Selostaja äidit kaupassa
Miksi koko kauppareissu pitää selostaa? Menneen nyt tuonne maitohyllylle niin äiti ottaa siitä kaksi maitopurkkia. Ja sitten mennään hakemaan makkaraa. Otatko sinä itse sen makkaran hyllystä? Hienosti osasit ottaa makkaran! Ärsyttävää! Ja noita on joka hiton kauppa täynnä.
Kommentit (168)
Selostan koska oon kova puhumaan. Sori
Jotenkin saa kuvan, että selostus on tarkoitettu enemmän muiden asiakkaiden korville kuin mukana kulkevalle lapselle. Useimmiten kauppapuheet on kaiken lisäksi ihan hirveää lässytystä, eikö lapsen kanssa voi puhua normaalisti normaalilla äänellä?!
Omat lapseni ovat oppineet asioimaan kaupassa ilman selostustakin ja hyvin tuo näyttää niiltä sujuvan.
Jos on pakko tehdä selostettu kierros, niin vähentäkää edes volyymia, kiitos!
Mun lapset tietää mikä on lavuaari ja kaappi. Ihmeellistä vaikka en oo koskaan selostanut! Luen lapsille kirjoja kotona paljon, en kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:36"]
Jotenkin saa kuvan, että selostus on tarkoitettu enemmän muiden asiakkaiden korville kuin mukana kulkevalle lapselle.
[/quote]
Miksi sellaisen kuvan jotenkin saa?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:40"]Mun lapset tietää mikä on lavuaari ja kaappi. Ihmeellistä vaikka en oo koskaan selostanut! Luen lapsille kirjoja kotona paljon, en kaupassa.
[/quote]
No kyseessä oli esimerkki, jos et sitä tajunnut. :D Kyllä se puhuminen kasvattaa sanavarastoa. Lisäksi se kehittää kertomisen taitoja (mallista) ja lauseenrakenteita.
Häh ap. Jos olet muiden ihmisten kanssa kuin lasten niin molotatko silloinkin vaan tuppisuuna? Se ns selostaminen on lapsen huomioimista ikätasoisesti. Eihän lapsen kanssa nyt voi keskustella Putinin tai Soinin viimeisimmästä katoamisesta tai Aitolehden tisseistä. Siinä samalla hoituu vuorovaikutus ja tapakasvatus. Lapsi hermostuu pian jos ei tiedä mitä on meneillään.
Mä selostaa lapsilleni. Evvk ne ympärillä olevat, jotka KUVITTELEE mun selostavat heille (narsistit?). 1-vuotias viihtyy paremmin kaupassa, kun hänelle juttelee. Ei tarvitse muidenkaan kuunnella kiukuttelua ja huutoa, kun hän istuu hiljaa kärryssä ja kuuntelee, mitä kärryyn lapetaan.
Sallin kyllä myös hiljaisen kasvatuksen, joissa vanhemmat kasvattavat lapsistaan mykkiä sosiaalista kanssakäymistä ja peruskäytöstapoja ymmärtämättömiä juntteja. nämä pershedelmät voivat sitten keskenään valittaa keskustelupalstoilla, miten kaikkien pitäisi olla kuin heidän vaikka oikeasti kukaan ei halua olla kuin he.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 14:26"]Selostajamammat alapeukuttaa :D kyllä mun lapset ovat oppineet puhumaan ja sanoja ilman tota selostamistakin. Seuraavan kerran kun tollanenn mamma on kaupassa alan leikkiä Mertarantaa!
[/quote]
Eroja on sanavaraston laajuudessa pienilläkin lapsilla. Kyllä sitä varmasti oppii puhumaan, jos siihen on edellytykset. Sanavaraston vajavuus voi tulla ikävästi vastaan myöhemmällä iällä. Sitä sitten eskarissa tai koulussa laajennellaan isolla vaivalla, kun lapsi ei tiedä mikä on lavuaari tai kaappi..