Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee
Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...
Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia
Kommentit (342)
Perinteisesti se on tuo saunan lämmitys ainoa homma mihin omankin suvun ja miehen suvun ukot on vapaaehtoisesti alkaneet, ja miksi? Tuli esiin täälläkin tämän suoraviivaisuutta ihannonivan miehen kirjoituksessa: koska se on mukavaa. Minäkin tykkään istua ajatuksissani saunalla pilkkeitä lisäillen ja tuleen tuijottaen. Yleensä kuitenkin oletetaan, että tykkäisin enemmän perunoiden kuorimisesta koska olen nainen.
Eikä se mökkielämä ihmeitä työsuorituksia minultakaan vaadi jos olen yksinäni tai miehen kanssa kahdestaan. Yksin en varmaan edes laittaisi mitään ruokaa, vihannekset, marjat, näkkäri, ahvenet ja muutama makkara riittäisivät moneksi päiväksi. Vieraat ja kaukaisemmat sukulaiset olen toistaiseksi ruokkinut, mutta olisihan se jännä jos ensi kerralla menisikin mies keittiöön sillä välin kun minä praataan vieraiden kanssa pihamaalla ja katsellaan tiluksia!
Tulipa mieleen omatkin vanhemmat ja kesät samaisella mökillä, kun isä haali kylältä kylänmiehiä ja naapurin poikamiehiä vieraisille että pääsevät kerrankin valmiiseen pöytään. Kyllä tuli äidiltä savu korvista kun isä vielä arvosteli äitiä turhan hösöttämisestä äidin juostessa kiireellä takaisin kyökkiin valmistamaan lisää sapuskaa. Ei vissiin isä tiennyt että neljästä ylimääräisestä suusta ruokapöydässä olisi mitään vaivaa, ja miksipä olisi sitä ymmärtänytkään kun ei eläissään ollut tarvinnut edes perunoita keittää. Ei osannut toistenkaan työtä sitten arvostaa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 15:06"]Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...
Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia
[/quote]
Et ole kunnon muslimi
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:33"]Olen kutakuinkin tasa-arvoisesta perheestä (ei veljiä: olisi kiinnostanut tietää kohdellaanko heitä eri tavalla), mutta tuo kylässä auttaminen aiheuttaa paineita siksi, että on opetettu, että on kohteliasta tarjota apua. Esimerkiksi anoppilassa kysyn yleensä aina voinko tehdä jotakin, ja se jotakin on keittiöhommaa, koska siellä ei ulkotöitä ole. En haluaisi olla mikään passaaja, mutta tunnen itseni töykeäksi moukaksi jos en tarjoudu auttamaan.
[/quote]
Näin juuri. Ongelma on meillä oman pään sisällä.
No, ap, miten testi etenee?
Kivikausijankuttajat vois painua vaikka marjoja keräämään ja hirviä kamppaamaan. Pilaatte hyvän ketjun!
Mutta aika hauska tämän yksimielisyys asiasta, en ole kuitenkaan huomannut mitään muutosta jälkipolvessa.
Moniko vaatii koko perheen osallistumista kaikkeen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:33"]Se ihmeellinen selviämiskeino on ollut lihansyönti. Tämä koko vääntö näyttää alkaneen jonkun väitteestä, että nimenomaan naisten keräilemät marjat ja juuret muodostivat sen aikaisten ihmisten pääravinnonlähteen ja miesten hankkimaa lihaa syötiin vain silloin tällöin. Jos marjat ja juuret olisivat todella olleet se pääasiallinen ravinnonlähde, niitä olisi pitänyt säilöä julmettuja määriä.
[/quote]
Naisten keräämät kasvit pääasiallisena ravintona voi pitää paikkansa sellaisilla eteläisemmillä leveysasteilla, joilla kasvissyöjätkin pysyvät hengissä. Kun muinaisihmiset lähtivät Afrikasta pohjoiseen, oli opittu jo sekä ruuan kypsentäminen että lihansyönti. Biologisista syistä se on ollut enimmäkseen mies, joka on hankkinut liharuokaa, sekä eläinperäistä suojaa vaatteisiin ja asuntoihin.
Suomen ilmastossa liha ja kala on säilynyt paremmin kuin lämpimämmillä seuduilla. Vielä nykyäänkin syksyllä metsästettyä ja aluksi jäädytettyä lihaa kuivatetaan keväällä.
Miesten laiskuuskulttuuri on tullut meille vasta kaupungistumisen myötä. Eihän tavallisissa kaupunkiasunnoissa ole niitä perinteisiä miesten töitä, vaikka kulkuneuvojen huolto ja korjauskin lasketaan, vrt. hevosenkengitys. Perinteiset naistentyöt, kuten ruuanlaitto, siivous ja vaatehuolto ovat säilyneet, vaikka ovatkin isoäidin ajoista helpottuneet.
Onhan noita muita kulttuureja, joissa miehet pääasiallisesti laiskottelevat, mutta niissä pystytään elämään pääasiassa naisten keräilemillä kasveilla, ja naisten kantamalla vedellä. Niissä pitää tänäkin päivänä paikkansa, että miesten metsästämä liha on harvinaista herkkua.
[/quote]
http://www.paramuspost.com/article.php/20070517211038765
uudempien tutkimusten mukaan töitä ei oltu jaoteltu sukupuolen mukaan vaan miehet ja naiset molemmat metsästivät ja molemmat keräsivät kasvisruokaa.
[/quote]
Ja aivan varmaan jaoteltiin. Jättikö nainen lapsen yksin kotiin ja lähti viikon jahti matkalle?
[/quote]
Metsästäjä-keräilijä(Suomessa siis näin päin)-kulttuureissa imetettiin pitkään (ja surmattiin vastasyntyneitä tai vanhuksia) jotta mukana ei olisi ollut niin paljon kannettavaa ja huollettavaa. Suomessa ei ole asuinkelpoisia luolia kuin muutama, joten täällä on liikuttu enemmän paikasta toiseen. Kalliomaalauksien perusteella on katsottu, että pohjoisessa poikkeuksellisesti myös naiset metsästivät.
Näissä vanhoissa kulttuureissa molemilla sukupuolilla oli PALJON tehtävää. Maanviljelykulttuurin levitytyttyä ja kehityttyä vasta alkoi muodostua patriarkaalinen kulttuuri hierarkioineen - se ei kuitenkaan ole osoitus siitä, että ns. naisten työt olisivat vähäpätöisempiä kuin miesten. Se oli kehityksen suunta silloin.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:49"]
Perinteisesti se on tuo saunan lämmitys ainoa homma mihin omankin suvun ja miehen suvun ukot on vapaaehtoisesti alkaneet, ja miksi? Tuli esiin täälläkin tämän suoraviivaisuutta ihannonivan miehen kirjoituksessa: koska se on mukavaa. Minäkin tykkään istua ajatuksissani saunalla pilkkeitä lisäillen ja tuleen tuijottaen. Yleensä kuitenkin oletetaan, että tykkäisin enemmän perunoiden kuorimisesta koska olen nainen.
Eikä se mökkielämä ihmeitä työsuorituksia minultakaan vaadi jos olen yksinäni tai miehen kanssa kahdestaan. Yksin en varmaan edes laittaisi mitään ruokaa, vihannekset, marjat, näkkäri, ahvenet ja muutama makkara riittäisivät moneksi päiväksi. Vieraat ja kaukaisemmat sukulaiset olen toistaiseksi ruokkinut, mutta olisihan se jännä jos ensi kerralla menisikin mies keittiöön sillä välin kun minä praataan vieraiden kanssa pihamaalla ja katsellaan tiluksia!
Tulipa mieleen omatkin vanhemmat ja kesät samaisella mökillä, kun isä haali kylältä kylänmiehiä ja naapurin poikamiehiä vieraisille että pääsevät kerrankin valmiiseen pöytään. Kyllä tuli äidiltä savu korvista kun isä vielä arvosteli äitiä turhan hösöttämisestä äidin juostessa kiireellä takaisin kyökkiin valmistamaan lisää sapuskaa. Ei vissiin isä tiennyt että neljästä ylimääräisestä suusta ruokapöydässä olisi mitään vaivaa, ja miksipä olisi sitä ymmärtänytkään kun ei eläissään ollut tarvinnut edes perunoita keittää. Ei osannut toistenkaan työtä sitten arvostaa.
[/quote]
En syö perunoita, joten ilmeisesti vain itsellesi kuorit.
Kyllähän minunkin mieheltäni onnistuu ruoanlaitto kun tarve on. Se laittaa ruoan yleensä lihasuikaleita ja riisiä pannussa ja siinä se. Sitten kun ruoka on valmis niin pöydässä ei ole lautasia, mitään salaattia/kasvista ei ole lisukkeeksi ja ruoan jälkeen kaikki jää niille sijoilleen. Sitten hän ihmettelee miten minä saan kulutettua niin paljon aikaa ruokaa laittaessa. No juurikin siksi, että siinä samalla tyhjennän ja täytän astianpesukoneen jotta olisi puhtaita lautasia mitä kattaa pöytään ja kasviksiakin on hyvä syödä ettei keripukki iske, keittiön pöydät täytyy pyyhkiä yms. yms. Lisäksi se aika joka kuluu kun täytyy suunnitella mitä viikolla syödään, että on kaikki tarvittava kaapissa, ettei tarvitse ravata kaupassa joka päivä. Olen sitä mieltä, että mieheni olisi paljon tyytyväisempi elämäänsä jos ottai osan tästä vastuusta itselleen. Ei olisi koskaan sellaista oloa, että on tylsää eikä mitään tekemistä kun aina olisi pyykkejä viikattavaksi ja tavaroita järjesteltäväksi. Nyt se vaan tylsistyy netissä, ja erikseen joutuu pyytämään että ripustatko pyykit vai hoidatko asianpesukoneen.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:49"]
[/quote]
Lapsuuden kodista kun lähdin en osannut keittää perunoita minäkään. Ainakaan avokin mielestä. Aina oli liaan vähän vettä tai liikaa vettä tai liikaa suolaa tai liian vähän suolaa tai levy väärällä asteikolla tai jotain vikaa aina
-keitä sitten ite
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:20"]
Kyllähän minunkin mieheltäni onnistuu ruoanlaitto kun tarve on. Se laittaa ruoan yleensä lihasuikaleita ja riisiä pannussa ja siinä se. Sitten kun ruoka on valmis niin pöydässä ei ole lautasia, mitään salaattia/kasvista ei ole lisukkeeksi ja ruoan jälkeen kaikki jää niille sijoilleen. Sitten hän ihmettelee miten minä saan kulutettua niin paljon aikaa ruokaa laittaessa. No juurikin siksi, että siinä samalla tyhjennän ja täytän astianpesukoneen jotta olisi puhtaita lautasia mitä kattaa pöytään ja kasviksiakin on hyvä syödä ettei keripukki iske, keittiön pöydät täytyy pyyhkiä yms. yms. Lisäksi se aika joka kuluu kun täytyy suunnitella mitä viikolla syödään, että on kaikki tarvittava kaapissa, ettei tarvitse ravata kaupassa joka päivä. Olen sitä mieltä, että mieheni olisi paljon tyytyväisempi elämäänsä jos ottai osan tästä vastuusta itselleen. Ei olisi koskaan sellaista oloa, että on tylsää eikä mitään tekemistä kun aina olisi pyykkejä viikattavaksi ja tavaroita järjesteltäväksi. Nyt se vaan tylsistyy netissä, ja erikseen joutuu pyytämään että ripustatko pyykit vai hoidatko asianpesukoneen.
[/quote]
Kaveri laittaa makkaran uuniin ja siinä se. Tai paistaa jauhelihan ja siinä se, ehkä lisää joskus suolaa ja pippuria. Joskus myös syön itse tartaria, eli lihaa raakana. Joskus lisään päälle kananmunan ja paistan.
Ruuan tekemiseen menee n. 15 sekunttia. Liha pannulle ~5 sekunttia. Levy päälle ja vaikka av-palstalle. Sitten käännetään ja tehdään lihaan pesä kananmunalle ~10 sekunttia. Lopuksi maustetaan ja otetaan pois levyltä. Järjestys voi vaihdella, mutta töitä tähän annokseen on alle 30 sekunttia, ja jos on vielä kaapissa salaattia valmiina, niin eihän tähän kauaa mene.
Työtä tähän tartar annokseen menee seis joitakin hassuja sekuntteja.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana. [/quote] Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja [/quote] Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa. [/quote] Ja aivan varmasti palvelisivat jos viskattaisiin kivikaudelle ja mies tuo lihat pöytään. [/quote] Miehiltä on sitten kivikauden kadonnut aika paljon noita töitä. Osa miehistä on näemmä juuttunut sinne. Roolit ovat ainakin tuossa lihan hankkimisessa muuttuneet, jos olet havainnut...Nainen "metsästää" sen nyt kaupasta.
[/quote]
Mies ostaa vaatteet halvalla made in bangladesh by women
Mieshän ne lihatkin on kasvattanut ja teurastanut, että silkkipylly voi käydä pumpulipehvansa kanssa ne sitten ostamassa stockmannilta
Siivousrobotit, tiskikoneet, pesukoneet, uusia halpoja vaatteita .. Niin naiset? Aika vähiin käy teidän "uhriutuminen"
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:36"]
Siivousrobotit, tiskikoneet, pesukoneet, uusia halpoja vaatteita .. Niin naiset? Aika vähiin käy teidän "uhriutuminen"
[/quote]
Aina kun joku mies yrittää päteä sukupuolellaan, siis sillä, jonka valintaan hän ei ole itse edes mitenkään vaikuttanut, alkaa naurattaa. En vain voi sille mitään! Alan kuvitella nykymiehiä esim. kelttisotureiksi tai komentamaan roomalaista legioonaa - joo ei. Mietin, miltä näyttää Pertti Perusinsinööri metsästämässä kaurista pelkän keihään avulla - joo, ihan varmaan. Kuvittelen, miten suurimmat uhoajat laitetaan gladiaattoreita vastaan tai etulinjaan keskiaikaisessa sodassa. Saati, että heidän pitäisi rakentaa linnoja ja palatseja.
Tässä vaiheessa jo yleensä sisäisesti hirnun.
Maailma on muuttunut, miesparat! Ei siinä, että me naiset pääsemme helpommalla, kyllä pääsevät miehetkin. Ja se, että nainen vasta nyt alkaa olla länsimaissa tasa-arvoinen ja kehittää yhteiskuntaa siinä missä miehetkin, ei johdu mistään muusta kuin siitä alistavasta kulttuurista joka ennen on vallinnut. Ilman rohkeita naisia ja avarakatseisia miehiä me emme edelleenkään äänestäisi emmekä opiskelisi yliopistoissa.
Minusta sukupuolten vertaaminen alkaa olla turhaa. Mies, joka ei osallistu perhe-elämään tai kotitalouden hoitoon on laiska mies. Ja mitä laiskoista sanottiinkaan ennen vanhaan? Arvostettiinko? Hmmm ...... :)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:36"]
[/quote]
Aina kun joku mies yrittää päteä sukupuolellaan, siis sillä, jonka valintaan hän ei ole itse edes mitenkään vaikuttanut, alkaa naurattaa. En vain voi sille mitään! Alan kuvitella nykymiehiä esim. kelttisotureiksi tai komentamaan roomalaista legioonaa - joo ei. Mietin, miltä näyttää Pertti Perusinsinööri metsästämässä kaurista pelkän keihään avulla - joo, ihan varmaan. Kuvittelen, miten suurimmat uhoajat laitetaan gladiaattoreita vastaan tai etulinjaan keskiaikaisessa sodassa. Saati, että heidän pitäisi rakentaa linnoja ja palatseja.
Tässä vaiheessa jo yleensä sisäisesti hirnun.
Maailma on muuttunut, miesparat! Ei siinä, että me naiset pääsemme helpommalla, kyllä pääsevät miehetkin. Ja se, että nainen vasta nyt alkaa olla länsimaissa tasa-arvoinen ja kehittää yhteiskuntaa siinä missä miehetkin, ei johdu mistään muusta kuin siitä alistavasta kulttuurista joka ennen on vallinnut. Ilman rohkeita naisia ja avarakatseisia miehiä me emme edelleenkään äänestäisi emmekä opiskelisi yliopistoissa.
Minusta sukupuolten vertaaminen alkaa olla turhaa. Mies, joka ei osallistu perhe-elämään tai kotitalouden hoitoon on laiska mies. Ja mitä laiskoista sanottiinkaan ennen vanhaan? Arvostettiinko? Hmmm ...... :)
[/quote]
Tämä on totta. Ihan selviä merkkejä on nykyteineissä siitä että sukupuolien erot käyttäytymisessä eivät enää ole suuria.
Toki vielä on niitäkin joiden esi-isät ovat ilmeisesti pudonneet puusta vähän myöhemmin kuin muut ja hokevat vieläkin että mies on perheen pää jne. Mutta selvästi on jo paljon myös evoluutiossa seuraavan harppauksen tehneitä. 20 vuoden kuluttua ei taida olla enää mitään eroa kumman sukupuolielimet ihmisellä on. Aika jännää
Onkohan sovinistit koskaan tulleet ajatelleeksi, että osan naisista on pakko olla älykkäitä ja kyvykkäitä vaikka mihin. On aina ollut pakko olla niin.
Ne geenit nimittäin, ne, joiden avulla joistain tuli suurmiehiä, tiedemiehiä, nobelisteja, astronautteja... ;)
Miehet ovat saaneet asioita aikaan kun naisia on pidetty vielä sylkykuppeina ja suurin arvostus on tullut maailman vanhimman ammatin harjoittamisesta. Naiset eivät ole saavuttaneet mitään muuta kuin etuoikeuksia itselleen, eivät yhteiskunnalle, noin merkkittävässä mittakaavassa.
Rooman armeijaan syntyminenhän on nimenomaan kiinni tuosta syntymisestä. Jos koko ikänsä olisi pertti-insinööri juossut hirven perässä tai elänyt taistelukentillä olisi hän aivan samalla viivalla esi isiensä kanssa. Mutta kun ruuan saa kaupasta ja erimielisyydet voidaan selvitellä siviili oikeudessa, niin tällaiseen ei liene ollut minkäänlaista tarvettakaan. Uskoisin että jokainen nyky-yhteiskuntaan syntyvä jos laitettaisiin kokeeseen ja elämään lapsesta saakka kivikautiseen perheeseen oppisi metsästämään, kalastamaan ja keräilemään aivan kuten hetkin ovat oppineet. Pistä se hymy pyllyysi siis, kun et kuitenkaan naisena mitään ymmärrä.
Lisäksi kukaanhan ei ole karjanhoitoakaan kieltänyt esim. saamelaisilta ja heidän esi-isiltään jo vuosituhansia sitten.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 14:00"]
Onkohan sovinistit koskaan tulleet ajatelleeksi, että osan naisista on pakko olla älykkäitä ja kyvykkäitä vaikka mihin. On aina ollut pakko olla niin.
Ne geenit nimittäin, ne, joiden avulla joistain tuli suurmiehiä, tiedemiehiä, nobelisteja, astronautteja... ;)
[/quote]
En tunnustaudu sovinistiksi, mutta monesti olen ajatellut että on varmasti ollut hanakalaa kun itseään tyhmemmät miehet ovat halunneet toimia päällepäsmäreinä.
Mutta ennenkuin hihkut riemusta, niin näin miehetkin ajattelevat. Itse huomaan monesti ihmisiä jotka vain levittelevät käsiänsä työtehtävissään, vaikka itse saisin paljon enemmän niissä aikaan.
Kyse ei siis ole sukupuolesta, vaan siitä että ovatko asiat aina niin kuin niiden pitäisi olla.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:36"] Siivousrobotit, tiskikoneet, pesukoneet, uusia halpoja vaatteita .. Niin naiset? Aika vähiin käy teidän "uhriutuminen" [/quote] Aina kun joku mies yrittää päteä sukupuolellaan, siis sillä, jonka valintaan hän ei ole itse edes mitenkään vaikuttanut, alkaa naurattaa. En vain voi sille mitään! Alan kuvitella nykymiehiä esim. kelttisotureiksi tai komentamaan roomalaista legioonaa - joo ei. Mietin, miltä näyttää Pertti Perusinsinööri metsästämässä kaurista pelkän keihään avulla - joo, ihan varmaan. Kuvittelen, miten suurimmat uhoajat laitetaan gladiaattoreita vastaan tai etulinjaan keskiaikaisessa sodassa. Saati, että heidän pitäisi rakentaa linnoja ja palatseja. Tässä vaiheessa jo yleensä sisäisesti hirnun. Maailma on muuttunut, miesparat! Ei siinä, että me naiset pääsemme helpommalla, kyllä pääsevät miehetkin. Ja se, että nainen vasta nyt alkaa olla länsimaissa tasa-arvoinen ja kehittää yhteiskuntaa siinä missä miehetkin, ei johdu mistään muusta kuin siitä alistavasta kulttuurista joka ennen on vallinnut. Ilman rohkeita naisia ja avarakatseisia miehiä me emme edelleenkään äänestäisi emmekä opiskelisi yliopistoissa. Minusta sukupuolten vertaaminen alkaa olla turhaa. Mies, joka ei osallistu perhe-elämään tai kotitalouden hoitoon on laiska mies. Ja mitä laiskoista sanottiinkaan ennen vanhaan? Arvostettiinko? Hmmm ...... :) [/quote] Tämä on totta. Ihan selviä merkkejä on nykyteineissä siitä että sukupuolien erot käyttäytymisessä eivät enää ole suuria. Toki vielä on niitäkin joiden esi-isät ovat ilmeisesti pudonneet puusta vähän myöhemmin kuin muut ja hokevat vieläkin että mies on perheen pää jne. Mutta selvästi on jo paljon myös evoluutiossa seuraavan harppauksen tehneitä. 20 vuoden kuluttua ei taida olla enää mitään eroa kumman sukupuolielimet ihmisellä on. Aika jännää
[/quote]
Evoluutio ei harppaile sinun mieltymyksiesi mukaan. Kulttuuri voi muuttua, evoluutio ei.
Sen näkee selvästi esimerkiksi kun katsoo vaikka selviytyjiä. Suurimmalle osalle naisista on helppo ottaa se naisen rooli ja antaa miesten tehdä raskaampia töitä, eikä se näytä yhtäkään naista haittaavan. Muutamat naiset pystyvät nousemaan perinteisten roolien yläpuolelle ja esim. ottamaan miehisempiä tehtäviä.
Eikö olekin kummallista?
Silloin kun naisille oikein tarjoamalla tarjotaan tätä mahdollisuutta, niin vetäytyvät siihen perinteiseen naisen rooliin. hehheh ..
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 13:20"]
[/quote]
Kaveri laittaa makkaran uuniin ja siinä se. Tai paistaa jauhelihan ja siinä se, ehkä lisää joskus suolaa ja pippuria. Joskus myös syön itse tartaria, eli lihaa raakana. Joskus lisään päälle kananmunan ja paistan.
Ruuan tekemiseen menee n. 15 sekunttia. Liha pannulle ~5 sekunttia. Levy päälle ja vaikka av-palstalle. Sitten käännetään ja tehdään lihaan pesä kananmunalle ~10 sekunttia. Lopuksi maustetaan ja otetaan pois levyltä. Järjestys voi vaihdella, mutta töitä tähän annokseen on alle 30 sekunttia, ja jos on vielä kaapissa salaattia valmiina, niin eihän tähän kauaa mene.
Työtä tähän tartar annokseen menee seis joitakin hassuja sekuntteja.
[/quote]
Aloittajan mökiltä löytyy ilmeisesti sähköt niin kanankoipien uuniin laittaminen alle minuutin homma ja kun laittaa foliota alle, niin peseminen käy käden käänteessä. Salaatin tekoon n. 5 minuuttia. Ei kyllä tuo 5-6 minuuttia illallisen tekoon kuulosta kovinkaan ylivoimaiselta. Sitten jos itse rakentaa itselleen kaikenlaisia ongelmia, niin ongelmat lienevät itse aiheutettuja?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:25"]Meillä on kotona ihan samanlaista. Isä huokailee sohvalla, että oispa kahvia tai leipää tms. niin pitkään, että joku sen sille tuo nenän eteen. Tortilloita syödessä se kärkkyy äidin selän takana, että "onpa hyvän näköinen tortilla" eikä tee elettäkään tehdäkseen omaa. Sen kerran kun joutui itse tekemään kyseli koko ajan että paljonko mitäkin laitetaan ja kitisi, että vaikeeta. Teki mieli todeta että ei voi jumankauta olla noin vaikeaa. Jos ollaan isän kanssa kahdestaan kotona kokkaus, tiskaus ja siivous vastuu on mulla aina, äiti erikseen muistuttaa että, muistat sit tehdä ruuan puoliltapäivin ja vasta sen jälkeen saat lähteä kaupungille, kun isänkin tiskit on koneessa, mutta takaisin pitää tulla ennen kuutta pissattaan koira (isä siis kotona koko päivän). Kahvin se sentään keittää silloin itse hirveän nurinan säestämänä, mutta minä teen kaiken muun. Jos en tee niin saan vanhemmilta hirveän marinan, että kiittämätön kakara. Minusta ihan käsittämätöntä, että viiskymppinen mies ei saa itse astioita koneeseen ja kuolee nälkään jos vaimo ja tytär ei oo kotona. -N19
[/quote]
Nykyiset viisikymppiset ovat sen sukupolven äitien kasvattamia, joille oli kunnia-asia huolehtia miehistä, myös pojistaan. Huono opettaa "vanhaa koiraa istumaan". Meillä mies saa kyllä ruokaa koirille ja itselleenkin jotain, mutta epäilyttää että taitaisi elää enimmäkseen nestemäisillä eväillä, jos vaimo ja tyttäret eivät ruoki. Niinpä muistutan kotona käyviä lapsiani: ruoki koirat ja isä. Yhtä hyvin tai huonosti ne itselleen saavat ruokaa, jos ei joku muut käy ruokkimassa.
[/quote]
Ollaan joo tuon ajan vanhempien kasvattamia. Mutta ei 50-kymppinen todellakaan itse ole noin vanhanaikainen. Itse näen noita miesten passaajia oman äitini ikäluokassa n. 75 vuotiaissa. Me 50 v. emme todellakaan ole ottaneet mallia äideistämme.
Meillä mies vie astiansa itse tiskikoneeseen ja pistää sen päälle, jos on täynnä. Hän hakee kaupasta ruokaa jos se on loppu. Siivous ei ole hänelle eikä myös minulle mieluista puuhaa, joten palkkasimme siivoojan. Molemmat teemme pitkää päivää töissä. Ai niin ja elättäjä-asioita tärkeänä pitäville tiedoksi, että minä tienaan enemmän kuin mieheni.