Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selostaja äidit kaupassa

Vierailija
14.07.2015 |

Miksi koko kauppareissu pitää selostaa? Menneen nyt tuonne maitohyllylle niin äiti ottaa siitä kaksi maitopurkkia. Ja sitten mennään hakemaan makkaraa. Otatko sinä itse sen makkaran hyllystä? Hienosti osasit ottaa makkaran! Ärsyttävää! Ja noita on joka hiton kauppa täynnä.

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:49"]

Ei siellä hiljaa tarvi olla! Eikä selostaa! Eikö voi olla vaan ihan normaali?

[/quote]

Eli mikä sitä normaalia siis on jos ei saisi puhua eikä olla hiljaa?

Vierailija
102/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoin lukea kolmannen sivun loppuun :)

Mutta aloitus oli hyvä. Kun omat lapset olivat pieniä, kiehuin monesti saman asian takia ja mietin, että helvetti vie, mikä minussa on äitinä vikana, kun en vain jaksa kuunnella tätä selitystä.

Joka kerhossa ja kaupassa ja puistossa ja ja ja

-Äiti menee nyt Essin kanssa tuonne maitohyllylle ja äiti ottaa nyt mustikkajogurttia, kun Essi niiiiin tykkää mustikasta ja mustikka on terveellistä. Äiti nyt pujottelee tämän kärryn kanssa ja hoooppppsassaaa, katso Essi, äiti otti nyt mustikkapurkin. Hooooopsassaa, äiti otti nyt toisen mustikkapurkin.

Arghhhh...

En tosiaan koskaan ymmärtänyt, miksi lasten kanssa ei voinut jutella normaalisti. 

Esim askartelukerhossa

-Otapa tuo korttipohja ja leikkaa tuosta paperista ympyrä ja liimaataan sitten se pohjaan, kun olet sen leikannut

-Äiti ottaa nyt korttipohjan, että Essi saa nyt leikata paperiympyrän siihen. Äiti antaa nyt ympyrän. Essi ottaa nyt sakset käteen, koska saksilla on hyvä leikata ympyrä. Äiti katsoo nyt vierestä, kun Essi leikkaa hiiiiiiiiieeeenon ympyrän. Hyvä Essi, ihan oikea ympyrä ja äiti on niin ylpeä, kun Essi osaa leikata ympyrän saksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ymmärrä siis edelleenkään keskustelun ja selostamisen eroa?

Vierailija
104/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:49"]

Ei siellä hiljaa tarvi olla! Eikä selostaa! Eikö voi olla vaan ihan normaali?

[/quote]

Eli mikä sitä normaalia siis on jos ei saisi puhua eikä olla hiljaa?
[/quote]Voi # $ & EDELLEEN: juttelu ja selostaminen on eri asioita. En tasan usko että nämä selostaja-äidit puhuu kotona tai omassa kotipihassa lapsilleen niin.

Vierailija
105/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on tosi söpöä katella kun äidit selostaa lapsilleen. Tulee itsellekin töiden jälkeen rauhallinen fiilis. ;)

-M30

Vierailija
106/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te teidän miestenkin kanssa joko aivan hiljaa tai sitten selostatte tekemisiänne katkeamatta? On olemassa myös sellainen vaihtoehto kuin juttelu.

Vierailija
107/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaapa mitä, olen puheterapeutti ja usein kannustan vanhempia juttelemaan lapsillen juurikin kaupassa. Miettikää mikä mahtava paikka luokittelun ja sanaston kasvattamiseen. Samoin kerronnan taitojen rikastumiseen ja syy-seuraus suhteiden hoksaamiseen. Yleensäkin kannustan puhumaan asiat arjessa auki. Enpä ole arvannut, että se jotakuta häiritsee. Ensi kerralla ymmärrät ehkä paremmin ☺️

Vierailija
108/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:46"]Mertarannan selostamana kaupankäynnistä tulisi kiinnostavaa.
[/quote]

Taivas varjele mikä sieltä tulee? Sieltä tulee maaiiito!!
[/quote]

Siellä se on, siellä se on, maito on OSTOSKÄRRYISSÄ, hieno veto!

Vierailija
109/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:49"] Ei siellä hiljaa tarvi olla! Eikä selostaa! Eikö voi olla vaan ihan normaali? [/quote] Eli mikä sitä normaalia siis on jos ei saisi puhua eikä olla hiljaa? [/quote]Voi # $ & EDELLEEN: juttelu ja selostaminen on eri asioita. En tasan usko että nämä selostaja-äidit puhuu kotona tai omassa kotipihassa lapsilleen niin.

[/quote]

Niin niin. Että sen sijaan että sanottaisiin: "Otetaan tästä hyllystä vessapaperia kun sitä pitää aina olla vessassa kaapissa." Pitäisikin sanoa: "Otetaas vessapaperia, se oli melkein loppu."

Anteeksi, mutta mä olen sen verran tyhmä etten ymmärrä mikä ero noilla kahdella on. Voitko valottaa? Oliko se "hylly" se ratkaiseva sana? Vai sen toteaminen, että vessapaperia pitäisi aina olla kaapissa, kun oikeasti sitä ostetaan sen takia että se on melkein loppu... Missä se ero on?

Vierailija
110/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin pitkällä junamatkalla, jossa oli myös selostajaäiti poikansa kanssa.

Katsopa, tuolla on traktori! Pekallakin on kotona oma pieni traktori. Ja tuolla on lehmiä! Lehmistä tulee maitoa, jota me ostetaan kaupasta. Hevonen! Ai, että!

Ja tuota tuntitolkulla. Vaunussa oli myös muita lapsia, mutta ne osasivat katsoa traktorit, lehmät ja hevoset ilman selostusta.

Vierailija
111/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:05"]

Oletteko te teidän miestenkin kanssa joko aivan hiljaa tai sitten selostatte tekemisiänne katkeamatta? On olemassa myös sellainen vaihtoehto kuin juttelu.

[/quote]

Eikö sun mies osaa puhua, vai miksi ihmeessä rinnastat hänet vauvaan? Jutteluun tarvitaan kaksi osapuolta. Miehen kanssa toki jutellaan, mutta vauva kun ei valitettavastiosaa vielä puhua niin hänen kanssaan juttelu on sitten pelkkää monologia. 

Vierailija
112/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:49"] Ei siellä hiljaa tarvi olla! Eikä selostaa! Eikö voi olla vaan ihan normaali? [/quote] Eli mikä sitä normaalia siis on jos ei saisi puhua eikä olla hiljaa? [/quote]Voi # $ & EDELLEEN: juttelu ja selostaminen on eri asioita. En tasan usko että nämä selostaja-äidit puhuu kotona tai omassa kotipihassa lapsilleen niin.

[/quote]

Niin niin. Että sen sijaan että sanottaisiin: "Otetaan tästä hyllystä vessapaperia kun sitä pitää aina olla vessassa kaapissa." Pitäisikin sanoa: "Otetaas vessapaperia, se oli melkein loppu."

Anteeksi, mutta mä olen sen verran tyhmä etten ymmärrä mikä ero noilla kahdella on. Voitko valottaa? Oliko se "hylly" se ratkaiseva sana? Vai sen toteaminen, että vessapaperia pitäisi aina olla kaapissa, kun oikeasti sitä ostetaan sen takia että se on melkein loppu... Missä se ero on?
[/quote]Mä en ollut se joka tuon lauseen sanoi..

Vierailija
113/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v ja aika paljon käynyt kaupoissa. Ja nimenomaan lähiöiden ja kauppakeskusten isoissa marketeissa jotka on täynnä lapsiperheitä. Silti en ole ikinä huomannut että joku selostaisi lapselleen mitä tehdään, ainakaan koko aikaa. Itsellä on 6 lasta mutta yleensä käyn yksin kaupassa. Jos joku pieni on ollut mukana niin olen kyllä varmaan itse selostanut lapselle mitä tehdään. Niin on varmaan muutkin, mutta ei sellaista huomaa kun ei tule mieleen sellaisesta ärsyyntyä. Jos ap vetää noin kovat kilarit vanhempien selostuksista niin hän varmaan asiasta ärsyyntyneenä huomaa kaikki pienetkin selostukset ympärillään. Rennompi asenne auttaisi siis siihen ettei huomaisi kaikkia selostajia :)

Vierailija
114/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:10"]

Kerran olin pitkällä junamatkalla, jossa oli myös selostajaäiti poikansa kanssa.

Katsopa, tuolla on traktori! Pekallakin on kotona oma pieni traktori. Ja tuolla on lehmiä! Lehmistä tulee maitoa, jota me ostetaan kaupasta. Hevonen! Ai, että!

Ja tuota tuntitolkulla. Vaunussa oli myös muita lapsia, mutta ne osasivat katsoa traktorit, lehmät ja hevoset ilman selostusta.

[/quote]

No ihanko totta että lapset kehittyy vähän eri tahtia!!! Nyt oot kyllä keksinyt jotain mullistavaa, ootas niin ehdoton sua lääketieteen Nobel-palkinnon saajaks... 

Vierailija
115/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:02"] [quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 12:49"] Ei siellä hiljaa tarvi olla! Eikä selostaa! Eikö voi olla vaan ihan normaali? [/quote] Eli mikä sitä normaalia siis on jos ei saisi puhua eikä olla hiljaa? [/quote]Voi # $ & EDELLEEN: juttelu ja selostaminen on eri asioita. En tasan usko että nämä selostaja-äidit puhuu kotona tai omassa kotipihassa lapsilleen niin. [/quote] Niin niin. Että sen sijaan että sanottaisiin: "Otetaan tästä hyllystä vessapaperia kun sitä pitää aina olla vessassa kaapissa." Pitäisikin sanoa: "Otetaas vessapaperia, se oli melkein loppu." Anteeksi, mutta mä olen sen verran tyhmä etten ymmärrä mikä ero noilla kahdella on. Voitko valottaa? Oliko se "hylly" se ratkaiseva sana? Vai sen toteaminen, että vessapaperia pitäisi aina olla kaapissa, kun oikeasti sitä ostetaan sen takia että se on melkein loppu... Missä se ero on? [/quote]Mä en ollut se joka tuon lauseen sanoi..

[/quote]

Osannet silti määritellä mikä ero sillä juttelulla ja selostamisella on? Tai antaa jonkun muun esimerkin, jos tuo oli mielestäsi huono?

Vierailija
116/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Otetaas nyt tästä tätä meidän käyttämää vessapaperia kun vessapaperia pitää aina olla siellä vessan alakaapissa." Jutteletko vaikka ystävällesi noin? Jotkut nyt vaan selostaa lapsilleen niinkuin ne olisi idiootteja.

Vierailija
117/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu varmaan siitä, että lapsille kehotetaan puhumaan paljon, jotta oppivat itse kieltä. Luin joku aika sitten ohjeen, että lapselle pitäisi selostaa arkisia asioita, vaikka tuntuu tyhmältä puhua itsekseen. Siis noudattavat vain äideille annettuja ohjeita :)

Vierailija
118/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah.. :D ootte ollu ilmiselvästi mun kans samaan aikaan kaupassa! Lapsi on kätevä olla mukana, muuten puhuisin itsekseni ;)
Kyllä, räpätän kuin papupata. Ei, en aio olla hiljaa vain koska neiti hiekkistä ärsyttää se, kuinka selostan ipanalle mitä äitin nyt piti muistaa ja mitä tehään ruuaksi :)
Osta peltorit jos jonkun puhe noin vaivaa :D

Vierailija
119/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan pointtisi ap. Mua ärayttää kans selostus, jokin teennäisyys paistaa läpi, ei vpi mitään, sekä puheen rytmissä että äänen korkeudessa. Onkohan ne muuten nää selostajat jotka, samoin kuin lapsensa papattavat taukoamatta tilaisuuksisaa joissa toivottais hiljaisuutta. Eivät osaa edes kuiskia.

Vierailija
120/168 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 11:37"]

Mitenhän muuten ne lapset oppisivat käyttäytymään (kaupassakaan) ellei kertomalla mitä tehdään ja miten toimitaan :)

[/quote]

Eikö ne näe miten toimitaan? Oheisselostus pakollinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi