Kauhea tilanne, luultavasti joudutaan laittamaan 9kk vanha hoitoon syksyllä
Siis vauva 9kk syksyllä. Miehellä vähenee työtunnit sen verran että mun on pakko lähtä varmaan töihin :( Itkettää jo nyt. Onko kenelläkään noin pieni aloittanut hoitoa?
Kommentit (133)
Meillä vauva meni päiväkotiin kun oli tuon 9kk. Pelkäsin tosi paljon etukäteen miten siinä käy. Eniten pelotti miten pieni pärjää siellä muiden jaloissa, saako nukkua tarpeeksi kun tarvitsi vielä kolmet päikkärit, onko hoitajilla aikaa suojella pikkuista jos isommat riehuu siinä ympärillä. Nettikeskuisteluiden perusteella pelkäsin myös, että teen hallaa lapselle, kun laitan hänet "liian pienenä" päiväkotiin. No, nämä pelot osoittautuivat aivan turhiksi.
Päiväkotiin pääsi tutustumaan ennen hoidon aloittamista ja silloin rauhoituin monen pelkoni suhteen. Lapsi on hoidossa klo 8-17, eli pitkiä päiviä, mutta kaikki on mennyt mainiosti. Lapsi on edelleen oma iloinen itsensä ja on mukava seurata miten hän oppii hoitopaikasta uusia asioita. Ei ole ollut kipeänäkään kuin pari nuhaa. Ainoa harmi on se, että itsellä jää pikkuisen kanssa vain pari tuntia illalla aikaa ennen kuin hän käy nukkumaan. Viikonloppuisin sitten leikitäänkin paljon yhdessä.
Älä suotta liikaa pelkää pienen viemistä päiväkotiin tai tuomitse itseäsi monsteriäidiksi. Eipä sitä oikein tiedä kun kokeilemalla, että miten sinun pikkuisesi päivähoitoon sopeutuu. Vauvatkin ovat yksilöitä ja toiset sopeutuvat helpoimmin kuin toiset. Kaikkea hyvää teille ja hoidon aloitukselle!
Poistun keskustelusta. En kertakaikkiaan pysty hengaan samoilla bittiavaruuden aalloilla tän yhen hullun kanssa. Tiätte kyllä ketä tarkoitan. Öitä!
MINNE 9-kuiset pääsevät päivähoitoon? Meillä isossa kaupungissa päivähoitoon pääsee vasta10 kk ikäinen ja alle vuoden ikäisten vanhempia kehotetaan aloittamaan hoito vasta vuoden ikäisenä.
Jos olisin ap, kysyisin heti ekana arkipäivänä pankista lyhennysvapaata esim. puoleksi vuodeksi ja perusteluna hoitovapaa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:30"]MINNE 9-kuiset pääsevät päivähoitoon? Meillä isossa kaupungissa päivähoitoon pääsee vasta10 kk ikäinen ja alle vuoden ikäisten vanhempia kehotetaan aloittamaan hoito vasta vuoden ikäisenä.
Jos olisin ap, kysyisin heti ekana arkipäivänä pankista lyhennysvapaata esim. puoleksi vuodeksi ja perusteluna hoitovapaa.
[/quote]
Perhepäivähoitaja?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:30"]MINNE 9-kuiset pääsevät päivähoitoon? Meillä isossa kaupungissa päivähoitoon pääsee vasta10 kk ikäinen ja alle vuoden ikäisten vanhempia kehotetaan aloittamaan hoito vasta vuoden ikäisenä.
[/quote]
Mm Turussa ja Oulussa
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:56"]
Mistä sinä tiedät ihmisten normaaliudesta. Nämä vauva iän katkeavat kiintymyssuhteen aiheuttavat paljon pientä pahaa oloa joka ei ulospäin näy. Masennusta aikuisiässä, kyvyttömyyttä luottaa ihmiseen koska pelko jätetyksi tulemisesta ym.
[/quote]
Turha kenenkään kertoa, miten meidän nyt jo reipas koululainen pistettiin 9 kk tarhaan.
Puhukaa vasta sitten, kun lapsi on 20-30. Tulee ne lapsuuden hylkäämiskokemukset VASTA silloin esiin.
Yritä ap, yritä löytää joku toinen ratkaisu!!!
[/quote]Lopeta jo! Joku on äitinsä hoidossa kotona kouluikään asti ja aikuisena taspainoton emotionaalisesti häiriintynyt perusturvallisuudentunnetta vaille jäänyt ja toinen ollut oienestä pitäen päivähoidossa ja tunne-elämältä vakaa onnellinen aikuinen.
Asiat EIVÄT OLE MUSTAVALKOISIA edes lasten päivähoitokysymyksissä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:30"]
MINNE 9-kuiset pääsevät päivähoitoon? Meillä isossa kaupungissa päivähoitoon pääsee vasta10 kk ikäinen ja alle vuoden ikäisten vanhempia kehotetaan aloittamaan hoito vasta vuoden ikäisenä. Jos olisin ap, kysyisin heti ekana arkipäivänä pankista lyhennysvapaata esim. puoleksi vuodeksi ja perusteluna hoitovapaa.
[/quote]
Lapsi pääsee päivähoitoon kun vanhempainrahakausi päättyy. Meillä se päättyi kun lapsi oli 9kk ikäinen ja olisi silloin hieman reilun 9kk iässä päässyt kunnalliseen päiväkotiin. Onneksi oli säästöjen avulla mahdollisuus olla 2kk pidempään edes. Ehti oppia syömään itse ja käymään potalla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:29"]Meillä vauva meni päiväkotiin kun oli tuon 9kk. Pelkäsin tosi paljon etukäteen miten siinä käy. Eniten pelotti miten pieni pärjää siellä muiden jaloissa, saako nukkua tarpeeksi kun tarvitsi vielä kolmet päikkärit, onko hoitajilla aikaa suojella pikkuista jos isommat riehuu siinä ympärillä. Nettikeskuisteluiden perusteella pelkäsin myös, että teen hallaa lapselle, kun laitan hänet "liian pienenä" päiväkotiin. No, nämä pelot osoittautuivat aivan turhiksi.
Päiväkotiin pääsi tutustumaan ennen hoidon aloittamista ja silloin rauhoituin monen pelkoni suhteen. Lapsi on hoidossa klo 8-17, eli pitkiä päiviä, mutta kaikki on mennyt mainiosti. Lapsi on edelleen oma iloinen itsensä ja on mukava seurata miten hän oppii hoitopaikasta uusia asioita. Ei ole ollut kipeänäkään kuin pari nuhaa. Ainoa harmi on se, että itsellä jää pikkuisen kanssa vain pari tuntia illalla aikaa ennen kuin hän käy nukkumaan. Viikonloppuisin sitten leikitäänkin paljon yhdessä.
Älä suotta liikaa pelkää pienen viemistä päiväkotiin tai tuomitse itseäsi monsteriäidiksi. Eipä sitä oikein tiedä kun kokeilemalla, että miten sinun pikkuisesi päivähoitoon sopeutuu. Vauvatkin ovat yksilöitä ja toiset sopeutuvat helpoimmin kuin toiset. Kaikkea hyvää teille ja hoidon aloitukselle!
[/quote]
Just tuota mä en kestänyt kuinka vähän aikaa jäi olla lasten kanssa. :( Sen takia jäin vielä kotiin. Ehtii sinne töihin myöhemminkin ja vähemmälläkin pärjää.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:56"]Mistä sinä tiedät ihmisten normaaliudesta. Nämä vauva iän katkeavat kiintymyssuhteen aiheuttavat paljon pientä pahaa oloa joka ei ulospäin näy. Masennusta aikuisiässä, kyvyttömyyttä luottaa ihmiseen koska pelko jätetyksi tulemisesta ym. [/quote] Siitäköhän mun turvaton olo johtuu. Oon aina ollut tosi epävarma ja pelokas, haen toisten hyväksyntää enkä osaa luottaa itseeni. Hoitoon mut on laitettu jo muutaman kk:n ikäisenä. :/ Perhe muuten ihan ok.
[/quote]Minä olen ollut kotona kouluikäiseen asti, sekuntiakaan en ole ollut hoidossa. Olen pelokas, nujerrettu, alistunut, jäänyt vailla huomiota, en luota ihmisiin ja epäilen kaikkien motiiveja, tarpeitani ja tunteitani ei ole otettu huomioon kun olin lapsi. Luulen että jos olisin päässyt päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle asiani olisivat paremmin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:33"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:30"]
MINNE 9-kuiset pääsevät päivähoitoon? Meillä isossa kaupungissa päivähoitoon pääsee vasta10 kk ikäinen ja alle vuoden ikäisten vanhempia kehotetaan aloittamaan hoito vasta vuoden ikäisenä. Jos olisin ap, kysyisin heti ekana arkipäivänä pankista lyhennysvapaata esim. puoleksi vuodeksi ja perusteluna hoitovapaa.
[/quote]
Lapsi pääsee päivähoitoon kun vanhempainrahakausi päättyy. Meillä se päättyi kun lapsi oli 9kk ikäinen ja olisi silloin hieman reilun 9kk iässä päässyt kunnalliseen päiväkotiin. Onneksi oli säästöjen avulla mahdollisuus olla 2kk pidempään edes. Ehti oppia syömään itse ja käymään potalla.
[/quote]
No meilläpäin ei pääse päiväkotiin ja perhepäivähoitajia on tosi vähän. Alle vuoden ikäinen vie pk:ssa kahden lapsen paikan, ja paikkoja ei ole.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:56"]Mistä sinä tiedät ihmisten normaaliudesta. Nämä vauva iän katkeavat kiintymyssuhteen aiheuttavat paljon pientä pahaa oloa joka ei ulospäin näy. Masennusta aikuisiässä, kyvyttömyyttä luottaa ihmiseen koska pelko jätetyksi tulemisesta ym. [/quote] Siitäköhän mun turvaton olo johtuu. Oon aina ollut tosi epävarma ja pelokas, haen toisten hyväksyntää enkä osaa luottaa itseeni. Hoitoon mut on laitettu jo muutaman kk:n ikäisenä. :/ Perhe muuten ihan ok.
[/quote]Minä olen ollut kotona kouluikäiseen asti, sekuntiakaan en ole ollut hoidossa. Olen pelokas, nujerrettu, alistunut, jäänyt vailla huomiota, en luota ihmisiin ja epäilen kaikkien motiiveja, tarpeitani ja tunteitani ei ole otettu huomioon kun olin lapsi. Luulen että jos olisin päässyt päiväkotiin tai perhepäivähoitajalle asiani olisivat paremmin.
[/quote]
Varmasti jos perheolot ovat surkeat, niin hoito on parempi paikka.
Pohjoismaiden ulkopuolellahan 9 kuukautta kotihoitoa on ihan luksusta. Esim. Ranskassa on ihan normaalia laittaa 2,5-3kk ikäinen vauva hoitoon ja ihan normaaleja ihmisiä niistä yleensä kasvaa :-)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:45"]Ei varmaan sitten kamalan pitkää päivää tarvitse olla, jos miehellä kerran vähän tunteja. Mutta jos mitenkään mahdollista odottaa vaikka vuoden ikään saakka, niin ei olisi eroahdistus ihan pahimmillaan. [/quote] Olisi varmaan aina joko 9.45-16.15 tai 7.45-14.15. Ei taida olla mahdollista, mies alkaa tekemään vähemmän tunteja heti elokuussa. Näillä tuloilla tullaan nyt nippanappa toimeen. Ap [/quote] Saathan sää kodinhoidontukea kuten muutkin. [/quote] Sillä ei pitkälle pötkitä. Ap [/quote] Mites toiset pärjää?
[/quote]
Muilla tulonsiirroilla. Nämä sossupummit eivät ole koskaan omistaneet mitään tuulitakkia kummempaa ja saaneet kaiken aina yhteiskunnalta. Jos kaikki ihmiset eläisivät yhteiskunnan tulonsiirroilla ja kuluttaisivat 300 euroa kuukaudessa, näyttäisi maamme aika erilaiselta.
Toisten pitää tehdä töitä ja kerätä työllään sitä hyvinvointia, joilla asumistukenne ym saadaan maksettua. Samalla he haluavat jotain muuta kuin bussilipun ja asumistuetun vuokrakaksion/kolmion jostain neukkukuutiosta.
Tosin muutaman vuoden kuluttua tuo siipeily loppuu, kun yhteiskunnalta loppuu rahat. Silloin nämä, jotka huutavat, että kotihoidontuella elää mainiosti jos vain osaa käyttää rahaa, joutuvat itsekin töihin. Kuten suurin osa maailman ihmisistä.
91 lisää: en siis ole missään alkoholisti/väkivaltaperheessä kasvanut. Ihan akateemisessa varakkaassa jossa äitini "uhrautui" ja jäi kotiin lapsia hoitamaan. Tästä saimme kuulla ja paljon.
Sisareni on alkoholisoitunut, psyykkisesti sairas ihminen joka on aivan pihalla yhteiskunnasta nelikymppisenä. Its een käytä päihteitä eikä minusta näy päällepäin mitään henkisiä/emotionaalisia ongelmia mutta niitä on.
Koskaan ei voi päätellä mikä on totuus perheen hyvinvoinnista ja dynamiikasta vaikka ulospäin näyttäisi kuinka hyvältä.
Terveiset sille yhdelle kotifanaatikolle. Herää kysymys miksi hän niin kiihkeästi puoltaa kotihoitoa eikä suostu edes ajattelemaan että muukin vaihtoehto olisi hyvä, saati että se koti ja oma äiti voikin olla pahin skenaario.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:56"]Mistä sinä tiedät ihmisten normaaliudesta. Nämä vauva iän katkeavat kiintymyssuhteen aiheuttavat paljon pientä pahaa oloa joka ei ulospäin näy. Masennusta aikuisiässä, kyvyttömyyttä luottaa ihmiseen koska pelko jätetyksi tulemisesta ym.
[/quote]
Siitäköhän mun turvaton olo johtuu. Oon aina ollut tosi epävarma ja pelokas, haen toisten hyväksyntää enkä osaa luottaa itseeni. Hoitoon mut on laitettu jo muutaman kk:n ikäisenä. :/ Perhe muuten ihan ok.
[/quote]
Niin. Ja mistäköhän ne kaikki mt-oireilut kumpuaa yleensä ottaen?
Ja nuoret eläkeläiset?
Miksi menette ylikalliisiin asuntoihin velkaa tekemään ja vauvat heitetään sivuun?
[/quote]
Aovan. Eli esim insestillä, alkoholiongelmilla ja väkivallalla ei ole esim mitään osuutta, vaan ihminen on täysin terve JOS esim alkkisäiti on ollut hänen kanssaan kotona koulun alkamiseen asti. Oi voi, olet niin tyhmä että ihan itkettää. :( Omat vanhempasi eiväy ole tehneet kanssasi kovin hyvää työtä..
[/quote]
No kuule alkkisvanhemmat ym. ovat oma lukunsa mutta nyt puhutaan vauvan kiintymyssuhteista!
Tästä syystä en hae päiväkotiin töihin.
En voi katsella kun kukonlaulun aikaan vauvoja raijataan pois kotoa!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:08"]Mun tyttöni aloitti hoidossa 11kk iässä eikä oireillut millään tapaa. Ekana päivänä itki kuulemma 5min ja rauhoittui, sen jälkeen jäänyt aina iloisena päiväkotiin. On jopa iloinen päästessään sinne, siellä kun on kaikki kaverit. Nyt pirteä ja tasapainoinen 2v taapero. Myös minä itse olen aloittanut hoidossa nuorena, itse olin 8-9kk ikäinen. Parina aamuna itkin joitain minuutteja äidin perään kuulemani mukaan mutta sen jälkeen jäin iloisena hoitopaikkaan.
Keltinkangas-Järvinen-uskovaiset nyt puhuvat mitä puhuvat. Tosielämä on kuitenkin muuta kuin teoriaa kirjasta. Jos on vahvaluonteinen lapsi niin varmasti pärjää hoidossa. Herkempi voi vaatia totuttelua ja ehkä pidempää kotihoitoa kuin toinen lapsi. Tosiasiahan on, että monessa maassa lapset jäävät hoitoon siinä 3kk paikkeilla kun palkallinen äitiysloma päättyy ja perheellä ei ole säästöjä kotiäitiyttä varten. Ja niistäkin kasvaa tasapainoisia ihmisiä.
[/quote]
Oireet tulevat aikuisuudessa esiin.
[/quote]
Oo mitenhän kukaan ei ole tätä sen syvällisemmin tutkinut. Kaikki jotka on alle 3 vee menneet hoitoon ovat aikuisena sekopäitä. Siinäpä olis Iltalehdelle otsikko!
[/quote]
Ei se tarkoita sekopäisyyttä.
Nyt puhutaan yhdeksän kuukauden ikäisestä vauvasta!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:56"]Mistä sinä tiedät ihmisten normaaliudesta. Nämä vauva iän katkeavat kiintymyssuhteen aiheuttavat paljon pientä pahaa oloa joka ei ulospäin näy. Masennusta aikuisiässä, kyvyttömyyttä luottaa ihmiseen koska pelko jätetyksi tulemisesta ym.
[/quote]
Siitäköhän mun turvaton olo johtuu. Oon aina ollut tosi epävarma ja pelokas, haen toisten hyväksyntää enkä osaa luottaa itseeni. Hoitoon mut on laitettu jo muutaman kk:n ikäisenä. :/ Perhe muuten ihan ok.
[/quote]
Niin. Ja mistäköhän ne kaikki mt-oireilut kumpuaa yleensä ottaen?
Ja nuoret eläkeläiset?
Miksi menette ylikalliisiin asuntoihin velkaa tekemään ja vauvat heitetään sivuun?
[/quote]
Kaikki nuo on tietenkin laitettu alle vuoden iässä tarhaan. Ansaitset nobelin ja Saulin tulee kiittää sinua, koska säästit juuri valtavat rahat valtionbudjetista
[/quote]
Alapa tutkimaan nuorten eläkeläisten menneisyyttä.
Itse tiedän henkilöitä jotka ovat eläkkeellä mt-syistä ja kaltoinkohtelua lapsuudessa.
Kuulehan 99 ja mitkä kommentit nyt ovatkaan sinun: Vauva voi saada/luoda vahvan kiintymyssuhteen muuhunkin aikuiseen kuin äitiinsä.
Alkkiksiin sen verran että joskus -kuten se yksi on tässäkin ketjussa kertonut- äiti ei ole alkoholisti eikä mitään sellaista mutta voi olla tunnekylmä tms eikä vauvan ja äidin välille synny mitään kiintymyssuhdetta vaan päivästä toiseen lapsi on kylmyyden ja suorastaan laiminlyönnin armoilla. Mitä hän ei ulkopuolisessa hoidossa olisi.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:56"]Me laitettiin juuri 1v täyttänyt poika päivähoitoon ja ei se kyllä ihan nappiin mennyt. Äiti ei enää kelvannut. Jos tuli itkut niin äitin syli vaan pahensi itkua, piti päästä isin syliin. Tarhasta kun haettiin niin juoksi vaan ohi isin luo. Tuntui hirveältä. Neljän kuukauden jälkeen luovutin ja palasin takaisin hoitovapaalle. En ole katunut päivääkään.. Mutta ei tässä nyt oikein muiden kokemukset auta, lapset ovat erilaisia ja se on vain itse todettava toimiiko, jos ei ihan ihan oikeasti ole muuta vaihtoehtoa kuin palata töihin niin sitten palaat. Tsemppiä [/quote] Meillä meni noin, vaikka olin kotona 1v:n kans :)
[/quote]Mäkin ajattelin et oisko kuitenkin ollut kehitysvaihe eikä protesti hoitoon laitosta.