Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee
Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...
Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia
Kommentit (342)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:47"]
Armeijassahan aina näytetään mallia edestä.
Vai tykkäätkö enemmän takaa päin?
[/quote]
Inttijuttujen ketju taitaa löytyä muualta?
[/quote]
Kirjoittajahan oli itse "kouluttamassa", miksi et siis osoittanut viestiäsi hänelle?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:58"]
211 jatkaa
Isomummoni suurin nautinto elämässä oli, kun sai laittaa miehille ruokaa. Oman miehen kuoltua ja poikien muutettua omilleen, ruokapöytään kutsuttiin lähipelloilta työmiehiä ja jopa kylätien ohikulkijoille huudeltiin. Tuttu mies kertoi lapsuusmuistoja, että ei meinannut heinänteosta tulla mitään, kun piti tulla kahville ja syömään monta kertaa työpäivän aikana. Itse eli äärimmäisen nuukasti, että olisi sitten varaa miehiä kestitä.
Mummo jatkoi perinnettä. Mieleen jäi joku pääsiäinen tms. juhlapyhä mummoni luona. Isä oli työmatkalla, veljeni eivät päässeet paikalle ja siskonmies oli kipeänä. Paikalla vain naisia ja lapsia. Kauhea voivottelu, kuinka nyt menee ruuat ihan hukkaan, kun miehiä ei ole täällä.
Äiti oli mummoni ainoa lapsi, ja mummollani ei ollut poikaa eikä avioeron vuoksi miestä passattavana, siksi varmaan alkoi perinne rakoilemaan. Äitini esim. protestoi sitä perinnettä vastaan, että emäntä ei kata itselleen lautasta ollenkaan. Mutta minun ja siskojeni vastuulle jää katkaista juhlapyhien perinne siitä, että naiset raataa, miehet makaa.
[/quote]
Miten tuon käytännössä teet? Ihailuni jos pystyt tuohon? Itse mieluummin väistyn kun meno ei miellytä...
[/quote]
Juhlapyhinä minusta kuoriutuu kyllä osittain tuo marttyyriraataja, joka kokee kauheeta syyllisyyttä kun vaikka joululeipää en ehtinyt leipoa itse ja se ostettiin kaupasta tai joudun pyytämään apua vaikka porkkanoiden kuorimiseen. Tän suhteen on vielä itsellä paljon oppimista. Mutta eipähän juhlapyhinä tule tilannetta, että minä ja tytär raadetaan keittiössä pojan pelatessa pleikkarilla, kun keittiössä raadan minä yksin.
Semmonen "hyvän äidin on nämä hommat hoidettava"-kulttuuri on siis alitajunnassa edelleen, kiitos vaan esiäidit. Mutta sen aspektin, että y-kromosomi oikeuttaa laiskotteluun muiden raataessa, olen kitkenyt pois. Jos apua pitää pyytää, sitä pyydän tasapuolisesti sukupuolesta riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 02:42"]
Noin. Kaikki 7 peukuttelijaa mykistyi ja meni nukkumaan just samalla minuutilla. On tää hassu palsta.
[/quote]
Peukut lisääntyy, mutta kommentteja ei tule :) Paljonkohan niitä on aamuun mennessä. Jännä nähdä :)
-ohis
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:33"]Se ihmeellinen selviämiskeino on ollut lihansyönti. Tämä koko vääntö näyttää alkaneen jonkun väitteestä, että nimenomaan naisten keräilemät marjat ja juuret muodostivat sen aikaisten ihmisten pääravinnonlähteen ja miesten hankkimaa lihaa syötiin vain silloin tällöin. Jos marjat ja juuret olisivat todella olleet se pääasiallinen ravinnonlähde, niitä olisi pitänyt säilöä julmettuja määriä.
[/quote]
Naisten keräämät kasvit pääasiallisena ravintona voi pitää paikkansa sellaisilla eteläisemmillä leveysasteilla, joilla kasvissyöjätkin pysyvät hengissä. Kun muinaisihmiset lähtivät Afrikasta pohjoiseen, oli opittu jo sekä ruuan kypsentäminen että lihansyönti. Biologisista syistä se on ollut enimmäkseen mies, joka on hankkinut liharuokaa, sekä eläinperäistä suojaa vaatteisiin ja asuntoihin.
Suomen ilmastossa liha ja kala on säilynyt paremmin kuin lämpimämmillä seuduilla. Vielä nykyäänkin syksyllä metsästettyä ja aluksi jäädytettyä lihaa kuivatetaan keväällä.
Miesten laiskuuskulttuuri on tullut meille vasta kaupungistumisen myötä. Eihän tavallisissa kaupunkiasunnoissa ole niitä perinteisiä miesten töitä, vaikka kulkuneuvojen huolto ja korjauskin lasketaan, vrt. hevosenkengitys. Perinteiset naistentyöt, kuten ruuanlaitto, siivous ja vaatehuolto ovat säilyneet, vaikka ovatkin isoäidin ajoista helpottuneet.
Onhan noita muita kulttuureja, joissa miehet pääasiallisesti laiskottelevat, mutta niissä pystytään elämään pääasiassa naisten keräilemillä kasveilla, ja naisten kantamalla vedellä. Niissä pitää tänäkin päivänä paikkansa, että miesten metsästämä liha on harvinaista herkkua.
[/quote]
Kirjoitus on osakseen totta, vaan ei kaikilta osin, koska unohdetaan myöskin että miesten töitä on jäljellä siinä missä naistenkin töitä.
Voihan sitä ostaa vaikka pari valmispitsaa mökille mennessään, että tällä laskulla niitä naistenkaan töitä ei ole jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:33"]Se ihmeellinen selviämiskeino on ollut lihansyönti. Tämä koko vääntö näyttää alkaneen jonkun väitteestä, että nimenomaan naisten keräilemät marjat ja juuret muodostivat sen aikaisten ihmisten pääravinnonlähteen ja miesten hankkimaa lihaa syötiin vain silloin tällöin. Jos marjat ja juuret olisivat todella olleet se pääasiallinen ravinnonlähde, niitä olisi pitänyt säilöä julmettuja määriä.
[/quote]
Naisten keräämät kasvit pääasiallisena ravintona voi pitää paikkansa sellaisilla eteläisemmillä leveysasteilla, joilla kasvissyöjätkin pysyvät hengissä. Kun muinaisihmiset lähtivät Afrikasta pohjoiseen, oli opittu jo sekä ruuan kypsentäminen että lihansyönti. Biologisista syistä se on ollut enimmäkseen mies, joka on hankkinut liharuokaa, sekä eläinperäistä suojaa vaatteisiin ja asuntoihin.
Suomen ilmastossa liha ja kala on säilynyt paremmin kuin lämpimämmillä seuduilla. Vielä nykyäänkin syksyllä metsästettyä ja aluksi jäädytettyä lihaa kuivatetaan keväällä.
Miesten laiskuuskulttuuri on tullut meille vasta kaupungistumisen myötä. Eihän tavallisissa kaupunkiasunnoissa ole niitä perinteisiä miesten töitä, vaikka kulkuneuvojen huolto ja korjauskin lasketaan, vrt. hevosenkengitys. Perinteiset naistentyöt, kuten ruuanlaitto, siivous ja vaatehuolto ovat säilyneet, vaikka ovatkin isoäidin ajoista helpottuneet.
Onhan noita muita kulttuureja, joissa miehet pääasiallisesti laiskottelevat, mutta niissä pystytään elämään pääasiassa naisten keräilemillä kasveilla, ja naisten kantamalla vedellä. Niissä pitää tänäkin päivänä paikkansa, että miesten metsästämä liha on harvinaista herkkua.
[/quote]
Kirjoitus on osakseen totta, vaan ei kaikilta osin, koska unohdetaan myöskin että miesten töitä on jäljellä siinä missä naistenkin töitä.
Voihan sitä ostaa vaikka pari valmispitsaa mökille mennessään, että tällä laskulla niitä naistenkaan töitä ei ole jäljellä.
[/quote]
Ei tarvita kutomista, ei virkkaamista sen enempää kuin miesten verkon laskuakaan, koska voidaan ostaa viljeltyä kalaa.
Jos näitä asioita aletaan aivan tosissaan riisumaan.
[/quote]
[/quote]
http://www.paramuspost.com/article.php/20070517211038765
uudempien tutkimusten mukaan töitä ei oltu jaoteltu sukupuolen mukaan vaan miehet ja naiset molemmat metsästivät ja molemmat keräsivät kasvisruokaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:25"]Meillä on kotona ihan samanlaista. Isä huokailee sohvalla, että oispa kahvia tai leipää tms. niin pitkään, että joku sen sille tuo nenän eteen. Tortilloita syödessä se kärkkyy äidin selän takana, että "onpa hyvän näköinen tortilla" eikä tee elettäkään tehdäkseen omaa. Sen kerran kun joutui itse tekemään kyseli koko ajan että paljonko mitäkin laitetaan ja kitisi, että vaikeeta. Teki mieli todeta että ei voi jumankauta olla noin vaikeaa. Jos ollaan isän kanssa kahdestaan kotona kokkaus, tiskaus ja siivous vastuu on mulla aina, äiti erikseen muistuttaa että, muistat sit tehdä ruuan puoliltapäivin ja vasta sen jälkeen saat lähteä kaupungille, kun isänkin tiskit on koneessa, mutta takaisin pitää tulla ennen kuutta pissattaan koira (isä siis kotona koko päivän). Kahvin se sentään keittää silloin itse hirveän nurinan säestämänä, mutta minä teen kaiken muun. Jos en tee niin saan vanhemmilta hirveän marinan, että kiittämätön kakara. Minusta ihan käsittämätöntä, että viiskymppinen mies ei saa itse astioita koneeseen ja kuolee nälkään jos vaimo ja tytär ei oo kotona. -N19
[/quote]
Nykyiset viisikymppiset ovat sen sukupolven äitien kasvattamia, joille oli kunnia-asia huolehtia miehistä, myös pojistaan. Huono opettaa "vanhaa koiraa istumaan". Meillä mies saa kyllä ruokaa koirille ja itselleenkin jotain, mutta epäilyttää että taitaisi elää enimmäkseen nestemäisillä eväillä, jos vaimo ja tyttäret eivät ruoki. Niinpä muistutan kotona käyviä lapsiani: ruoki koirat ja isä. Yhtä hyvin tai huonosti ne itselleen saavat ruokaa, jos ei joku muut käy ruokkimassa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:25"]Meillä on kotona ihan samanlaista. Isä huokailee sohvalla, että oispa kahvia tai leipää tms. niin pitkään, että joku sen sille tuo nenän eteen. Tortilloita syödessä se kärkkyy äidin selän takana, että "onpa hyvän näköinen tortilla" eikä tee elettäkään tehdäkseen omaa. Sen kerran kun joutui itse tekemään kyseli koko ajan että paljonko mitäkin laitetaan ja kitisi, että vaikeeta. Teki mieli todeta että ei voi jumankauta olla noin vaikeaa.
Jos ollaan isän kanssa kahdestaan kotona kokkaus, tiskaus ja siivous vastuu on mulla aina, äiti erikseen muistuttaa että, muistat sit tehdä ruuan puoliltapäivin ja vasta sen jälkeen saat lähteä kaupungille, kun isänkin tiskit on koneessa, mutta takaisin pitää tulla ennen kuutta pissattaan koira (isä siis kotona koko päivän). Kahvin se sentään keittää silloin itse hirveän nurinan säestämänä, mutta minä teen kaiken muun. Jos en tee niin saan vanhemmilta hirveän marinan, että kiittämätön kakara. Minusta ihan käsittämätöntä, että viiskymppinen mies ei saa itse astioita koneeseen ja kuolee nälkään jos vaimo ja tytär ei oo kotona.
-N19
[/quote]
Kuulostaa ihan mieheni papalta.
[/quote]
Ah kun kuulostaa ihan mun nuoruudelta. Meikä joutui 14v kokkaamaan tasan klo 16.00 isän kotiintulon kunniaksi ruokaa aina kun äiti oli iltavuorossa. Vasta sen jälkeen pysty tekemään omat jutut. Sänkynokosiltaan äijä huuteli että keitäpä kahvit just ku oot kengät jalassa lähtöä tekemässä. Meillä rangaistiin jos ei toteltu, pakko oli tehdä. Kyllä korpesi. Nyt vihaan ruoanlaittoa. Mies tekee meillä ruoat, itse siivoan kun pidän siitä enempi.
N35
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:14"]Kirjoitus on osakseen totta, vaan ei kaikilta osin, koska unohdetaan myöskin että miesten töitä on jäljellä siinä missä naistenkin töitä.
Voihan sitä ostaa vaikka pari valmispitsaa mökille mennessään, että tällä laskulla niitä naistenkaan töitä ei ole jäljellä. [/quote]
Valmispitsallako selvität pyykit ja siivouksen, sekä vaipanvaihdon jos sattuu olemaan vaippaikäinen lapsi?
Entä mitä ovatkaan ne ns. perinteiset miestentyöt kerrostaloasunnossa? Minä vaihdan sulakkeet, avaan viemärit, väännän ruuvit ... mitä mies tekisi siinä asunnossa?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:33"]
[/quote]
Onko käynyt mielessä että osa eläimistä on rauhoitettuja. Esim. norsut yms, eikä niitä saa enää metsästää myöskään epäinhimillisillä tavoilla? Luvat myöskin saattavat maksaa jopa useita tuhansia joita myydään sitten korkeaan hintaan länkkäreille.
Luuletko että ansakuoppia voi rakennella ja sitten joku turisti putoaa sinne?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 02:10"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:09"]
Talven varalle säilöttiin kaikkia ruokia, metsästys kuitenkin vaikeampaa myös talvella. Marjoja ym. kuivatettiin kuten lihaakin.
[/quote]
Mihin säilöttiin? Pakastimeen? Kuivattiin marjoja tuhansia kiloja talven varalle sähköllä toimivalla kuivurilla?
[/quote]
Jos olisit ollut tarkkaavainen koulussa, tietäisit, että kivikaudella ei ollut sähköä käytettävissä.
[/quote]
Öhöhö. Et tajunnut. Joku väitti, että marjoja kuivattiin niin paljon, että niillä elettiin talven yli. Vatipää ei vaan viitsinyt selittää miten ne kuivattiin ja missä se tuhansien marjakilojen määrä säilöttiin.
[/quote]
Aurinkokuivaus niinkuin esim ne aurinkokuivatut tomaatit. Lisäksi kuivattuina ne painaa vähemmän, joten helppo tunkea pieneenkin tilaan. Ala-asteelta ehkä muistat sellaisen historiallisen esineen kuin saviruukku, jonne on kätevä tunkea esim ruokaa säilöön.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:14"]Kirjoitus on osakseen totta, vaan ei kaikilta osin, koska unohdetaan myöskin että miesten töitä on jäljellä siinä missä naistenkin töitä.
Voihan sitä ostaa vaikka pari valmispitsaa mökille mennessään, että tällä laskulla niitä naistenkaan töitä ei ole jäljellä. [/quote]
Valmispitsallako selvität pyykit ja siivouksen, sekä vaipanvaihdon jos sattuu olemaan vaippaikäinen lapsi?
Entä mitä ovatkaan ne ns. perinteiset miestentyöt kerrostaloasunnossa? Minä vaihdan sulakkeet, avaan viemärit, väännän ruuvit ... mitä mies tekisi siinä asunnossa?
[/quote]
Aivan naurettavan vähästä työstä puhut. Pyykit viedään kotiin mökiltä, kerran viikossa lakaistaan mökki. Hommia n. 10 minuuttia / päivä. Lapsia ei ollut aloituksessa, joten turha raahata sitä asiaan.
Niistä asioista olette jo sopineet ennen kun alatte niitä pykäämään tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:33"]
[/quote]
Onko käynyt mielessä että osa eläimistä on rauhoitettuja. Esim. norsut yms, eikä niitä saa enää metsästää myöskään epäinhimillisillä tavoilla? Luvat myöskin saattavat maksaa jopa useita tuhansia joita myydään sitten korkeaan hintaan länkkäreille.
Luuletko että ansakuoppia voi rakennella ja sitten joku turisti putoaa sinne?
[/quote]
Kaikki eläimet jotka lähtevät ärsytettynä perään ovat helppoa saalista. Rakennetaan ensin se ansakuoppa ja sitten juostaan karkuun niin että perässä tuleva eläin sinne putoaa.
Lisäksi huomioon pitää ottaa luontaiset kulkureitit yms. Jos on täysi vapaus saalistaa, niin kyllä silloin lihaa alkaa tulemaan, ja paljon.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:25"]Meillä on kotona ihan samanlaista. Isä huokailee sohvalla, että oispa kahvia tai leipää tms. niin pitkään, että joku sen sille tuo nenän eteen. Tortilloita syödessä se kärkkyy äidin selän takana, että "onpa hyvän näköinen tortilla" eikä tee elettäkään tehdäkseen omaa. Sen kerran kun joutui itse tekemään kyseli koko ajan että paljonko mitäkin laitetaan ja kitisi, että vaikeeta. Teki mieli todeta että ei voi jumankauta olla noin vaikeaa. Jos ollaan isän kanssa kahdestaan kotona kokkaus, tiskaus ja siivous vastuu on mulla aina, äiti erikseen muistuttaa että, muistat sit tehdä ruuan puoliltapäivin ja vasta sen jälkeen saat lähteä kaupungille, kun isänkin tiskit on koneessa, mutta takaisin pitää tulla ennen kuutta pissattaan koira (isä siis kotona koko päivän). Kahvin se sentään keittää silloin itse hirveän nurinan säestämänä, mutta minä teen kaiken muun. Jos en tee niin saan vanhemmilta hirveän marinan, että kiittämätön kakara. Minusta ihan käsittämätöntä, että viiskymppinen mies ei saa itse astioita koneeseen ja kuolee nälkään jos vaimo ja tytär ei oo kotona. -N19 [/quote] Kuulostaa ihan mieheni papalta. [/quote] Ah kun kuulostaa ihan mun nuoruudelta. Meikä joutui 14v kokkaamaan tasan klo 16.00 isän kotiintulon kunniaksi ruokaa aina kun äiti oli iltavuorossa. Vasta sen jälkeen pysty tekemään omat jutut. Sänkynokosiltaan äijä huuteli että keitäpä kahvit just ku oot kengät jalassa lähtöä tekemässä. Meillä rangaistiin jos ei toteltu, pakko oli tehdä. Kyllä korpesi. Nyt vihaan ruoanlaittoa. Mies tekee meillä ruoat, itse siivoan kun pidän siitä enempi. N35
[/quote]
Ompas ikävä juttu käynyt sulla.
Siivoukseenhan löytyy siivous robotteja, että aika vähäisiksi nämä naisten hommat ovat jääneet, vaikka täällä länkyttävätkin tyhjää "suurista" tekemisistään.
Valmisruokaa saa kaupasta, ja halpoja aasiassa tehtyjä vaatteita voi ostaa uutena, eikä paljon maksa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana. [/quote] Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja [/quote] Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa.
[/quote]
Ja aivan varmasti palvelisivat jos viskattaisiin kivikaudelle ja mies tuo lihat pöytään.
[/quote]
Miehiltä on sitten kivikauden kadonnut aika paljon noita töitä. Osa miehistä on näemmä juuttunut sinne. Roolit ovat ainakin tuossa lihan hankkimisessa muuttuneet, jos olet havainnut...Nainen "metsästää" sen nyt kaupasta.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:16"]
[/quote]
[/quote]
uudempien tutkimusten mukaan töitä ei oltu jaoteltu sukupuolen mukaan vaan miehet ja naiset molemmat metsästivät ja molemmat keräsivät kasvisruokaa.
[/quote]
Ja aivan varmaan jaoteltiin. Jättikö nainen lapsen yksin kotiin ja lähti viikon jahti matkalle?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja aivan varmaan jaoteltiin. Jättikö nainen lapsen yksin kotiin ja lähti viikon jahti matkalle?
[/quote]
Jättivät muiden vaivoiksi, ihan kuten nykyäänkin.
:)