Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikki, jos herään liian aikaisin kesken unien tai keskellä yötä.

Vierailija
27.04.2026 |

Menen usein paniikkiin tai olen todella kärttyinen ja vihainen, jos herään keskellä yötä tai liian aikaisin unesta. Tämä on helpottanut iän myötä mutta on edelleen ongelma. Lapsena ja nuorena olen jopa pari kertaa hyökännyt vieressä nukkuvan kimppuun puoliunissani, kun en ole tajunnut mitä tapahtuu.

Mikä ihme tämän aiheuttaa ja onko kohtalotovereita? Kai tämä on joku versio yöllisistä kauhukohtauksista, mutta ei sitten kuitenkaan. Nehän ovat ilmeisesti aika pian nukahtamisen jälkeen tulevia ja niiden pitäisi kadota iän myötä, oma taipumukseni on ollut aina sitä että nämä tulevat aamuyöstä. Yleensä siinä 3-6 aikaan, jos herään vaikka 7-8 välillä töihin niin se on jo tarpeeksi myöhään että olo on ok.

Ärsyttävä vaiva. Saatan siis vaikkapa herätä aamuneljän aikaan täysin raivoissani, ja uniset aivoni keksivät siinä hetkessä täysin järkevän syyn sille raivolle. Ja sitten nukahdankin heti takaisin ja aamulla olen ihan hölmistynyt, taas.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika terapiaan. Syy löytynee sieltä lapsuudesta, kuinka isukki on hiipinyt öisin huoneeseesi...tai bileillan pääteeksi joku poika.

Vierailija
2/4 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveystalo fi tarjoaa kattavan paniikin omahoito-ohjelman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika terveyskeskukseen tai työterveyshuoltoon. Paniikkihäiriötä hoidetaan tehokkaasti esim kognitiivisella käyttäytymisterapialla tai tarvittaessa lääkityksellä.

Vierailija
4/4 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainaki yksi vinkki tuohon. Jätä joka aamuinen neek**i-liemi juomatta. Ota vaikka lesettä. 

Lääketiede ei vielä tunne kyseistä vaivaa, mutta tietojenkäsittelyä harrastaneena diagnosoisin sen 'häiriöksi unensäätely järjestelmässä'. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme