Selostaja äidit kaupassa
Miksi koko kauppareissu pitää selostaa? Menneen nyt tuonne maitohyllylle niin äiti ottaa siitä kaksi maitopurkkia. Ja sitten mennään hakemaan makkaraa. Otatko sinä itse sen makkaran hyllystä? Hienosti osasit ottaa makkaran! Ärsyttävää! Ja noita on joka hiton kauppa täynnä.
Kommentit (168)
Kieltämättä joskus käy mielessä, että on huomionhakua ja vuoden vanhempi tittelin hakua ja esittämistä, jos isolle ihmislle tolkutetaan tavallisia asioita jotka hän on tehnyt jo siihen ikään mennessä satoja kertoja.
Esim itse kyllä muistin lapsena kauppareissut ja ei tarvinnut monta kertaa käydä niin tiesi mitä siellä tehdään ilman jatkuvaa selitystä.
Näin toimien lapsi opetetaan älykkääksi. Olen seloatanut näin kaupassa, luonnossa ja liikenteessä, kotonakin. Kas kummaa, että osaavat toimia, tuntevat puut, kukat, eläimet, luvut, muodot, käytössäännöt, kirjaimet, laskut jne. jo ennen eskari-ikää. Vaatii kyllä vanhemmilta viitseliäisyyttä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:43"]Monesti tuntuu siltä, että selostus on tarkoitettu enemmän ympärillä oleville ihmisille kuin lapselle. [/quote]Oon niin samaa mieltä! "Meillä on nyt muru kiire kun pian tulee mummu ja pappa kylään ja sitä varten otetaan tällä kertaa tätä grillimakkaraa kun pappa tykkää grillata. Tuletko nyt kulta kun meillä on vähän kiire koska tulee vieraita kylään.." Jos ei olisi muita siinä ympärillä niin äiti tokaisisi ainoastaan että "Ala tulla jo!"
[/quote]
Nauratti tämä kun olin ostamassa juhannusruokia S-marketissa. Samoja reittejä läpi kaupan tuli joku äippä lapsineen myös. Sen äidin oli ihan pakko selostaa hedelmätiskiltä kassalle asti, miten "meille on tulossa vieraita juhliin ja veneillään ja äiti ajatteli laittaa mansikkakakkua ja lohichevicheä ja ennen kun ne vieraat tulee niin pitää panna se isin ostama kallis juoma X kylmenemään kunhan isi tulee sieltä pankkiiriliikkeestä ajoissa kotiin autolla X. Ja sitten teille tulee ne kaverit! Muistatteko kun oli kivaa niiden kanssa Itävallassa lasketella? Ja oltiin siellä X Hotellissa? Ensi syyslomalla me lähdetään Australiaan! Eikö ole kivaa!?!" Tuli koko elämän historia, jonka lapset varmaankin tiesivät, mutta kanssakulkijat kaupassa eivät. Tämän jälkeen kyllä. ;-D
2,5v lapseni kysyi muutamia päiviä sitten saako työntää kaupassa pikkukärryjä. Annoin luvan ja selosin tarkasti kuinka kaupassa käyttäydytään kun ei istuta rattaissa. Ja kyllä selostin, neuvoin, ohjasin ja kehuin jatkuvasti lasta.
Kassalla lapsi sai kassatyöntekijältä ihastelua ja kehuja osakseen ja minä suuret kiitokset kun opetan lapseni hyville tavoille ja avustamaan kaupassa. Näkee kuulemma harmillisen usein myös toisenlaisia tapauksia...
Taidan jatkaa samala linjalla, ja jos jotakuta häiritsee, voi vaikka vaihtaa kauppaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:37"]Mitenhän muuten ne lapset oppisivat käyttäytymään (kaupassakaan) ellei kertomalla mitä tehdään ja miten toimitaan :)
[/quote]
No oisko mitää jos sanois kauppaan tullessa, että täällä pitää olla hiljaa ja haetaan vain tavarat hyllystä ja mennään maksamaan.
Inhoan myös noita selostajia busseissa. "nyt setä avaa oven, että matkustajat pääsee kyytiin, nyt täti maksaa bussilipun, nyt sitä ja tätä"
[/quote][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:37"]Mitenhän muuten ne lapset oppisivat käyttäytymään (kaupassakaan) ellei kertomalla mitä tehdään ja miten toimitaan :)
[/quote]
No oisko mitää jos sanois kauppaan tullessa, että täällä pitää olla hiljaa ja haetaan vain tavarat hyllystä ja mennään maksamaan.
Inhoan myös noita selostajia busseissa. "nyt setä avaa oven, että matkustajat pääsee kyytiin, nyt täti maksaa bussilipun, nyt sitä ja tätä"
[/quote]
No tuohan saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei se aina lasten kanssa ihan noin mene. :D Todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:52"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:49"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:47"] Mä selostan mun kissalle kotona miten otan sen ruoan kaapista ja ottasko kissa tänään mielummin naudanlihaa kastikkeessa vai lohta paténa. Kissa vastailee eli siinä on selkeä vuorovaikutus menossa. [/quote] En tiedä oliko tää provo, mut mun äiti juttelee koiralleen tehdessään ruokaa "katsoppas Rekku, otetaan täältä kaapista riisiä näin, tehdäänpäs riisiä tänään..." ja Rekku seuraa kaikkea touhua pää kallellaan, tunkee kuonoa ruokakaappiin ja jääkaappiin ja tillittää viisailla silmillään. Se on suloista. :) [/quote] Ei ollut provo :D mut kyl mun mielestä eläimiltä voi ihan hyvin kysyä tai jutella et mitäs sitä tänään syötäisiin! T: se kissalle pölisijä [/quote] Emme siis ole mieheni kanssa ainoita jotka kyselee kissoilta mielipiteitä päivän ruokiin. :D Meillä myös keskustellaan muistakin päivän polttavista aiheista kissojen kanssa. Kuten esim naapurin kissan vierailusta meidän takapihalla, josta vanhempi kissamme ei tykkää yhtään. Siitä joskus käydään pitkiäkin keskusteluja. :D T: toinen kissoilleen höpöttelevä
[/quote]
Minä taas keskustelen välillä kilpikonnani kanssa ja selostan tekemisiäni ;D Omasta mielestäni en siis puhu itsekseni!
En ole ajatellutkaan, että tämäkin voi jotain ärsyttää! Kauppareissu hoituu sujuvammin, kun ajattelee ääneen yksivuotiaalle ostoskärrykyytiläiselle. Juniorikin viihtyy, kun antaa välillä jonkun ostoksen hypisteltäväksi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:37"]
Mitenhän muuten ne lapset oppisivat käyttäytymään (kaupassakaan) ellei kertomalla mitä tehdään ja miten toimitaan :)
[/quote]
Hah, luuletko että wt-äitejä kiinnostaa miten lapset käyttäytyy...
Ei kiinnosta. Jos kiinostais, ei ne wt-äitejä oiskaan.
Mua vituttaa tollaset apn kaltaiset jotka pyörii. Kaupassa kuin puolukka pillussa ilman mitään määränpäätä ja on kokoaika edessä....
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:37"]Mitenhän muuten ne lapset oppisivat käyttäytymään (kaupassakaan) ellei kertomalla mitä tehdään ja miten toimitaan :)
[/quote]
[/quote]
Joo voi sua..
Sitten ne lapset joidenka jokaikinen lause alkaa sanalla ÄITI
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:14"]Kieltämättä joskus käy mielessä, että on huomionhakua ja vuoden vanhempi tittelin hakua ja esittämistä, jos isolle ihmislle tolkutetaan tavallisia asioita jotka hän on tehnyt jo siihen ikään mennessä satoja kertoja.
Esim itse kyllä muistin lapsena kauppareissut ja ei tarvinnut monta kertaa käydä niin tiesi mitä siellä tehdään ilman jatkuvaa selitystä.
[/quote]
Kaoset on erillaisia. Useat tykkäävät kun asiat kerrataan.
Miksi kaupassa pitäisi olla hiljaa?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:53"]
Siellä valittajat ja hiljaisuuden ritariinattaret alapeukuttelee normaaleita kanssakäymisen ja vuorovaikutuksen taitoja!
[/quote]
Jep, tarvitseeko vielä ihmetellä, mistä ne epäsosiaaliset, puhumattomat ja lukutaidottomat lapset - etenkin pojat - oikein tulevat. Lapset eivät mykkäkoululla opi, eivät vaikka mutsi olisi millainen telepatian Tonava.
[/quote]Edelleen: selostaminen ja juttelu on kaksi eri asiaa. Selostatteko te miehillennekin koko ajan? Ei lapsetkaan mitään idiootteja ole. Ei tarvitse sanoa:"Otetaan tästä hyllystä vessapaperia kun sitä pitää aina olla vessassa kaapissa." Voi sanoa "Otetaas vessapaperia, se oli melkein loppu."
Mä ainakin hölötän vauvalle kaupassa ihan sen vuoksi, että viihtyy. Kyllä siinä meinaa jutut loppua välillä kesken, joten tulee selitettyä juurikin tuota mitähän vielä-ai niin-maitoa-käydääs-hakemassa. Keskimäärin voisi arvella, että kaupassa kohtaa kymmeniä eri ihmisiä yhdellä kauppareissulla, joskus enemmän, joskus vähemmän. Kohtaaminen kestää joitain sekuntteja. Jos tuollainen sinua ärsyttää, niin suoraan sanoen vika on ihan sinun omien korvien välissä, siinä, että kiinnität ihan liikaa huomiota muihin ihmisiin. Pistä seuraavalla kerralla korvatulpat, niin ei kauppamatkalla linnunlaulukaan ärsytä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:14"]Näin toimien lapsi opetetaan älykkääksi. Olen seloatanut näin kaupassa, luonnossa ja liikenteessä, kotonakin. Kas kummaa, että osaavat toimia, tuntevat puut, kukat, eläimet, luvut, muodot, käytössäännöt, kirjaimet, laskut jne. jo ennen eskari-ikää. Vaatii kyllä vanhemmilta viitseliäisyyttä.
[/quote]
Ölet hyvä vanhempi. Toisin ei voi sanoo kaikista..
No juttelen kyllä lapseni kanssa kaupassakin. :D Jännää et jonkun mielestä se selostus oli enemmän muille tarkoitettu, kun koskaan en ole kiinnittänyt itse tuommoiseen huomiota muissa. Kaupassa on kivempaa kun on seuraa ja apuakin hänestä on, 4v menee pakkaamaan sillä aikaa kun mä maksan ja isommat voin lähettää yksin ostoksille, kun tiedän että osaavat käyttäytyä ja löytävät kaupasta tarpeelliset jutut. :)
Täällä myös selostaja!
Ja jos en selostaisi, papatus olisi tätä, kolme kertaa suuremmalla volyymilla kuin oma ääneni: "Äiti, mitä me vielä tarvitaan? Äiti, mennäänkö me nyt kassalle? Äiti, mitä toi on? Äiti, miksi sä otat tota? Äiti, onko tänään karkkipäivä? Äiti, no milloin sitten on karkkipäivä? Äiti, ostipa toi setä paljon olutta. Äiti, mennäänkö me nyt jo kassalle? Äiti, katso mun hyttysenpistoa............"
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:09"]
Jos se olisikin iloista, normaalia jutustelua, mutta se nariseva ääni, yliopettavainen sävy, hiiiidas puherytmi ja kova volyymi joskus pistää ärsyttämään.
[/quote]
Mun kaverini on just tällainen ja ärsyttää kuunnella sitä, kun hän selostaa joka ikisen asian lapsilleen hitaalla lässyttävänkärisevällä äänellä. Joka haarukanpitämiset ja "otetaanko me salaattiakin vähäsen, onks sun tuoli hyvin, tuletko lähemmäs ai et tule no niin aletaan syödä haluatko sä maitoa onko hyvää joko sä söit haluatko mennä leikkimään mitessanotaan pyyhitäänkö suu..." jatkuva, tasainen nariseva selostus ja kysely, jopa ajatusenlukua ääneen. Mun kanssani juttelee ihan normaalisti. En tajua sitä, miksi 4-7 -vuotiaille pitäisi puhua eri tavalla kuin muutoin? Mun omat lapsenikin ihmettelivät jälkikäteen, että miksi se täti puhuu niille lapsilleen oudosti?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:00"]Ai niin ja tänään oon siis menossa pentuineni Kantsun Prismaan, eilenkin oltiin. Ja siellä kuulkaas ihan surutta pistin selostaen.
Näin opetan samalla käytöstapoja, joita esimerkiksi eräällä pojalla leikkihuoneessa ei ollut ollenkaan.
T.35
[/quote]
Siellä nähdään :) Meillä lähtee koko perhe, joten ilmeisesti me vanhemmat saataisiin puhua keskenämme? Vai pitääkö kaikkien olla hiljaa?
Joo, itse olen puhunut lapsilleni paljon vauvaiästä lähtien. Kuljetaan päivittäin julkisilla, ja siten vältyttiin turhilta huudoilta. Lapsen puheen kehityksenkin kannalta kuulemma tärkeää (itsekään en pidä lässytyksestä, mutta senkinhän on tutkittu olevan vauvalle parempaa kuin ns. tavallinen puhe). Säälittää ruuhkabussissa vaunuissa änisevä vauva, jonka äiti vain näpyttää puhelinta ja kohtahan se vauva sitten itkeekin jo kunnolla.