Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee
Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...
Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia
Kommentit (342)
Teen asioita kodissa koska se on oikein. Se ei ole oikein että yksi sukupuoli ei osallistu. Jokatapauksessa tämä loma on pian ohi ja poikaystäväni on ihan täyspäinen aikuinen joten passaajan elämä ei jatku kotona. Otan testin puheeksi kyllä illalla niin katsotaan onko jotain seurauksia, luulen että äitini loukkaantuu ja isäni saarnaa siitä kuinka on hyvää hyvyyttään minut kasvattanut :D -ap
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:05"]
Kun mä menin ensimmäistä kertaa miehen kanssa maalle, appivanhemmat olivat myös siellä. Mulle lueteltiin heti alkajaisiksi työlistaa, joka sisälsi ikkunoiden pesua, marjojen poimintaa jne. Tähän tietysti tuli päälle kaikki keittiöhommat. Mies ja isänsä nousivat perseensä päältä lähinnä silloin, kun siirtyivät ruokapöytään tai pois. - Kun mentiin miehen tädille maalle, pääsin heti kuorimaan perunoita ja tiskaamaan. Se oli yhtä passaamista. Miehet katsoivat lähinnä TV:tä. - Miehen vanhemmat ihmettelevät, kun ei käydä heillä tai maalla heidän kanssaan. Ei sitä meininkiä vaan jaksa. Anoppi kuorii miehelleen perunatkin. Mun tietysti oletetaan tekevän samoin. Vaan enpä tee.
[/quote]
Olet surkea vätys.
Homma on helposti kiteytettävissä. Ensin naiset keksivät olemattomia töitä ja sitten ihmettelevät kun miehiä ei kiinnosta osallistua. Ei minun kotonakaan tarvitse häärätä koko päivää, vaikka kukaan ei ole passaamassa.
Kyseessä on aivan naisten oma ongelma ensin keksiä että TÄMÄ JA TUO on PAKKO, siis AIVAN PAKKO tehdä. No tehkää .. En minä kotonakaan häärää aamusta iltaan. En edes keksisi tekemistä aamusta iltaan.
Voi ottaa kaljaa. Grillata makkaraa, heittää paistin uuniin ja laittaa vaikka riisit höyryttymään kasviksien kanssa. Pikkuhommia joissa menee aika 20-30 minuuttia päivässä?
Big deal? No? Jos eivät ämmät ole keksimässä olemattomia "töitänsä".
Oma vika siis.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 01:00"]
Tämä sama työnjakohan toteutuu yleensä myös sukujuhlissa. Harvemmin oman tai miehen suvun juhlissa on miehiä näkynyt kaatamassa kahvia, lämmittämässä piirakoita tai keräämässä astioita. Joku vie omat astiansa keittiöön, mutta yleensä ne jätetään naisväen korjattavaksi kun mennään pihalle potkimaan autonrenkaita.
[/quote]
sukujuhlissa näkyy jopa pahemmin, mökeillä usein grillataan
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:10"]
Homma on helposti kiteytettävissä. Ensin naiset keksivät olemattomia töitä ja sitten ihmettelevät kun miehiä ei kiinnosta osallistua. Ei minun kotonakaan tarvitse häärätä koko päivää, vaikka kukaan ei ole passaamassa.
Kyseessä on aivan naisten oma ongelma ensin keksiä että TÄMÄ JA TUO on PAKKO, siis AIVAN PAKKO tehdä. No tehkää .. En minä kotonakaan häärää aamusta iltaan. En edes keksisi tekemistä aamusta iltaan.
Voi ottaa kaljaa. Grillata makkaraa, heittää paistin uuniin ja laittaa vaikka riisit höyryttymään kasviksien kanssa. Pikkuhommia joissa menee aika 20-30 minuuttia päivässä?
Big deal? No? Jos eivät ämmät ole keksimässä olemattomia "töitänsä".
Oma vika siis.
[/quote]
kyllä muonitukseen muutakin kuuluu, ensin ne safkat pitää saada kaupasta kotiin, sen jälkeen laittaa ja sen jälkeen siivota
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:17"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:58"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:47"]No nyt sulle kultupieni ihan tosissaan. Mene metsään "keräilemään" ja katso paljonko saat keräiltyä ravintoa, vrt. esim yhteen hirveen josta voi saada muutaman sata kiloa lihaa. Paljonko veikkaat että sitä "päivä saalista" irtoaa. Nokkosia? Koivunlehtiä jne.. ? Kuulepa myös sinä kultamurunen, kun syötävä oli joka päivä ja se hirvi saatiin kiinni ehkä joka toinen viikko jos silloinkaan☺️. [/quote] [/quote] No eikö siitä yhdestä hirvestä sapuskaa riittänyt useammaksi viikoksi? Sekä niistä pienemmistä riistaeläimistä. Mitäs ne arvon av-mammat täällä pohjoisessa talviaikaan ruuaksi keräili? Lunta, jäätä ja paleltuneita puolukanvarpuja vai? [/quote] Alapeukkuja tulee mutta kukaan ei kommentoi. Miksei kukaan voi kertoa tällaiselle älykääpiölle mitä niin tärkeää päivittäistä ruokaa täällä talvisin keräiltiin? [/quote] Idiootit kyselee. Suomessa ei talvisaikaan keräilty mitään. Suomen alue oli suurimmaksi osaksi veden alla keräilykulttuurien aikaan. Keräilykulttuurit liikkuivat vuodenaikojen mukaan. Lukekaa muutakin kuin seiskaa niin ette kyselisi typeriä.
[/quote]
Sinä se et näytä tietävän mistään mitään. Ensimmäiset asutukset on täältä löydetty ~10 000 v. eaa.
tää ei oo uskottava koska useimmat äidit varmaan marmattaisivat sille tyttärelle... luulen ma
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:04"]
Tämä sama työnjakohan toteutuu yleensä myös sukujuhlissa. Harvemmin oman tai miehen suvun juhlissa on miehiä näkynyt kaatamassa kahvia, lämmittämässä piirakoita tai keräämässä astioita. Joku vie omat astiansa keittiöön, mutta yleensä ne jätetään naisväen korjattavaksi kun mennään pihalle potkimaan autonrenkaita.
[/quote]
No voishan sitä ottaa tavoitteeksi ensi sukujuhliin palkata miespiiat piikomaan.
[/quote]
Ongelmasi on juuri tuossa. Itse olette olemattomat "työnne" keksineet.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:36"]
Mitä jos paljastaisit testin ja haastaisit veljen seuraavana päivänä mukaan tekemään kaiken niin kuin sinä ja siskosi ja äitisi teette?
[/quote]
Ongelman ydin.
Tekemään kuten he tekevät. Vittu että naiset on tyhmiä.
Mä olen oppinut tuon miehekkään laiskottelun taidon jo lapsena, nykyään sujuu ihan itsestään. Olen viidesta sisaruksesta ainoa tyttö, eikä mulle ole tullut mieleenkään passata muita tai huseerata keittiössä ym. kun ei meillä kotona muutkaan tehnyt mitään. Äiti sitten passasi koko perhettä. Sukulaiset välillä yrittivät patistaa vahtimaan lapsia tai auttelemaan keittiössä tms. naisten hommaa, mutta nykyään tietävät mun olevan yhtä kädetön kotihommissa kun suvun miehet.
Parisuhteesta taitaa valitettavasti olla turha haaveilla, kun kukaan mies ei halua ryhtyä kodinhoitajaksi eikä homma oikein toimi jos kumpikaan ei tee mitään kotona :/
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 22:41"]
Ehkä et paljastakaan mitään tänään. Jatkat huomenna ja nukut yhtä pitkään kuin veli.
[/quote]
Aivan se ja sama vaikka joku nainen nukkuisi koko viikonlopun mökillä tai ei olisi siellä ollenkaan.
Ei hetkauttaisi mitenkään. Aamupalaksi laittaisin kahvia ja leipää, n. 10 minuutin homma. Päivällä voisi grillata makkaran tai pari. Illemmalla se paisti uuniin. Kantaisi saunavettä 20 litraa. Enempää ei yksi mies tarvitse. n. 30 sekunttia menee hakea itselleen vedet. Hakisi puut (joita olen hakannut valmiiksi kuutiotolkulla) ja laittaisi saunan päälle. Puiden kerääminen, sahaaminen ja pilkkominen näistä aivan ylivoimaisesti suurin työ osuus.
Että voi voi, ämmät olivatkin siis aivan turhia länkyttäjiä.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:34"] Jos on osallistuva miespuolinen ihminen, niin se kertoo siitä, että hänen äitinsä on katkaissut miestenpassauskulttuurin perinteen. Turha sitä miehelle on sädekehää sovitella. Miehillä ei ole mitään synnynnäistä kädettömyysgeeniä, jonka vuoksi eivät kotitaloustöihin pystyisi. Vika on syvällä miestenpassauskulttuurissa, jota suvun naiset pitävät yllä. Kierre on valmis, kun pojasta alkaen miehet passataan piloille. "Pakkohan minun on isääsi passata, eihän se osaa edes perunoita itse keittää!" No ei niin, jos ei koskaan ole pistetty perunoita keittämään! Nyt vihdoin näyttäisi tämä haitallinen perinne olla katkeamassa. Isomummoni ja mummoni olivat pahimman luokan miestenpassaajia, äidissäni tämä ominaisuus oli jo vähän miedompi ja olen itse sitä vastaan taistellut. N35 [/quote] Väärässä olet, lisäksi miehien ja naisten erot huomaa selkeästi kun ollaan esim. mies porukalla jossakin. Esim. kattilat voi viskata likoamaan pariksi päiväksi saippuaveteen aivan hyvin koska mitään esteitähän sille ei ole. Siinä välissä voi vaikka savustaa kalaa tai tehdä jotain muuta, eli minkäänlaista hätää ei ole. Asioiden rytmitys ja hätäily kun ei siihen miesten lomalla rentoutumiseen kuulu. Naisten kanssahan se kattila pitää saada 5 minuutissa puhtaaksi. Ettekö siis vieläkään ymmärrä näitä sukupuoli eroja näissä asioissa? Miksi miehet ottavat asiat rennommin? [/quote] Hah, mitä yleistyksiä! T: Siivousta vihaava ja mahdollisimman pitkälle lykkäävä nainen
[/quote]
Joo, silloin kun tiskausvastuu oli mulla, eikä ollut tiskikonetta, tiskasin ehkä kaksi kertaa viikossa, ensin astiat likoamaan ja sitten oli helppo pestä kun oli välillä tehnyt jotain muuta, ja tiskaamaan en ala jotain muutamaa kuppia ja kippoa, koska samalla vaivalla pesee sitten enemmänkin, sen verran vittumaista hommaa. Mies taas on sitä mieltä että tiskit pitää pestä päivittäin, nykyään mies on tiskeistä vastuussa, ja on tiskikone, ja molemmat tyytyväisiä, välillä mies valittaa kun astioita jätellään olohuoneeseen ja astioissa on aina ruuan jämiä, mutta no, se kuuluu siihen hommaan. Minä käyn kaupassa ja teen ruuat, lukuunottamatta perunoiden kuorimista, sen tekee lähes aina mies. Minä myös pesen pyykit ja laitan ne kaappiin, niihin mies ei koske pitkällä tikullakaan. Ei meillä kotonakaan äiti tiskaa heti, ja joskus isäkin tiskaa ja kun veli asui vielä kotona isä komensi veljen tiskaamaan. Nuorimmainen meistä, tyttö, on ollut pahin lusmu, nyt viimeksi kun oltiin vanhempien luona yhtäaikaa näin elämäni ensimmäisen kerran kun hän tiskasi, ja sisko on jo 24v. kai se lellitty nuorimmainenkin sitten on alkanut aikuistua.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:36"]
Mitä jos paljastaisit testin ja haastaisit veljen seuraavana päivänä mukaan tekemään kaiken niin kuin sinä ja siskosi ja äitisi teette?
[/quote]
Ongelman ydin.
Tekemään kuten he tekevät. Vittu että naiset on tyhmiä.
[/quote]
Itse tekisin ruokia jotka likaavat mahdollisimman vähän aineksia. Pyykit vie tietenkin kotiin, teflonpannut yms. voi viedä kotiin ja laittaa tiskikoneeseen.
Miksi miehet eivät tee asioita väärin ja aiheuta itselleen ongelmia? Siksi koska miehet ovat älykkäämpiä ja tekevät hommat mahdollisimman vähällä vaivalla! Siksi miehet eivät toimi kuten naiset toimivat.
Sen takia on keksitty autoa ja junaa, tiskikonetta yms. elämää helpottavia laitteita.
Miksi ihmeessä tämä nyt olisi provo? Ainakin naisille on ihan selvää että useimpien suomalaisperheiden mökkeily on juuri tällaista! Töihin laitetaan ennemmin naispuoliset vieraat kuin oman perheen miehet. Itse sain kokea tämän tänä kesänä kun olin tuoreen poikaystävän vanhempien, veljen ja veljen tyttöystävän kanssa ensimmäistä kertaa näiden mökillä. Miehen äiti hääräsi aamusta iltaan ja pyysi kaikessa apua minulta ja miehen veljen tyttöystävältä, miehet lähinnä pelailivat ja urheilivat. Teimme totta kai töitä, en olisi odottanutkaan meneväni täysihoitoon toisten mökille, mutta silti tuntui vähän epäreilulta että yhdet tekevät kaiken ja toiset eivät mitään. Vaikka miehen veli ajeli jatkuvasti prätkällään siellä täällä, häntä ei pyydetty käymään kaupassa samalla vaan siellä kävimme me jalkaisin. Mies tuntui taantuvan täydellisesti, koska kotona osaa kyllä huolehtia omat vaatteensa ja pyyhkeensä mutta nyt ei tuntunut löytävän mitään kyselemättä koko ajan minulta tai äidiltään. Ei laittanut kertaakaan ruokaa, vaikka on ihan hyvä kokki jne. Jos ollaan ensi kesänä yhdessä, jätän kyllä mökkireissun väliin. Muuten ihan ok paikka ja ihmiset, mutta jos työt olisi jaettu edes vähän tasaisemmin, olisi kaikilla ollut kivaa ja itsekin olisi voinut nauttia enemmän lomasta.
Meillä sama juttu... Isä ja veli laiskoja paskoja. Ei tee mitään erityisiä "miestentöitä", mutta äiti sen kun jaksaa passata ja paapoa ja laittaa kaikki nokan eteen. Isäni ei käy edes töissä, mutta äiti käy ja silti äiti siivoaa ja laittaa ruuan, mietin vaan mitä isäni tekee... Ei mitään... Tästä olen saanut sen verran huonon perhemallin, että vaadin kotityöt 50/50... Onneksi on mies, joka on kasvatettu hyvin ilman paapomista :)
Jos on osallistuva miespuolinen ihminen, niin se kertoo siitä, että hänen äitinsä on katkaissut miestenpassauskulttuurin perinteen. Turha sitä miehelle on sädekehää sovitella.
Miehillä ei ole mitään synnynnäistä kädettömyysgeeniä, jonka vuoksi eivät kotitaloustöihin pystyisi. Vika on syvällä miestenpassauskulttuurissa, jota suvun naiset pitävät yllä. Kierre on valmis, kun pojasta alkaen miehet passataan piloille. "Pakkohan minun on isääsi passata, eihän se osaa edes perunoita itse keittää!" No ei niin, jos ei koskaan ole pistetty perunoita keittämään!
Nyt vihdoin näyttäisi tämä haitallinen perinne olla katkeamassa.
Isomummoni ja mummoni olivat pahimman luokan miestenpassaajia, äidissäni tämä ominaisuus oli jo vähän miedompi ja olen itse sitä vastaan taistellut.
N35
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:16"]
[/quote]
No voishan sitä ottaa tavoitteeksi ensi sukujuhliin palkata miespiiat piikomaan.
[/quote]
[/quote]
ai että ristiäiset voi pitää vaikka niin että ei siivoa, ei leivo, ei kutsu ketään, ei sovi seurakunnan kanssa, ei laita kaunista pöytää, kuppeineen ja lautasliinoineen?
Teimme totta kai töitä, en olisi odottanutkaan meneväni täysihoitoon toisten mökille
Miksi tämä ei ole itsestään selvää kaikille?
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 09:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ai että ristiäiset voi pitää vaikka niin että ei siivoa, ei leivo, ei kutsu ketään, ei sovi seurakunnan kanssa, ei laita kaunista pöytää, kuppeineen ja lautasliinoineen?
[/quote]
juhlissa kaikki käyvät kaatamassa itselleen ja jos joku loppuu kukaan ei lisää kuivakakkua pöytään?
kaikki istuvat jossain syömässä ja seurustelemassa mutta itse hakevat ruoat kaapeista?
Miksihän sitten anoppilassa mun eteen tuli kuohuviinilasitarjotin, käteen, varoittamatta, ei oltu tunnettu kauan, anopin 50v juhla ja olin itsekin siellä ensimmäisiä kertoja...
[/quote]