Päivän haaste: teen mökillä kaiken niinkuin veljeni tekee
Ollaan oltu perheen kanssa kohta viikko mökillä ja katselin tässä eroja siitä mitä minä, siskoni ja äitini tekevät verrattuna siihen miten veljeni ja isäni osallistuu mökin tekemisiin. Eilen oli viimeinen pisara kun veljeni jätti astiansa ihan normaalisti pöydälle ja lähti nukkumaan ja siskoni poimi ne mukaansa keittiöön ihan yhtä automaattisesti. Niinpä olen tänään tehnyt kaikki asiat samoin kuin veljeni ja isäni: en vienyt aamiaisella astioita ja kyselin koko ajan ruokia joita ei ollut jääkaapissa :D (näyttelin tietysti vihaista kun näitä ruokia ei ilmestynyt nokan eteen kuin taikaiskusta). Nyt ollaan veljen kanssa katottu telkkaria monta tuntia ku naiset laittaa ruokaa. Äitini on pyytänyt minua kolmesti auttamaan mutten ole vielä vaivautunut...
Onko muilla tällaisia kokemuksia perhemökkeilystä? Ollaan kaikki aikuisia ja siskollani on lapsia
Kommentit (342)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:23"]
"En ole sanonut että olisi vaan miehet, kuten jo aiemmin sanoin oma poikaystäväni on todella tasa-arvoinen ja osallistuva aina, eikä tarvi erikseen koko ajan käskeä. Kerroin oman tarinani ja hyvin monet monet muut ovat tässä ketjussa kertoneet omansa. Vai eikö saisi kertoa omia kokemuksiaan vain koska sinulla 131 ei olekaan niin? :D missähän asti se sun pää on...:D"
Höh, ei tuo mun vastaus ollut edes sulle osoitettu, vaan yleisesti niille ruudinkeksijöille jotka täällä väittävät että laiskottelu on miesten yksinoikeus ja jotka puhuvat "hemmotellummasta sukupuolesta". Maailma ei ole mustavalkoinen.
[/quote]
Ei ole mustavalkoinen, mutta jostain syystä täällä on enemmän tullut tarinoita siitä miten miehet makaa ja naiset raataa. Jos todellisuudessa miespuoliset toimisivat yhtä usein palkattomina keittiöpiikoina ja naisten palvelijoina esim. appivanhempiensa mökeille mennessään, niin kai nyt edes yksi mies olisi kirjoittanut tällaisesta kokemuksesta?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:04"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:57"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:37"] Minun tuttavaperheessä on tällainen kaikkien rakastama (hyväksikäyttämä?) perheenäiti, joka passaa työtöntä miestään ja kolmea lähes aikuista peräkammarinpoikaa & tyttöään. Siis omien töidensä lisäksi. Tekee pahaa ajatella minkä karhunpalveluksen tämä ihminen perheelleen, sekä itselleen tekee. Lapset ei opi kotitöitä tekemään, ja mies senkun kuluttaa sohvaa ja kyselee "mammalta", milloin seuraava ateria on pöydässä. Miehen ei tarvi kuin syödä itse, vaatteetkin mamma valitsee ja hoitaa hammaslääkäriajatkin ym.. Onko toi nyt ihan normaalia? [/quote]Kyllä siinä pysyy se sukupuolten jännite kun on naisten rooli ja miesten rooli. Mitä hauskaa siinä on jos on kaks samanlaista? [/quote] Tarkoitatko nyt sitä jännitettä, mitä tälläkin palstalla jatkuvasti nähdään, että naiset haukkuvat miehiä sioiksi ja miehet naisia pihtaileviksi loishuoriksi? [/quote]En vaan eroottista jännitettä. Kaksi samanlaista on tylsää, kuin kaverukset. Molemmilla lyhyet hiukset ja samanlaiset tuulipuvut. Ei näin. [/quote] Entäs jos molemmilla on pitkät hiukset? Onkohan se se ratkaseva ero, kun meillä on pysynyt jännite suhteessa, vaikka ollaankin tasa-arvoisia.
[/quote]No, sitten se mies on naismainen ja on kuin kaksi tyttöä. Ei hyvä sekään.
[/quote]
Vehkeet on oikeat, niin minulle menee miehestä. Hyvä mies onkik.
Ihana hauska huumorintajuinen aloitus!
Hyvä sinä! Jatka vain ja samalla lopetat kaiken muistamisen, mikä ei oikein nappaa, muistat vaan omaa kaveriasi tai niitä muutamaa, jouluna ja merkkipäivänä.
Ihmisiä joista sinä välität.
Ja jokainen joka haluaa syödä, käy kaupassa ja laittaa itse safkat. niin se menee. tai vuorotellen.
Meillä jos kaikki alkais käyttäytyä kuin tyttärensä ja siskonsa (eli minä), paikat ois ihan sekasin. :D
Tuossa yksi syy, miksi ei nappaa enkä viihdy vaikkapa anoppilassa. Ei istu mun maailmankuvaan tuo... ja appivanhemmat ovat autoritaariisia, ne ei enää opi mitään.
Erilliset maailmat.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:25"]
Meillä on kotona ihan samanlaista. Isä huokailee sohvalla, että oispa kahvia tai leipää tms. niin pitkään, että joku sen sille tuo nenän eteen. Tortilloita syödessä se kärkkyy äidin selän takana, että "onpa hyvän näköinen tortilla" eikä tee elettäkään tehdäkseen omaa. Sen kerran kun joutui itse tekemään kyseli koko ajan että paljonko mitäkin laitetaan ja kitisi, että vaikeeta. Teki mieli todeta että ei voi jumankauta olla noin vaikeaa. Jos ollaan isän kanssa kahdestaan kotona kokkaus, tiskaus ja siivous vastuu on mulla aina, äiti erikseen muistuttaa että, muistat sit tehdä ruuan puoliltapäivin ja vasta sen jälkeen saat lähteä kaupungille, kun isänkin tiskit on koneessa, mutta takaisin pitää tulla ennen kuutta pissattaan koira (isä siis kotona koko päivän). Kahvin se sentään keittää silloin itse hirveän nurinan säestämänä, mutta minä teen kaiken muun. Jos en tee niin saan vanhemmilta hirveän marinan, että kiittämätön kakara. Minusta ihan käsittämätöntä, että viiskymppinen mies ei saa itse astioita koneeseen ja kuolee nälkään jos vaimo ja tytär ei oo kotona. -N19
[/quote]
Tuo on jo törkeää käytöstä noin nuorelta mieheltä... melkeen mun ikäpolvea.
Juu, onhan se kieltämättä tosi "yllättävää" että vauva-palstalta löytyy enemmän naisia jotka niska limassa raatavat laiskottelevien miestensä eteen kuin toisin päin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:47"]No nyt sulle kultupieni ihan tosissaan. Mene metsään "keräilemään" ja katso paljonko saat keräiltyä ravintoa, vrt. esim yhteen hirveen josta voi saada muutaman sata kiloa lihaa. Paljonko veikkaat että sitä "päivä saalista" irtoaa. Nokkosia? Koivunlehtiä jne.. ? Kuulepa myös sinä kultamurunen, kun syötävä oli joka päivä ja se hirvi saatiin kiinni ehkä joka toinen viikko jos silloinkaan☺️. [/quote]
[/quote]
No eikö siitä yhdestä hirvestä sapuskaa riittänyt useammaksi viikoksi? Sekä niistä pienemmistä riistaeläimistä. Mitäs ne arvon av-mammat täällä pohjoisessa talviaikaan ruuaksi keräili? Lunta, jäätä ja paleltuneita puolukanvarpuja vai?
[/quote]
Alapeukkuja tulee mutta kukaan ei kommentoi. Miksei kukaan voi kertoa tällaiselle älykääpiölle mitä niin tärkeää päivittäistä ruokaa täällä talvisin keräiltiin?
Talven varalle säilöttiin kaikkia ruokia, metsästys kuitenkin vaikeampaa myös talvella. Marjoja ym. kuivatettiin kuten lihaakin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 16:40"]
Miksi ihmeessä tämä nyt olisi provo? Ainakin naisille on ihan selvää että useimpien suomalaisperheiden mökkeily on juuri tällaista! Töihin laitetaan ennemmin naispuoliset vieraat kuin oman perheen miehet. Itse sain kokea tämän tänä kesänä kun olin tuoreen poikaystävän vanhempien, veljen ja veljen tyttöystävän kanssa ensimmäistä kertaa näiden mökillä. Miehen äiti hääräsi aamusta iltaan ja pyysi kaikessa apua minulta ja miehen veljen tyttöystävältä, miehet lähinnä pelailivat ja urheilivat. Teimme totta kai töitä, en olisi odottanutkaan meneväni täysihoitoon toisten mökille, mutta silti tuntui vähän epäreilulta että yhdet tekevät kaiken ja toiset eivät mitään. Vaikka miehen veli ajeli jatkuvasti prätkällään siellä täällä, häntä ei pyydetty käymään kaupassa samalla vaan siellä kävimme me jalkaisin. Mies tuntui taantuvan täydellisesti, koska kotona osaa kyllä huolehtia omat vaatteensa ja pyyhkeensä mutta nyt ei tuntunut löytävän mitään kyselemättä koko ajan minulta tai äidiltään. Ei laittanut kertaakaan ruokaa, vaikka on ihan hyvä kokki jne. Jos ollaan ensi kesänä yhdessä, jätän kyllä mökkireissun väliin. Muuten ihan ok paikka ja ihmiset, mutta jos työt olisi jaettu edes vähän tasaisemmin, olisi kaikilla ollut kivaa ja itsekin olisi voinut nauttia enemmän lomasta.
[/quote]
kyllä tämä varmaan on provo mutta asia on tosiasia
Tuttu ilmiö minullekin yhden parisuhteen ajalta! Mökkeily ja juhlapyhien viettäminen appilassa tarkoitti aina työleiriä minulle. Heillä oli myös outoja tapoja, kuten että jouluaterian jälkeen piti tiskata käsin, vaikka samat astiat muuten pestiin koneessa. Kaiken huipuksi silloisen mieheni veljen tyttöystävä yritti rakentaa kilpailua suosikkiminiän asemasta välillemme, joten yötä myöten väännettiin sitten kilvan karjalanpiirakoita. Appivanhemmat olivat kuitenkin aina todella mukavia minulle, ja kun kerran vieraana olin, toimin talon tapojen mukaan. Mielelläni en kuitenkaan näille vierailuille osallistunut.
Onko teillä joilla molempia sukupuolia, sama työjako sitten?
Joko täällä ei ole tyttöjä lähes ollenkaan, tai sitten vain pojilla ei ole mitän tekemist kesällä kuin melskata. siis isot ihmiset, koululaiset.
Mutta anoppilassa on kyllä ihan tuollaista samanlaista myös kotona, ei pelkästään mökillä.
Anoppi haluaa kutsua kaikki ja jo ennen ensimmäistä ateriaa itkettää marttyyrin itkut. kun ei tykkää ruoanlaitosta yhtään. Hänelle pakkopullaa...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:47"]No nyt sulle kultupieni ihan tosissaan. Mene metsään "keräilemään" ja katso paljonko saat keräiltyä ravintoa, vrt. esim yhteen hirveen josta voi saada muutaman sata kiloa lihaa. Paljonko veikkaat että sitä "päivä saalista" irtoaa. Nokkosia? Koivunlehtiä jne.. ? [/quote] Ihan tosissaan: kuinka usein kuvittelet, että kivikauden aseilla saatiin saalista, ja kuinka monen ihmisen työpanos siihen tarvittiin? Naisten keräily tuotti ruokaa varmasti ja jatkuvasti ja muodosti yhteisön ruuanhankinnan selkärangan, jota miesten harvakseltaan saamat saaliit täydensivät.
[/quote]
Mitä sinä keräilit lumen aikaan, sanotaanko marras-huhtikuu?
[/quote]
Lämpimästi suosittelen kirjastoon menemistä. Sieltä kannattaa lainata muutama opus esihistoriaan liittyen. Voisi tulla vähän valoa näihin pimeisiin kommentteihin.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:09"]
Talven varalle säilöttiin kaikkia ruokia, metsästys kuitenkin vaikeampaa myös talvella. Marjoja ym. kuivatettiin kuten lihaakin.
[/quote]
Paljonko niitä marjoja sitten oli varattuna talven yli? Jos nyt mietitään sitä koko heimon kalorintarvetta. Piti varmaan olla hillittömät luolastot, joissa hillopurkit oli rivissä. Ai niin, mistäs ne niitä hillopurkkeja sai? Mun mielestä talvisin metsästys on helpompaa kuin marjojen poiminta.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:47"]No nyt sulle kultupieni ihan tosissaan. Mene metsään "keräilemään" ja katso paljonko saat keräiltyä ravintoa, vrt. esim yhteen hirveen josta voi saada muutaman sata kiloa lihaa. Paljonko veikkaat että sitä "päivä saalista" irtoaa. Nokkosia? Koivunlehtiä jne.. ? Kuulepa myös sinä kultamurunen, kun syötävä oli joka päivä ja se hirvi saatiin kiinni ehkä joka toinen viikko jos silloinkaan☺️. [/quote]
[/quote]
No eikö siitä yhdestä hirvestä sapuskaa riittänyt useammaksi viikoksi? Sekä niistä pienemmistä riistaeläimistä. Mitäs ne arvon av-mammat täällä pohjoisessa talviaikaan ruuaksi keräili? Lunta, jäätä ja paleltuneita puolukanvarpuja vai?
[/quote]
Alapeukkuja tulee mutta kukaan ei kommentoi. Miksei kukaan voi kertoa tällaiselle älykääpiölle mitä niin tärkeää päivittäistä ruokaa täällä talvisin keräiltiin?
[/quote]
Idiootit kyselee. Suomessa ei talvisaikaan keräilty mitään. Suomen alue oli suurimmaksi osaksi veden alla keräilykulttuurien aikaan. Keräilykulttuurit liikkuivat vuodenaikojen mukaan. Lukekaa muutakin kuin seiskaa niin ette kyselisi typeriä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Pettua. Lisäksi marjoja, pähkinöitä, juuria ja joitain sieniä (esim suppilovahverot) voi myös keräillä lumen alta.
Kivikaudella oli muuten lämpimämpää kuin nykyisin, joten vedet olivat sulana usein läpi vuoden. Naiset ovat aina kalastaneet siinä missä miehetkin ja pyytäneet pienriistaa. Ei ole myöskään mitään varsinaisia todisteita siitä, että vain miehet olisivat osallistuneet suurriistan metsästykseen. Pienten lasten äidit varmaankaan eivät, mutta miksipä eivät nuoret naimattomat naiset.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2015 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:52"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:47"]No nyt sulle kultupieni ihan tosissaan. Mene metsään "keräilemään" ja katso paljonko saat keräiltyä ravintoa, vrt. esim yhteen hirveen josta voi saada muutaman sata kiloa lihaa. Paljonko veikkaat että sitä "päivä saalista" irtoaa. Nokkosia? Koivunlehtiä jne.. ? [/quote] Ihan tosissaan: kuinka usein kuvittelet, että kivikauden aseilla saatiin saalista, ja kuinka monen ihmisen työpanos siihen tarvittiin? Naisten keräily tuotti ruokaa varmasti ja jatkuvasti ja muodosti yhteisön ruuanhankinnan selkärangan, jota miesten harvakseltaan saamat saaliit täydensivät. [/quote] Mitä sinä keräilit lumen aikaan, sanotaanko marras-huhtikuu? [/quote] Lämpimästi suosittelen kirjastoon menemistä. Sieltä kannattaa lainata muutama opus esihistoriaan liittyen. Voisi tulla vähän valoa näihin pimeisiin kommentteihin.
[/quote]
Valaise sinä oi kirjastossa käynyt, mitä täällä syötiin ennen kauppojen keksimistä? Mistä vedettiin kalorit elämiseen?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:34"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:31"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:24"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 17:22"]Ehkäpä se on sitä perinteistä naisten sosiaalisuutta josta kieltäydyit? Sellaisia vanhan ajan naisia, joita miehet rakastavat. [/quote] Minä ainakin elän mieluummin yksin kuin jonkun palvelijana. [/quote] Kyseessähän on vapaaehtoisuus, ellet ole korvien välistäsi (tai mikä pahempaa toisesta välistä) orja [/quote] Eipä vanhan ajan naiset mitenkään vapaaehtoisesti miehiään palvelleet vaan pakon edessä. On tietysti aivan eri asia tehdä palveluksia puolisolle vastavuoroisesti niin, että on itsekin välillä saamapuolella. Siinä ei ole mitään pahaa. [/quote] Ja aivan varmasti palvelisivat jos viskattaisiin kivikaudelle ja mies tuo lihat pöytään. [/quote] Kivikaudella naisten harjoittama keräily tuotti n. 80 % yhteisön ravinnosta.
[/quote]
huhuuu... aaaargh... älä tapa nauruun...
sanoisin jopa 160 %
[/quote]
Mitä tämä heikkolahjainen tekee tässä ketjussa? Todistelee meille olevansa typerä? No okei, kyllä me uskotaan, pöljä olet.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 20:04"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:57"] [quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 19:37"] Minun tuttavaperheessä on tällainen kaikkien rakastama (hyväksikäyttämä?) perheenäiti, joka passaa työtöntä miestään ja kolmea lähes aikuista peräkammarinpoikaa & tyttöään. Siis omien töidensä lisäksi. Tekee pahaa ajatella minkä karhunpalveluksen tämä ihminen perheelleen, sekä itselleen tekee. Lapset ei opi kotitöitä tekemään, ja mies senkun kuluttaa sohvaa ja kyselee "mammalta", milloin seuraava ateria on pöydässä. Miehen ei tarvi kuin syödä itse, vaatteetkin mamma valitsee ja hoitaa hammaslääkäriajatkin ym.. Onko toi nyt ihan normaalia? [/quote]Kyllä siinä pysyy se sukupuolten jännite kun on naisten rooli ja miesten rooli. Mitä hauskaa siinä on jos on kaks samanlaista? [/quote] Tarkoitatko nyt sitä jännitettä, mitä tälläkin palstalla jatkuvasti nähdään, että naiset haukkuvat miehiä sioiksi ja miehet naisia pihtaileviksi loishuoriksi? [/quote]En vaan eroottista jännitettä. Kaksi samanlaista on tylsää, kuin kaverukset. Molemmilla lyhyet hiukset ja samanlaiset tuulipuvut. Ei näin. [/quote] Entäs jos molemmilla on pitkät hiukset? Onkohan se se ratkaseva ero, kun meillä on pysynyt jännite suhteessa, vaikka ollaankin tasa-arvoisia.
[/quote]No, sitten se mies on naismainen ja on kuin kaksi tyttöä. Ei hyvä sekään.