on mainostanut, miten ruoanlaitto, siivous ja muut vastaavat kotityöt hoituvat kodinkoneiden avulla käden käänteessä, niin miksi moiset pikkujutut kuitenkin ovat niin monelle miehelle täysi mahdottomuus?