Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee

Vierailija
16.07.2015 |

Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...

Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia

Kommentit (342)

Vierailija
141/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä haaste, ap! Veikkaan että jotain ihmetystä tulee ja toivottavasti kerrot päivän päätteeksi kaikille mistä käytöksessäsi oli kyse. Varmasti silmiä avaavaa muillekin! Myös meidän perheessä miehet eivät tee koskaan juurikaan mitään, ja jotenkin automaattisesti ajatellaan, että joku kerran vuodessa tehtävä "miesten työ" korvaa ympärivuotisen passaamisen ja palvelemisen. Miehet on olleet kautta aikojen hemmotellumpi ja paapotumpi sukupuoli, mikä olisi nykyaikana jo herättävä näkemään automatisoituneiden tapojen takaa ja pyrittävä muuttamaan niitä.

Vierailija
142/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:38"]

Meidän mökki on liian nykyaikainen nuihin 'miesten hommiin', en usko että veljeni on koskaan yhtään laituria korjannut :D mutta se on totta että toisen sukupuolen silmin on ollut kunnon lomailua. Vähän niinku hotellissa -ap

[/quote]

Eli miehet ovat siis raataneet töissä ja maksaneet mökin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhempani ovat aina olleet melkein samapalkkaisissa töissä ja yhdessä ostaneet sen. Äitini on lähinnä sisustanut sen ja luulen että omilla rahoillaan. Minulla on huomattavasti korkeapalkkaisempi työ kuin veljelläni ja käytän täällä enemmän rahaa koska käyn naisten kanssa kaupassa -ap

Vierailija
144/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa, monen päivän tarinoinnin ainekset.

Ei siinä mitään, kerrankin ihan viihdyttävät trollin ainekset. Tämä on parempi kuin se juhannusjuttu, jossa joku teiniliisa oli muka kännäävän poikaporukan kanssa jumissa mökillä, mutta että onneksi oli läppäri mukana.

Vierailija
145/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:47"]No nyt sulle kultupieni ihan tosissaan. Mene metsään "keräilemään" ja katso paljonko saat keräiltyä ravintoa, vrt. esim yhteen hirveen josta voi saada muutaman sata kiloa lihaa. Paljonko veikkaat että sitä "päivä saalista" irtoaa. Nokkosia? Koivunlehtiä jne.. ?  Kuulepa myös sinä kultamurunen, kun syötävä oli joka päivä ja se hirvi saatiin kiinni ehkä joka toinen viikko jos silloinkaan☺️. [/quote]

[/quote]

No eikö siitä yhdestä hirvestä sapuskaa riittänyt useammaksi viikoksi? Sekä niistä pienemmistä riistaeläimistä. Mitäs ne arvon av-mammat täällä pohjoisessa talviaikaan ruuaksi keräili? Lunta, jäätä ja paleltuneita puolukanvarpuja vai?

[/quote]

Siis sun mielestä on ok että äijät istuu telkkarin ääressä eivätkä tee mitään, kun joskus 1000000 vuotta sitten miehet metsästi?  Mitä tulee halonhakkuuseen ja huusin tyhjennykseen, niin aika usein ne naiset halkoja hakkaavat, jos mökillä yleensä sitäkään tarvitsee. Huusit ovat nykyään enimmäkseen sisävessoja mökeilläkin. Uskomatonta, että laiskottelua perustellaan sillä, kun joku muu on josku kauan sitten tehnyt jotain. 

Ap nyt vaan sanoo, että täällä on muutkin lomalla ja jos palvelua haluaa, sitten pitää mennä lomalle täysihoitohotelliin. 

Vierailija
146/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:47"]No nyt sulle kultupieni ihan tosissaan. Mene metsään "keräilemään" ja katso paljonko saat keräiltyä ravintoa, vrt. esim yhteen hirveen josta voi saada muutaman sata kiloa lihaa. Paljonko veikkaat että sitä "päivä saalista" irtoaa. Nokkosia? Koivunlehtiä jne.. ?  Kuulepa myös sinä kultamurunen, kun syötävä oli joka päivä ja se hirvi saatiin kiinni ehkä joka toinen viikko jos silloinkaan☺️. [/quote]

[/quote]

No eikö siitä yhdestä hirvestä sapuskaa riittänyt useammaksi viikoksi? Sekä niistä pienemmistä riistaeläimistä. Mitäs ne arvon av-mammat täällä pohjoisessa talviaikaan ruuaksi keräili? Lunta, jäätä ja paleltuneita puolukanvarpuja vai?
[/quote]

Ennen kristinuskon tuloa naisetkin metsästivät ainakin pienempää riistaa lintuja jäniksiä jne. Kun tuli kristinusko, niin naisilta kiellettiin metsätys. Ketkähän kielsi, mitäs veikkaat? No miehet tietty. Papit yms.

Vierailija
147/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:56"]Mun on pakko vähän kehuskella. Mun 30v. veljeni teki toissa vuonna äidin synttäreille täytekakut ym tarjottavia. Mä leivoin vain pari kuivakakkua, veli teki muut. Ja juhlien jälkeen tää samainen veli grillaili ja laitto muutkin pöperöt meille lähipiiriläisille jotka jäi vielä paikalle.

Muutenkin veli (joka siis asuu äidin kanssa) tekee paljon kotihommia, laittaa ruokaa ja siivoaa. Ei tarvi mun mennä huusholleeraamaan, veli osaa ne kyllä. Eikä passauta äidillä itseään. Eli ei ne kaikki miehet ole samanlaisia, jotkut älyää itsekin etteivät vanhalla ihmisellä teetä kaikkia hommia.
[/quote]

Mieheni on yli 50 ja osaa tehdä kaikki kotityöt. Ja tekee myös. Heillä oli kolme veljestä, jotka kaikki kasvatettiin osallistumaan. Silti välillä suvun mökillä tilanne oli aloituksen kaltainen. Miehet istui ja paransi maailmaa, kun naiset teki ruokaa ja tiskasi pesuvadissa. Mieheni saattoi tuoda puita tai vettä. Onneksi ne suurten porukoiden mökkeilyt on ohi

Vierailija
148/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmasto oli kivikaudella samantyyppinen kuin nykyisessä Keski-Euroopassa.

Vierailija
149/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 07:33"]Suomen ilmasto oli kivikaudella samantyyppinen kuin nykyisessä Keski-Euroopassa.
[/quote]

Miten nämä kivikausihöpinät liittyy aiheeseen?

Vierailija
150/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, miten uskot pissaamisen onnistuvan jos pitää pissata niinkuin veljesi?

Vierailija
151/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut samaa, siis toiminut samalla tavalla kuin veljeni. Tosin vielä kotona asuessa. Äitini sai kunnon kilarit ja haukkui ihan pystyyn että olen saamaton luuseri ja kiittämätön paska kun en hiki hatussa siivonnut muiden jälkiä ja laittanut ruokaa. Ja veljeni (pari vuotta vanhempi) se vaan makasi sohvalla aamusta iltaan mutta eheei se ei äitiäni haitannut. Siis mitä vittua. Jos joskus itse hankin lapsia niin aivan satavarmasti molemmat lapset ovat samalla viivalla sukupuolesta riiippumatta.

-N24

Vierailija
152/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 07:47"]Pakko kysyä, miten uskot pissaamisen onnistuvan jos pitää pissata niinkuin veljesi?
[/quote]
Itse asiassa ihan hyvin. Nainen pystyy pissaman seisaaltaan ja ohjaamaan suihkua, mutta lopun tippavaihe on sottaisempi.

Vierailija
153/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 07:41"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 07:33"]Suomen ilmasto oli kivikaudella samantyyppinen kuin nykyisessä Keski-Euroopassa.
[/quote]

Miten nämä kivikausihöpinät liittyy aiheeseen?
[/quote]
En tiedä. Joku aiemmin väitti, ettei Suomessa olisi ollut mitään keräiltävää kivikaudella ja naureslkeli mm. pähkinöille. Sekoittaa varmaankin kivikauden ja jääkauden.

Vierailija
154/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:53"]

Haa, monen päivän tarinoinnin ainekset.

Ei siinä mitään, kerrankin ihan viihdyttävät trollin ainekset. Tämä on parempi kuin se juhannusjuttu, jossa joku teiniliisa oli muka kännäävän poikaporukan kanssa jumissa mökillä, mutta että onneksi oli läppäri mukana.

[/quote]

Keksipäs jotain muuta tekemistä kuin sanojen trolli, provo ja porvoo toistelu.

Vierailija
155/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijon tehdä tätä hommaa vain yhden päivän joten huomiseksi tuskin riittää kuin vain viimeinen päivitys :D mut saa sanoa provoksi jos siltä tuntuu.
Nyt on kohta ruoka valmis ja odotan innolla että pääsen katettuun pöytään istumaan. Illalla mennään kylpylään, ja me naiset teimme tietysti suunnitelman mennä sinne, miehet ei sano juuta tai jaata. En aio pakata mitään jos äitini ei käske erikseen :D ja sit valitan paikan päällä et ois parempaakin tekemistä niinkuin isäni. Mutta jos veli itse ajoissa laittaa uimakamppeet kasaan, niin laitan minäkin! -ap

Vierailija
156/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites huomenna, ap? Palaatko taas työjuhdaksi ja passaajaksi? 

Vierailija
157/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:03"]

Ei muutakuin sanomaan ruokailun jälkeen että ne tiskaa jotka eivät osallistuneet ruuan tekin.

[/quote]

Saahan sitä sanoa, mutta mä käytän kerttiksiä. 

Vierailija
158/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:37"]

Minun tuttavaperheessä on tällainen kaikkien rakastama (hyväksikäyttämä?) perheenäiti, joka passaa työtöntä miestään ja kolmea lähes aikuista peräkammarinpoikaa & tyttöään. Siis omien töidensä lisäksi.

Tekee pahaa ajatella minkä karhunpalveluksen tämä ihminen perheelleen, sekä itselleen tekee. Lapset ei opi kotitöitä tekemään, ja mies senkun kuluttaa sohvaa ja kyselee "mammalta", milloin seuraava ateria on pöydässä. Miehen ei tarvi kuin syödä itse, vaatteetkin mamma valitsee ja hoitaa hammaslääkäriajatkin ym..

Onko toi nyt ihan normaalia? 

[/quote]Kyllä siinä pysyy se sukupuolten jännite kun on naisten rooli ja miesten rooli. Mitä hauskaa siinä on jos on kaks samanlaista?

[/quote]

Musta se on ihan mukava jännite kun istun sohvalla dataamassa kaljatölli käden ulottuvilla ja mies tekee töitä, oli se sitten ruuanlaittoa tai halonhakkuuta. Oikein rentouttava ja positiivinen jännite. :)

[/quote]

Naiset jotka juo kaljaa ei iske. Nuo työt taas eivät haittaa.. hoituvat vasemmalla kädelläkin.

Vierailija
159/342 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten työt? Mun ex mies oli työtön ja uusavuton kuin mikä. Anopin leuka loksahti lattiaan, kun näki poikansa vaihtavan oman lapsensa vaippoja. Kerto koko suvulle tästä ihmeestä. Onhan se kieltämättä aika tajuttoman vaikeaa näin nykypäivänä...
Mulla oli jo hänen töissä ollessaan parempi palkka kuin hänellä. Kasasin myös kaikki yhteisen asuntomme huonekalut, asensin lamput ja hyllyt. Auton renkaat vaihdatin liikkeessä (mies kuulemma osaa, mut ei viitti). Tämän lisäksi siivous, ruuanlaitto ja lastenhoito kuulu mun toimenkuvaan, koska kuulemma tykkään touhuilla kaikkea sellaista. Mies taas teki mielestään rankempaa (fyysistä) työtä ja ansaitsi saada kaikki viikot ja etenkin viikonloput vapaata. Kun sitten jäi työttömäksi niin mikään ei oikeastaan muuttunut. Tulin kotiin vain huomatakseni että lapset on aamusta iltapäivään ollu alusvaatteissa katsomassa piurrettyjä. Ruokana ollu karkkia, sipsiä ja muuta toiveruokaa. Ulkona ei oo taatusti käyty. Ja isi pelannu pleikkaa suurimman osan ajasta. No arvaatteko miksi on nykyään ex? Anoppi ei arvaa. Niin ihana koti-isä. Vaipatkii osas vaihtaa...

Vierailija
160/342 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa lähinnä se, miten olet jaksanut katsella tuota menoa noinkin pitkään? Etkö ole lapsena tai nuorena kapinoinut sitä vastaan, että sinä ja siskosi teette kaiken samalla, kun veli vaan lojuu?