Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alle 6kk vauvojen äidit!

Vierailija
22.06.2015 |

Kuinka paljon kotitöitä ja MITEN saatte tehtyä päivässä?

Minulla on 4kk 100% rintaruokittu vauva. Istutan vauvaa sitterissä 2*5min päivässä (aamupalani ja lounas). Leikkimatolla vauva on n. 2-4*10min päivässä (pyykkien lajittelut jne kiireisimmät). Muut ajat touhuan lapsen kanssa, nukutaan, vaunuillaan. En ehdi tiskata, imuroida, pestä vessaa jne. Asunto alkaa olla täynnä koirankarvaa ja mutaa ja tavarakasat kaatuvat päälle. Mies on illat raksalla ja lopun aikaa pelaa tietokoneella, n. 2h päivässä, jonka on kuulemma ansainnut. Tyhjentää tiskikonetta ja hoitaa koiraa mutta ei pyyhi keittiön pöytiä jne.

Vauva ei nuku sekuntiakaan ellen ole vieressä. Ei syö tuttia, äiti toimii äitinä (huom en käytä sanaa tutinkorvike!).

Fb on pullollaan samanikäisten äitejä jotka harrastaa, leipoo, ompelee jne. Nyt kysyisin, MITEN te teette sen? Livenä en voi kysyä, pitävät vielä huonona äitinä :(

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 13:12"]

meillä esikoisen kanssa oli vähän samaa, ei olisi viihtynyt itsekseen. "pakotin" kuitenki oppimaan, laiotin leikkimaton keittiönlattialle ja siinä katseli kun tein ruokaa jne. laulelin ja juttelin vauvalle, kyllä se oppii itsekseenin viihtymään. esikoisen kanssa sitä kerkeää enemmän istumaan siinä lattianrajassa, monien tulee varmaan vahingossa totutettua vauva siihen, että koko ajan tarvii seuraa. pienestä se pitää alkaa, jos sä oot koko ajan sen kanssa, niin sulla on kohta erittäin rasittava parivuotias, joka ei suostu mitään tekemään yksin, ja sä löydät ittes joko aina legojen äärestä tai leikkipuistossa itsekin liukumäessä.. tottakai vauvat on erilaisia, jotkut on luonnostaan tyytyväisempiä, toiset kitisee ilman syliä..

[/quote]

Tää on just meidän tilanne, heh! Tosin vauva oli myös allerginen ja kitisi usein huonoa oloaan, niin en vaan hennonnut jättää lattialle. Lopultahan se siihen tottuikin, että kitinällä kuin kitinällä saa seuraa ja pääsee syliin. Noh, nyt on toinen tuloillaan, saa nähdä osaanko olla fiksumpi, jos yhtä "vaativa" tapaus tulee. -48

Vierailija
2/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kun miedän esikoinen oli 2kk hän ei päässyt minun syliini eikä lähelle melkein kuukauteen. Ja sitten toinen pätkä oli kun hän oli 4kk ikäinen, silloin reilu 2 viikkoa. Ja ihminen tuli tuostakin. :)

Oli toki muiden sylissä mutta touhusi myös lattialla, leikki ja katseli leluja yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kunnon päivörytmi. 4kk nukkuu ainakin kahdet unet. Toisten unien aikana lepäät ja toisten aikana siivoot. Kun miehellä vapaapäivä, mies lenkille vauvan kanssa ja sinä teet isomman siivouksen. Jos teillä ei edes ole muita lapsia niin ei teillä siivottavaakaan paljoa ole. Meillä on kolme alle 4v ja hyvin oon saanu kaiken tehtyä.

Vierailija
4/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantoliinassa huutaa, Manducassa kitisee (joskus nukkuu 20min).

Vierailija
5/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää vauvaa mutta vastaan kuitenkin kun vielä tuoreessa muistissa. Vauva viihtyi hyvin leikkimatolla ja sitterissä itsekseen. Lisäksi nukkui kolmet päiväunet päivässä, eikö niiden aikana ehdi mitään tekemään? Meillä oli todella siistiä vauva-aikana, vähän eri juttu nyt taaperon kanssa kun sotkua tulee koko ajan ja nukkuu yhdet 1h päikkärit päivässä. Voi kun voisi palata noihin aikoihin hetkeksi...

Vierailija
6/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama tilanne, vauva just 6kk ja ei syö tuttia.
Helpottaa, kun alkaa itse kääntyillä, varpaat löytyy, saa itse leluja ongittua lattialta ja ympäristö alkaa kiinnostaa enemmän. Mun mielestä 3kk just rankin aika, ei nuku enää niin paljon kuin vastasyntyneenä mut yksinään ei viihdy.
Tee kotitöistä vain välttämättömät, äläkä stressaa. Ei kodin tarvitse olla vauvavuonna aivan tiptop. Lattialla kannattaa pitää paljon, leluja ympärille ja rohkaise keinumaan kyljeltä kyljelle. Lelukaareen katseltavia juttuja ja pidä niin paljon mahallaan kuin vain jaksaa olla! Nuku tai lue kirjaa (tai surffaa av-palstalla) kun vauva nukkuu.
Eikä mitään huono äiti -fiiliksiä! Vauva nauttii vuorovaikutuksesta et hyvällä omatunnolla keskityt vauvaan niin paljon vain kuin rahkeista riittää. Olen itse myös sellainen viihdyttäjä-äiti. Kuitenkin joutunut itse myös opettelemaan siihen et on tärkeää myös vauvan aika yksinään, silloin tapahtuu suuret oivallukset omista taidoista.

Vierailija
7/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi vaikuttaa aika keskenkasvuiselta.

Vierailija
8/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei se vauva voi olla sitterissä jos imuroit? vaikka huoneen kerrallaan tai yksi huone per päivä. tai jos pelkää imuria, pistä siksi aikaa liinaan tai manducaan. monesti se liike ja hurina hiljentää kyllä vauvan..

tai olla lattialla kun järkkäät paikkoja? kyllä sielläkin oppii olemaan jos totuttaa.. 

tai sitten kun mies tulee kotiin, kysyt siltä että viihdyttääkö lasta vai peseekö lattiat tms työn sen sijan. luulisin kahden aikuisen handlaavan  yhden 4kk kanssa olemisen.. tuskin 4kk ikäinen on enää 24/7 rinnalla.

mä en tehnyt ikinä kotitöitä vauvan nukkuessa, vaan luin tms itselle mieluista. tein niitä hommia kun se vauva oli hereillä

Vierailija
9/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:07"]Ei ole enää vauvaa mutta vastaan kuitenkin kun vielä tuoreessa muistissa. Vauva viihtyi hyvin leikkimatolla ja sitterissä itsekseen. Lisäksi nukkui kolmet päiväunet päivässä, eikö niiden aikana ehdi mitään tekemään? Meillä oli todella siistiä vauva-aikana, vähän eri juttu nyt taaperon kanssa kun sotkua tulee koko ajan ja nukkuu yhdet 1h päikkärit päivässä. Voi kun voisi palata noihin aikoihin hetkeksi...
[/quote]

Viihtyisi sitterissä vaikka tunnin mutta kun mielestäni se ei tee vauvalle hyvää. Leikkikaaren alla kääntyy koko ajan vatsalleen missä on hankalaa olla ja pitää olla vieressä kääntämässä selälleen. Myöskään en halua makuuttaa vauvaa yksin siinä tunteja.

Jos luit viestini, vauva ei nuku päiväunia ellen ole vieressä (iholla) tai ellei ole liikkuvissa vaunuissa.

Mutta kiitos vastauksesta, noin siis ainakin osalla toimii, varmaan myös osalla fb kavereistani! :)

Ap

Vierailija
10/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:15"]Miehesi vaikuttaa aika keskenkasvuiselta.
[/quote]

Mies remontoi illat meille kotia. Kun on kotona laittaa ruokaa tai on vauvan kanssa niin että voin esim käydä suihkussa jne. Pelaa öisin sen 2h klo 22-24.

Vierailija
11/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin mies ansainnut sen 2h vapaata jos käy töissä ja vielä päälle raksa-aika! Ei kannata väsyttää miestä ihan piippuun tuossa tilanteessa, sen tiedän. Ja kyllä sinä sen lapsen kanssa vielä kotitöitä opit tekemään. Itsellä lapset 8kk, 1v 8kk ja 4v. Ja joka päivä teen kotihommia.

Nuku kun lapsi nukkuu ja tee töitä kun se on hereillä. Lapsi voi leikkiä välillä yksin!

Vierailija
12/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:16"]miksei se vauva voi olla sitterissä jos imuroit? vaikka huoneen kerrallaan tai yksi huone per päivä. tai jos pelkää imuria, pistä siksi aikaa liinaan tai manducaan. monesti se liike ja hurina hiljentää kyllä vauvan..

tai olla lattialla kun järkkäät paikkoja? kyllä sielläkin oppii olemaan jos totuttaa.. 

tai sitten kun mies tulee kotiin, kysyt siltä että viihdyttääkö lasta vai peseekö lattiat tms työn sen sijan. luulisin kahden aikuisen handlaavan  yhden 4kk kanssa olemisen.. tuskin 4kk ikäinen on enää 24/7 rinnalla.

mä en tehnyt ikinä kotitöitä vauvan nukkuessa, vaan luin tms itselle mieluista. tein niitä hommia kun se vauva oli hereillä
[/quote]

Milloin olit vauvan kanssa? Oppiihan vauva olemaan vaikka kaiket ajat yksin mutta onko se sitten vauvan parhaaksi...

Ap

Vierailija
13/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et suostu pitämään lasta siellä missä viihtyy niin en ihmettele vaikka ongelmia siivota. Miksi sitteri ei olisi lapselle hyväksi sen aikaa kun siivoat? Miksi olet sen ostanut jos et halua käyttää? :O

Vierailija
14/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:14"]Mulla vähän sama tilanne, vauva just 6kk ja ei syö tuttia.
Helpottaa, kun alkaa itse kääntyillä, varpaat löytyy, saa itse leluja ongittua lattialta ja ympäristö alkaa kiinnostaa enemmän. Mun mielestä 3kk just rankin aika, ei nuku enää niin paljon kuin vastasyntyneenä mut yksinään ei viihdy.
Tee kotitöistä vain välttämättömät, äläkä stressaa. Ei kodin tarvitse olla vauvavuonna aivan tiptop. Lattialla kannattaa pitää paljon, leluja ympärille ja rohkaise keinumaan kyljeltä kyljelle. Lelukaareen katseltavia juttuja ja pidä niin paljon mahallaan kuin vain jaksaa olla! Nuku tai lue kirjaa (tai surffaa av-palstalla) kun vauva nukkuu.
Eikä mitään huono äiti -fiiliksiä! Vauva nauttii vuorovaikutuksesta et hyvällä omatunnolla keskityt vauvaan niin paljon vain kuin rahkeista riittää. Olen itse myös sellainen viihdyttäjä-äiti. Kuitenkin joutunut itse myös opettelemaan siihen et on tärkeää myös vauvan aika yksinään, silloin tapahtuu suuret oivallukset omista taidoista.
[/quote]

Kiitos tästä :) Ehkä vielä helpottaa.

Ap

Vierailija
15/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:16"]miksei se vauva voi olla sitterissä jos imuroit? vaikka huoneen kerrallaan tai yksi huone per päivä. tai jos pelkää imuria, pistä siksi aikaa liinaan tai manducaan. monesti se liike ja hurina hiljentää kyllä vauvan.. tai olla lattialla kun järkkäät paikkoja? kyllä sielläkin oppii olemaan jos totuttaa..  tai sitten kun mies tulee kotiin, kysyt siltä että viihdyttääkö lasta vai peseekö lattiat tms työn sen sijan. luulisin kahden aikuisen handlaavan  yhden 4kk kanssa olemisen.. tuskin 4kk ikäinen on enää 24/7 rinnalla. mä en tehnyt ikinä kotitöitä vauvan nukkuessa, vaan luin tms itselle mieluista. tein niitä hommia kun se vauva oli hereillä [/quote] Milloin olit vauvan kanssa? Oppiihan vauva olemaan vaikka kaiket ajat yksin mutta onko se sitten vauvan parhaaksi... Ap

[/quote]

Ei se sun lapsi siihen kuole jos on tunnin päivässä lattialla/sitterissä katsoo kun sinä teet kotihommia! terveenpää se on lapselle mitä se, että se saa jatkuvasti kaiken huomion. Pakko sun on välillä siivotakin!

Vierailija
16/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:21"]Jos et suostu pitämään lasta siellä missä viihtyy niin en ihmettele vaikka ongelmia siivota. Miksi sitteri ei olisi lapselle hyväksi sen aikaa kun siivoat? Miksi olet sen ostanut jos et halua käyttää? :O
[/quote]

Sitterissä passiivisena olo haittaa lapsen kehitystä, mutta mielestäni nuo 2x5min on ok.

Ap

Vierailija
17/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei nyt varmaan yhtään lohduta, mutta mulla vastaava tilanne edelleen, vaikka lapsi jo yli vuoden. Rääkyy kuin syötävä ison osan päivästä ja aina kun yritän tehdä mitään kotitöitä, niin lapsi sabotoi kaiken repimällä, sotkemalla, levittämällä jne kaiken mitä olen tehnyt. Pienempänä ensin oli koliikki 4kk ja sittenkin sen loputtua täytyi hyväksyä, että kyseessä on äärimmäisen suuritarpeinen lapsi, joka vaatii todella paljon.

Suurin syy seinien päälle kaatumiseen näyttäisi sullakin olevan täysin saamaton mies, kuten mullakin. Meillä mies myös oikeuttaa kaiken juomisen, pelaamisen, unirytmin sekoittamisen lomalla ynnä muun sillä koska hän käy töissä! Nyt kun hänellä on loma, niin hänellä on muka oikeus juoda, valvoa, nukkua, pelata, moottoripyöräillä tai tehdä mitä lystää milloin tahtoo, koska hän on lomalla ja minä olen valinnut jäädä kotiin.

Itsehän en ole saanut nukkua yhtenäkään aamuna, vaan olen herännyt lapsen kanssa joka ikinen päivä 13 kuukauden ajan. Ja tämä "minun" valintani lapsen hoitamisesta kotona on tosiasiassa puhtaasti ainoa järkevä vaihtoehto taloudellisesti. Ja mikäli meillä olisi varaa, että mies olisi kotona ja minä töissä, niin mies ei kyllä takuulla siivoaisi yhtään mitään ja sotkisi lapsen unirytmin totaalisesti.

Annan sinulle saman neuvon, minkä itse olen saanut jo vuosia: jätä se. Tai uhkaa ainakin niin kunnolla, että olet tavarat pakannut tai jotain ja Ehkä hän silloin tajuaa, mitä on menettämässä, ellei tee muutosta. Jos ei tajua, niin turha tuollaisen kodinhoitajaksi on jäädä, mitä pitempään kestät, sen hankalampaa on lopullinen lähtö.

Vierailija
18/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:15"]Miehesi vaikuttaa aika keskenkasvuiselta. [/quote] Mies remontoi illat meille kotia. Kun on kotona laittaa ruokaa tai on vauvan kanssa niin että voin esim käydä suihkussa jne. Pelaa öisin sen 2h klo 22-24.

[/quote]

vahinko alapeukku. mahtava mies sulla kun jaksaa niin paljon tehdä perheenne hyväksi. olethan muistanut häntä kiittää.

Vierailija
19/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:21"]Jos et suostu pitämään lasta siellä missä viihtyy niin en ihmettele vaikka ongelmia siivota. Miksi sitteri ei olisi lapselle hyväksi sen aikaa kun siivoat? Miksi olet sen ostanut jos et halua käyttää? :O [/quote] Sitterissä passiivisena olo haittaa lapsen kehitystä, mutta mielestäni nuo 2x5min on ok. Ap

[/quote]

Ei ole passiivista oloa jos katsoo mitä sinä teet ja annat esim. lelun käteen. Tulee tuosta vaan pahenemaan jos et totuta lasta siihen, että voi olla hetken yksikseen ja katsoa sun touhuja! Mutta oman tiesi oot valinnut. Eläkää kaatopaikassa jos se on mieluisaa.

Vierailija
20/55 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ihan ymmärtänyt miksi olet kääntämässä pois vatsallaan jos itse näin kääntyy?