Meille tulee nelikymppisiä vieraita, mitä tarjoan niille?
Mies on 30-vuotias ja minä 26-vuotias ja nyt kun ollaan ostettu talo, missä on iso kiva takapiha, niin mies halusi kutsua muutaman työkaverinsa vaimoineen meille syömään. Tarkoitus on siis grillata. Mietin, että kelpaako tällaiset tarjottavat. Alkuun gazpachoa ja bruschettaa. Pääruoaksi keitetyt uudet perunat, kasvisnyytit ja grillattu lohi. Jälkiruoaksi britakakkua ja kahvia. Juomiksi ollaan varattu ainoastaan Cavaa ja Pellegrinoa. Onkohan noi riittävän tyylikkäät tarjoilut vähän vanhemmille pariskunnille?
Kommentit (173)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:55"]
70-luvulle tultaessa edellisen vuosikymmenen suosittu aamupala, pulla, hävisi epäterveelliseksi todettuna aamupalaruokien joukosta. Tilalle aamiaispöytään tulivat murot, viili tai jogurtti ja tuoremehu.
Kotiruokana syötiin perusruokaa valkokastikkeesta ja makaronilaatikosta paistettuihin silakoihin ja maksakastikkeeseen. Maalla pikaruoka saattoi olla kuivahtaneesta leivästä valmistettu leipäressu. Nakit yleistyivät ruokapöydissä ja pizzakulttuurin kehittyminen näkyi kotipizzojen leipomisena. Maidon sijaan ruokajuomaksi nousi vesi, tuoremehut ja virvoitusjuomat.
Tällä vuosikymmenellä erityisen suosituiksi nousivat erilaiset pakaste- ja valmisruoat, kuten pussikeitot ja –kastikkeet, einekset sekä säilykkeet. Edelleen suosittujen kalapuikkojen valmistus alkoi Suomessa tällöin. Samaan aikaan markkinoille tuli Merirosvoraha-nimellä kulkeva - myöhemmin merkkarina tunnettu makeinen.
Vuonna 1970 alkoi Yleisradion ruokaohjelma Patakakkonen, jonka keulahahmoina olivat Jaakko Kolmonen ja kokkipari Veijo Vanamo. Ohjelman tavoite oli tehdä maukasta ja terveellistä ruokaa välttäen rasvaa, sokeria ja alkoholia. Ohjelman tunnusmusiikki on tallentunut ihmisten mieliin vielä tähän päivään saakka. Alkuaikoina ohjelmaa esitettiin mustavalkoisena, mutta myöhemmin värillisenä.
Ruokatoimittajakonkari Marita Joutjärvi muistaa 70-luvun ruokamuodin.
– Lämpimät voileivät olivat hittitarjottavia myös vieraille. Paahtoleivälle laitettiin havaijilaiseen tyyliin kinkkua, ananasrengas ja raastettua juustoa, ja leivät gratinoitiin uunissa.
Juustokuorrutteisten leipien lisäksi Joutjärvi muistaa, kuinka fonduepadat tulivat koteihin ja juustofonduesta tuli herkku. Uusinta uutta olivat myös riisillä ja jauhelihalla täytetyt, juustokuorrutteiset paprikat. Makeista leivonnaisista tuulomantorttu yleistyi. Vaaleataikinaista, kahvi-tomusokerikuorrutteista ja kookoshiutaleilla koristeltua piirasta voidaan Joutjärven mukaan pitää kaikkien rakastamien mokkapalojen ”esiäitinä”.
[/quote]
Niin, minä olen 40v, ja syntynyt 1974, enkä muista kyllä mitä minä söin aamupalaksi pienenä. Mutta äiti on minua odottaessaan syönyt houreessa banaanijugurttia ja maksamakkaraa, oli sellanen raskausajan himo, ja koko ikäni olen jugurtista tykännyt. Lämpöiset voileivät oli kyllä herkkua, on vieläkin, mutta ei minkään hiton ananaksen kanssa. Leipäressua en ole koskaan nähnytkään, saati syönyt, enkä tuota leivonnaista mistä tuossa puhutaan. Pitsaa ostettiin kun 80-luvun alkupuolella tuli pitseria meidänkin kaupunkiin. Joo, eikä muuten ole mitään fondue-pataa ollut, se oli joidenkin juppien kotkotuksia.
Juu itsehän synnyin 80-luvulla, enkä ole sen jälkeen muuta syönyt kuin 80-luvun ruokia. Oletan että vierailullakin minulle tarjotaan niitä. Mitään uutta en ole koskaan kokenut, olen samalla tasolla kuin syntymävuotenani ja kaikki 70-luvun ja 90-luvun puolella syntyneet ovat kuin marsilaisia. Mä niin komppaan sua ap, itsekään en selviytyisi tuosta järisyttävästä haasteesta.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 00:20"]
Minä 44 mietiskelin juuri että enpä ole tainnut koskaan samanikäisten ystävieni kanssa Breznevistä tai kylmästä sodasta puhunut koskaan. Jotenkin tämän päivän tilanne kiinnostaa ja koskettaa enemmän.
[/quote]
Hoh hoijaa, sovit varmasti hyvin yhteen niiden teiniystäviesi kanssa jos käsityskykysi on tuo.
Tarkoitin tietysti, että eri ikäiset ihmiset ovat eläneet erilaisina aikakausina ja kyllähän se ihmisen yleiseen ajatteluun ja maailmankatsomukseen jäljen jättää.
[/quote]
Niinhän se on, mutta ruokaa kaikki syödään. Eri asia jos aloittaja miettisi, löytyykö yhteistä keskusteltavaa. Silloinkin voisi noista maailmankatsomuksista löytyä mielenkiintoista jutunjuurta, jos on myönteinen asenne. Kyllä minuakin kieltämättä jo 3-kymppiset vähän hirvittää, itse olen 46 v.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 00:20"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:20"]Miksi juuri uusiaperunoita ja lohta nelikymppisille? Ja miks just cavaa uusien perunoiden kanssa? Doesn't compute?
[/quote]No söisitkö mielummmin nakkeja ja ranskanperunoita? Teiniruokaa?
[/quote]
Uudet perunat ja lohi on arkiruokaa. Siksi kysyn. Ja cavaa niiden kanssa, siis CAVAA!!!!
[/quote]No mikä on se sun grillattu juhlaruokas?
[/quote]
No vaikka karitsan sisäfilee tai ulkofilee, kokonaisena grillattu siika tai kuha täytettynä kevätsipulilla, purjolla ja pestolla, portobello-sienet täytettynä punasipulilla ja cheddar-juustolla, sekä kasvisvartaat joissa esim munakoisoa, kesäkurpitsaa, paprikaa, kirsikkatomaattia ja endiiviä. Juomaksi olut, puna- ja valkoviini.
[/quote]Siis rentoihin grillibileisiin tollasta hääruokaa? Kyllä nyt on hienostelua. Ottaisin mielummin sittä lohta. Sen voi myös täyttää sipulilla ja kaikella hienolla, mistä nelikymppiset tykkää
Minä 44 mietiskelin juuri että enpä ole tainnut koskaan samanikäisten ystävieni kanssa Breznevistä tai kylmästä sodasta puhunut koskaan. Jotenkin tämän päivän tilanne kiinnostaa ja koskettaa enemmän.
[/quote]
Hoh hoijaa, sovit varmasti hyvin yhteen niiden teiniystäviesi kanssa jos käsityskykysi on tuo.
Tarkoitin tietysti, että eri ikäiset ihmiset ovat eläneet erilaisina aikakausina ja kyllähän se ihmisen yleiseen ajatteluun ja maailmankatsomukseen jäljen jättää.
[/quote]Vnhemmat -jopa niinkin paljon kuin 10-15 vuotta vanhemmat) osaavat soveltaa ja suhteuttaa asioita sopivalle tasolle nuorempien kanssa. Ovathan he eläneet senkin ajan kun nuoremmatkin vaikka eri kuvioissa olisivatkin pyörineet.
Vaikea käsittää että on ihmisiä jotka kykenevät keskustelemaan tai ystävystymään vain samanikäisten, max viisi vuotta nuoempien/vanhempien kanssa ilman että se on ongelma.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 00:47"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 00:20"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:20"]Miksi juuri uusiaperunoita ja lohta nelikymppisille? Ja miks just cavaa uusien perunoiden kanssa? Doesn't compute?
[/quote]No söisitkö mielummmin nakkeja ja ranskanperunoita? Teiniruokaa?
[/quote]
Uudet perunat ja lohi on arkiruokaa. Siksi kysyn. Ja cavaa niiden kanssa, siis CAVAA!!!!
[/quote]No mikä on se sun grillattu juhlaruokas?
[/quote]
No vaikka karitsan sisäfilee tai ulkofilee, kokonaisena grillattu siika tai kuha täytettynä kevätsipulilla, purjolla ja pestolla, portobello-sienet täytettynä punasipulilla ja cheddar-juustolla, sekä kasvisvartaat joissa esim munakoisoa, kesäkurpitsaa, paprikaa, kirsikkatomaattia ja endiiviä. Juomaksi olut, puna- ja valkoviini.
[/quote]Siis rentoihin grillibileisiin tollasta hääruokaa? Kyllä nyt on hienostelua. Ottaisin mielummin sittä lohta. Sen voi myös täyttää sipulilla ja kaikella hienolla, mistä nelikymppiset tykkää
[/quote]
Mutta toihan just on tosi rentoa ruokaa mitä mä ehdotin. Eihän toi ole edes plaseerattu menyy!!!
Makaronilaatikko ja porkkanaraaste ryyditettynä appelsiinninpalasilla ja rusinoilla on meille nelikymppisille tuttua ruokaa.
Ei vaan oikeasti me nelikymppiset ollaan yksilöitä ihan siinä missä kolmekymppiset tai allekin. Jotkut meistä tykkää mausteista ja toiset kuohuvista juomista ja jotkut maksapihveistä jne. Millään et voi kaikkia miellyttää, joten tee ruokaa, jota osaat tehdä ja josta itse tykkäät.
Mut jos haluat tehdä kunnon säväyksen, niin teepä jälkkäriksi käpykakku :D
[/quote]
[/quote]Niin? Ja siksi ei voi tulla toimeen/ymmärtää kuin suht samoihin aikoihin syntyneitä? Eiköhän ne jäljet maailmankatsomukseen ja ajattelutapaan tule jostain muualta.
"Meille tulee nelikymppisiä vieraita, mitä tarjota NIILLE?"
NIILLE!
Tarjoa kuitupitoista ja vähärasvaista ruokaa. Tuossa iässä on usein jo heikentynyttä suolentoimintaa ja kolesterolit tuppaa olemaan liian korkealla. Jos on lämmin päivä, huolehdi riittävästä nesteen saannista, mikä usein vanhuksilla unohtuu.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:12"]
Meille tulee nelikymppisiä vieraita, mitä tarjoan niille?
Mies on 30-vuotias ja minä 26-vuotias ja nyt kun ollaan ostettu talo, missä on iso kiva takapiha, niin mies halusi kutsua muutaman työkaverinsa vaimoineen meille syömään. Tarkoitus on siis grillata. Mietin, että kelpaako tällaiset tarjottavat. Alkuun gazpachoa ja bruschettaa. Pääruoaksi keitetyt uudet perunat, kasvisnyytit ja grillattu lohi. Jälkiruoaksi britakakkua ja kahvia. Juomiksi ollaan varattu ainoastaan Cavaa ja Pellegrinoa. Onkohan noi riittävän tyylikkäät tarjoilut vähän vanhemmille pariskunnille?
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki onnistuneesta provosta ja jutusta näkee selkeästi, että asialla on alan osaaja ja kokenut harrastaja.
Vastakkainasettelu on esillä niin, ettei sitä voi olla huomaamatta, mutta sitä ei ole milläänlailla tuoda esiin, saatika alleviivata, vaan se on juuri sopivasti "jemmattu", ettei todellinen tarkoitusperä loista silmään. Vastakkainasettelun ikähaarukka on myös tarkkaan harkittu palstan käyttäjät huomioiden (valtaosa haarukassa 20-40v)
Tällaisille taitavasti laadituille vastakkainasetteluprovoille voi surutta ja helposti luvata menestystä ja sadanviestin raja menee heittämällä puhki, kuten tässäkin tapauksessa kävi.
Provo ja trollianalyytikon pisteet tälle provolle: 8+
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:18"]Ai niin ja pakko sanoa, että jos te vastaajat olette näitä nelikymppisiä, niin kovin aggressiivisilta ja tyytymättömiltä vaikutatte. Anteeksi, ettei mulla ole nelikymppisiä kavereita. Kaveripiirissä ihmiset on alle 35-vuotiaita. Sitten on tietysti sukulaiset, mutta ne nyt on eri juttu, kuin miehen työkaverit ja niiden vaimot. Varmasti tekin haluatte olla eduksenne ja tarjota hyvät ruoat, jos tulee miestenne vanhempia työkavereita puolisoineen kylään?
ap
[/quote]
Miten niin aggressiivisilta? Mehän osaamme nauraa itsellemme, koska elämänkokemus! Tähän ikään mennessä olemme oppineet jo elämään oman näköistä elämäämme ja olla stressaamatta joka asiast, kuten nyt vaikka jostain ruokatarjoilusta. Jos meillä tykätään muusista ja soosista, sitä tarjotaan myös vieraille. Ikää katsomatta!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 07:31"]
Vaahtokarkkeja
[/quote]
Ja samppanjaa
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:12"]Mies on 30-vuotias ja minä 26-vuotias ja nyt kun ollaan ostettu talo, missä on iso kiva takapiha, niin mies halusi kutsua muutaman työkaverinsa vaimoineen meille syömään. Tarkoitus on siis grillata. Mietin, että kelpaako tällaiset tarjottavat. Alkuun gazpachoa ja bruschettaa. Pääruoaksi keitetyt uudet perunat, kasvisnyytit ja grillattu lohi. Jälkiruoaksi britakakkua ja kahvia. Juomiksi ollaan varattu ainoastaan Cavaa ja Pellegrinoa. Onkohan noi riittävän tyylikkäät tarjoilut vähän vanhemmille pariskunnille?
[/quote]kunhan osaa grillata.
Jos joukossa on naisia, niin converse-tossuja.
Vähän vanhemmille? Ei ne mitään ikäloppuja ole, ihan samaa sukupolvea kuin tekin.
Saatko itse syödä niitä? Vai onko teille varattuna piltti soseet :)
Tee ap:
- grillimakkaraa
- lehtipihvejä+maustevoita
- maissia
- uusia pottuja
- perunasalaattia
- fetasalaattia
- juomaksi Lidlin vichyä, olutta, lonkeroa ja valkkaria/skumppaa
En ymmärtänyt ehdotuksistasi mitään.