Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perinnönjako hajotti sisarusten välit

Vierailija
15.02.2022 |

Viimeinen isovanhemmistani, isoäitini kuoli neljä vuotta sitten.
Hänellä oli kaksi tytärtä ja kaksi poikaa, vanhin tyttäristä on siis minun äitini.
Sisaruksilla on kaikilla ollut hyvät välit aina, ja ollaan oltu läheisissä tekemisissä. Kuitenkin äitini on huolehtinut eniten vanhemmistaan , ja käynyt lähes joka päivä heidän luonaan ja ollut ns omahoitajan työtä tehnyt, aina siitä saakka kun isoisäni kunto alkoi heikentyä siihen saakka kun sitten myös isoäidistäni aika jätti. Hoiti kauppareissut, talon askareita ja lääkärireissut yms. Välillä katsoin miten uuvuttavaa se hänelle oli , tietysti itsekin auttaen. Muut kolme sisarusta kävivät toisinaan pistäytymässä vanhemmillaan mutta vastuu oli täysin äidilläni.
Isoäidin kuoleman jälkeen perinnönjako tuntuu hajottaneen välit täysin ja sitä on vaikea seurata sivusta. Isoäitini muisti testamentissaan äitiäni enemmän kuin muita sisaruksia, sillä hän koki äitini olleen eniten läsnä ja apuna. Muisti myös toisia lapsiaan mutta perintö ei siis aivan tasan jakautunut neljän sisaruksen kesken.
Kaksi sisaruksista on lähes katkaissut välit äitiini tämän vuoksi. Äitiäni tämä sattuu sillä hän kokee menettäneensä nyt siskon ja veljen. Toinen veli kertoo ajattelevansa että ihan reilusti tämä meni, kun äiti on uhrannut melkein oman elämänsä kun oli lähes omaishoitajan lailla isovanhemmistani pitämässä huolta.

Vaikea tilanne ja vaikea asettua kenenkään puolelle. Välit tuntuvat menneen ja välissä on iso kuilu sisarusten välillä.

Kommentit (674)

Vierailija
241/674 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on jotenkin niin hauskoja ja surullisiakin juttuja.

Meillä yksi perheestä marttyyrina huutaa, että on 10 vuotta uhrannut äidin hoitoon. Vain hän ja ei kukaan muu.

Oikeasti minä käyn viikoittain, siivoan, käytän lääkärissä, teen ruoat. Mutta en vain osaa pitää niin kovaa ääntä tekemistäni.

Syyllistää myös meitä muita sisaruksia koko ajan, että hän vain ja me muut ei viitsitä. Ihan samalla tavalla mekin joka kahvittelureissulla siivoamme, teemme ruokaa, pesemme pyykit ja autamme ja tuomme kaupasta ruokaa.

Voin kuvitella, että tämän yhden lapsi saattaisi tänne kirjoittaa samanlaisen aloituksen, että hänen äiti joutui oman elämän uhraamaan, kun muut ei viitsineet.

Joskus kyllä suoraan sanoen vituttaa

Niin? Ei teidän tilanne sulje pois sitä että AP:n tapauksessa vois olla mahdollista että ihan oikeasti muita ei käynyt auttamassa vanhempiaan , joten tämä kaiken hoitanut sisarus hoiti sitten kun aikuisten oikeesti kukaan muu lapsista ei. Naapurissa myös tapaus jossa vanhan parin luona ei käy lapsista kuin yksi. Mummon kanssa usein venyy rupattelut ulkona ja monta kertaa apean näköisenä sanonut ” onneksi sentään tuo meidän ” Pekka” käy katsomassa” ikäänkuin muut lapset perheineen olis unohtaneet nämä (iso)vanhemmat. Syyt tähän on asia erikseen mut pointti: välillä tosiaan on vaan se yks jälkeläinen joka ehtii/haluaa käydä ja pitää vanhemmista huolta jos muut lapset on kiireisiä omissa elämissään

Vierailija
242/674 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun langon sisaret suuttuivat siitä, kun asioita hoitanut sisar maksoi hautajaiskulut vainajan tililtä. Hänen olisi muita varakkaampana pitänyt maksaa ne omistaan - sen lisäksi että hoiti myös. Perintö kyllä muuten meni ihan tasan, mutta toisten sisarten mielestä tämän yhden olisi pitänyt satsata hautajaisiin omistaan. Kyllä ihmiset on naurettavia. 

Ihminen on toisinaan sympatiaa ja rakkautta tunteva metsänpeto, joka on aina itsekäs jos on mahdollista. Kato vaikka Venäjän touhua. Kremlin Oligarkit aloittamassa sotaa, että kansa unohtaa perseilyn. Ei vaan taida mennä enää läpi kun hyökkäävät omiensa päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/674 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä asia edes AP.lle kuuluu. Kysehän ei ole hänen perinnöstään.

Toiseksi, me emme voi tehdä asialle mitään, se on äitisi ja sisartensa asia selvittää tämä. Me emme voi tulla hoitamaan asiaa, kuten ei aloittajan.

Mitä oikeastaan tällä aloituksella hait. Että me haukkuisumme sukulaisesi. Vai että kävisimme heille sanomassa, että Soo Soo, ei saa olla tuhma

Vierailija
244/674 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiseksi, me emme voi tehdä asialle mitään, se on äitisi ja sisartensa asia selvittää tämä. Me emme voi tulla hoitamaan asiaa, kuten ei aloittajan.

Mitä oikeastaan tällä aloituksella hait. Että me haukkuisumme sukulaisesi. Vai että kävisimme heille sanomassa, että Soo Soo, ei saa olla tuhma

No sitä minä hain mitä kirjoitin moneen kertaan, surettaa kun kävi mitä kävi äidin puolesta jolle sisarukset käänsivät selkänsä testamentin sisällöstä johon äidillä ei ollut osaa eikä arpaa.

Sanoin myös tuolla yhdessä viestissä että kyllä, asia on heidän välinen, olen vain surullinen e.m asiasta.

Soo soo itsellesi, lukisit muutakin kuin otsikon.

-ap

Vierailija
245/674 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tänne nyt voi purkaa tuntojaan ihan muutenkin ilman että pyytää yhtään mitään?

Vierailija
246/674 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä kukaan hakee yhtään millään aloituksilla? 😂Mitä sä hait tällä vastauksella?

Vierailija
247/674 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa omituista, eihän se sun äitisi väkisin niitä rahoja ole riistänyt, vaan kuollut on ne testamennut hänelle, että jos jollekkin pitää olla vihainen niin sille kuolleelle.

Vierailija
248/674 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan totuus juuri tuo mitä aloittaja kirjoittaa? Ehkä taustalla on joku muu syy?Miten äitisi toimintamalli. Joskus asiat ovat vähän toisin kuin yksi ihminen sanoo asioista. Onko taustalla ehkä jo muuta?

Aika monesti yksi tunnollinen huolehtii ja puurtaa koska hänellä on omatunto joka ei anna olla välittämästä miten vanhempi pärjää ,  minulla sama tilanne ja sisarrus ollut aina mieluisampi vanhemmilleni  , sitten kun perintö on jaossa kiinnostaa ja aikaa löytyy myös muilta . Toivoisin että voisin elää omaa elämääni enkä joutuisi viettämään loppuaikaani toisten asioiden huolehtimisesta , voimani ei riitä ja paskaa sataa niskaan ja toinen lapsi olettaa että yli 80 kymppinen pärjää yksin . Luonto ei anna periksi että jättäisin vanhan vanhempani selviämään yksin , koronan alkuaikoina toinen ei edes kysynyt miten ruokaostokset toimi , olettaa  että minä hoidan kaikki .  Asutaan  kävelymatkojen päässä .

Vierailija
249/674 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä minä hain mitä kirjoitin moneen kertaan, surettaa kun kävi mitä kävi äidin puolesta jolle sisarukset käänsivät selkänsä testamentin sisällöstä johon äidillä ei ollut osaa eikä arpaa.

Sanoin myös tuolla yhdessä viestissä että kyllä, asia on heidän välinen, olen vain surullinen e.m asiasta.

-ap

Ymmärrän täysin sinua ja äitisi puolesta pahamieli . Sama tilanne itselläni , velvollisuuden tunne sellainen ettei pysty olemaan välittämättä kuten muut . En edes ollut se mieluisin ja jota nuorena autettiin kaikin tavoin .  Ajattelin nuorena että hoitakoot sitten heitä vanhempana mutta ei häntä kiinnostanut joten joudun nyt tekemään kaiken .  Harmittaa  ja pelottaa lopullinen kun molemmat kuolleet miten käy perinnön jaossa .

Vierailija
250/674 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ymmärrän täysin sinua ja äitisi puolesta pahamieli . Sama tilanne itselläni , velvollisuuden tunne sellainen ettei pysty olemaan välittämättä kuten muut . En edes ollut se mieluisin ja jota nuorena autettiin kaikin tavoin .  Ajattelin nuorena että hoitakoot sitten heitä vanhempana mutta ei häntä kiinnostanut joten joudun nyt tekemään kaiken .  Harmittaa  ja pelottaa lopullinen kun molemmat kuolleet miten käy perinnön jaossa .

Kiitos ymmärryksestäsi!

On nää vaikeita juttuja. Voimia omaan tilanteeseesi myös paljon!

-ap

Vierailija
251/674 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin tyhmä äiti.

..Vielä tyhmempi kommentoija ja kommentti.

Vierailija
252/674 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on jotenkin niin hauskoja ja surullisiakin juttuja.

Meillä yksi perheestä marttyyrina huutaa, että on 10 vuotta uhrannut äidin hoitoon. Vain hän ja ei kukaan muu.

Oikeasti minä käyn viikoittain, siivoan, käytän lääkärissä, teen ruoat. Mutta en vain osaa pitää niin kovaa ääntä tekemistäni.

Syyllistää myös meitä muita sisaruksia koko ajan, että hän vain ja me muut ei viitsitä. Ihan samalla tavalla mekin joka kahvittelureissulla siivoamme, teemme ruokaa, pesemme pyykit ja autamme ja tuomme kaupasta ruokaa.

Voin kuvitella, että tämän yhden lapsi saattaisi tänne kirjoittaa samanlaisen aloituksen, että hänen äiti joutui oman elämän uhraamaan, kun muut ei viitsineet.

Joskus kyllä suoraan sanoen vituttaa

Niin? Ei teidän tilanne sulje pois sitä että AP:n tapauksessa vois olla mahdollista että ihan oikeasti muita ei käynyt auttamassa vanhempiaan , joten tämä kaiken hoitanut sisarus hoiti sitten kun aikuisten oikeesti kukaan muu lapsista ei. Naapurissa myös tapaus jossa vanhan parin luona ei käy lapsista kuin yksi. Mummon kanssa usein venyy rupattelut ulkona ja monta kertaa apean näköisenä sanonut ” onneksi sentään tuo meidän ” Pekka” käy katsomassa” ikäänkuin muut lapset perheineen olis unohtaneet nämä (iso)vanhemmat. Syyt tähän on asia erikseen mut pointti: välillä tosiaan on vaan se yks jälkeläinen joka ehtii/haluaa käydä ja pitää vanhemmista huolta jos muut lapset on kiireisiä omissa elämissään

Vierailija
253/674 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä valitettavasti kuuluu, kun itse joutuu näitten sukulaisten välissä elämään ja kaikkea kuulemaan. Vaikuttaa siis omaan elämään aika paljonkin. Omassa suvussa vähän vastaavanlainen tilanne, että äitini sisarukset eivät ole kaikki keskenään väleissä perintö ja muidenkin asioiden takia. Itse yrittää tasapainoilla jotenkin ja pitää välit kaikkiin, mutta haastavaa on. Mitä vanhemmaksi ihmiset tulevat, niin sen jääräpäisemmin tuntuvat omasta kannastaan kiinni pitävän.

Vierailija
254/674 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvio on täysin selvä. On niitä, jotka laittavat oman elämänsäkin toissijaiseksi silloin, kun läheisiä pitää auttaa ja sitten niitä, jotka eivät halua auttaa ja eivät anna arvoa edes sille, että joku muu auttaa. Raha ja omaisuus kyllä kelpaa ja mistään oikeudenmukaisuudesta nämä ahneet eivät ymmärrä yhtään mitään. En paljon itkisi tuollaisten sukulaisten takia, vaikka ne varmaan jatkaa sitä ”väärinkohteluaan” hamaan tappiin saakka.

Vierailija
255/674 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun langon sisaret suuttuivat siitä, kun asioita hoitanut sisar maksoi hautajaiskulut vainajan tililtä. Hänen olisi muita varakkaampana pitänyt maksaa ne omistaan - sen lisäksi että hoiti myös. Perintö kyllä muuten meni ihan tasan, mutta toisten sisarten mielestä tämän yhden olisi pitänyt satsata hautajaisiin omistaan. Kyllä ihmiset on naurettavia. 

Vainaja maksaa itse hautajaisensa. Kuulostaa hullulta, mutta näin tämä asia menee!

Kyllä, näin se menee. Jos tilillä on rahaa, siitä käytetään arkkuun ym, ja jos millaisen muistojuhlan haluaa järjestää, kaikki sieltä. Kuitit perunkirjoitukseen. Myös jos lehteen tulee kuolinilmoitus, se kuuluu samaan.

Vierailija
256/674 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykeensä varakkain osakas himoitsee eniten.

Vierailija
257/674 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vainaja maksaa itse hautajaisensa. Kuulostaa hullulta, mutta näin tämä asia menee!

Jos vainaja on rahaton niin sitten yhteiskunta maksaa hautauksen, mutta siinä ei ole mitään kahvitteluja, arkku ja hautapaikk/tuhkaus eli jos haluaa muistotilaisuuden järjestää, pitää omaisten se maksaa.

Varaton voi hakea hautausavustusta.

Mutta siis jos alkaa jonkun hautajaisia järjestelemään niin sitten voi joutua maksumieheksi jos haudattavalla ei ole yhtään rahaa tilillään maksaa niitä hautauskuluja.

Vierailija
258/674 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vainaja on rahaton niin sitten yhteiskunta maksaa hautauksen, mutta siinä ei ole mitään kahvitteluja, arkku ja hautapaikk/tuhkaus eli jos haluaa muistotilaisuuden järjestää, pitää omaisten se maksaa.

Varaton voi hakea hautausavustusta.

Mutta siis jos alkaa jonkun hautajaisia järjestelemään niin sitten voi joutua maksumieheksi jos haudattavalla ei ole yhtään rahaa tilillään maksaa niitä hautauskuluja.

https://ehautaus.fi/varattoman-hautaus/

Aika riskillä hautaustoimistot toimii, mistä ne tietää kuka maksaa laskut?

Vierailija
259/674 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin joskus perhe- ja jäämistöoikeuden aineopintovaiheessa ensi kertaa ajatuksen, että kuolinpesän itsensä vastuu hautajais- ja perunkirjoituskuluista olisi omituinen. Kun sitten utelin ihmettelijältä, miten vastuu tulisi vaihtoehtoisesti järjestää, hän tuijotti minua kuin Moilasen Hannu ainakin. Jonkun toisen tulisi vastata niistä. Ei sinänsä mitään väliä kenen, kunhan vain jonkun toisen. Käytännössä tämä tietysti tarkoittaisi veronmaksajien vastuuta, sillä eihän valtiolla juuri muuta rahaa käytössään olekaan.

Vuosia myöhemmin huomasin ihmettelijän päätyneen Vasemmistoliiton ehdokkaaksi. En myönnä yllättyneeni puoluevalinnasta.

Vierailija
260/674 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInun isäni jättää minut perinnöttä ja vain lakiosa on tulossa mutta varmasti hoitaa niin etten saa sitäkään. Hyväksikäyttöä ollut koko lapsuuteni ja kun aloin laittaa vastaan niin katkaisi välit. Ja nyt sitten selitetään että minä en halua olla väleissä ja teki testamentin että saan vain lakiosan. En jaksa välittää ja totean että pitäkööt rahansa. En aio sekaantua asiaan mitenkään kun aika hänestä jättää. Sisarukseni eivät tiedä tuosta hyväksikäytöstä enkä aio asiaa heille kertoa koska eivät kumminkaan usko. Kyllä narsisti on asiansa hoitanut ennen kuolemaansa ja vääntänyt asian niin että minussa on syy tai että valehtelen. En halua enempää hämmennystä vaan pitää välit sisaruksiini. Sitähän tuo yrittää kuolinvuoteellaan vielä aiheuttaa että meidän kaikkien välit menee rikki